• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Door James May wil jij deze klassieker nu ook

Auteur: Loek, gepost 19 september 2024 om 18:44 – 13 Reacties

Jij ook op zoek naar een klassieker en heeft de laatste Grand Tour-special iets aangewakkerd? Je bent niet de enige.

We vroegen het jullie al afgelopen week: wat vonden jullie nou van de laatste aflevering van The Grand Tour? Helaas betekent het nu niet alleen ‘meest recente’, maar ook allerlaatste. Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May hebben hun samenwerking beëindigd en hun avontuur door Zimbabwe in drie klassiekers is de laatste keer dat we het drietal in de vorm van TopGear of The Grand Tour op de buis zien.

Klassiekers

De één pinkt een traantje weg, de ander doet het niet zo veel en weer een ander die blijkt gelijk AutoTrader aan te zwengelen om te kijken hoe duur het nou is om net als de heren één van deze drie klassiekers te bemachtigen. Het zoekverkeer op AutoTrader toont grappige trends als je kijkt naar de Lancia Monte Carlo, Ford Capri en Triumph Staaaaag.

Stijging

Tenminste, enkel wat betreft de Lancia Monte Carlo is niet zo veel te vinden. Dat was al best een gewilde klassieker en is het nog steeds. Bovendien kent iedereen de status van een oude Lancia. Opvallender is het dat mensen explosief meer gingen zoeken naar Ford Capri’s. De eerste generatie die Hammond reed in de special werd sinds vorige week vrijdag ineens 185 procent meer ingevoerd in de zoekbalk dan daarvoor.

Stag

De echte koning van de zoekbalk is echter de keuze van May: de Triumph Stag. Voor Triumph-begrippen was dat een wat vreemde eend in de bijt en de grapjes in de aflevering over hoe onbetrouwbaar ze zijn kloppen grotendeels wel. Misschien dat het feit dat May er probleemloos door Afrika mee knalt heeft bewezen dat het bij een goed exemplaar wat overdreven is. In ieder geval werd er 793 procent meer gezocht naar Staaaags dan voorheen.

Lezersvraag: wat vond jij van de laatste The Grand Tour?

Uiteraard zegt dit niks over hoe veel mensen er uiteindelijk eentje hebben gekocht, je kent vast zelf ook het gevoel wel van een occasion zoeken en dan gelijk weer wegklikken zodra je de prijzen ziet. Maar goed, het bewijst weer dat het drietal de autowereld zeker wel kan beïnvloeden. In Nederland staat momenteel één Triumph Stag te koop, dus dan hoef jij niet de zoekbalk van Marktplaats te gebruiken naar aanleiding van dit artikel.

Ook interessant!

  • James May: "geen nieuwe show met Clarkson en Hammond"
  • Clarkson, Hammond en May beëindigen samenwerking
    Clarkson, Hammond en May beëindigen samenwerking
  • Video: trailer van de allerlaatste The Grand Tour
  • Lezersvraag: wat vond jij van de laatste The Grand Tour?
    Lezersvraag: wat vond jij van de laatste The Grand Tour?

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

james-may, Klassiekers, Stag, the-grand-tour, triumph

Vorig bericht: « Rasechte Italiaanse bedrijfswagen kan je bekend voorkomen
Volgend bericht: BMW X7 Signature Edition is op één aspect de allermooiste »

Lees Interacties

Reacties

  1. ttr6 zegt

    19 september 2024 om 18:49

    Ik heb heel lang een TR6 gehad en was ooit in de markt voor een Staaaaaag. Maar idd de reputatie van die V8 plus en niet zo fraaie 70-80 jaren interieur was voldoende om hem links te laten liggen.

    Login om te reageren
  2. vaakbenjetebang zegt

    19 september 2024 om 19:56

    Die V8 was bepaald niet de beste motor die de wereld ooit heeft gezien. Er zijn er uit pure frustratie aardig wat vervangen door een Rover-V8. Gek genoeg is voor mij het uiterlijk van de Stag veel meer een dealbreaker dan de matige kwalitiet; als ik dan tòch voor een Triumph zou gaan, dan altijd een TR6.

    Login om te reageren
  3. m6d4s5 zegt

    19 september 2024 om 20:00

    Ik heb nog een 2500 P.I. saloon (te koop) staan, de sedan uitvoering van de Stag.

    Login om te reageren
  4. BlauweVolvoS40 zegt

    19 september 2024 om 20:58

    In het Nederlands betekent ‘de laatste’ altijd de laatste, niet meest recent. Dat idee is over komen waaien uit het Engels (‘latest’)

    Login om te reageren
    • BlauweVolvoS40 zegt

      19 september 2024 om 21:08

      Excuses, toch nog eens gecheckt en blijkbaar heb je helemaal gelijk Loek. I stand corrected. Volgend keer beter kijken voordat ik een zure reactie plaats. Helaas kan ik hem niet meer verwijderen.

      Login om te reageren
      • p993 zegt

        19 september 2024 om 22:19

        Heel correct van je!

        Login om te reageren
  5. Edge zegt

    19 september 2024 om 21:24

    Het verbaasde mij hoe goed de Stag het volhield in Afrika, maar persoonlijk vond ik die Lancia Montecarlo van Clarkson toch een stuk toffer. Het basismodel vind ik niet heel fraai, maar die modificaties (koplampen, grille, achterlichten) maken er echt een mooie auto van.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      20 september 2024 om 08:05

      Precies dit dus. Die maakte mij echt hebberig!

      Login om te reageren
  6. Gele Koplamp zegt

    19 september 2024 om 22:42

    Triumph Staaaaag

    Login om te reageren
  7. RooieRick zegt

    20 september 2024 om 01:08

    Nee bedankt

    Login om te reageren
  8. tenaci zegt

    20 september 2024 om 07:17

    De Stag is een bijzonder apparaat. Ergens toont hij ook wel de miskleun aan die BMC geworden was. Truimph viel al lang en breed onder de BMC vlag naast veel andere merken. Alles wat een V8 had kreeg de Rover V8 (wat een afgedankt ontwerp van Buick was). Daar kon je ook best wat op afdingen. Voor zijn slagvolume was hij niet heel krachtig, maar zoop wel lekker. Belangrijkste: hij was betrouwbaar, dus werd overal ingehangen. Maar niet in de Stag dus. Triumph kreeg gewoon nog de gelegenheid (en dus ontwikkelingsbudger?) om er zelf een te ontwikkelen. Dat leidde tot een onbetrouwbaar steeds overkokend lor van een blok. Ik durf bijna te wedden dan het merendeel van de Stag’s dat over in inmiddels wel de Rover V8 hebben, want eigenaren met uithoudingsvermogen hebben uiteindelijk uit moedeloosheid de unit gewisseld.

    Login om te reageren
    • avdb55 zegt

      20 september 2024 om 13:18

      Dat overkookprobleem is gewoon oplosbaar.

      Login om te reageren
  9. petroldrinker zegt

    20 september 2024 om 12:16

    Ik werd van geen vd 3 autos warm, hoe leuk de aflevering ook was, vond ik de autos voor de afsluitende aflevering echt zwaar teleurstellend….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North