Over smaak valt natuurlijk niet te twisten maar toch.
Tja, ‘lelijk’ is nu eenmaal niet objectief en gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak. Toch durven wij te zeggen dat deze motoren geen schoonheidsprijs verdienen. Wellicht wel een design award want er zitten wat ontwerppareltjes tussen. Hoe ontwerpers onderstaande motoren ooit verzonnen hebben weten wij niet maar daar zijn vast de nodige alcoholische versnaperingen aan vooraf gegaan.
Twee lelijke motorfietsen: BMW K1 en Peraves Ecomobile
De goedkoopste onverprutste BMW K1 op Marktplaats op het moment van schrijven kost 3.949 euro. Dit exemplaar komt uit 1990 maar het ontwerp stamt uit 1988 en de productie liep tot ’93 door. Het aparte ‘lelijke’ ontwerp van de motor heeft een groot voordeel: de BMW K1 is perfect gestroomlijnd dus weinig luchtweerstand. Het nadeel was echter dat deze aparte motor een gewicht kreeg van 234 kilogram. Een hoog prijskaartje, apart ontwerp en wat kinderziektes zoals problemen met de warmte maakte de K1 geen succes voor BMW. Er werden 6.921 exemplaren verkocht waar onderstaande er een van is.
Natuurlijk vraag je jezelf af wat het verband is tussen een BMW K1 en een Ecomobile. De motor. Peraves gebruikte het K100 viercilinder blok voor hun overdekte tweewieler. Een creatie van Zwitserse makelarij met een topsnelheid van 240 km/u. Er zijn maar 89 exemplaren van gebouwd.
Is het een kruising tussen een vliegtuig en een motorfiets of zal hij bescherming bieden tegen 5G straling? Dat eerste kunnen we bevestigen. De Ecomobile heeft namelijk het raamwerk van een zweefvliegtuig en de motor en aandrijving van een motorfiets, de BMW K100. De versnellingsbak is aangepast om te zorgen dat het gevaarte ook een versnelling voor achteruit heeft. De bestuurder -of moeten we het rijder noemen- en de bijrijder zitten in een driepuntsgordel vast. De oplettende kijker heeft natuurlijk al gezien dat een voet aan de grond zetten bij het stoplicht onmogelijk is. Onder de 8 km/u klappen er zijwieltjes omlaag.
Mocht je interesse hebben in een vliegtuig zonder vleugels moet je diep in de buidel tasten. Om te kunnen laagvliegen met een motorrijbewijs zul je ongeveer 13.000 euro over moeten hebben. Daarvoor is het exemplaar op de foto in 2017 namelijk verkocht.
Honda DN-01
In 2005 onthulde Honda op de Tokyo Motor Show een aparte motor als conceptmodel. Uiteindelijk kwam er in 2008 toch een productiemodel van de DN-01, die ook de naam NSA700A draagt. De productie van de Honda DN-01 stopte twee jaar later alweer. Recensies leren dat vooral het ontbreken aan bagageruimte op dit type motor in combinatie met het lage laadvermogen van 147 kilogram een probleem zijn. Mocht je zelf niet zwaarlijvig zijn dan wordt het alsnog een uitdaging een passagier mee te krijgen. Toch is de DN-01 buiten een ‘lelijke’ motor wel een bijzondere motor. Het is een van de weinige motorfietsen met een automaat.
Deze zwarte uit 2011 is de enige DN-01 die in Nederland te koop staat. Voor 5.900 euro is deze onpraktische cruiser met nog geen 10.000 kilometers op de klok van jou.
Ducati Paso
Ducati koos er net als BMW voor om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Zodra je specificaties boven design verkiest ziet dat er nu eenmaal apart uit. Vandaar dat ook de Paso in het rijtje lelijkste motorfietsen staat. Zijn gestroomlijnde kuip loopt zelfs zover door dat de Ducati Paso geen kuipruitje heeft. Het ontwerp sloeg kennelijk niet aan want van de drie versies zijn er in totaal rond de 9.000 stuks verkocht. Trekken aan een dood paard om drie keer een motorfiets uit te brengen die geen verkooptopper is?
