Donkervoort D8 GTO-RS: de snelste D8 ooit

Auteur: , 55 Reacties

De toko van ome Joop timmert de laatste tijd stevig aan de weg.

En dat zien we maar wat graag, want Nederlandse autofabrikanten die over een langere periode relevant zijn, blijken tot dusver behoorlijk schaars. Voor een overzichtje klikt u HIER. Dat Donkervoort broedde op uitbreiding van de D8-familie was al duidelijk en onlangs werd het doek van de iets minder hardcore D8 GTO-S gejast.

Nu is het moment daar om te teasen met de D8 GTO-RS; een bijzonder hete variant die gehakt moet maken van zo’n beetje alles op wielen. Verbeterde aerodynamica, een nóg sterkere vijfcilinder van Audi, launch control; Donkervoort heeft kosten noch moeite gespaard om hun ultieme technische showcase in elkaar te draaien.

Harde cijfers zijn helaas nog niet bekend, op het allerhardste cijfer na: de prijs. Inclusief BTW en BPM betaal je voor deze carbon raket een niet misselijke € 198.613,73. Een hoop geld, maar op het circuit rijd je vrijwel gegarandeerd iedereen voorbij. Leuk trouwens: er zijn al 21 exemplaren van de D8 GTO-RS verkocht, dus er zijn nog maar 19 gelukkigen die er eentje aan mogen schaffen.



55 reacties

Als het is om onderdelen te lenen houden we plots wel van VAG? :)
@StijnB: Ik denk dat dit technisch iets verfijnder is, en dat Donkervoort er ongetwijfeld hun eigen draai aan geeft.
@StijnB: alsof iedereen hier VAG haat. Je zou het vast graag willen, maar het is niet zo….
@StijnB: Ik ben geen echte VAG man. Maar voor die 5pitter Turbo kan ik wel een aantal leuke projecten bedenken hoor!
@StijnB: Het enige mooie product dat de fabrieken daar verlaat is die heerlijke vijfpitter. ;)
Bovendien heeft Donkervoort hem nog behoorlijk aangepast.
Niet bepaald moeders mooiste maar wel erg gaaf
Binnenkort komen ze ook met eentje die alleen maar track-legal is. Het voordeel daarvan is dat je geen bpm hebt. Nadeel, hij mag de openbare weg niet op, maar hij gaat wel dondershard.
Ik heb er helemaal niks mee. Weinig auto voor heel veel geld.
@dutchcorvette: ja als je auto’s afneemt op basis van koopprijzen dan is dit niets voor jou.
@w0o0dy: kilo prijzen dus
@w0o0dy: ik kijk ook naar bruikbaarheid.
@dutchcorvette: hun hele punt is dat ’t een compromisloze auto is. Dan klagen dat-ie niet geschikt is om de kinderen mee naar pianoles te brengen is een beetje als klagen dat een fles whiskey niet goed genoeg helpt tegen de dorst.
@dutchcorvette: natuurlijk niet de automaat ontbreekt 😉
Ben je een NL bedrijf, maak je je persplaten met Duits kenteken…
@E34M5Touring:
Tja, waarschijnlijk een gevalletje ken je belangrijkste markt en daarenboven zijn gepersonaliseerde platen niet mogelijk in NL…
@StijnB: Maar dan photoshop je er een op. Of je gebruikt een sjieke Donkervoort plaat. Ik vind dat echt niet kunnen. Maar dat zal wel aan mij liggen, ik had er in ieder geval, trotse lul dat ik ben, een NL plaat op geschroefd.
@StijnB: hetgeen weer zeer Hollands is :)
@E34M5Touring: Qua uiterlijk vind ik hem ook sterk op de Duitse markt gericht. Als je een beetje thuis bent in Donkervoorts en een beetje een beeld hebt van de gemiddelde Duitse Donkervoort snap je denk ik wel wat ik bedoel. Met name de velgen (al waren gouden BBS’jes nog passender) en de raamstijlen van de deuren die in carrosseriekleur zijn gespoten vind ik typisch Duits. Een harde kofferklep in plaats van het stoffen kapje had het helemaal af gemaakt.
@motoragent: Ben ik helaas niet. Vind het vooral knap dat de beste man al zo lang draait in zo’n kleine niche markt. De auto’s an sich doen me niet zoveel, niet mijn type auto. Maar zakelijk gezien kan ik er veel respect voor opbrengen, hetzelfde heb ik met Tesla. Ik vind het gewoon jammer dat ie er niet vol trots een NL plaat aanschroeft. Snap de gimmick met het persoonlijke kenteken wel hoor, en deze plaat is veel kleiner. Maar als ik Joop Donkervoort heette ging elke Donkervoort met oranje spiegelkappen de showroom uit en zat er minstens 1 Made in Holland logo op. En ging elke persplaat trots de deur uit met een NL kenteken op de snottert!
@E34M5Touring: Zou ik zelf ook gedaan hebben, in mijn geval zelfs met Limburge vlag op de kont.

