
Hevig spoilerwerk, nóg meer gaten in de carrosserie, flics, carbon-keramische remmen, en een heftige diffuser. Dat kan maar één ding betekenen: de Viper heeft een ACR-behandeling gekregen.
ACR staat voor American Club Racer, een badge die sinds eind jaren ’90 op de extra rauwe Viper zit. Als alle neerwaartse druk bij elkaar wordt opgeteld komt Dodge uit op bijna een ton aan downforce op topsnelheid, die 285 km/u bedraagt. Niet dat je er echt wat aan hebt, maar het staat wel stoer in het persbericht.

De Viper, die vroeger Dodge heette, daarna zeer kortstondig in SRT omgedoopt werd, maar nu weer gewoon Dodge heet (..) is de straatauto met een flinke dosis racetechnologie, en ontdaan van overbodig gewicht en comfort, een behandeling die tegenwoordig elke sportieve fabrikant wel doorvoert.
De 8,4 liter V10 levert 654 pk (+5 pk) en 813 Nm, en is gewoon weer aan een handbak gekoppeld, zoals het hoort. De Kumho’s op de achteras zijn – hou je vast – 355 mm breed. In Q3 van dit jaar zal de productie van het Amerikaanse kanon starten.

Nürburgring
Met de vorige ACR zette een rijdersteam met o.a. Tommeke Coronel een tijd van 7:12 neer op de Nürburgring. Met de niet-zo-straatlegale ACX-R ging het nog 10 seconden sneller.
De allereerste ACR werd in 1998 gelanceerd, op basis van de 2e generatie Viper. Destijds had deze 460 pk, 10 pk meer dan standaard.
Eerste Viper in Nederland
Overigens werd kort geleden de eerste nieuwe Viper – die nooit officieel in Europa geleverd werd – op Nederlands kenteken gezet. De auto die jaimeydr vlak voor de keuring spotte dook even daarna bij Jasper Verweij’s 300 kW plus-club op. De prijs? € 247.809…yikes.
Er zijn ook video’s van de nieuwste ACR: check de promovideo en de hoogtepunten van de onthulling in de fabriek.













2,5 ton…. Wat kost hij in de vs? Een ton? Gaat nergens over. Maar dat Is een terugkerend verhaal.
@rolov: vanaf 87,095 $
@papa: zelfde als een Porsche cayman
@papa: dat valt wel mee toch?
Heel dik maar met zo’n spoilerpakket rij je in mijn ogen best voor lul als je ‘m niet op het circuit rijdt. Die achterspoiler O.o
@stfu:
Het eerste wat bij mij opkwam was OMG, konden ze geen grotere vleugel vinden..
Draai hem om en je hebt een vliegtuig.
@stfu:
In elke supercar rij je voor lul op de openbare weg.
Behalve voor de autospotters. Die vinden je de allergrootste held als je flink kabaal makend in de eerste versnelling over een willekeurige boulevard rolt…
Uberbruut, maar.. toch liever de vorige generatie ACR als ik mocht kiezen!
De GT3 RS van Dodge, maar dan lomp en onbehouden. Maar wel loeisnel. Leuk spul.
Gelukkig plakken ze de ACR badge alleen op de Viper. In de jaren 90 kon je ook een Dodge (en Plymouth) Neon als ACR bestellen.
@gtwillem: eeeuuuh die neon hebben ze meerdere seizoenen achter elkaar raceklasses mee gewonnen. Daarnaast was de srt4 neon de snelste dodge die in 2003 uit kwam, op de viper na. Dat was ook nog eens de snelste auto die onder de 40.000 dollar te koop was.
Toevallig heb ik er ook 1, stage 3 met originele onaangepaste motor, 10 jaar oud en ~380pk aan de wielen, daar rijd ik vrijwel alles mee los…
@dutchneon:
Ik doelde op de eerste Neon ACR, niet op de SRT-4 ACR (die officieel volgens mij geen Neon heet.
De straatuitvoeringen van die modellen waren niet veel soeps, vond ik persoonlijk. 130pk voor de sedan, 150 voor de Neon Coupe. Het hield niet over. Zelfde gold voor de bouwkwaliteit.
