• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dodge Viper ACR is hardcore to the bone*

Auteur: sir_smokalot, gepost 9 mei 2015 om 08:58 – 54 Reacties

Afbeelding Dodge Viper ACR is hardcore to the bone*Afbeelding Dodge Viper ACR is hardcore to the bone*Afbeelding Dodge Viper ACR is hardcore to the bone*Afbeelding Dodge Viper ACR is hardcore to the bone*Afbeelding Dodge Viper ACR is hardcore to the bone*Afbeelding Dodge Viper ACR is hardcore to the bone*Afbeelding Dodge Viper ACR is hardcore to the bone*Afbeelding Dodge Viper ACR is hardcore to the bone*

Viper ACR
Hevig spoilerwerk, nóg meer gaten in de carrosserie, flics, carbon-keramische remmen, en een heftige diffuser. Dat kan maar één ding betekenen: de Viper heeft een ACR-behandeling gekregen.

ACR staat voor American Club Racer, een badge die sinds eind jaren ’90 op de extra rauwe Viper zit. Als alle neerwaartse druk bij elkaar wordt opgeteld komt Dodge uit op bijna een ton aan downforce op topsnelheid, die 285 km/u bedraagt. Niet dat je er echt wat aan hebt, maar het staat wel stoer in het persbericht.

Viper ACR van boven

De Viper, die vroeger Dodge heette, daarna zeer kortstondig in SRT omgedoopt werd, maar nu weer gewoon Dodge heet (..) is de straatauto met een flinke dosis racetechnologie, en ontdaan van overbodig gewicht en comfort, een behandeling die tegenwoordig elke sportieve fabrikant wel doorvoert.

De 8,4 liter V10 levert 654 pk (+5 pk) en 813 Nm, en is gewoon weer aan een handbak gekoppeld, zoals het hoort. De Kumho’s op de achteras zijn – hou je vast – 355 mm breed. In Q3 van dit jaar zal de productie van het Amerikaanse kanon starten.

Dat wing doe

Nürburgring

Met de vorige ACR zette een rijdersteam met o.a. Tommeke Coronel een tijd van 7:12 neer op de Nürburgring. Met de niet-zo-straatlegale ACX-R ging het nog 10 seconden sneller.

De allereerste ACR werd in 1998 gelanceerd, op basis van de 2e generatie Viper. Destijds had deze 460 pk, 10 pk meer dan standaard.

Eerste Viper in Nederland

Overigens werd kort geleden de eerste nieuwe Viper – die nooit officieel in Europa geleverd werd – op Nederlands kenteken gezet. De auto die jaimeydr vlak voor de keuring spotte dook even daarna bij Jasper Verweij’s 300 kW plus-club op. De prijs? € 247.809…yikes.

Er zijn ook video’s van de nieuwste ACR: check de promovideo en de hoogtepunten van de onthulling in de fabriek.

*komt ie dan hè

Ook interessant!

  • Deze kan van jou zijn
    Koop de groenste Dodge Viper van Marktplaats
  • The Collectables - Dodge Viper SR II
    Dodge Viper SR II
  • Video: Dodge-bestuurder denkt indrukwekkend te kunnen invoegen
    Video: Dodge-bestuurder denkt indrukwekkend te kunnen invoegen
  • Dodge droombaan
    Droombaan beschikbaar bij Dodge; Chief Donut Maker

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

acr, Dodge, Video, Viper

Vorig bericht: « Porsche heeft eigen circuit bij megacomplex van 100 miljoen
Volgend bericht: Dief steelt caravan met persoon erin, dumpt deze op A13 [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. rolov zegt

    9 mei 2015 om 09:03

    2,5 ton…. Wat kost hij in de vs? Een ton? Gaat nergens over. Maar dat Is een terugkerend verhaal.

    Login om te reageren
    • papa zegt

      9 mei 2015 om 10:04

      @rolov: vanaf 87,095 $

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        9 mei 2015 om 10:06

        @papa: zelfde als een Porsche cayman

        Login om te reageren
      • clarkson zegt

        9 mei 2015 om 10:38

        @papa: dat valt wel mee toch?

        Login om te reageren
  2. stfu zegt

    9 mei 2015 om 09:11

    Heel dik maar met zo’n spoilerpakket rij je in mijn ogen best voor lul als je ‘m niet op het circuit rijdt. Die achterspoiler O.o

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      9 mei 2015 om 10:59

      @stfu:
      Het eerste wat bij mij opkwam was OMG, konden ze geen grotere vleugel vinden..
      Draai hem om en je hebt een vliegtuig.

