• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit zijn de lelijkste motorfietsen

Auteur: britt, gepost 23 augustus 2020 om 07:00 – 80 Reacties

Dit zijn de lelijkste motorfietsen

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten maar toch.

Tja, ‘lelijk’ is nu eenmaal niet objectief en gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak. Toch durven wij te zeggen dat deze motoren geen schoonheidsprijs verdienen. Wellicht wel een design award want er zitten wat ontwerppareltjes tussen. Hoe ontwerpers onderstaande motoren ooit verzonnen hebben weten wij niet maar daar zijn vast de nodige alcoholische versnaperingen aan vooraf gegaan.

Twee lelijke motorfietsen: BMW K1 en Peraves Ecomobile

De goedkoopste onverprutste BMW K1 op Marktplaats op het moment van schrijven kost 3.949 euro. Dit exemplaar komt uit 1990 maar het ontwerp stamt uit 1988 en de productie liep tot ’93 door. Het aparte ‘lelijke’ ontwerp van de motor heeft een groot voordeel: de BMW K1 is perfect gestroomlijnd dus weinig luchtweerstand. Het nadeel was echter dat deze aparte motor een gewicht kreeg van 234 kilogram. Een hoog prijskaartje, apart ontwerp en wat kinderziektes zoals problemen met de warmte maakte de K1 geen succes voor BMW. Er werden 6.921 exemplaren verkocht waar onderstaande er een van is.

BMW K1 lelijke motor

Natuurlijk vraag je jezelf af wat het verband is tussen een BMW K1 en een Ecomobile. De motor. Peraves gebruikte het K100 viercilinder blok voor hun overdekte tweewieler. Een creatie van Zwitserse makelarij met een topsnelheid van 240 km/u. Er zijn maar 89 exemplaren van gebouwd.

Is het een kruising tussen een vliegtuig en een motorfiets of zal hij bescherming bieden tegen 5G straling? Dat eerste kunnen we bevestigen. De Ecomobile heeft namelijk het raamwerk van een zweefvliegtuig en de motor en aandrijving van een motorfiets, de BMW K100. De versnellingsbak is aangepast om te zorgen dat het gevaarte ook een versnelling voor achteruit heeft. De bestuurder -of moeten we het rijder noemen- en de bijrijder zitten in een driepuntsgordel vast. De oplettende kijker heeft natuurlijk al gezien dat een voet aan de grond zetten bij het stoplicht onmogelijk is. Onder de 8 km/u klappen er zijwieltjes omlaag.

Mocht je interesse hebben in een vliegtuig zonder vleugels moet je diep in de buidel tasten. Om te kunnen laagvliegen met een motorrijbewijs zul je ongeveer 13.000 euro over moeten hebben. Daarvoor is het exemplaar op de foto in 2017 namelijk verkocht.

Honda DN-01

In 2005 onthulde Honda op de Tokyo Motor Show een aparte motor als conceptmodel. Uiteindelijk kwam er in 2008 toch een productiemodel van de DN-01, die ook de naam NSA700A draagt. De productie van de Honda DN-01 stopte twee jaar later alweer. Recensies leren dat vooral het ontbreken aan bagageruimte op dit type motor in combinatie met het lage laadvermogen van 147 kilogram een probleem zijn. Mocht je zelf niet zwaarlijvig zijn dan wordt het alsnog een uitdaging een passagier mee te krijgen. Toch is de DN-01 buiten een ‘lelijke’ motor wel een bijzondere motor. Het is een van de weinige motorfietsen met een automaat.

Deze zwarte uit 2011 is de enige DN-01 die in Nederland te koop staat. Voor 5.900 euro is deze onpraktische cruiser met nog geen 10.000 kilometers op de klok van jou.

