• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Doorrijden zonder briefje na een kras te hebben gemaakt?

Auteur: RubenPriest, gepost 18 juni 2019 om 10:51 – 89 Reacties

Doorrijden zonder briefje na een kras te hebben gemaakt?


Zo reageren automobilisten in ons land op een gemaakte schade.

Inparkeren, even niet op letten en per ongeluk een andere geparkeerde auto raken. Hoe eerlijk ben jij om netjes een briefje achter te laten met gegevens? Verzekeringsmaatschappij Allsecur heeft een onderzoek gedaan om in kaart te brengen hoe Nederlanders denken over dit principe en wat de meest voorkomende autoschades in ons land zijn.

Uit het onderzoek van de verzekeraar komt naar voren dat 67 procent van de Nederlanders weleens schade heeft gereden. De helft van de deelnemers aan het onderzoek geven aan geen gegevens achter te laten als er sprake is van een kras. Is de schade heftiger, bijvoorbeeld een deuk, dan zegt het overgrote deel (78%) van de deelnemers wel contactgegevens achter te laten.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Team Vier onder 1.024 respondenten. Het zijn vooral de 65-plussers (59%) die een melding maken van een veroorzaakte lakschade. Onder 18 tot en met 34 jarigen is het percentage met 42 procent een stuk lager. Bij deukschade zegt 82 procent van de 65-plussers melding te maken tegenover 73 procent van de millennials.

Ook komt het verschil tussen man en vrouw naar voren in het onderzoek. Terwijl vrouwen vaker in paniek raken of schrikken (46%), denken mannen meteen aan het achterlaten van gegevens (48%) of de stijging van de verzekeringspremie (20%). Daarentegen zijn het juist de mannen die een gemaakte schade negeren. Vijf procent van de mannen geeft aan vaak te doen alsof er niets is gebeurd bij het veroorzaken van deukschade in tegenstelling tot één procent van de vrouwen.

De onderzoekers concluderen dat één op de drie Nederlanders (33%) stellen nog nooit schade te hebben gereden. Dit betekent dat twee derde van de automobilisten weleens autoschade veroorzaakt. De vijf meest voorkomende autoschades betreffen tegen een stilstaand object rijden (40%), betrokken zijn bij een kop-staart botsing (20%), tijdens het inparkeren kras- of lakschade veroorzaken (13%), lakschade veroorzaken door het openen van de autodeur (11%) en tijdens het inparkeren een deuk(je) maken (10%).

Foto: Porsche met schade. Via @harmengerritsen op Autojunk

Ook interessant!

  • Minder schade, toch is je autoverzekering niet voordeliger
  • Video - zo klinkt de Bugatti Bolide
  • Bugatti scheermes
    Bugatti scheermes is vlijmscherp en peperduur
  • Autoverzamelaar koopt Bugatti met Dogecoin winst

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

allsecur, autoverzekering, nederland, onderzoek, schade, top5

Vorig bericht: « Exclusief voor Nederland: Range Rover Velar Carbon Edition
Volgend bericht: Voorlopig géén Duitse tol voor personenauto’s, maar.. »

Lees Interacties

Reacties

  1. ddimi zegt

    18 juni 2019 om 11:03

    Schade = altijd briefje of wachten bij wagen, NOOIT zomaar doorrijden. Al wie dat wel doet is een gewetenloze randdebiel.

    Login om te reageren
    • mr27 zegt

      18 juni 2019 om 11:35

      @ddimi: Ooit op het parkeerterrein een jongen gezien waarmee ik vroeger ruzie had. Die keek me zo stoer aan met achteruitrijden, dat hij vol een oude Twingo zijn zijkant inreed. 5 minuten later kwam er een oude man van 70 de bouwmarkt uitgerend, volledig in paniek. De stoere jongen kreeg een bezoekje van de politie en mocht alle schade betalen. Het was een mooie dag.

      Login om te reageren
    • gove zegt

      18 juni 2019 om 11:56

      @ddimi: kweenie, als ik een pilsje op heb en rij parkeerschade rij ik liever door, als er niemand in de buurt is boeit het toch niet

      Login om te reageren
      • ddimi zegt

        18 juni 2019 om 12:00

        @gove: dan ben jij een gewetenloze dikke randdebiel als ik dit lees.

        Login om te reageren
      • hehe zegt

        18 juni 2019 om 12:03

        @gove: kan de sarcasme niet helemaal plaatsen, want ik hoop dat je een geintje maakt. Er is zoveel verkeerd in jouw zin, pilsje op…

        Login om te reageren
      • suzikubelona zegt

        18 juni 2019 om 12:11

        @gove: Sorry? Ben je nu serieus?

        Login om te reageren
      • ticoooo zegt

        18 juni 2019 om 12:31

        @gove: sarcasme voor gevorderden. Ik houd ervan! :D

        Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        18 juni 2019 om 12:43

        @gove: ?