      Login om te reageren
    • Rob zegt

      9 mei 2015 om 12:17

      @stfu:
      In elke supercar rij je voor lul op de openbare weg.

      Behalve voor de autospotters. Die vinden je de allergrootste held als je flink kabaal makend in de eerste versnelling over een willekeurige boulevard rolt…

      Login om te reageren
  3. thomcarspotter zegt

    9 mei 2015 om 09:12

    Uberbruut, maar.. toch liever de vorige generatie ACR als ik mocht kiezen!

    Login om te reageren
  4. gtwillem zegt

    9 mei 2015 om 09:12

    De GT3 RS van Dodge, maar dan lomp en onbehouden. Maar wel loeisnel. Leuk spul.

    Gelukkig plakken ze de ACR badge alleen op de Viper. In de jaren 90 kon je ook een Dodge (en Plymouth) Neon als ACR bestellen.

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      9 mei 2015 om 13:41

      @gtwillem: eeeuuuh die neon hebben ze meerdere seizoenen achter elkaar raceklasses mee gewonnen. Daarnaast was de srt4 neon de snelste dodge die in 2003 uit kwam, op de viper na. Dat was ook nog eens de snelste auto die onder de 40.000 dollar te koop was.
      Toevallig heb ik er ook 1, stage 3 met originele onaangepaste motor, 10 jaar oud en ~380pk aan de wielen, daar rijd ik vrijwel alles mee los…

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        9 mei 2015 om 14:24

        @dutchneon:

        Ik doelde op de eerste Neon ACR, niet op de SRT-4 ACR (die officieel volgens mij geen Neon heet.

        De straatuitvoeringen van die modellen waren niet veel soeps, vond ik persoonlijk. 130pk voor de sedan, 150 voor de Neon Coupe. Het hield niet over. Zelfde gold voor de bouwkwaliteit.

        De tweede generatie was een stuk beter en de SRT-4 laat zien dat een relatief korte verbsellingsbak, laag gewicht en vooral een erg hoog koppel zorgen voor een snel gebakje. En zoals je aangeeft heel erg goed op te voeren! Een stoplichtsprintje durf ik wel aan. Tot 60. Daarboven leg ik het af :-)

        Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          11 mei 2015 om 14:02

          @gtwillem: klopt, de srt-4 was een legend en is van 2003 tot 2007 non-stop kampioen geweest in de 2wd klasse in de amerikaanse toerwagens. Eigenlijk een beetje de voorloper van alle 2wd turbo hatches die daarna kwamen, zoals de focus st, megane rs ed.
          Maar ook de neon acr met idd 150pk sohc was al lekker bezig sinds 1994, daarmee hebben ze ook veel toerwagen kampioenschappen gewonnen.
          Oja en wat betreft de sprint, tot 60 word moeilijk, misschien in zn reverse;)

          Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    9 mei 2015 om 09:13

    Ben benieuwd naar de Ringtijd van deze. Zal het weer een giant killer worden. Die vorige was echt bloedjesnel. Heb bij een dealer in Florida wel is in de vorige mogen zitten. Gifgroene met het hardcorepack. Wat een beest. Hij liet hem nog even lopen, wat een geluid!!

    Login om te reageren
  6. leroyrs5 zegt

    9 mei 2015 om 09:17

    Leuk,maar voor die prijs? Doei!

    Login om te reageren
  7. henkhupelschoten zegt

    9 mei 2015 om 09:21

    Gaaf, maar doe mij maar een sls black series.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      9 mei 2015 om 18:50

      @henkhupelschoten: oh je bedoelt die Mercedes die op de viper is gebaseerd? Ja leuk joh

      Login om te reageren
      • agarde zegt

        10 mei 2015 om 01:20

        @mopar: ?

        Login om te reageren
        • mopar zegt

          10 mei 2015 om 10:42

          @agarde: http://www.motorauthority.com/news/1046235_report-mercedes-benz-sls-amg-was-originally-the-next-viper

          Login om te reageren
          • agarde zegt

            10 mei 2015 om 11:42

            @mopar: oh dat wist ik helemaal niet. Thanks voor het artikel

            Login om te reageren
            • mopar zegt

              19 mei 2015 om 15:00

              @agarde: ja tis een soort publieks geheim. MB wil natuurlijk niet toegeven dat hun SLS is gebaseerd op een Viper. maar de prototypen van de SLS werden wel gespot met een Viper body erop:

              https://autoworld.files.wordpress.com/2008/04/mercedes-gullwing-spy_4.jpg

              http://www.amcarguide.com/wp-content/themes/arras-theme/library/timthumb.php?src=http://www.amcarguide.com/wp-content/uploads/2011/04/2012-viper-sls-slc-mercedes-amg.jpg&w=630&h=250&zc=1

              Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        10 mei 2015 om 12:11

        @mopar: als dat zo mag zijn, maakt het dan een slechte wagen? wat een zinloze reactie alweer

        Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    9 mei 2015 om 09:24

    Wat een brute rauwmachine. Zoiets maken ze alleen nog in Amerika. Maar zou ik hem willen? Nee.