Ducati kwam in 1985 met de Paso 750 met een 90 graden V-twin, goed voor 72,5 pk. Een sportief gestroomlijnde toermotor zonder kuipruit. De Weber -auto-carburateur die de Italianen voor deze motor gebruikten bleek toch niet geschikt te zijn voor motorfietsen. Ook waren er nog wat andere beginnersfoutjes in de Paso 750 aanwezig. In 1989 probeerde ze het daarom nog een keertje met de Paso 906. Die kreeg zes versnellingen en werd vloeistofgekoeld. De Ducati Paso 906 was goed voor 88 pk. In 1991 werd een laatste poging gedaan om van de Paso een succes te maken. De Ducati Paso 907ie kwam op de markt met nog meer verbeteringen. Een elektronische brandstofinjectie en een verbeterd remsysteem. De 907ie had 90 pk. In 1992 viel het doek definitief voor de Ducati Paso. De laatste versie van de Paso staat vanaf 2.750 euro te koop.
Morbidelli 850 V8: van lelijke motorfiets naar stylingupdate
Giancarlo Morbidelli had naast zijn passie voor houtbewerken ook een passie voor motorfietsen en besloot daarmee verder te gaan. Hij had veel succes in de racemotoren. In 1994 kwam hij met een V8 op de markt. Geen racemachine maar een echt luxeproduct. De V8 32-klepper produceerde ook maar maximaal 120 pk. Het eerste ‘Pininfarina’ model was ontzettend lelijk. Zo lelijk dat er later een stylingupdate kwam door Bimota. De V8 bleek echter veel te duur en er werden in totaal maar vier motoren gemaakt. In 1994 hing er al een prijskaartje van 45.000 dollar aan de Morbidelli V8. Het prijskaartje steeg tot 160.000 dollar in 1997. Vanwege deze prijs kreeg de motor een notering in the Guinness Book of World Records als ‘Duurste motorfiets in productie’.
Er is een Morbidelli V8 in het oude jasje en drie met het vernieuwde uiterlijk. Alle exemplaren zijn in het bezit van verzamelaars of musea waarvan eentje tot voor kort in het museum van Giancarlo zelf. Het museum werd vorig jaar gesloten en helaas overleed Giancarlo dit jaar. De beste man had een van de meest indrukwekkende motorfietscollecties. Wellicht dat een van de andere ‘lelijke’ motorfietsen ooit ook wel echte collectorsitems worden.
Welke motorfiets vind jij ‘lelijk’?
Die Honda, wat debiel dat er maar 147 kilo op kan. Ik en mijn vriendin samen zitten al op de 150, gewoon omdat we iets bovengemiddeld lang zijn. En lelijk, absoluut. De motor dan eh.
@grasvreter: Zware botten.
Gister is er zon Honda verkocht bij motoport Rockanje . Ik weet nog dat die uitkwam. Apart ding. Slechts 2 maal in het echt gezien. Maar zo lelijk is die toch niet . Een soort motor scooter
Die was ik toen net misgelopen, dus heb ik zo’n schitterende lelijkerd 2 weken geleden maar uit Rijssen gehaald , 1 van de 40 in NL dus redelijk unieke lelijkerd , lekkere cruiser , nooit iemand achterop dus gewicht geen probleem .
Hoe ziet zo’n Morbidelli er eigenlijk uit? Is dat echt lelijk? V8 klinkt namelijk wel aantrekkelijk
@pignon, staat er nu bij, kijk en huiver ;-)
@michaelras: ik zie er geen afbeelding van
@michaelras: daar heb je wel een punt. Maar over dat blok blijf ik fantaseren. Een compacte V8. Wat als . . .
@pignon: Google…
Er gaat geheid iemand komen met de aprillia phillipe starck. Uitgesproken model die ik persoonlijk erg tof vindt. Maar zoals alles met eem uitgesproken design zijn er hoop liefhebber die de schoonheid zien maar ook mensen die het niet kunnen waarderen.