De tweede generatie was een stuk beter en de SRT-4 laat zien dat een relatief korte verbsellingsbak, laag gewicht en vooral een erg hoog koppel zorgen voor een snel gebakje. En zoals je aangeeft heel erg goed op te voeren! Een stoplichtsprintje durf ik wel aan. Tot 60. Daarboven leg ik het af :-)
@gtwillem: klopt, de srt-4 was een legend en is van 2003 tot 2007 non-stop kampioen geweest in de 2wd klasse in de amerikaanse toerwagens. Eigenlijk een beetje de voorloper van alle 2wd turbo hatches die daarna kwamen, zoals de focus st, megane rs ed.
Maar ook de neon acr met idd 150pk sohc was al lekker bezig sinds 1994, daarmee hebben ze ook veel toerwagen kampioenschappen gewonnen.
Oja en wat betreft de sprint, tot 60 word moeilijk, misschien in zn reverse;)
Ben benieuwd naar de Ringtijd van deze. Zal het weer een giant killer worden. Die vorige was echt bloedjesnel. Heb bij een dealer in Florida wel is in de vorige mogen zitten. Gifgroene met het hardcorepack. Wat een beest. Hij liet hem nog even lopen, wat een geluid!!
Leuk,maar voor die prijs? Doei!
Gaaf, maar doe mij maar een sls black series.
@henkhupelschoten: oh je bedoelt die Mercedes die op de viper is gebaseerd? Ja leuk joh
@mopar: ?
@agarde: http://www.motorauthority.com/news/1046235_report-mercedes-benz-sls-amg-was-originally-the-next-viper
@mopar: oh dat wist ik helemaal niet. Thanks voor het artikel
@agarde: ja tis een soort publieks geheim. MB wil natuurlijk niet toegeven dat hun SLS is gebaseerd op een Viper. maar de prototypen van de SLS werden wel gespot met een Viper body erop:
https://autoworld.files.wordpress.com/2008/04/mercedes-gullwing-spy_4.jpg
http://www.amcarguide.com/wp-content/themes/arras-theme/library/timthumb.php?src=http://www.amcarguide.com/wp-content/uploads/2011/04/2012-viper-sls-slc-mercedes-amg.jpg&w=630&h=250&zc=1
@mopar: als dat zo mag zijn, maakt het dan een slechte wagen? wat een zinloze reactie alweer
Wat een brute rauwmachine. Zoiets maken ze alleen nog in Amerika. Maar zou ik hem willen? Nee.
Graag! Lekker de 458 Speciales gaan vervelen >:-)
8.4 liter ! Why?
Because there’s no replacement for displacement
@maferick74: je weet: no substitute for cubic inches!
@maferick74: cuz murica
@maferick74: omdat die motoren makkelijk 2,5 ton kunnen draaien. Viper project werd in de vs gestart als een betaalbare sportwagen dat weinig onderhoudt en kosten van de eigenaar eist waardoor iedereen er in kon rijden. Motoren zijn dan ook onverwoestbaar vergeleken met een v10 van VAG of BMW.
Nog groter?
Dik ding! Maar 285 top? T is niet traag, maar nou ook niet echt extreem zegmaar!
@dutchdriftking: Deze auto is ook niet gebouwd voor topsnelheid. Het is een bochtenridder. Maar op de Ring kan die lage topsnelheid wel nadelig zijn, denk ik.
@berlinetta: dat valt wel mee denk ik. Topsnelheid is niet heel erg relevant op de ‘Ring. Schwedenkreuz kun je een hoge snelheid halen, vlak voor het aanremmen bij de Angstkurve en natuurlijk Döttinger Hohe. Alleen bij het laatste stuk zal de ACR 285 aantikken. Maar de extra downforce van de auto en zorgt er wel voor dat je al die andere bochten sneller kunt nemen, minder hoeft af te remmen en eerder op het gas kan.
Ik denk zelf dat de ringtijd nog wel eens een interessante kan worden.
@gtwillem: hier ben ik het dan wel weer helemaal met je eens, erg benieuwd wat de viper gaat doen op de ring. Meeste mensen denken bij de viper aan rechtuit, maar beseffen niet dat de Viper jarenlang achtereen king of the ring was, zonder er veel tijd door te brengen zoals porsche o.i.d. Even een lang weekend met drie auto’s er naartoe. Tijden rijden en weer een nieuwe record afgepakt van Chevrolet, Nissan, Ferrari ed.
