
De verbreding van de A27 is makkelijker gezegd dan gedaan.
Een weg verbreden? Da’s makkelijk. Even met de bulldozer over alles wat er naast de weg legt en hop, je legt er een paar rijbanen bij. Of werkt dat niet zo makkelijk? Verkeersminister Barry Madlener is teruggefloten door de Raad van State.
Het kabinet heeft plannen om de A27 bij Utrecht te verbreden. Maar de langverwachte verbreding loopt opnieuw vertraging op. De Raad van State oordeelde woensdagochtend dat de huidige plannen onvoldoende zijn onderbouwd, met name op het gebied van stikstofcompensatie.
A27 verbreding: makkelijker gezegd dan gedaan
Minister Madlener moet met een betere onderbouwing komen om de plannen te kunnen uitvoeren, aldus de Raad van State. Het stuk A27 loopt dwars door het natuurgebied Amelisweerd. Voor de verbreding van de A27 moeten bomen gekapt worden. Madlener had de kettingzaag al in zijn hand, maar zo eenvoudig gaat het dus niet.
Het project ligt nu een tijd stil. De verbreding is al jarenlang voer voor discussie. Extra rijstroken zou lucht moeten geven aan de dagelijkse files die er staan. Maar de ‘bomen staan in de weg’. Of wij staan in de weg van de bomen. Het is maar net door welke bril je deze kwestie bekijkt.
Niet minder dan 29 bezwaarschriften werden ingediend, waaronder van milieuorganisaties en lokale overheden. De hoogste bestuursrechter heeft deze nu serieus genomen en stelt dat Madlener het stikstofverhaal beter moet uitwerken.
Terug naar de tekentafel dus. Het huidige plan gaat ervan uit dat extra stikstofuitstoot wordt gecompenseerd door boeren uit te kopen. Volgens de Raad van State is onvoldoende aangetoond dat aan alle wettelijke voorwaarden daarvoor wordt voldaan.
Minister Madlener krijgt nu zes maanden de tijd om met een stevigere onderbouwing te komen. Tot die tijd blijft de verbreding in de ijskast. Vervelend nieuws voor alle A27-rijders die zo hoopten op een verbreding.
Foto: Groene Conti GT op de snelweg via kuifje op Autoblog Spots





En terecht, verbreden van wegen is maar heel tijdelijke pleister op de wonde. Uiteindelijk staat het weer net zo vast omdat er meer mensen de auto pakken.
De enige oplossing die werkt is om te investeren in goede, comfortabele en snelle alternatieven voor de auto. Ten eerste kost dat maatschappelijk veel minder (meer mensen hebben voordeel van elke geïnvesteerde euro) en ten tweede geeft dat meer ruimte voor degenen die wel de auto willen pakken.
Ik vermoed dat hetzelfde zal gebeuren als ze voor gaan stellen om een speciale busbaan/metro/spoorweg aan te leggen. Het probleem is dat er geen grote infraprojecten meer gedaan kunnen worden zonder dat iedereen en zijn moeder bezwaar in dient en dat uitvecht tot aan de hoogste rechter. Dat zie je ook bij de A12, de A15 en nu dus hier. Bezwaarmakers zien altijd wel een gaatje in de berekening of beredenering.
Mogelijke oplossingen:
– per openbaar vervoer naar je werk : duur, en de reistijd kan zo verdubbelen. Trein/bus zit in de spits overvol
– meer asfalt : zie hierboven
– verhuizen : ook zo goed als onmogelijk
De echte oplossing is gewoon werk in de buurt zoeken. Maar dat moet er maar net zijn….
Dus we zitten klem. Hoe je het ook bekijkt. Je doet er geen ene fuck meer aan. De enige oplossing is niet zoveel kinderen produceren. Dan wordt het over een jaar of 50 wel weer een beetje leefbaar. Geeft wel weer andere problemen maar tegen die tijd zullen we wel een AI robot hebben uitgevonden om je luier te verschonen.
@rwftw
Dat is inderdaad de enige oplossing. Alles wat er maar verzonnen wordt is pappen en nat houden. En tuurlijk wilt dat niet zeggen dat we niks moeten doen. Maar wil je het probleem structureel oplossen is krimp van de bevolking de enige oplossing. Het zou ook wel voor meer zaken de oplossing zijn.
Mee eens, maar reproduceren zit bij vele diersoorten ingebakken. Echter, voor mij was dit wel de reden om er na 2 stuks een knoop in te leggen. Grote gezinnen vind ik persoonlijk niet meer van deze tijd.
“verbreden van wegen is maar heel tijdelijke pleister op de wonde. Uiteindelijk staat het weer net zo vast omdat er meer mensen de auto pakken.”
Drogreden. Als meerdere decennia, zelfs. Ik zal je vertellen waarom:
– de economie groeit
– de bevolking groeit
– de steden groeien mee
– het aantal werkenden groeit
– woningschaarste dwingt mensen soms (steeds) verder te reizen voor het woon-werkverkeer
– aan het OV (ooit een basisvoorziening en overheidstaak) is 25 jaar geleden een verdienmodel gehangen, dus dit kalft steeds verder af, dunt uit, of verdwijnt gewoon.
