• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dome Zero: vergeten concept (1978)

Auteur: Dizono, gepost 1 mei 2015 om 08:23 – 21 Reacties

Afbeelding Dome Zero: vergeten concept (1978)Afbeelding Dome Zero: vergeten concept (1978)Afbeelding Dome Zero: vergeten concept (1978)Afbeelding Dome Zero: vergeten concept (1978)Afbeelding Dome Zero: vergeten concept (1978)Afbeelding Dome Zero: vergeten concept (1978)Afbeelding Dome Zero: vergeten concept (1978)Afbeelding Dome Zero: vergeten concept (1978)

Dome Zero
In 1978 reageert het publiek enthousiast op deze Dome Zero, de eerste Japanse supercar. Toch komt het nooit tot een productiemodel van dit technologische uithangbord voor het land van de rijzende zon. De reden? Japan zelf.

Dome is een relatief onbekende fabrikant van racewagens. De meeste kans dat je het kent, is van de Dome Judd, de zwart-wit geblokte racewagen waarmee Jan Lammers en consorten deelnamen aan Le Mans. Het Japanse Dome is dan ook gespecialiseerd in het bouwen van racewagens. Toch was dat niet de intentie waarmee het bedrijf in 1975 werd opgericht door Minoru Hayashi.

Japan’s eerste supercar

Hayashi wilde namelijk een supercar in kleine serie bouwen met de ervaring die hij had opgedaan door jarenlang racewagens te prepareerde en zelf bouwde onder eigen naam. In 1978 was het resultaat van zijn inspanningen te bewonderen op de Geneefse autobeurs, daar stond de Dome Zero te fonkelen. Het was de eerste serieuze Japanse poging een supercar te bouwen en dat werd duidelijk gereflecteerd door het futuristische uiterlijk.

Onder de scherp gesneden koets ging Nissan’s L28E schuil, een 2.8-liter zes-in-lijn die onder andere ook dienst deed in de 280ZX en de Patrol. Het blok produceerde maar 145 pk, maar hoefde ook slechts 920 kilo in beweging te brengen. De power to weight ratio was dan ook vergelijkbaar met die van een Porsche 911 van die tijd.

Transformers

Helaas werd het voor Minoru Hayashi al snel duidelijk dat het onmogelijk zou worden om de auto door de in die tijd extreem strenge Japanse typegoedkeuring te krijgen. Zijn kleine bedrijf had daar simpelweg niet genoeg geld voor, ondanks verwoede pogingen van Hayashi om de rechten van zijn ontwerp te verkopen aan speelgoedfabrikanten. Onder andere ‘Hot Rod’ uit de eerste Transformers-serie was op de Dome Zero gebaseerd.

Dome Zero P2

Dome zocht naar een oplossing en kwam met het idee om de auto in de Verenigde Staten te gaan produceren. Daarop werd een nieuw prototype ontwikkeld, de Dome Zero P2 (foto hierboven). Deze had behalve een andere kleur ook dikkere impact-bumpers (want Amerika) en extra verstevigingen in de constructie. Wederom kreeg de Dome Zero lovende kritieken van zowel het publiek als de pers.

Als laatste over de streep

In een poging nog meer aandacht te generen, besloot Dome een op de Zero gebaseerde racewagen mee te laten doen aan Le Mans. In 1979 wist de Dome Zero RL de finish niet te halen, in 1980 lukte dat wel, maar kwam hij als aller allerlaatste over de finish. Hayashi had genoeg van de Zero en trok de stekker eruit. En zo moest Japan nog vele jaren wachten op haar eerste supercar.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch
  • Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?
    Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, geneve, le-mans, Supercars, vergeten-concept

Vorig bericht: « Gullwing America komt met Studebaker-luchtkasteel
Volgend bericht: Aston Martin verkoopt zichzelf, haalt 275.000.000 euro op »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    1 mei 2015 om 08:25

    Was destijds zijn tijd ver vooruit maar helaas bleven successen uit dus geen eretitel in het rijtje supercars. Zonde, leuke wagen.