        Login om te reageren
    • mats106rallye zegt

      18 juni 2019 om 12:03

      @ddimi: precies.

      Login om te reageren
  2. flatsixx zegt

    18 juni 2019 om 11:04

    1x doorgereden na een klein contact met mijn deur, na 2km toch maar terug gereden omdat het zo slecht voelt. Ik vind het niet meer dan normaal als je schade maakt om daar je verantwoordelijkheid voor te nemen.

    Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    18 juni 2019 om 11:05

    Ver weg van de rest parkeren is wat ik doe. Die 4 meter extra lopen heb ik er wel voor over.

    Login om te reageren
    • gebruikersnaam3 zegt

      18 juni 2019 om 11:41

      @viezefreddyw: Plekken waar ik kom mag je blij van dat je kan parkeren, dan is kiezen echt geen optie.

      Login om te reageren
    • happyhonda1977 zegt

      18 juni 2019 om 12:07

      @viezefreddyw: probeer ik ook altijd, op een of andere manier is er dan altijd wel een l*l (vaak in een Citroën?! Hoe kan dat?!) die dan tóch pal naast je parkeert… waardoor ik toch genoodzaakt ben preventief op parkeerschade te controleren… grrr…

      Ik heb 1x iemand geramd met m’n Volvo met haastig inparkeren. Ik kon letterlijk geen krasje, deukje of gewijzigde carosserienaad ontdekken aan m’n tank (V70 Classic) maar de arme Touran had toch bijna €2k schade. Uiteraard briefje achtergelaten, de eigenaar van de Touran was stomverbaasd maar uiteraard blij dat ik gegevens achtergelaten had.

      Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      18 juni 2019 om 15:27

      @viezefreddyw: Dit doe ik ook altijd. Twee jaar terug kocht ik mijn E46 Clubsport, prachtige staat en werkelijk waar geen enkele deuk of kras op de auto te bekennen. Na dag vier was ik even naar de bouwmarkt en zoals u ook zegt, de bmw ver weg gezet waar heel veel ruimte was. Helaas hebben toen twee (Laat ik de afkomst maar even niet noemen) 15 jarige jochies met winkelwagens gespeeld. De een gaf de winkelwagen een zet, en ja hoor, rolde tegen mijn auto aan. Een diepe deuk in het rechter achterscherm als gevolg.

      Moraal van het verhaal, ook uw tactiek is geen garantie.

      Login om te reageren
  4. ghost zegt

    18 juni 2019 om 11:11

    Grootste probleem in Nederland zit hem volgens mij in het feit dat het overgrote deel van onze samenleving een auto als “duur/prijzig” bestempeld (wat ook zeker zo kan zijn) en zodoende snel aangewezen is op de goedkopere 2/3/4/5de hands wagen. Of zoals ik het altijd noem; een frikandel. Deze auto’s hebben al de nodige ervaring, bieden vooral veel ruimte en praktisch nut en verder niet veel meer. Het is puur een middel om van A naar B te komen en niet meer dan dat. Het is een gebruiksvoorwerp die vooral zuinig moet zijn, altijd moet starten en je overal brengt waar je wezen moet.

    Eigenaren van frikandellen geven mijn inziens of snappen mijn inziens niet dat andere mensen met een hart voor auto’s, wel iets geven om hun heilige koe. Door hun beeld van gebruiksvoorwerp, hebben zij er simpelweg geen boodschap aan als er een deur in jouw naastgeparkeerde wagen klapt.

    Persoonlijk proef ik ook vaak nog een stukje afgunst bij de gemiddelde frikandelrijder. “Jij rijdt een dikke Audi, dus je kan het toch wel betalen”. Bovenal geen excuses om gewoon netjes om te gaan met je eigen spullen en die van anderen, en ook ik (en volgens mij iedereen hier op Autoblog/andere autoliefhebbers, werken er gewoon hard voor).

    Jammer maar in mijn optiek (en uit eigen ervaring gesproken), helaas de dagelijkse realiteit.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      18 juni 2019 om 11:17

      @ghost: maar verder hou je niet van generaliseren, toch?

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        18 juni 2019 om 11:23

        @potver7: wist dat iemand het ging zeggen, maar kennelijk benadruk ik nog niet vaak genoeg de woorden: “mijn inziens/mijn eigen ervaring” & spreek ik te weinig uit de ik-vorm ofzo…

        #begrijpend lezen

        Login om te reageren
        • henrie zegt

          19 juni 2019 om 16:13

          @ghost: Nee, anekdotisch bewijs heet dat…

          Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        18 juni 2019 om 11:25

        @potver7: ik, toch echt een zelfbenoemde autoliefhebber, rijd in één keer in een frikandel en ben afgunstig jegens mensen die een duurdere auto rijden. Tjoh, nooit verwacht van mijzelf maar blijkbaar is het zo.