Ducati Paso

Ducati koos er net als BMW voor om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Zodra je specificaties boven design verkiest ziet dat er nu eenmaal apart uit. Vandaar dat ook de Paso in het rijtje lelijkste motorfietsen staat. Zijn gestroomlijnde kuip loopt zelfs zover door dat de Ducati Paso geen kuipruitje heeft. Het ontwerp sloeg kennelijk niet aan want van de drie versies zijn er in totaal rond de 9.000 stuks verkocht. Trekken aan een dood paard om drie keer een motorfiets uit te brengen die geen verkooptopper is?

Ducati kwam in 1985 met de Paso 750 met een 90 graden V-twin, goed voor 72,5 pk. Een sportief gestroomlijnde toermotor zonder kuipruit. De Weber -auto-carburateur die de Italianen voor deze motor gebruikten bleek toch niet geschikt te zijn voor motorfietsen. Ook waren er nog wat andere beginnersfoutjes in de Paso 750 aanwezig. In 1989 probeerde ze het daarom nog een keertje met de Paso 906. Die kreeg zes versnellingen en werd vloeistofgekoeld. De Ducati Paso 906 was goed voor 88 pk. In 1991 werd een laatste poging gedaan om van de Paso een succes te maken. De Ducati Paso 907ie kwam op de markt met nog meer verbeteringen. Een elektronische brandstofinjectie en een verbeterd remsysteem. De 907ie had 90 pk. In 1992 viel het doek definitief voor de Ducati Paso. De laatste versie van de Paso staat vanaf 2.750 euro te koop.

Morbidelli 850 V8: van lelijke motorfiets naar stylingupdate

Giancarlo Morbidelli had naast zijn passie voor houtbewerken ook een passie voor motorfietsen en besloot daarmee verder te gaan. Hij had veel succes in de racemotoren. In 1994 kwam hij met een V8 op de markt. Geen racemachine maar een echt luxeproduct. De V8 32-klepper produceerde ook maar maximaal 120 pk. Het eerste ‘Pininfarina’ model was ontzettend lelijk. Zo lelijk dat er later een stylingupdate kwam door Bimota. De V8 bleek echter veel te duur en er werden in totaal maar vier motoren gemaakt. In 1994 hing er al een prijskaartje van 45.000 dollar aan de Morbidelli V8. Het prijskaartje steeg tot 160.000 dollar in 1997. Vanwege deze prijs kreeg de motor een notering in the Guinness Book of World Records als ‘Duurste motorfiets in productie’.

Er is een Morbidelli V8 in het oude jasje en drie met het vernieuwde uiterlijk. Alle exemplaren zijn in het bezit van verzamelaars of musea waarvan eentje tot voor kort in het museum van Giancarlo zelf. Het museum werd vorig jaar gesloten en helaas overleed Giancarlo dit jaar. De beste man had een van de meest indrukwekkende motorfietscollecties. Wellicht dat een van de andere ‘lelijke’ motorfietsen ooit ook wel echte collectorsitems worden.

Welke motorfiets vind jij ‘lelijk’?

Ook interessant!

  • ducati desertx
    Ducati DesertX is officieel en heerlijk!
  • Op stap met de BMW S1000XR
  • Hier, de meest bizarre motorfiets van de dag
  • Ducati Multistrada V2
    Ducati Multistrada V2 is betaalbare crossover

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

bmw-motorrad, ducati, Honda, lelijk, Motorfiets, V8

Vorig bericht: « Video: de originele Porsche 911 Turbo 3.6 uit Bad Boys
Volgend bericht: Waarom de Formule E beter is dan Formule 1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. grasvreter zegt

    23 augustus 2020 om 07:04

    Die Honda, wat debiel dat er maar 147 kilo op kan. Ik en mijn vriendin samen zitten al op de 150, gewoon omdat we iets bovengemiddeld lang zijn. En lelijk, absoluut. De motor dan eh.

    Login om te reageren
    • jajeroenja zegt

      23 augustus 2020 om 07:53

      @grasvreter: Zware botten.