    Login om te reageren
  2. bartteeuwen zegt

    1 mei 2015 om 08:42

    Countach meets Stratos

    Login om te reageren
  3. mazdarx zegt

    1 mei 2015 om 08:50

    Ik ken deze auto van Gran Turismo. Ik vond het zo’n bijzonder ding dat ik in eerste instantie niet geloofde dat het een echte auto was. Het is erg jammer dat het nooit tot productie heeft mogen komen want dit is toch wel de Countach van het oosten.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      1 mei 2015 om 08:52

      @mazdarx: En deze bleef waarschijnlijk nog heel ook!

      Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      1 mei 2015 om 10:31

      @mazdarx: haha ik dacht precies hetzelfde!

      Login om te reageren
  4. Turbo S zegt

    1 mei 2015 om 08:53

    Was dat lelijk hok nog niet vergeten. Ken hem nog uit gran turismo 5

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      1 mei 2015 om 09:51

      @mercedesbenze350cdi: Ik heb best wat gran turismo gespeeld maar dit gedrocht nog nooit voorbij zien komen…

      Login om te reageren
      • Turbo S zegt

        1 mei 2015 om 10:19

        @clarkson: Hij zat er toch echt in. Het is 1 van de standaard auto’s. Zal je wel ontgaan zijn omdat ie zo lelijk is. Van mijn 250k km in gt5 heb ik volgens mij ook maar 1 keer met dit hok gereden. Zo slecht als ie er uitziet, zo slecht reed ie ook.

        Login om te reageren
  5. Volvo_440_turbo zegt

    1 mei 2015 om 09:07

    Ik heb de indruk dat je niet kan sturen met dat stuur? Btw, het ontwerp is niet echt origineel te noemen, in die tijd waren er wel meer gelijkaardige ontwerpen…

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      1 mei 2015 om 09:53

      @Volvo_440_turbo: Sturen ook niet echt noodzakelijk met een statisch model om te showen.

      Login om te reageren
  6. MaartenD zegt

    1 mei 2015 om 09:31

    die oranje lampen lijken wel van een ferrari 512bb te kopen….http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=66525

    Login om te reageren
  7. Alfarobert zegt

    1 mei 2015 om 10:36

    Heeft veel weg van de Alfa Romeo Carabo.Die was er al veel eerder.

    Login om te reageren
  8. occie zegt

    1 mei 2015 om 10:48

    Ding staat toch ook bij Louwman?

    Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    1 mei 2015 om 11:17

    Het is maar goed dat het niks is geworden.

    Login om te reageren
  10. gieltj zegt

    1 mei 2015 om 12:17

    Haha word bij Grand Turismo 6 veel gebruikt om te driften

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    1 mei 2015 om 12:49

    Ik kan het met de beste wil van de wereld geen mooie wagen vinden…

    Login om te reageren
  12. jaapiyo zegt

    1 mei 2015 om 13:39

    Ik vind ‘m wel tof maar ik ben dan ook een fan van dit soort ‘space age’ futuristische bolides. Alfa Carabo, 512 Modulo (1970!), deze Dome, de Stratos Zero…

    Parkeer maar voor de deur.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      1 mei 2015 om 13:41

      @jaapiyo:

      Login om te reageren
  13. 250tdf zegt

    1 mei 2015 om 15:08

    Toyota 2000GT was toch ook een supercar in zijn tijd (1970)?

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      1 mei 2015 om 15:42

      @250tdf: Werkelijk prachtige auto. Heb er op de RAI een kwartier omheen gelopen. Maar niet supersnel ofzo. In die tijd waren er veel snellere auto’s te krijgen. Neemt niet weg dat het wat mij betreft een van de mooiste auto’s ooit uit het Verre Oosten is.

      Login om te reageren
  14. cthijs zegt

    1 mei 2015 om 23:11

    Vooral dat hoogpolig tapijtje doet het goed als ie in de fik vliegt

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North