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          18 juni 2019 om 11:45

          @2wheeler: ik zeg helemaal niet dat jij zo bent, ik proef het alleen zelf bij veel mensen, krijg dat soort opmerkingen naar mn hoofd geslingerd. Anders voel je je meteen aangesproken..

          Login om te reageren
      • ticoooo zegt

        18 juni 2019 om 12:35

        @potver7: ik houd ook niet van mensen die generaliseren. Marokkanen doen dat ook altijd!

        Login om te reageren
    • antoombom2000 zegt

      18 juni 2019 om 11:27

      @ghost: wat is er mis met het rijden in een gebruikte auto? Zo voorkom je het grootste gedeelte van het afschrijven en je kunt een dikkere/leukere auto rijden voor hetzelfde geld.

      Login om te reageren
      • gebruikersnaam3 zegt

        18 juni 2019 om 11:45

        @antoombom2000: dikker/ leuker vs gebruikter. Ik heb de luxe positie dat ik een nieuwe auto mag leasen en zelf een leuke sportauto er bij heb (niet nieuw) maar als ik kon zou ik altijd een nieuwe kopen. Nederlanders gaan zo slecht om met hun auto dat ik er vaak jeuk van krijg. Mijn tweedehands komt dan ook uit duitsland waar ze wel normaal met een auto kunnen omgaan.
        Maar mijn nieuwe auto behandeld iedereen gewoon als een auto, dit vind ik wel moeilijk om te zien. Ook al is het lease.

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          18 juni 2019 om 12:02

          @gebruikersnaam3: Heb net vanuit het raak nog een figuur de auto voor hem aan zien tikken. Een briefje bleef achterwege.

          Duitsers zijn net zulke varkens, indien niet erger.

          En ook bij mij is het meerdere keren per jaar raak. Nederlanders en Duitsers lijken een stuk meer op elkaar dan ze beiden überhaupt toe zouden willen geven.

          Login om te reageren
        • racerx zegt

          18 juni 2019 om 19:44

          @gebruikersnaam3: Ik ben momenteel voor mn werk in Napels… als je denkt dat NL’ers slecht met hun auto om gaan moet je hier eens komen kijken ?

          Login om te reageren
      • ghost zegt

        18 juni 2019 om 11:47

        @antoombom2000: niet alles direct op jezelf projecteren. Ik zeg niet dat er direct iets mis mee is. Ik zeg alleen wat ik zelf ervaar. En dat de gemiddelde autorijder gewoon geen fuck geeft om de auto van een ander. Terwijl IK denk dat als je een wat duurdere auto rijdt (kan ook 2de hands zijn) dat je er toch wat zuiniger op bent doorgaans.

        Login om te reageren
    • kle500 zegt

      18 juni 2019 om 11:42

      @ghost: ik zou mezelf autolieghebber willen noemen, maar toch is en blijft mijn auto een gebruiksvoorwerp. Neemt niet weg dat ik zuiniger op de auto van een andar ben dan die van mijzelf. Zou ik dan een frikandel speciaal zijn, of is jouw beeld van ons mindere frikandellen ietsje gekleurd, aangezien jij duidelijk een goede biefstuk bent..

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        18 juni 2019 om 11:48

        @kle500: misschien moet je het frikandellen-verhaal vergeten. Ik probeerde een vleugje humor erin te brengen wat kennelijk hier nogal verkeerd begrepen wordt. Never mind.

        Login om te reageren
        • shogun zegt

          18 juni 2019 om 13:58

          @ghost: No worries joh, je omschrijft t leuk en de strekking is goed.
          volgens mij kan iedereen wel invullen dat voor de een een golf van 5k een liefhebbersobject kan zijn, en de andere zuinig is op zijn BMW van 115k. Verschillende budgetten, niet perse minder autoliefhebbers.

          Het zijn Sjaak en Janette in hun 1500eu spacestar die alleen maar denken aan de prijzen van de kratten grolsch en hun karretje fijn laten uitrollen tegen de auto waar ik mijn tijd en aandacht in heb zitten.

          Zal je net zien.. heb ik straks die ene spacestar liefhebber die nederland rijk is aan de kook…

          Login om te reageren
          • ghost zegt

            18 juni 2019 om 14:49

            @shogun: juist dat is, dank voor de betere voorwoording Shogun, wat ik bedoel!

            @Thijsj: zie hierboven en reactie van Shogun!

            Login om te reageren
            • Tonnie zegt

              18 juni 2019 om 21:30

              @ghost: yes, no hard feelings. Dit klinkt inderdaad een stuk minder generaliserend ;).