      Login om te reageren
  2. rolov zegt

    23 augustus 2020 om 07:43

    Gister is er zon Honda verkocht bij motoport Rockanje . Ik weet nog dat die uitkwam. Apart ding. Slechts 2 maal in het echt gezien. Maar zo lelijk is die toch niet . Een soort motor scooter

    Login om te reageren
    • DN-01rider zegt

      25 augustus 2020 om 13:05

      Die was ik toen net misgelopen, dus heb ik zo’n schitterende lelijkerd 2 weken geleden maar uit Rijssen gehaald , 1 van de 40 in NL dus redelijk unieke lelijkerd , lekkere cruiser , nooit iemand achterop dus gewicht geen probleem .

      Login om te reageren
  3. pignon zegt

    23 augustus 2020 om 07:55

    Hoe ziet zo’n Morbidelli er eigenlijk uit? Is dat echt lelijk? V8 klinkt namelijk wel aantrekkelijk

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      23 augustus 2020 om 08:03

      @pignon, staat er nu bij, kijk en huiver ;-)

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        23 augustus 2020 om 08:05

        @michaelras: ik zie er geen afbeelding van

        Login om te reageren
      • pignon zegt

        23 augustus 2020 om 08:15

        @michaelras: daar heb je wel een punt. Maar over dat blok blijf ik fantaseren. Een compacte V8. Wat als . . .

        Login om te reageren
        • mrbakerfield83 zegt

          23 augustus 2020 om 13:44

          @pignon: Google…

          Login om te reageren
  4. vespinie zegt

    23 augustus 2020 om 08:00

    Er gaat geheid iemand komen met de aprillia phillipe starck. Uitgesproken model die ik persoonlijk erg tof vindt. Maar zoals alles met eem uitgesproken design zijn er hoop liefhebber die de schoonheid zien maar ook mensen die het niet kunnen waarderen.

    Bij de meeste motoren gaat het toch fout bij mensen die denken een pesoonlijke draai te moeten geven aan hun fiets. Gekke doodskop spiegeltjes van carbon op je chopper.

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      23 augustus 2020 om 11:02

      @vespinie: haha ik dacht ook het gehele oeuvre van West Coast Choppers in het artijel tegen te komen..

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      23 augustus 2020 om 12:52

      Die Starck motor vind ik juist prachtig.

      Login om te reageren
  5. eirmakk zegt

    23 augustus 2020 om 08:16

    Hayabusa is ook niet moeders mooiste

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      23 augustus 2020 om 09:07

      @eirmakk: een impreza ook niet maar daar gaat het niet om bij zulke machines

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      23 augustus 2020 om 12:37

      Wilde ik net zeggen. En de ‘verfraaiingen’ die eraan worden toegebracht tegenwoordig helpen hem ook niet helaas

      Login om te reageren
  6. remarkable zegt

    23 augustus 2020 om 08:30

    Hehe die K1 hing vroeger boven mijn bed (rode variant). Vond dat toen al een bijzonder (raar) ding maar het had wel iets. Zag toevallig gister eentje rijden hier op vakantie in Zuid-Limburg. Good old memories

    Login om te reageren
  7. smex zegt

    23 augustus 2020 om 08:32

    De BMW F650GS Scarver. Verschrikkelijk.

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      23 augustus 2020 om 12:30

      @smex: 1, lelijker dan hierboven genoemd…

      Login om te reageren
  8. Henk zegt

    23 augustus 2020 om 08:43

    Lelijk met nadruk op lijk:
    elke Moto Guzzi,
    de Yamaha VMax,
    de eerste Ducati Multistrada,
    de Kawasaki Versys,
    de ’05 BMW R1200ST,
    Wat vinden jullie van die onaardse koplamp van KTM?

    *De BMW K1 zou ik, mits in originele staat, wegzetten als collectors item :)

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      23 augustus 2020 om 09:29

      Wat is er mis met een Le Mans? Imho mooistr dingen ooit gemaakt.