Bij de meeste motoren gaat het toch fout bij mensen die denken een pesoonlijke draai te moeten geven aan hun fiets. Gekke doodskop spiegeltjes van carbon op je chopper.
@vespinie: haha ik dacht ook het gehele oeuvre van West Coast Choppers in het artijel tegen te komen..
Die Starck motor vind ik juist prachtig.
Hayabusa is ook niet moeders mooiste
@eirmakk: een impreza ook niet maar daar gaat het niet om bij zulke machines
Wilde ik net zeggen. En de ‘verfraaiingen’ die eraan worden toegebracht tegenwoordig helpen hem ook niet helaas
Hehe die K1 hing vroeger boven mijn bed (rode variant). Vond dat toen al een bijzonder (raar) ding maar het had wel iets. Zag toevallig gister eentje rijden hier op vakantie in Zuid-Limburg. Good old memories
De BMW F650GS Scarver. Verschrikkelijk.
@smex: 1, lelijker dan hierboven genoemd…
Lelijk met nadruk op lijk:
elke Moto Guzzi,
de Yamaha VMax,
de eerste Ducati Multistrada,
de Kawasaki Versys,
de ’05 BMW R1200ST,
Wat vinden jullie van die onaardse koplamp van KTM?
*De BMW K1 zou ik, mits in originele staat, wegzetten als collectors item :)
Wat is er mis met een Le Mans? Imho mooistr dingen ooit gemaakt.
@Henk: Elke Moto Guzzi?? Smaken verschillen zullen we maar zeggen..
@Henk: ooit een Moto Guzzi in t echt gezien? Wat mij betreft zijn ze behalve de Florida allemaal mooi. (Ik rijd een California…)
Mijn vader had ooit een Moto Guzzi 254 als inruiler staan.
Vier cilinder 250cc met de tellers in de tank gebouwd. Echt zo’n motor waarvan je denkt had ik die maar bewaard…
Tja, daar zijn er niet veel van gemaakt
handel is handel waarschijnlijk goed ingeruild destijds?
Weinig, mijn ogen wenden zich automagisch af..
@Henk: bmw s1000r met die scheve koplampen, Moto Guzzi Stelvio (allemaal vind ik wat overdreven)
@Henk: Laat de Vmax nou een van mijn favo’s zijn
Kan, trekbeer eerste klas, verder nergens goed voor in mijn ogen..
@Henk: Die Alien koplamp vind ik wel wat hebben…
De Passo vond ik best geslaagd … in die tijd.
Voor de K1 had ik vooral problemen met de kleurkeuze. In het zwart is het al heel wat beter: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BMW_K1_black.jpg
De Honda Grom heeft vrij rare verhoudingen.
De Suzuki Hayabusa , beurk
@spence: ik vond juist die kleurstelling gewaagd en daarmee ook wel grappig. Zeker nu de K1 hopeloos verouderd is maakt die aparte kleurstelling iets hebberigs los.
Ducati Diavel, Yamaha VMax en de Honda Pacific Coast doen allemaal pijn aan m’n ogen.
Ja een Diavel, heb er van de zomer naar zitten kijken op een bikersammelparkplatz, was benieuwd wie er de eigenaar van was, helaas niet gezien :)
De (oude) Ducati Multistrada 1000 DS, de Fiat Multipla onder de motoren.
@F36GC: helemaal mee eens en ik kan trots vertellen dat ik er een heb! Om te compenseren heb ik nog een 1992 900SS met monozitje en hoge Termignoni’s er naast staan.
Doe je goed, laat die MS maar in de schuur staan :))
Ik had er bijna 1. Destijds toch gezwicht voor de Aprilia Caponord ETV 1000 (ook niet de mooiste, maar soit). Magnifiek blok, maar dramatische elektronica.