    Login om te reageren
  9. scottishcarspotter2000 zegt

    9 mei 2015 om 09:25

    Graag! Lekker de 458 Speciales gaan vervelen >:-)

    Login om te reageren
  10. maferick74 zegt

    9 mei 2015 om 09:38

    8.4 liter ! Why?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      9 mei 2015 om 09:44

      Because there’s no replacement for displacement

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      9 mei 2015 om 09:52

      @maferick74: je weet: no substitute for cubic inches!

      Login om te reageren
    • agarde zegt

      10 mei 2015 om 01:21

      @maferick74: cuz murica

      Login om te reageren
    • bassx zegt

      15 mei 2015 om 18:14

      @maferick74: omdat die motoren makkelijk 2,5 ton kunnen draaien. Viper project werd in de vs gestart als een betaalbare sportwagen dat weinig onderhoudt en kosten van de eigenaar eist waardoor iedereen er in kon rijden. Motoren zijn dan ook onverwoestbaar vergeleken met een v10 van VAG of BMW.

      Login om te reageren
  11. mercedesbenz63 zegt

    9 mei 2015 om 10:02

    Nog groter?

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    9 mei 2015 om 10:04

    Dik ding! Maar 285 top? T is niet traag, maar nou ook niet echt extreem zegmaar!

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      9 mei 2015 om 10:08

      @dutchdriftking: Deze auto is ook niet gebouwd voor topsnelheid. Het is een bochtenridder. Maar op de Ring kan die lage topsnelheid wel nadelig zijn, denk ik.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        9 mei 2015 om 10:28

        @berlinetta: dat valt wel mee denk ik. Topsnelheid is niet heel erg relevant op de ‘Ring. Schwedenkreuz kun je een hoge snelheid halen, vlak voor het aanremmen bij de Angstkurve en natuurlijk Döttinger Hohe. Alleen bij het laatste stuk zal de ACR 285 aantikken. Maar de extra downforce van de auto en zorgt er wel voor dat je al die andere bochten sneller kunt nemen, minder hoeft af te remmen en eerder op het gas kan.

        Ik denk zelf dat de ringtijd nog wel eens een interessante kan worden.

        Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          9 mei 2015 om 13:46

          @gtwillem: hier ben ik het dan wel weer helemaal met je eens, erg benieuwd wat de viper gaat doen op de ring. Meeste mensen denken bij de viper aan rechtuit, maar beseffen niet dat de Viper jarenlang achtereen king of the ring was, zonder er veel tijd door te brengen zoals porsche o.i.d. Even een lang weekend met drie auto’s er naartoe. Tijden rijden en weer een nieuwe record afgepakt van Chevrolet, Nissan, Ferrari ed.

          Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      9 mei 2015 om 11:04

      @dutchdriftking:
      Wat denk je dat die 2m2 remklep op de kont doet.
      Ik kan me nog herinneren dat de race versie van de oer Viper GTS een niet geringe cw van 0.54 had.
      Nu is downforce sowieso handiger op het circuit dan rechtelijnsnelheid, dus daar is een top van 285 ruimschoots genoeg. Weinig circuits waar je dat met een GT haalt.

      Login om te reageren
  13. ArnoldH zegt

    9 mei 2015 om 10:11

    Murica! Een petrolhead kan toch niet anders dan kwijlen bij deze wagen.

    Login om te reageren
  14. LMV zegt

    9 mei 2015 om 10:41

    Het feit dat deze wagen een handbak heeft maakt het al af voor mij. Jongens wat moet dit een feest zijn op circuit !

    Login om te reageren
  15. Sir_Vmax zegt

    9 mei 2015 om 10:45

    *pakt een teiltje*

    Login om te reageren
  16. epimetheus zegt

    9 mei 2015 om 10:53

    Goeiedag wat een taartschep zeg!!

    Login om te reageren
  17. tvr1974 zegt

    9 mei 2015 om 11:02

    Dus als ik t goed lees deed het oude model uit 98 al een tijd van 7,12 met 460 pk?? Geloof ik dus niet. Dat kan noot 17 jaar geleden zijn.. Simpel en alleen omdat de Nissan GT-r alle records verbrak met 7:23 10 jaar later dus dat kan niet kloppen.. Wel benieuwd wat deze dan zou doen op de ring…

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      9 mei 2015 om 11:09

      @tvr1974: nee dus, maat de vorige ook al tweede generatie Viper in de “final version” ( de ACR) kon dat wel.. In 2012 of zo..