      Login om te reageren
    • kapitein zegt

      23 augustus 2020 om 10:01

      @Henk: Elke Moto Guzzi?? Smaken verschillen zullen we maar zeggen..

      Login om te reageren
    • luchtgekoeld zegt

      23 augustus 2020 om 10:04

      @Henk: ooit een Moto Guzzi in t echt gezien? Wat mij betreft zijn ze behalve de Florida allemaal mooi. (Ik rijd een California…)

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        23 augustus 2020 om 11:05

        Mijn vader had ooit een Moto Guzzi 254 als inruiler staan.

        Vier cilinder 250cc met de tellers in de tank gebouwd. Echt zo’n motor waarvan je denkt had ik die maar bewaard…

        Login om te reageren
        • Henk zegt

          23 augustus 2020 om 15:31

          Tja, daar zijn er niet veel van gemaakt
          handel is handel waarschijnlijk goed ingeruild destijds?

          Login om te reageren
      • Henk zegt

        23 augustus 2020 om 15:28

        Weinig, mijn ogen wenden zich automagisch af..

        Login om te reageren
    • mar10us zegt

      23 augustus 2020 om 10:33

      @Henk: bmw s1000r met die scheve koplampen, Moto Guzzi Stelvio (allemaal vind ik wat overdreven)

      Login om te reageren
    • mopar70 zegt

      23 augustus 2020 om 13:23

      @Henk: Laat de Vmax nou een van mijn favo’s zijn

      Login om te reageren
      • Henk zegt

        23 augustus 2020 om 15:32

        Kan, trekbeer eerste klas, verder nergens goed voor in mijn ogen..

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      24 augustus 2020 om 11:09

      @Henk: Die Alien koplamp vind ik wel wat hebben…

      Login om te reageren
  9. spence zegt

    23 augustus 2020 om 08:56

    De Passo vond ik best geslaagd … in die tijd.
    Voor de K1 had ik vooral problemen met de kleurkeuze. In het zwart is het al heel wat beter: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BMW_K1_black.jpg

    De Honda Grom heeft vrij rare verhoudingen.
    De Suzuki Hayabusa , beurk

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      23 augustus 2020 om 09:04

      @spence: ik vond juist die kleurstelling gewaagd en daarmee ook wel grappig. Zeker nu de K1 hopeloos verouderd is maakt die aparte kleurstelling iets hebberigs los.

      Login om te reageren
  10. Bram750 zegt

    23 augustus 2020 om 09:58

    Ducati Diavel, Yamaha VMax en de Honda Pacific Coast doen allemaal pijn aan m’n ogen.

    Login om te reageren
    • Henk zegt

      23 augustus 2020 om 15:34

      Ja een Diavel, heb er van de zomer naar zitten kijken op een bikersammelparkplatz, was benieuwd wie er de eigenaar van was, helaas niet gezien :)

      Login om te reageren
  11. Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

    23 augustus 2020 om 10:06

    De (oude) Ducati Multistrada 1000 DS, de Fiat Multipla onder de motoren.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      23 augustus 2020 om 10:40

      @F36GC: helemaal mee eens en ik kan trots vertellen dat ik er een heb! Om te compenseren heb ik nog een 1992 900SS met monozitje en hoge Termignoni’s er naast staan.

      Login om te reageren
      • Henk zegt

        23 augustus 2020 om 15:34

        Doe je goed, laat die MS maar in de schuur staan :))

        Login om te reageren
      • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

        23 augustus 2020 om 17:35

        Ik had er bijna 1. Destijds toch gezwicht voor de Aprilia Caponord ETV 1000 (ook niet de mooiste, maar soit). Magnifiek blok, maar dramatische elektronica.