Helemaal correct en al duizenden keren onderbouwd en aangetoond in de afgelopen decennia. Echter, de maakbare wereld ideologen (aka bureaucraten en hun useful idiots) willen niet naar onwillige argumenten luisteren of er mee in gesprek, dus ik ben bang dat je (net als ondergetekende zei de clown) geen gesprek krijgt.
Liever refereren ze naar een valse statistiek waar correlatie aan causaliteit wordt gelijkgesteld, of nog vaker de causaliteit wordt omgedraaid; “want een expert zei dat echt wel op een NPO kwebbelshow”.
De drogreden is juist dat een extra baan voor verlichting van de verkeersdruk zorgt. Ja op heel korte termijn (maanden) klopt dat, maar al snel trekt het meer verkeer en is de capaciteit uiteindelijk maar marginaal hoger dan daarvoor.
Je laatste bullet zegt eigenlijk alles en is precies het probleem. In die verdienmodellen wordt (bijna) nooit de maatschappelijke waarde meegenomen en dus wordt er veel en veel te weinig geïnvesteerd in alternatieven terwijl die juist het meeste opleveren.
Je zult wel nooit over de A27 rijden dat je het ‘terecht’ vindt.
Laten we gewoon maar nooit de capaciteit verhogen, ondanks dat de bevolking groeit en we maar gewoon met 2 strookjes moeten file-rijden. Gewoon de kop in het zand steken dus, maar dan ook niet klagen als de hogere vervoerskosten door langere reistijden worden doorberekend in de AH, door PostNL en door alle werknemers die niet vanuit huis kunnen werken.
Ik rijd 3x per week precies over dat stuk A27 en het is inderdaad ellende. Maar die ellende komt net zo hard terug na een verbreding, dat hebben 50 jaar statistiek en onderzoek inmiddels onomstotelijk bewezen. Weer een berg overheidsgeld weggegooid, terwijl het makkelijk enorm had kunnen renderen door het in alternatieve vervoerstromen te steken waarmee én de A27 zou zijn ontlast én meer mensen efficiënter en beter OV zouden hebben.
Maar er is al jaren nauwelijks geïnvesteerd in OV terwijl er inderdaad een enorme groei van de bevolking en economie is geweest.
Als voorbeeld het treinvervoer: De NS vervoerde in 1950 maar 40% minder mensen per spoor terwijl er nog veel oorlogsschade was en bijna alles met langzame stoomlocomotieven werd gedaan. Goederenvervoer per spoor is nog schrikbarender: er werd in 1950 150% meer per spoor vervoerd dan in 2010.
De stikstofcompensatie vind toch al plaats als die files verdwijnen.
Stationair pruttelende auto’s stoten volgens mijn meer uit dan dat er met een betere verbranding gewoon door gereden kan worden.
Die files verdwijnen niet, ze verplaatsen alleen maar. Netto effect van meer asfalt is gewoon meer stikstofuitstoot.
Nee want de compensatie is per jaar gerekend. En het verbreden is niet in eeen paar weken gedaan.
Nou ja, voor zover je dit een kabinet kan noemen. Wat hebben ze nou de afgelopen tijd gerealiseerd?
Wat ze wel kunnen realiseren ivm klagen, zou kunnen zijn om het thuiswerken meer te stimuleren.
bijvoorbeeld; een groot gedeelte van de mensen die op een kantoor zit, hoeft daar niet te zijn om zijn werk te kunnen doen. Dat is de halve overheid waarschijnlijk.
Verder moet de spits meer gespreid worden. Een kantoormedewerker hoeft echt niet om 8:30 aanwezig te zijn om zijn koffieapparaat aan te zetten.
En hou eens op met onnodig rijbanen af te sluiten. Binnen 5 minuten de kapotte auto opladen van de vluchtstrook en wegwezen zou al een hoop schelen. Ik zou het nooit doen, maar ik begin wel steeds meer te begrijpen waarom mensen een rood kruis negeren.
“Wat ze wel kunnen realiseren ivm klagen, zou kunnen zijn om het thuiswerken meer te stimuleren.
bijvoorbeeld; een groot gedeelte van de mensen die op een kantoor zit, hoeft daar niet te zijn om zijn werk te kunnen doen. Dat is de halve overheid waarschijnlijk.”
Bij de Rijksoverheid doen ze sinds de corona-tijd al aan hybride werken, er wordt dus veel thuisgewerkt. Daarbij krijgen ambtenaren normaliter geen leaseauto, maar een OV-kaart, dus staan ze sowieso niet in de file. ;-)
Heb je wat tegen kantoor personeel? Je had ook kunnen zeggen de fabriek hoeft niet persé om 7:00 te worden opgestart. De bouwvakker hoeft niet persé om 7:30u op de bouwplaats te zijn. Etc. Maar de werktijden zelf kiezen is vrijheid en we betalen veel wegenbelasting, daar mag je ook wat voor verwachten. Thuiswerken is leuk voor soms maar de pandemie heeft ons geleerd dat de samenwerking er dan nog wel wat bij in schiet.