              Login om te reageren
          • Tonnie zegt

            18 juni 2019 om 21:30

            @shogun: ja man wat flik je me nu! Ik heb 15 zeer fraaie space stars van verschillende generaties op de stoep staan! Geintje natuurlijk. Maar wel beter verwoord

            Login om te reageren
    • gregorius zegt

      18 juni 2019 om 11:53

      @ghost: en er zijn simpelweg ook genoeg mensen die zeggen dat ze het zouden melden, maar simpelweg niet opmerken dat ze schade bij iemand hebben gereden; en daar zijn er zoveel van.
      Ik weet bijvoorbeeld zeker dat er situaties zijn waar mijn schoonmoeder het niet zou opmerken als ze de deur van haar auto ergens tegenaan zet of dat bij het parkeren een andere auto schrampt. Maar als ze het door zou hebben, zou ze wel stoppen.

      Login om te reageren
      • jeaup zegt

        18 juni 2019 om 12:35

        @gregorius: en daarom zou niet iedereen een rijbewijs mogen hebben/krijgen. Hoe bestaat het dat je dat niet door hebt?!

        Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        18 juni 2019 om 21:26

        @gregorius: dat je dat niet doorhebt snap ik niet echt. Ik heb één keer schade gereden, ik ben toen met ongeveee 1 km/u tegen de carport gebotst en ’t klonk haast alsof de hele auto aan gort lag. Sindsdien geloof ik verhalen als “ik heb ’t niet gemerkt” absoluut niet als je grote krassen of dikke deuken hebt.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          19 juni 2019 om 10:16

          @thijsj: klopt. Ik heb zelf ook nu 2 keer iets geschampt, beide keren met 1km/u en ik hoorde het ook.
          Maar er zijn gewoon echt mensen op deze wereld (en meer dan je denkt) die, zodra hun aandacht bij iets anders is; het geeneens zullen merken als er iemand naast hun voor neergeschoten. Voeg dat samen met iemand met de aandachtscurve van een puppy dat een eekhoorntje langs ziet lopen en je hebt mijn schoonmoeder.

          Login om te reageren
    • koeberg zegt

      18 juni 2019 om 11:57

      @ghost: Ik rijd een gloedjenieuwe leasewagen. Ik geef geen fuck om het blik. Het is een erg luxe manier om van A naar B te komen. Ik heb vrienden die een oude Peugeot 205 hebben en die auto vertroetelen.
      Ik doe altijd voorzichtig met parkeren en het openen van de deuren. En als ik onverhoopt toch een krasje maak in een andere auto dan laat ik een briefje achter. Ik kan niet aan de waarde van een auto aflezen of de eigenaar een liefhebber is.

      Login om te reageren
      • bmw2coupeeigenaar zegt

        18 juni 2019 om 12:13

        @koeberg: Of je nu wel of niet om je leaseauto geeft, doet er niet toe. Je moet ‘m tenslotte wel repareren. Dat kost tijd en geld. Tijd die je beter had kunnen benutten voor je klant.

        Login om te reageren
      • ghost zegt

        18 juni 2019 om 12:16

        @koeberg: snap wat je zegt, maar in vermoed als je gloedjenieuwe leasewagens van je eigen centen was betaald i.p.v. gehuurd per maand dat je het meer zou voelen en er dus zuiniger op zou zijn. Denk je niet?

        Login om te reageren
        • koeberg zegt

          18 juni 2019 om 13:43

          @ghost: Dat denk ik ook. Maar dat kan je dus niet zien aan een auto die je op straat ziet staan. Niet ieder ‘frikandelletje’ is van iemand die niets om auto’s geeft en niet iedere Audi is van een liefhebber.

          Login om te reageren
          • ghost zegt

            18 juni 2019 om 14:49

            @koeberg: ook mee eens.

            Login om te reageren
    • hehe zegt

      18 juni 2019 om 12:18

      @ghost: die mensen rijden niet alleen frikandellen, sommigen zijn ook frikandellen.
      Die hebben/houden niets van waarde, hun huurhuis ziet er net zo afgeleefd uit als die auto.

      Login om te reageren
    • happyhonda1977 zegt

      18 juni 2019 om 12:23

      @ghost: ik snap je punt en begrijp precies welke frikandellenrijders je bedoelt (dat zijn níet de mensen die hun gebruikte auto koesteren zullen we maar zeggen ?). Nu rij ik ook graag in een frikandel, maar de mijne komt dan wel van de traiteur en is gemaakt van biologisch slachtafval, zullen we maar zeggen. Ik ben er dus wél zuinig op en heb eerbied voor elke andere auto (de stereotype berijders is een ander verhaal, maar daar kan het plaatwerk van de deuren niets aan doen). Valt me overigens wel op dat nieuwe dikmobielen vaak een berijder hebben die zelf geen schijt geeft en z’n kostbare blik her en der neerkwakt ware het ene frikandel..

      Login om te reageren
    • nietcreatief zegt

      18 juni 2019 om 13:07

      @ghost: natuurlijk.. N=1 want persoonlijke ervaring. Maar mijn ervaring als bestuurder van auto’s met veel ervaring maar een groot liefhebber van die karretjes is dat het vooral de auto’s van minstens 50k zijn die mij putten en krassen gaven. “Oh het is toch maar een oud barrel” dat werk -_-;
      Dat we nog naast een basisschool woonden was het bijna elke dag wel raak. Stond er een range rover naast me geparkeerd? Dan had ik nieuwe putten..