        Login om te reageren
  12. e38ossie zegt

    23 augustus 2020 om 10:58

    Ik rij zelf tot grote tevredenheid al jaren een K1. Ik vindt hem persoonlijk prachtig. Helemaal als je nagaat hoe vooruitstrevend BMW toen was met het ontwerp. Trouwens was de K1 destijds gelijk motor van het jaar. Ik geef toe dat je na 32(!!) jaar wel tekenen van veroudering ziet. Vooral de grote koplamp is ouderwets. Maar de motor is nog steeds snel, betrouwbaar en gestroomlijnd. Met de kin op de tank voel ik alleen aan de ellebogen de wind. Dat mag elke moderne sportieve motor proberen na te doen.

    Login om te reageren
  13. karaya zegt

    23 augustus 2020 om 11:13

    BMW hield zich aan de 100PS (maximaal 100 pk vermogen) regel die ze zichzelf had opgelegd. Door de K1 super aerodynamisch te maken probeerde ze te concurreren met de Japanse supermotoren die veel meer vermogen hadden.

    Ik vond het altijd een mooie motor maar niet in deze kleurstelling.

    Login om te reageren
  14. torsen zegt

    23 augustus 2020 om 11:38

    Voor mij weet Kawasaki de bal wel vaak goed mis te slaan.
    De ZX-14R bijvoorbeeld. Gigantische lomp ding. Met een mix van styling tussen de eind jaren tachtig en negentig op een vrij recente motorfiets.
    Die vinnen op de zijkant konden nog net op de testarossa.

    En toen dachten ze laten we het anders doen met de H2 reeks. Laten we die futuristisch lelijk maken.
    Met als toppunt de H2SX.
    Elke keer als ik even bij de motorzaak in de buurt stop om occasions te kijken beneden blijf ik altijd even bij de H2’s staan kijken. Verbaasd over hoe lelijk ze in het echt zijn.

    Login om te reageren
    • thearchitect zegt

      23 augustus 2020 om 12:03

      De ZX-14R (ook wel ZZR 1400) is inderdaad extreem lelijk.
      Lijkt wel alsof een motorfiets te veel Chinees heeft gegeten en nu een opgeblazen buik heeft.

      Login om te reageren
  15. André zegt

    23 augustus 2020 om 11:50

    de BMW scarver is wat mij betreft de lelijkste motor ooit

    Login om te reageren
  16. thearchitect zegt

    23 augustus 2020 om 12:01

    Ik vind de Honda Gold Wings vanaf de 2e generatie erg lelijk.
    Ontzettend groot, lomp ding. Heeft niks meer met motorrijden te maken.
    Koop dan een Civic als je zo graag achteruit willen rijden en radio luisteren..

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      23 augustus 2020 om 12:38

      Een eerste generatie zou me best leuk lijken om te hebben, alles daarna is vierkant en lomp en veel te grote plastic kappen

      Login om te reageren
  17. sudbina zegt

    23 augustus 2020 om 12:38

    Een BMW K1 is geen K100 he!

    De K modellen, ook wel bekend als bakstenen (ivm vorm blok) zijn er echt heel heel heeeeeel veel van. De K100 is bv ook gebruikt door de nederlandse politie.

    Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      23 augustus 2020 om 12:45

      @sudbina: inderdaad. De “gewone” K100 was een 8 Klepper en de K1 (net als de K100RS) een 16 Klepper. Op papier 100 pk wat een gentleman’s agreement was. Ze schenen in de praktijk toch wat paardjes meer te hebben. In die tijd best veel.

      Login om te reageren
  18. bugboy zegt

    23 augustus 2020 om 12:50

    Honda Pacific Coast aka Het rijdende chemisch toilet had hier ook niet misstaan.

    Login om te reageren
    • levoi zegt

      23 augustus 2020 om 16:47

      Ik miste die al ja. En de Aprilia moto 6.5, die klopt ook gewoon niet.