Ik rij zelf tot grote tevredenheid al jaren een K1. Ik vindt hem persoonlijk prachtig. Helemaal als je nagaat hoe vooruitstrevend BMW toen was met het ontwerp. Trouwens was de K1 destijds gelijk motor van het jaar. Ik geef toe dat je na 32(!!) jaar wel tekenen van veroudering ziet. Vooral de grote koplamp is ouderwets. Maar de motor is nog steeds snel, betrouwbaar en gestroomlijnd. Met de kin op de tank voel ik alleen aan de ellebogen de wind. Dat mag elke moderne sportieve motor proberen na te doen.
BMW hield zich aan de 100PS (maximaal 100 pk vermogen) regel die ze zichzelf had opgelegd. Door de K1 super aerodynamisch te maken probeerde ze te concurreren met de Japanse supermotoren die veel meer vermogen hadden.
Ik vond het altijd een mooie motor maar niet in deze kleurstelling.
Voor mij weet Kawasaki de bal wel vaak goed mis te slaan.
De ZX-14R bijvoorbeeld. Gigantische lomp ding. Met een mix van styling tussen de eind jaren tachtig en negentig op een vrij recente motorfiets.
Die vinnen op de zijkant konden nog net op de testarossa.
En toen dachten ze laten we het anders doen met de H2 reeks. Laten we die futuristisch lelijk maken.
Met als toppunt de H2SX.
Elke keer als ik even bij de motorzaak in de buurt stop om occasions te kijken beneden blijf ik altijd even bij de H2’s staan kijken. Verbaasd over hoe lelijk ze in het echt zijn.
De ZX-14R (ook wel ZZR 1400) is inderdaad extreem lelijk.
Lijkt wel alsof een motorfiets te veel Chinees heeft gegeten en nu een opgeblazen buik heeft.
de BMW scarver is wat mij betreft de lelijkste motor ooit
Ik vind de Honda Gold Wings vanaf de 2e generatie erg lelijk.
Ontzettend groot, lomp ding. Heeft niks meer met motorrijden te maken.
Koop dan een Civic als je zo graag achteruit willen rijden en radio luisteren..
Een eerste generatie zou me best leuk lijken om te hebben, alles daarna is vierkant en lomp en veel te grote plastic kappen
Een BMW K1 is geen K100 he!
De K modellen, ook wel bekend als bakstenen (ivm vorm blok) zijn er echt heel heel heeeeeel veel van. De K100 is bv ook gebruikt door de nederlandse politie.
@sudbina: inderdaad. De “gewone” K100 was een 8 Klepper en de K1 (net als de K100RS) een 16 Klepper. Op papier 100 pk wat een gentleman’s agreement was. Ze schenen in de praktijk toch wat paardjes meer te hebben. In die tijd best veel.
Honda Pacific Coast aka Het rijdende chemisch toilet had hier ook niet misstaan.
Ik miste die al ja. En de Aprilia moto 6.5, die klopt ook gewoon niet.
Leuk wat je allemaal tegen komt als je hiernaar gaat zoeken.
De 2003 BMW R1200 CL kende ik niet maar is inderdaad wel erg lelijk.
Leuk rijtje, vooral omdat “lelijk” bij motoren wel heel erg subjectief is. Het lijkt mij voor ontwerpers lastig om een “ideale” motor te maken. De kopers zitten denk ik niet echt te wachten op hele innovatieve ideeën en ontwerpen.
https://fuelmotorcycles.eu/blogs/news/cool-stuff-tuesdays-flying-bikes-from-battle-star-galactica-1980
@pomoek: ik denk dat er ook nog een stukje tijdperk om de hoek komt kijken. De K1 is bijvoorbeeld een eind jaren 80 ontwerp en toen waarschijnlijk heel modern qua ontwerp.
De emissie eisen in de VS en dat 100ps akkoord hebben ook niet geholpen.. toch een hele bijzondere motorfiets met ABS en het unieke veersysteem aan boord..