@dutchdriftking:
Wat denk je dat die 2m2 remklep op de kont doet.
Ik kan me nog herinneren dat de race versie van de oer Viper GTS een niet geringe cw van 0.54 had.
Nu is downforce sowieso handiger op het circuit dan rechtelijnsnelheid, dus daar is een top van 285 ruimschoots genoeg. Weinig circuits waar je dat met een GT haalt.
Murica! Een petrolhead kan toch niet anders dan kwijlen bij deze wagen.
Het feit dat deze wagen een handbak heeft maakt het al af voor mij. Jongens wat moet dit een feest zijn op circuit !
*pakt een teiltje*
Goeiedag wat een taartschep zeg!!
Dus als ik t goed lees deed het oude model uit 98 al een tijd van 7,12 met 460 pk?? Geloof ik dus niet. Dat kan noot 17 jaar geleden zijn.. Simpel en alleen omdat de Nissan GT-r alle records verbrak met 7:23 10 jaar later dus dat kan niet kloppen.. Wel benieuwd wat deze dan zou doen op de ring…
@tvr1974: nee dus, maat de vorige ook al tweede generatie Viper in de “final version” ( de ACR) kon dat wel.. In 2012 of zo..
@tvr1974: Tom Coronel reed met de 600pk sterke ARC ’08 die tijd.
@tvr1974: die uit 98 was de eerste ACR(gen 2). De 7:12 rondetijd was van de vorige ACR(gen 4)
Het blijft troep.
Over een jaar of tien halen ze de kwaliteit van de europese sportwagens van 5 jaar terug misschien.
Plastic troep met blokken uit de middeleeuwen.
P.s is robusa nog niet wakker?? ;)
@g40freak:
Ach ja, volgens de Autobloggers zijn Ferrari’s computergestuurde Playstations, McLarens en GTR’s emotieloze krengen, Lambo’s = VAG dus per definitie k*t en Vipers/Corvette’s plastieke middeleeuwse koetsen.
Dus eigenlijk zijn alle supercars volkomen kut? Dat lijkt mij een heel heldere conclusie waar ik volledig mee eens ben.
Toch wil ik zo’n middeleeuwse plastic fantastic Viper, die gelukkig over geen enkele van die zogenaamde Europese kwaliteiten beschikt ;-)
Is het heel erg als ik zeg dat ik dit toch gewoon uber vet vindt? Super bruut <3 <3
Respect voor dit apparaat, en nog meer voor de gek die dit koopt. :)
De Viper mag je ondertussen wel een “living legend” noemen. En ik ben er fan van. Ja, een Corvette is mooier; ja, een Porsche is prettiger voor je fijngevoelige billetjes; ja, een Ferrari doet het beter in de bar, maar er is gewoon niks anders als een Viper.
De eerste Viper (RT/10 noemen ze hem dacht ik) is mijn favoriet. De meest pure machine; geen zijramen, geen deurhendels, geen luxe. Gewoon helemaal niks, behalve vier wielen en een magistrale V10. Omhuld door een minstens zo’n puur ontwerp. Laag, breed, lang en met die perfect drie-spaakwielen. Heeft wel wat weg van TVR’s. De Viper RT/10 is denk de enige supercar die in mijn denkbeeldige droomgarage komt te staan.
http://rallyways.com/wp-content/uploads/2014/02/the_original_dodge_viper_rt10.jpg
Hoewel de huidige Viper vol zit met compromissen is ie nog steeds 100x gaver dan welke Ferrari of Lambo dan ook. En de ACR snoert iedereen radicaal de mond die beweert dat Amerikaanse auto’s alleen maar rechtdoor kunnen…
Vipers zijn altijd heerlijk. Minder goed dan de Corvette, maar wel veel brutaler en zeldzamer. Toch altijd even kwijlfeest wanneer je er een ziet :)
Heerlijk dik, ook mooie kleur/strepen stelling
Geweldige auto een Viper ACR. Ik heb er hier gehad en de reacties die dat losmaakte. :-). Wel een auto voor een echte man met ballen. Geen ABS, geen traction control. Gewoon pure power.
Een ton? 1000kg neerwaardse druk dus?
@mrrallycross: jep, moest ook even twee keer kijken.
+5 PK zozo
Allemachtig wat bruut!