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      18 juni 2019 om 13:32

      @ghost: Klopt. Tip van mijn kant, of heel dicht naast de andere auto parkeren (hoe meer ruimte, hoe harder ze de deur kunnen gooien) of achterop het parkeerterrein gaan staan. Een beetje beweging kan geen kwaad, en het scheelt een heleboel schade.

      Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      18 juni 2019 om 14:32

      @ghost: lekker generaliserend, ook al is het “volgens jou”. Jij hebt hierdoor zeer generaliserende meningen. Ik rijd nu een 3e hands frikandel van een paar honderd euro, maar ik ben er zeer zuinig op. Ik denk zuiniger dan op de splinternieuwe Audi die over 2 maand voor de deur staat. Die spreekt toch minder de liefhebber in mij aan dan m’n bejaarde Colt. Maar ik zou het niet over m’n hart kunnen krijgen om door te rijden nadat ik een ander schade heb aangebracht. Ongeacht of ik nu geen geld heb en een uiterst goedkoop koekblik of dat ik al ’t geld van de wereld en een dikke Audi zou hebben. M.i. is het gewoon een stukje fatsoen. En dat heeft niets met de portemonnee of wagenkeuze van bepaalde personen te maken.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        18 juni 2019 om 14:50

        @thijsj: heb je gelijk in, niet lekker verwoord. Helaas is fatsoen soms ver te zoeken bij mensen…jij bewijst in ieder geval dat je het in je hebt.

        Login om te reageren
    • marinepower zegt

      18 juni 2019 om 15:33

      @ghost: een hoop blik, inferieur plastic en wat slecht bij elkaar geraapte elektronische componenten door kit en puntlassen bij elkaar gehouden gebruiksvoorwerp. Ajeto buur!

      Login om te reageren
  5. rikus zegt

    18 juni 2019 om 11:14

    Keerl.. Ik reed laatst schade toen ik naakt een flesje bier zat te drinken in m’n truck. Gewoon gas erop natuurlijk. Briefjes zijn voor vergeetachtige mensen.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      18 juni 2019 om 11:16

      @rikus: Van Maastricht naar Groningen of niet?

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        18 juni 2019 om 11:57

        @viezefreddyw: Bij Uden op de a50.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          18 juni 2019 om 11:58

          @fmgarcia: Je snapt hem niet denk ik..

          Login om te reageren
          • fmgarcia zegt

            18 juni 2019 om 12:00

            @viezefreddyw: Dacht dat je het had over die naakte idioot van vanochtend.

            Login om te reageren
  6. kvh87 zegt

    18 juni 2019 om 11:15

    Meegemaakt dat iemand tegen mijn geparkeerde auto was aangereden. Mevrouw heeft netjes een half uur staan wachten (temperatuur lag rond het vriespunt) totdat ik arriveerde. Was haar zeer dankbaar!

    Paar jaar later had ik wat minder geluk toen iemand het ‘nodig’ vond om niet-aardige woorden in de zijkant te schrijven met zijn sleutel o.i.d. (dader(s) nog steeds onbekend).

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      18 juni 2019 om 11:59

      @kvh87: Er stond zeker: EIKEL de tenen van mijn moeder zijn geamputeerd door de kou!

      Login om te reageren
  7. shogun zegt

    18 juni 2019 om 11:31

    Op sommige plaatsen kan je gewoon niet meer staan. Elk van mijn auto’s hebben deursporen, winkelwagentjes schade en eentje heeft zelfs 2 lange sleutelstrepen. op de parkeerplek van de plaatselijke albert heijn parkeer ik alleen nog met mijn “frikandel”. Nog nooit een briefje gevonden met gegevens overigens.

    Mensen geven geen f*ck om andermans spullen…

    Login om te reageren
    • bakingmynextbenz zegt

      18 juni 2019 om 12:13

      @shogun: de parkeerplaatsen hier op dorp bij de supermarkten zijn vrij krap. Ik parkeer daar zelf nooit om die reden en als ik sommige mensen zie parkeren of wegrijden krijg ik soms plaatsvervangende schaamte.. Ik loop liever even wat verder dan dat ik mijn auto op zulke krappe plekken naast die types parkeer..

      Login om te reageren
      • shogun zegt

        18 juni 2019 om 14:02

        @bakingmynextbenz: ik stuur tegenwoordig de kinderen op de fiets!
        Goed voor het milieu, hun gezondheid en mijn rust aan de kop!

        Login om te reageren
  8. thestino zegt

    18 juni 2019 om 11:52

    Ze zijn al vaak bij mij voor de deur tegen verschillende van mijn auto’s gereden, nog maar 1 keer heb ik een briefje tussen mijn ruit gehad. Ik was toen zo verrast dat ik zelfs compassie kreeg met de persoon in kwestie. Na een tijd verlies je toch de moed in de mensheid!