      Login om te reageren
  19. torsen zegt

    23 augustus 2020 om 12:52

    Leuk wat je allemaal tegen komt als je hiernaar gaat zoeken.
    De 2003 BMW R1200 CL kende ik niet maar is inderdaad wel erg lelijk.

    Login om te reageren
  20. pomoek zegt

    23 augustus 2020 om 12:57

    Leuk rijtje, vooral omdat “lelijk” bij motoren wel heel erg subjectief is. Het lijkt mij voor ontwerpers lastig om een “ideale” motor te maken. De kopers zitten denk ik niet echt te wachten op hele innovatieve ideeën en ontwerpen.

    https://fuelmotorcycles.eu/blogs/news/cool-stuff-tuesdays-flying-bikes-from-battle-star-galactica-1980

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      23 augustus 2020 om 13:04

      @pomoek: ik denk dat er ook nog een stukje tijdperk om de hoek komt kijken. De K1 is bijvoorbeeld een eind jaren 80 ontwerp en toen waarschijnlijk heel modern qua ontwerp.

      Login om te reageren
      • Henk zegt

        23 augustus 2020 om 15:49

        De emissie eisen in de VS en dat 100ps akkoord hebben ook niet geholpen.. toch een hele bijzondere motorfiets met ABS en het unieke veersysteem aan boord..

        Login om te reageren
  21. miata93 zegt

    23 augustus 2020 om 13:03

    En wat te denken van de BMW c1, Kawasaki Versys of Benelli trk 502….

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      23 augustus 2020 om 13:17

      wat ik me nooit eerder heb gerealiseerd bij de C1 is dat de passagier gewoon in de weer en wind zit!
      https://driventowrite.com/2016/05/10/commuter-motorcycles/2000-bmw-c1-zombdrive-com/

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        23 augustus 2020 om 13:25

        KTM doet het voor mij niet met z’n alien styling.
        Veel Japanners met sugomi styling zullen het ook nooit tot in mijn schuur halen

        Login om te reageren
      • torsen zegt

        23 augustus 2020 om 13:36

        @pomoek: Hahaha! Dat had ik ook nog nooit gezien. Wist niet eens dat er een plek voor een bijrijder was.

        Bij de nieuwe budget bike battle van 44 teeth heeft een van die gasten een C1 maar daar zit er een koffer achterop.

        Login om te reageren
      • tjorque zegt

        23 augustus 2020 om 13:51

        Sorry verkeerde draadje

        Login om te reageren
      • Henk zegt

        23 augustus 2020 om 15:39

        Die ruimte is gemaakt voor een kratje Warsteiner :)

        Login om te reageren
  22. Hubert zegt

    23 augustus 2020 om 13:36

    De K1 op de foto kost niet 4000 naar 5000 euro.
    Die foto van de 4000 euro variant volgt nog.
    Maar ik zou deze zo kopen als ik er plaats voor zou hebben. Denk dat dit goede investering is.

    Login om te reageren
  23. toyotafortuner zegt

    23 augustus 2020 om 14:03

    Is die Morbidelli familie van de coureur Franco Morbidelli?

    Login om te reageren
    • britt zegt

      23 augustus 2020 om 15:05

      Nee wel de vader van Gianni Morbidelli (F1 coureur)

      Login om te reageren
  24. dragspert zegt

    23 augustus 2020 om 14:11

    Een oud type Ducati 750ss wil ik echt niet op gezien worden.

    Login om te reageren
    • britt zegt

      23 augustus 2020 om 15:03

      Tja, een gele Ducati is dan ook wel weer het laatste waar je op gevonden wilt worden natuurlijk. En dan zijn er ook nog mensen die er met teenslippers op rond paraderen.

      Login om te reageren
      • torsen zegt

        23 augustus 2020 om 16:52

        @britt: een gele 916 of 748/996 vind ik stiekem toch wel erg tof.