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      9 mei 2015 om 11:10

      @tvr1974: Tom Coronel reed met de 600pk sterke ARC ’08 die tijd.

      Login om te reageren
    • uncivilsum zegt

      9 mei 2015 om 11:18

      @tvr1974: die uit 98 was de eerste ACR(gen 2). De 7:12 rondetijd was van de vorige ACR(gen 4)

      Login om te reageren
  18. g40freak zegt

    9 mei 2015 om 11:21

    Het blijft troep.
    Over een jaar of tien halen ze de kwaliteit van de europese sportwagens van 5 jaar terug misschien.
    Plastic troep met blokken uit de middeleeuwen.
    P.s is robusa nog niet wakker?? ;)

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      9 mei 2015 om 12:12

      @g40freak:
      Ach ja, volgens de Autobloggers zijn Ferrari’s computergestuurde Playstations, McLarens en GTR’s emotieloze krengen, Lambo’s = VAG dus per definitie k*t en Vipers/Corvette’s plastieke middeleeuwse koetsen.

      Dus eigenlijk zijn alle supercars volkomen kut? Dat lijkt mij een heel heldere conclusie waar ik volledig mee eens ben.

      Toch wil ik zo’n middeleeuwse plastic fantastic Viper, die gelukkig over geen enkele van die zogenaamde Europese kwaliteiten beschikt ;-)

      Login om te reageren
  19. biohazardracer zegt

    9 mei 2015 om 11:25

    Is het heel erg als ik zeg dat ik dit toch gewoon uber vet vindt? Super bruut <3 <3

    Login om te reageren
  20. ter zegt

    9 mei 2015 om 11:58

    Respect voor dit apparaat, en nog meer voor de gek die dit koopt. :)

    Login om te reageren
  21. Rob zegt

    9 mei 2015 om 11:59

    De Viper mag je ondertussen wel een “living legend” noemen. En ik ben er fan van. Ja, een Corvette is mooier; ja, een Porsche is prettiger voor je fijngevoelige billetjes; ja, een Ferrari doet het beter in de bar, maar er is gewoon niks anders als een Viper.

    De eerste Viper (RT/10 noemen ze hem dacht ik) is mijn favoriet. De meest pure machine; geen zijramen, geen deurhendels, geen luxe. Gewoon helemaal niks, behalve vier wielen en een magistrale V10. Omhuld door een minstens zo’n puur ontwerp. Laag, breed, lang en met die perfect drie-spaakwielen. Heeft wel wat weg van TVR’s. De Viper RT/10 is denk de enige supercar die in mijn denkbeeldige droomgarage komt te staan.

    http://rallyways.com/wp-content/uploads/2014/02/the_original_dodge_viper_rt10.jpg

    Hoewel de huidige Viper vol zit met compromissen is ie nog steeds 100x gaver dan welke Ferrari of Lambo dan ook. En de ACR snoert iedereen radicaal de mond die beweert dat Amerikaanse auto’s alleen maar rechtdoor kunnen…

    Login om te reageren
  22. kapiteinaudi zegt

    9 mei 2015 om 12:35

    Vipers zijn altijd heerlijk. Minder goed dan de Corvette, maar wel veel brutaler en zeldzamer. Toch altijd even kwijlfeest wanneer je er een ziet :)

    Login om te reageren
  23. gerjanm zegt

    9 mei 2015 om 14:36

    Heerlijk dik, ook mooie kleur/strepen stelling

    Login om te reageren
  24. siemi zegt

    9 mei 2015 om 17:58

    Geweldige auto een Viper ACR. Ik heb er hier gehad en de reacties die dat losmaakte. :-). Wel een auto voor een echte man met ballen. Geen ABS, geen traction control. Gewoon pure power.

    Login om te reageren
  25. mrrallycross zegt

    9 mei 2015 om 19:17

    Een ton? 1000kg neerwaardse druk dus?

    Login om te reageren
    • agarde zegt

      10 mei 2015 om 01:23

      @mrrallycross: jep, moest ook even twee keer kijken.

      Login om te reageren
  26. pimcs zegt

    9 mei 2015 om 21:59

    +5 PK zozo

    Login om te reageren
  27. toyotafortuner zegt

    10 mei 2015 om 11:40

    Allemachtig wat bruut!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North