    Login om te reageren
  9. gregorius zegt

    18 juni 2019 om 11:55

    Hoe zit dat eigenlijk?
    Stel dat er iemand flink tegen je aan rijdt (schade veel meer dan je eigen risico) en je hebt een all-risk verzekering. Kan je dan wat claimen bij je eigen verzekering?
    Of moet je dan eerst zelf nog een paaltje vinden die je precies zo kan raken dat het lijkt dat de schade van jouzelf komt?

    Login om te reageren
    • tfsi zegt

      18 juni 2019 om 12:02

      @gregorius:
      Als je het laat repareren kost je dat schade vrije jaren, dus hogere premie.

      Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        18 juni 2019 om 12:28

        @tfsi: Als je no claim hebt kost het je schadevrije jaren, maar je bonus malus blijft gelijk. Dan kost het je dus niets extra, 1x per jaar.

        Login om te reageren
        • towi1989 zegt

          18 juni 2019 om 12:30

          @towi1989: Oh, en ik heb bijvoorbeeld brandschade gehad zonder dat ik dit op een tegenpartij kon verhalen, dat kostte me geen schadevrije jaren. Vandalisme dan wel weer. Gewoon goed je voorwaarden lezen.

          Login om te reageren
  10. wjeurs zegt

    18 juni 2019 om 11:55

    Het plaatsen van een briefje onder de ruitenwisser zodat de omgeving denkt dat je goed bezig bent en dan “sorry, foutje, bedankt” erop schrijven… Dat was toch ook een verhaal of mop ofzo?

    Login om te reageren
  11. tfsi zegt

    18 juni 2019 om 12:01

    Ik zet mijn auto niet eens op een drukke parkeerplaats,
    Ik loop wel wat verder. Zoals meer aangegeven kijkt er geen mens tot hoever de portieren open kunnen en worden met alle geweld open gegooid.

    Login om te reageren
  12. bmw2coupeeigenaar zegt

    18 juni 2019 om 12:08

    Jeetje wat komt dit artikel als geroepen om mijn persoonlijk beklag te doen. Afgelopen zaterdag rond 17:40 was ik in Apeldoorn aan de Talingweg boodschappen aan het doen met de 2 coupe (AH). Een bestuurder van een brommer rijdt vervolgens met te vlotte snelheid tussen de parkeerplekken en stoep ineens tegen mijn rechterdeur aan. Gevolg: kleine deuk in de auto. Op het moment dat ik wilde uitstappen vluchtte hij direct weg. Was nog een paar seconden in shock. Heb ‘m helaas niet kunnen volgen. Te gevaarlijk op dat moment. Ik ga vandaag eens na of er camerabeelden zijn bij de AH. Hopelijk willen zij mij die verstrekken.

    Login om te reageren
  13. poursuivant zegt

    18 juni 2019 om 12:09

    Ook al heb ik een 7 jaar oud tweedehands familiehok, toch probeer ik hem netjes te houden en dus maar een stukje verder parkeren of op andere manieren rekening proberen te houden met huftergedrag van derden. Ergens ben ik jaloers op mensen die het geen reet kan schelen of hun auto bekrast wordt.

    Login om te reageren
  14. poursuivant zegt

    18 juni 2019 om 12:10

    @ redactie: waarom moet mijn reactie nog worden goedgekeurd? Heb ik ergens buiten de lijntjes gekleurd??

    Login om te reageren
    • bakingmynextbenz zegt

      18 juni 2019 om 12:15

      @poursuivant: overkomt volgens mij iedereen zo op zijn tijd.

      Login om te reageren
  15. barchettadriver zegt

    18 juni 2019 om 12:11

    Tijd om van doorrijden na een ongeval een misdrijf te maken, net als in Duitsland. Daar spoort de politie je zelfs op aan de hand van een lakanalyse.

    Login om te reageren
    • bmw2coupeeigenaar zegt

      18 juni 2019 om 12:15

      @barchettadriver: Lak analyse? Vertel, hoe werkt dat? Misschien kan ik na het vinden van de dader die mijn auto beschadigde met zijn brommer dit als extra bewijsvoering gaan gebruiken.

      Login om te reageren
      • barchettadriver zegt

        18 juni 2019 om 12:22

        @bmw2coupeeigenaar: Zou je bij de Duitse politie moeten navragen. Ze halen met speciaal plakband de lak die erop geschampt is eraf, en kunnen dan adhv de lak zien van welke auto die komt.