Ik meen me ook te herinneren dat Donkervoort voor de D8 een Duitse typegoedkeuring regelde, de wagens daar op kenteken zette, en daarna weer hier importeerde omdat dat makkelijker/goedkoper zou zijn. Ik weet dit echter niet meer zeker, dus het kan ook onzin zijn, maar het kan er iets mee te maken hebben. Feit is in ieder geval dat Donkervoort erg goed draait in Duitsland en daar inmiddels 2 vestigingen heeft geopend.
@motoragent: Ik kan me goed voorstellen dat een dergelijke constructie enorm scheelt. Zeker voor een relatief klein bedrijf. Waar elke cent ongetwijfeld telt.
Maar ik ben iemand die vind dat we wel wat trotser mogen zijn op de dingen waar wij in excelleren. Bijvoorbeeld in de scheepvaart en op bedrijven zoals Donkervoort. Dan vind ik het jammer dat Joop zich laat verleiden tot Duutse platen. Al snap ik het allemaal wel, kosten, markt noem het maar op. Maar toch.
@E34M5Touring: ik heb ook nooit echt begrepen waar er enkel op Duitse platen persfoto’s worden gemaakt, misschien iemand die mij dit kan uitleggen?
@jordydeknecht: dat straalt professionele kwaliteit uit. Op Nederlandse platen straalt kleinschaligheid uit. Dat Nederlandse kwaliteit over het algemeen nog net iets beter is dan Duitse kwaliteit dat weet de rest van de wereld natuurlijk niet.
@jordydeknecht: omdat de artikelen in AutoWeek ctrl+c ctrl+v uit Autobild worden gejat
@E34M5Touring: Nederlandse platen zijn gewoon niet mooi. In tegenstelling tot de oldtimer platen die dan weer super zijn.
@henkhupelschoten: Ik vind dit ook geen mooie plaat. Ik heb het liefst zoals in de States, althans in sommige staten, is een voorplaat niet verplicht. Dat vind ik het mooist. Maar dan achterop wel een NL plaat natuurlijk, in geval van deze Donkervoort.
@henkhupelschoten: eerlijk gezegd vind ik Nederlandse platen in het vrolijke geel mooier dan de saaie witte Duitse/Poolse platen. Behalve op een witte auto natuurlijk, die wordt er een rijdend spiegel-ei van.
@E34M5Touring: Denk vanuit marketting perspectief dat je het beste de standaart kunt volgen. Ik had er persoonlijk ook duitse plaat opgeshopt want 90% + zal het toch niet opvallen dat de auto nederlands is en een duitse plaat heeft.. wat wel mensen zal opvallen is wanneer het beeld niet voldoet aan wat zij gewent zijn van een pers foto… dus met nederlandse platen zal het beeld veel minder goed vallen.
@E34M5Touring: logisch, die afschuwelijke fluo knalgele platen zouden het mooie plaatje verpesten (en de aandacht afleiden van de auto)
Op de eerste foto mis ik toch de antenne voor de Nikko RC uitvoering. Verhoudingen kloppen niet echt ?
Wat een heerlijke wagen
Hehe, die studiofoto’s waar een buiten-achtergrondje ingeplakt is :’D
Voor bijna 2 ton kan je toch een hoop ander leuk spul kopen.
@c-ad: Leuk, ja. Maar leuker dan dit? Dacht het niet.
@c-ad: hand gebouwd, exclusief en net zo leuk als dit? Denk het niet maar ik zie je suggesties graag verschijnen.
Nu met Audi grille! :-)

Is dit nu het nieuwe blok uit de TT-RS? Zou mooi zijn, want lichter, en sterker!
@reactief: andersom… Eerder aangezien de gewichtsbesparing die Audi opgeeft opmerkelijk dichtbij de besparing komt die Donkervoort opgaf bij de introductie van de GTO.
@w0o0dy: oke, nice! Dat wist ik niet!
@reactief: Stiekem denk ik dat de motor die nu in de TT-RS ligt deels afkomstig is uit de D8 GTO, daar had Donkervoort zelf nog zo’n 30kg vanaf kunnen snoepen en Audi was toch wel zeer benieuwd hoe dat nu kon.
Geinig, ik heb hier echt geen 2 ton voor over!
@rufctr01: heb je 2 ton liggen dan?
Wat een heerlijk kanon. Ik wist het wel als ik twee ton over zou hebben.
Toegegeven, het is een absoluut monster en ik ben toch een beetje trots dat zo’n klein Nederlands bedrijf in een nog kleinere niche een grote rol kan spelen. Maar godallemachtig wat een boel geld zeg..
@viezefreddyw: Hand Arbeitsuren kosten nu éénmal meer.
Die 5-cylinder is magisch.
Leuk gefotoshopte plaatjes, en dan heb ik het voornamelijk over dat kentekenplaat voor in de 1ste foto van de serie. Toch beetje triest van ome Joop om de het mooier te doen voorkomen dan het daadwerkelijk is. Misschien is ome Joop de weg kwijt ?
Heeft Donkervoort ook het vernieuwde Audi blok gebruikt, die aardig wat kilootjes lichter is? (gietijzer vs. alu)
Weer een lekkere brute bak hoor. Mooi dat er ook al wat zijn verkocht ook!
Hebben ze gelijk die achterlijk grote grill van audi gebruikt?
Dat de 5 cilinder motor bij Donkervoort zoveel lichter is, is niet zo verwonderlijk.
Donkervoort heeft gewoon alles er af gehaald wat ze niet nodig hebben.
Alleen al het verwijderen van de airco pomp levert al een reductie in kilo’s op.
En zijn er nog meer dingen te bedenken die gewichtsbesparing op leveren.
Als de carrosserie nog breder word is het straks net een Audi
*zet het Wilhelmus in*
Het eerste wat me te binnen schoot was: Hellter skelter
Ben toch trots op dit deze autobouwer,ga zo door.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).