Ik heb het al vaker gezegd: er zijn 2 jaar lang geen files geweest. Dat was toen mensen gedeongen thuis moesten werken. Begin daar maar weer eens mee. In ieder geval een x aantal dagen per week. En ben eens wat flexibeler met werktijden. Opgelsot. Kost geen ene euro extra.
In de basis vertrouwt een werkgever zijn werknemers niet. Als men aanwezig is wordt in ieder geval de schijn gewekt dat men aan het werk is. Meeste werkgevers zijn zeer traditioneel en conservatief (is dat hetzelfde?). Ik ben een groot voorstander van thuiswerken, zolang doelstelling duidelijk is. Orders intikken kan ook thuis, met je klant spreken kan ook via Teams/Zoom. Scheelt de helft van het vele kantoorpersoneel/ vertegenwoordigers op de weg.
Mensen zijn kudde volk, dus voelen zich eenzaam, als ze thuis moeten werken.
Ongestoord thuis werken lijkt mijn een stuk efficiënter dan steeds gestoord te worden door collega’s met onzin gesprekstof.
Met ongestoord thuis werken lijkt het mijn dat je meer, offertes, facturen, en business calls kan afhandelen zonder gestoord te worden.
Klant bezoek kan ook prima vanuit huis gedaan worden, als dat noodzakelijk is.
Dat thuiswerken was een noodoplossing voor de pandemie. Maar niet zo efficiënt als allemaal samen op kantoor samenwerken. Dus om nou de productiviteit om zeep te helpen om files te besparen is ook geen goed idee.
Ik denk dat dit iets te kort door de bocht is Mashell. Ik ben productiever in een rustige omgeving zonder prikkels of gepraat van anderen. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen maar wel voor een hele hoop mensen. Geef de werknemer de keuze. Productiviteit is tegenwoordig best goed te meten. Op kantoor kun je ze ook de kost niet geven die ook precies geen ene moer uitvreten. Stel: 25% van werkend NL gaat thuiswerken en nog eens 25% kan flexibel gaan reizen, dus buiten de spits. Dan is een heel groot gedeelte van het fileprobleem opgelost zonder ook maar een euro aan overgeidsgeld uit te geven. Volgens mij heb je dan een win-win-win situatie.
@mashell niet zo efficient als thuiswerken? Ik werk minimaal 2 dagen in de week thuis en durf wel te beweren dat ik thuis veel productiever ben dan op kantoor. Ik irriteer me mateloos aan al dat gepraat en gebel om me heen.
Volgens worden er never nooit genoeg boeren uitgekocht om de stikstofdoelen te kunnen halen. Dus een minister die uitgekochte boeren gebruikt om extra stikstofuitstoot van een wegverbreding te compenseren, die is de boel kneiterhard aan het besodemieteren.
Hoe lang moet het nog duren voordat dit hele kabinet met een motie van wantrouwen naar huis wordt gestuurd?
De boeren dragen 6% bij aan ons BBP, maar zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor bijna 60% van de totale stikstofuitstoot.
En zoals Johan Remkes in 2019(!) al in opdracht van het toenmalige kabinet onderzocht (èn concludeerde): koop de top 2o van meeste vervuilende bedrijven uit en je haalt het hele land weer uit de wurggreep. Maar helaas kwamen er eerst een pandemie en vervolgens een intimiderende stoet trekkers naar Den Haag en de verschillende provinciehuizen, gevolgd door een op onderbuik gestoeld beleid van de BBB in de diverse provinciebesturen en het huidige kabinet, en de politiek blijft maar ‘zoeken naar alternatieven’. Wat er dus gewoon niet inzit.
@robert
Waar heb je deze 60% vandaan?
Het uitkopen van de top 20 bedrijven wilt ook niet zeggen dat t probleem oplost de druk zit hem op de natura2000 gebieden. Daar zitten de bedrijven ver vanaf.
Hoorde op de radio dat het probleek voornamelijk kwam door de hoeveelheid bomen die gekapt moeten worden en juist die bomen heb je nodig om het stikstof te compenseren. Vreemd genoeg werd er niet bij verteld dat nieuwe bomen planten een optie was..
Er zijn ook alternatieve voor boom kap, zoals herplaatsing.
Verplaats die bomen zo ver dat de ruimte ontstaat voor de verbreding van het weggedeelte.
Dat moet wel kunnen. Niet alle bomen zijn verplantbaar. En verplanten kost serieus veel geld. Daarnaast moet er ook naast de verbreeing natuurlijk nog voldoende ruimte zijn. Als daar al bomen staan of bosplamtsoen wordt t lastig.
Het is toch heel simpel. Een (vracht)auto heeft een hele slechte verbranding als die stil staat. En dan staan er heel veel op een plek. Doorstroming voorkomt dit. Dus kap die paar bomen. Plant er ergens anders twee keer zoveel voor terug en het probleem is opgelost en bomen aantal verdubbeld.