        Gedetailleerder vind je het hier:

        https://www.bka.de/DE/UnsereAufgaben/Ermittlungsunterstuetzung/Kriminaltechnik/Sachbeweise/FahrerfluchtRauschgiftschmuggel/Lackabrieb/lackabrieb_node.html

        Login om te reageren
      • gregorius zegt

        18 juni 2019 om 17:02

        @bmw2coupeeigenaar: Nederlandse politie KAN dat ook al jaren. Denk dat het 18 jaar geleden is. Terugkomend van een avondje stappen; netjes rondom 01:00, aangezien ik de dag erna op wintersport zou gaan, reed ik op mijn fiets op een fietspad op een rotonde. 4 jongens in een Renault 5 (Ja, en het is maar 18 jaar geleden) vonden dat zij voorrang hadden , om die rotonde af te gaan terwijl ik nog even op de rotonde door wilde fietsen.
        Ik vol in de remmen en riep iets in de trend van: kijk eens uit je doppen lul. 200 meter later rijdt die Renault 5 opeens toch weer naast me. Jongens scheeuwen en drijgen.
        Ik snel een afslagje gepakt en het op een fietsen gezet. Even later reed ie met zn bumper tegen mn trapper aan. Ik val om. Gozer stapt uit, “Je telefoon en je portomonai, Nu!”. Ik sta beduusd net op om vervolgens een paar seconden laten neergehoekt te worden op mijn oogkas. Ik ging waarschijnlijk goed neer, want hij schok en hij en zn 2 uitgestapte maten rolden zich weer op in de Renault 5 (waar de bestuurder nog in zat).
        Ik naar het politiebureau; daarna naar het ziekenhuis voor een paar hechtingen. Wintersport kon ik gedag zeggen: want mn oog zat dicht: lastig skien.
        Politie staan een paar dagen later op mn stoep. De omschrijving van een donker rode Renault 5 hielp ze wel. Maar ze wilden nog meer bewijs. Gozer zij dat hij ging kijken of hij stukjes lak van mn trappen af kon halen. Is m waarschijnlijk niet geluk. Ik gok dat de Renault 5 man geen meegespoten bumpers had.
        Nog 1 keer naar de politie gebeld; kreeg weinig antwoord of ze gepakt waren of dat ik nog wat kon claimen. Toen er maar voor gekozen om door te gaan met mn leven.
        O ja, dus ze deden toen een soort van lak analyze.

        Login om te reageren
  16. hehe zegt

    18 juni 2019 om 12:15

    Aangenomen dat de meeste mensen sociaal wenselijke antwoorden geven op een enquête, denk ik dat het aantal doorrijders nog veel hoger is.
    De mensen die nu toegegeven hebben door te rijden vinden hun gedrag niet eens een groot probleem…

    Verder heb ik het gevoel dat veel mensen het ‘brede schouders kunnen meer dragen’ tot in het oneindige willen doortrekken.
    Niet alleen betaald iemand met een hoger salaris meer inkomstenbelasting, ook overige toeslagen en heffingen vallen ongunstiger uit.
    Vervolgens komt er nog eens iemand met een goedkopere auto een deuk in je mooie nieuwe auto rijden en dan is de houding dan ook al snel als hierboven…

    Login om te reageren
    • shogun zegt

      18 juni 2019 om 14:06

      @hehe: Andersom werkt dat ook hoor, een auto als een oud barrel bestempelen, dan is t t toch niet erg dat er een deukje in zit.

      Login om te reageren
  17. miezemiez zegt

    18 juni 2019 om 12:21

    Helaas heb ik ervaren dat sommige een briefje aanzien als de jackpot. Tike ooit met een trekhaar de kentekenplaat van de auto achter mij aan. Schade: scheur in de plaathouder en kentekenplaat licht ingedeukt. Ik met mijn goede gedrag een briefje achtergelaten. Neemt de eigenaar contact met mij op, met het verhaal dat door het aantikken de hele voorkant ontwricht zou zijn. Na heen en weer getrek van rechtsbijstand afgesproken om het door een schade expert te laten kijken nakijken. Hierna nooit meer wat van deze meneer vernomen. Zal in het vervolg helaas wel 2x nadenken als het gaat om lichte schade

    Login om te reageren
  18. technofreak zegt

    18 juni 2019 om 12:25

    Kent iedereen dat internet-plaatje? Van dat briefje onder de ruitenwisser waarop staat “Ik heb tegen je auto gebotst en schrijf nu dit briefje, zodat de omstanders denken dat ik m’n gegevens achterlaat”? ;-)

    Login om te reageren
  19. baklava zegt

    18 juni 2019 om 12:55

    Vaak genoeg meegemaakt. Vooral oude taarten met een oude auto die niet kunnen inparkeren

    Login om te reageren
  20. proefkonijn zegt

    18 juni 2019 om 12:56

    Haha, wat een moraalridders hier. Mijn auto zit vol met deukjes en krassen die ik zelf niet gemaakt heb, heb ik ooit een briefje gezien? Of iemand die op mij heeft gewacht. Nee. Dus hoeft niemand dat ook van mij te verwachten.