En wat te denken van de BMW c1, Kawasaki Versys of Benelli trk 502….
wat ik me nooit eerder heb gerealiseerd bij de C1 is dat de passagier gewoon in de weer en wind zit!
https://driventowrite.com/2016/05/10/commuter-motorcycles/2000-bmw-c1-zombdrive-com/
KTM doet het voor mij niet met z’n alien styling.
Veel Japanners met sugomi styling zullen het ook nooit tot in mijn schuur halen
@pomoek: Hahaha! Dat had ik ook nog nooit gezien. Wist niet eens dat er een plek voor een bijrijder was.
Bij de nieuwe budget bike battle van 44 teeth heeft een van die gasten een C1 maar daar zit er een koffer achterop.
Sorry verkeerde draadje
Die ruimte is gemaakt voor een kratje Warsteiner :)
De K1 op de foto kost niet 4000 naar 5000 euro.
Die foto van de 4000 euro variant volgt nog.
Maar ik zou deze zo kopen als ik er plaats voor zou hebben. Denk dat dit goede investering is.
Is die Morbidelli familie van de coureur Franco Morbidelli?
Nee wel de vader van Gianni Morbidelli (F1 coureur)
Een oud type Ducati 750ss wil ik echt niet op gezien worden.
Tja, een gele Ducati is dan ook wel weer het laatste waar je op gevonden wilt worden natuurlijk. En dan zijn er ook nog mensen die er met teenslippers op rond paraderen.
@britt: een gele 916 of 748/996 vind ik stiekem toch wel erg tof.
@torsen: Da’s helemaal smakeloos. Alle Ducati’s moeten blauw zijn! Is @britt: met me eens
@britt: Dan spoor je echt niet. Gelijk rijbewijs afpakken!
Die K1 is super cool. Stelletje drollen!
“Ducati kwam in 1985 met de Paso 750 met een 90 graden V-twin,” dat is dus een L twin, vanaf 60 graden spreek je van een V twin zoals bij Harley Davidsons en daar wil een ducatist zeker niet mee vergeleken worden.
@cnossen: alles tussen de 0° en 180° heet gewoon een V opstelling.
De enige reden waarom ze het over een L-Twin hebben is omdat het blok in een zodanige hoek in het frame gemonteerd is dat het op een L lijkt. Dus ze hadden het net zo goed ‘omgevallen V-twin’ kunnen noemen maar dat is zo lang.
Monteer je het blok rechtop is het gewoon een V.
Overigens heeft bijv. de Aprillia RSV Mille ook een 60° V-twin en die klinken erg lekker.
Nou als je 180 graden tussen je cilinders hebt heet het volgens mij een boxer motor…
@cnossen: Wel wakker blijven hè. Alles tussen 0 en 180 is 1 t/m 179.
@cnossen: je kan een 180 graden v blok hebben. Een boxer motor is waar de krukas puur tegenover elkaar ligt voor de cilinders en 180 graden. Dat hoeft bij een v 180 niet te zijn.
nee, een boxer motor is als de tegenovergestelde cilinders allebei op het BDP en ODP tegelijk zitten. Ferrari had in de 512BB een 180° V12 en geen boxer (alhoewel de BB voor Berlinetta Boxer staat…)
@cnossen: ik heb tot tevreden heid beide in de schuur
Ik alleen een Duc, moet niks van die rijdende spiegels weten…
De Husqvarna 701 LR mag op 1 staan. De lelijkste motor van het afgelopen jaar.
Dat is een crossbrommer. Precies hetzelfde als alle andere crossbrommers. Overigens kan het daar niet lelijk genoeg zijn, die motorpakken voor de crossbrommers zijn de lelijkste op de planeet.
Mijn GS is ook niet de mooiste motor ooit gemaakt. Maar vergeleken bij deze gebakjes is het een pareltje.
Victory Vision. Of sowieso alles boven de 240kg.
Wat niet in dit lijstje mag ontbreken is in mijn ogen de Bimota DB3 Mantra. Dat apparaat ziet er weliswaar bruut en bijzonder uit, maar dat is nog niet hetzelfde als mooi…