• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Doodnormale’ Audi Q8 krijgt Urus-power!

Auteur: Loek, gepost 22 oktober 2024 om 18:50 – 3 Reacties

Een Urus bijhouden met een Audi Q8, en niet eens de RS-versie? Dat kan nu ook.

Een Audi Q8 doodnormaal noemen, tsja. Door de Urussen en Cayennes van deze wereld zijn we een beetje verwend op het gebied van grote SUV’s met grote V8’en. Je zou zelfs bijna vergeten dat er naast de Turbo GT en RS Q8 nog andere varianten zijn van de Cayenne en Q8 met kleinere motoren. Bij de Q8 heb je de keuze tussen drie varianten van de 3.0 V6 (waarvan twee hybrides) en zelfs nog een goede oude zescilinder diesel (als je buiten Nederland woont dan). Naast de SQ8 met V8, die uiteraard wat geknepen is om niet in het vaarwater van de RS Q8 te komen.

ABT Audi Q8

Heb jij nou maling aan die door de fabrikant gestelde grenzen? Goed zo, want dankzij ABT kun je de reguliere Audi Q8 nu een flinke stap dichter bij de Urus krijgen dan standaard. ABT komt met een upgradepakket voor elke variant van de Audi Q8 die los van de RS Q8 staat. Uiteraard deden ze dat al, maar nu is het pakket weer bijgesteld om ook de facelift van de Q8 te kunnen voorzien.

Voor je beeldvorming: Audi peutert normaal 286 pk en 600 Nm uit de Q8 TDI, 340 pk en 500 Nm uit de Q8 TFSI. Die versies slaan Nederland over, wij krijgen alleen de 55 TFSI e met 394 pk en 600 Nm, de 60 TFSI e met 489 pk en 700 Nm en de SQ8 met 507 pk en 770 Nm. Voor ABT zijn de vermogens als volgt:

Modelvermogenkoppel
ABT Q8 50 TDI330 pk650 Nm
ABT Q8 55 TFSI408 pk550 Nm
ABT Q8 55 TFSI e462 pk650 Nm
ABT Q8 60 TFSI e557 pk750 Nm
ABT SQ8650 pk850 Nm

En zo kom je met je ABT SQ8 ineens gevaarlijk dicht bij de 666 pk sterke Urus S en Performante. Al moet gezegd worden dat de SQ8 met een vanafprijs van 196.465 euro ook wel een beetje een powerbeul mag/moet zijn. En tegen een Urus SE met 800 pk ben je kansloos. Maar goed, het blijft wel leuk om met een ‘standaardmodel’ in de buurt te komen van serieuze sportieve wagens.

ABT Styling

Niet dat ‘subtiel’ nou de beste omschrijving is voor de ABT Audi Q8. De gebruikelijke upgrades zijn beschikbaar, denk aan bumpersets rondom, grilles in de flanken, grote velgen en andere kleine details. ABT is overigens de minste niet en al deze spullen zijn los te bestellen. Je kan dus ook opteren voor enkel de krachtkuur. Met de kleine velgen en weinig opties op de SQ8, bitte.

De krachtkuur kost 11.000 euro in Duitse prijzen, denk voor alle stylingonderdelen daar nog een grove 15.000 euro bij. Maar dan is ‘ie wel af. Voor sommige mensen. We verwachten dat ABT binnenkort ook nog wel met de vernieuwde RS Q8 aan de slag gaat.

Ook interessant!

  • Audi RS Q8 Performance nadert Urus
    Audi RS Q8 Performance: mooie Lamborghini
  • Audi RS Q8 Mansory met 1001 pk te koop in Nederland
    Audi RS Q8 Mansory met 1001 pk te koop in Nederland
  • Opgefriste Audi Q8 en SQ8, nog altijd met V8
  • FIOD doet inval, neemt stervensdure Lamborghini mee

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

abt, Audi, q8

Vorig bericht: « En nou is het klaar met die belachelijke velgen!
Volgend bericht: Peugeot gaat geen oude koeien uit de sloot halen »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    22 oktober 2024 om 19:57

    Waarom zou je een Urus willen bijhouden? Dan moet je er nog langer naar kijken ook.

    Login om te reageren
  2. ouwedibbes83 zegt

    22 oktober 2024 om 21:45

    11K voor de krachtkuur, dat klinkt als best wat geld voor chiptuning. Volgens mij is het grote pluspunt het behoud / overnemen van de garantie. Als zij dat durven en eigenlijk niet heel extreem gaan, dan is een JD behandeling toch ook niet zo riskant? En die vraagt er voor zover ik weet een veel schappelijkere prijs voor.

    Login om te reageren
  3. V8Vantage zegt

    23 oktober 2024 om 10:40

    “serieuze sportieve wagens.” ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North