    Verder geloof ik er geen ene reet van dat iedereen hier netjes blijft wachten of een briefje achter laat, dat komt ook niet overeen met het onderzoek. Reageer dan niet ofzo… Huigelaars.

    Login om te reageren
  21. nietcreatief zegt

    18 juni 2019 om 13:13

    Heb domweg nog nooit met de auto schade veroorzaakt bij een ander. Wel eens met de fiets, toen maar aangebeld en gegevens gegeven. Gaat van je persoonlijke WA af dus kostte toen niet eens eigen risico.
    Wel genoeg auto’s met een sinaasappel huidje gehad dankzij anderen. Eentje had economisch Total loss geweest als ik vandalisme was gaan claimen.. Nooit een briefje gehad.

    Login om te reageren
  22. Dutchdriftking zegt

    18 juni 2019 om 13:34

    In de praktijk wordt het veel te weinig gemeld. Wie heeft er niet wel eens een trekhaak in zijn kenteken gehad met file parkeren? Een setje luxe platen kost weer genoeg. Een keer een deur laten open waaien, briefje achter gelaten. Smsje terug gehad dat de eigenaar blij was met het melden en het daar bij liet. Allebei blij, daar gaat het toch om?

    Login om te reageren
  23. mopar zegt

    18 juni 2019 om 14:39

    Een keer meegemaakt toen ik vanuit de super terug liep naar mijn auto de vrouw die naast me geparkeerd had een krat bier op mijn kofferklep (sedan) had gelegd om in haar uitgeleefde 206 te laden.

    Was van stomheid geslagen, liep naar haar toe en flikkerde dat krat met inhoud kapot op de grond. Geef toe, niet mijn finest moment maar dat geeft maar eens aan hoe sommige mensen geen enkel f#ck geven om andermans eigendom. Daarom dat ik die 78-80% ook echt niet geloof.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      18 juni 2019 om 18:35

      @mopar: Jammer dat er geen YouTube video van is om een duimpje omhoog voor te kunnen geven.

      Login om te reageren
  24. xjs678qr zegt

    18 juni 2019 om 15:07

    Persoonlijk steek ik altijd men hand achter de deur om te vermijden dat ik andermans wagen zou beschadigen. Spijtig genoeg zijn er genoeg achteloze medemensen en dus is ook mijn wagen niet meer zonder krassen of portierdeuken.

    Wanneer mogelijk parkeer ik ook zo ver mogelijk van de ingang!

    Login om te reageren
  25. m00s zegt

    18 juni 2019 om 16:26

    En anders kan je altijd nog ontkennen… Sta ik samen met die gast te kijken hoe zijn dochter tegen mijn auto fietst, meneer ontkent alles en komt er gewoon mee weg… Rechtsbijstand enz kan er niks mee.

    Login om te reageren
  26. monsieurleloure zegt

    18 juni 2019 om 16:45

    Ik rijd een slopertje van 19 jaar oud met genoeg gebruikssporen, een kras meer of minder maakt dan niet uit, dat maakt het leven een stuk aangenamer.

    Maar ik zal nooit moedwillig mijn portier in een andermans auto drukken, zelfs niet als het een Audi is (-;

    Login om te reageren
  27. onnes zegt

    18 juni 2019 om 17:33

    Ik heb hier een paar weken geleden mee te maken gehad. Erg netjes en snel opgelost en uitbetaald via het waarborgfonds. Wel €250 eigen risico, maar op een schade van €1100 acceptabel.

    Het blijft lullig dat je kosten maakt terwijl iemand anders onvoorzichtig is. Wat dat betreft had ik liever zelf de schade gereden…

    Login om te reageren
  28. sportevo zegt

    18 juni 2019 om 18:52

    Een paar jaar terug had ik mijn auto ergens geparkeerd op een parkeerplaats van het restaurant om een hapje te eten. Daarna reden we door naar een theater waar ik mijn auto in de parkeergarage parkeerde. Ik keek nog even om en zag dat mijn achterbumper er een beetje raar uitzag. Schaduw dacht ik maar het bleek dat mijn halve bumper eraf was gereden. Natuurlijk geen briefje. Nog teruggereden naar het restaurant of er camera’s hingen maar helaas. Ik had alleen het vermoeden dat het een zwarte Lexus CT200H kon zijn. Die kwam bijna tegelijk met mij aan en parkeerde hem aan de andere zijde van de parkeerplaats. Uiteindelijk wel alles vergoed gekregen via het waarborgfonds.

    Login om te reageren
  29. racerx zegt

    18 juni 2019 om 19:50

    Een keer de halve voorkant van mn toenmalige Z4 Coupé eraf gereden door waarschijnlijk een dronken idioot. In de parkeergarage van mn toenmalige appartement… Uiteraard had niemand het gedaan, wat wellicht te maken had met mijn nogal moordneiging achtige houding… Gelukkig kon ik een en ander bewijzen waardoor het Waarborgfonds wilde uitkeren, scheelde me toch weer duizend piek.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North