        Login om te reageren
        • dragspert zegt

          23 augustus 2020 om 18:56

          @torsen: Da’s helemaal smakeloos. Alle Ducati’s moeten blauw zijn! Is @britt: met me eens

          Login om te reageren
      • dragspert zegt

        23 augustus 2020 om 18:55

        @britt: Dan spoor je echt niet. Gelijk rijbewijs afpakken!

        Login om te reageren
  25. Dutchcarwizard zegt

    23 augustus 2020 om 15:36

    Die K1 is super cool. Stelletje drollen!

    Login om te reageren
  26. cnossen zegt

    23 augustus 2020 om 16:00

    “Ducati kwam in 1985 met de Paso 750 met een 90 graden V-twin,” dat is dus een L twin, vanaf 60 graden spreek je van een V twin zoals bij Harley Davidsons en daar wil een ducatist zeker niet mee vergeleken worden.

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      23 augustus 2020 om 16:30

      @cnossen: alles tussen de 0° en 180° heet gewoon een V opstelling.
      De enige reden waarom ze het over een L-Twin hebben is omdat het blok in een zodanige hoek in het frame gemonteerd is dat het op een L lijkt. Dus ze hadden het net zo goed ‘omgevallen V-twin’ kunnen noemen maar dat is zo lang.
      Monteer je het blok rechtop is het gewoon een V.

      Overigens heeft bijv. de Aprillia RSV Mille ook een 60° V-twin en die klinken erg lekker.

      Login om te reageren
      • cnossen zegt

        23 augustus 2020 om 20:54

        Nou als je 180 graden tussen je cilinders hebt heet het volgens mij een boxer motor…

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          23 augustus 2020 om 21:19

          @cnossen: Wel wakker blijven hè. Alles tussen 0 en 180 is 1 t/m 179.

          Login om te reageren
        • laptom zegt

          23 augustus 2020 om 22:19

          @cnossen: je kan een 180 graden v blok hebben. Een boxer motor is waar de krukas puur tegenover elkaar ligt voor de cilinders en 180 graden. Dat hoeft bij een v 180 niet te zijn.

          Login om te reageren
        • boomhauwer zegt

          24 augustus 2020 om 10:10

          nee, een boxer motor is als de tegenovergestelde cilinders allebei op het BDP en ODP tegelijk zitten. Ferrari had in de 512BB een 180° V12 en geen boxer (alhoewel de BB voor Berlinetta Boxer staat…)

          Login om te reageren
    • supertjeduc zegt

      23 augustus 2020 om 20:40

      @cnossen: ik heb tot tevreden heid beide in de schuur

      Login om te reageren
      • cnossen zegt

        23 augustus 2020 om 20:59

        Ik alleen een Duc, moet niks van die rijdende spiegels weten…

        Login om te reageren
  27. boomhauwer zegt

    24 augustus 2020 om 10:11

    De Husqvarna 701 LR mag op 1 staan. De lelijkste motor van het afgelopen jaar.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 augustus 2020 om 12:45

      Dat is een crossbrommer. Precies hetzelfde als alle andere crossbrommers. Overigens kan het daar niet lelijk genoeg zijn, die motorpakken voor de crossbrommers zijn de lelijkste op de planeet.

      Login om te reageren
  28. Dutchdriftking zegt

    24 augustus 2020 om 11:10

    Mijn GS is ook niet de mooiste motor ooit gemaakt. Maar vergeleken bij deze gebakjes is het een pareltje.

    Login om te reageren
  29. tymo zegt

    24 augustus 2020 om 19:00

    Victory Vision. Of sowieso alles boven de 240kg.

    Login om te reageren
  30. 1000bochten zegt

    28 augustus 2020 om 15:01

    Wat niet in dit lijstje mag ontbreken is in mijn ogen de Bimota DB3 Mantra. Dat apparaat ziet er weliswaar bruut en bijzonder uit, maar dat is nog niet hetzelfde als mooi…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North