• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Drama: McLaren krijgt de Elva maar niet verkocht

Auteur: RubenPriest, gepost 22 september 2020 om 08:10 – 28 Reacties

Drama: McLaren krijgt de Elva maar niet verkocht

Juist nu ze bij McLaren zo hard de centen nodig hebben verkoopt een auto als de Elva bijzonder matig.

Een onpraktische supercar nog onpraktischer maken. En dan hopen dat er genoeg mensen zijn die meer dan een miljoen euro overmaken. Ferrari komt daar mee weg in vorm van de SP1 en SP2, maar McLaren heeft het een stuk moeilijker met de Elva.

McLaren zit in zwaar financieel weer en moet harde beslissingen maken. Aanvankelijk was het de bedoeling dat er 399 stuks zouden komen van de bijzondere Elva. In april werd dit aantal bijgesteld naar 249. Toen werd al een beetje duidelijk dat het model moeilijk verkoopt. McLaren zelf wuifde dat verhaal nog weg door te stellen dat ze de Elva exclusiever wilde maken. Die oneliner kun je nu niet meer gebruiken. Nee, dit keer is de verklaring van het merk dat het moeilijker is om aan onderdelen te komen.

Opnieuw zijn de productieaantallen van de McLaren Elva bijgesteld. Er worden geen 249 exemplaren, maar ‘maximaal 149’ geproduceerd. De kans is groot dat het er uiteindelijk nog minder dan 149 zullen worden, want er is geen garantie dat McLaren 149 kopers gaat vinden. Zo gek is dat ook niet. Meer dan een miljoen euro parkeren bij een bedrijf dat het financieel lastig heeft in tijden van crisis is geen briljante zet.

Ook interessant!

  • McLaren geeft de Elva uit wanhoop tóch een voorruit
  • Video: glibberen en glijden met een McLaren Elva van 1 miljoen euro
    Video: glibberen en glijden met een McLaren Elva van 1 miljoen euro
  • Hoofdkwartier McLaren in Woking verkocht
  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, elva, McLaren

Vorig bericht: « Video: Kia sloopt eigen auto voor stunt
Volgend bericht: Nieuwe BMW M3 en M4 zijn gelekt! »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    22 september 2020 om 08:31

    Misschien een gratis helm leveren

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      22 september 2020 om 08:34

      @lekkerlinksrijden: en regenpak

      Login om te reageren
      • ukbob zegt

        22 september 2020 om 08:44

        @punicaoase: en misschien nog zo’n zelfbouw carport van de Hornbach..?

        Login om te reageren
        • bbfix zegt

          22 september 2020 om 08:48

          @ukbob: ?

          Login om te reageren
      • Robert zegt

        22 september 2020 om 09:48

        @PunicaOase: @lekkerlinksrijden: +1 voor de suggesties. Maar ze moeten het nu juist van de lucratieve accessoirehandel hebben, hè.

        Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    22 september 2020 om 08:38

    Het is natuurlijk heel erg een niche product en laat McLaren nou juist minder niche producten hebben ontwikkeld en juist meer focus op volume hebben gehad de laatste jaren. Verder denk ik dat een miljoen teveel is. Of je moet beter netwerken en de juist doelgroep vinden. Maar goed… Hoeveel pr en marketing is er voor dit model geweest.

    Login om te reageren
    • fernie zegt

      22 september 2020 om 09:00

      @w0o0dy: juist erg veel types uitgebracht 540, 570, 600, 675 etc. Die eigenlijk allemaal erg vergelijkbaar zijn. Buiten dat is de betrouwbaarheid en aftersales niet geweldig wat samen met de lage restwaarde het niet aantrekkelijk maken om juist deze mclaren te kopen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 september 2020 om 09:09

      @w0o0dy: Lamborghini maakt zo ongeveer elk jaar een Avantador afgeleide, lijkt er elk jaar een miljoen meer voor te vragen en is ze altijd in no time kwijt. Het kan dus wel.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        22 september 2020 om 09:23

        Het zou McLaren ook wel kunnen lukken (zie Senna) maar ik denk dat ze met de problemen in de betrouwbaarheid en de waardeloze service niet echt een imago hebben neergezet wat de prijs van 7 cijfers acceptabel maakt. Uit de video van MrJWW op een hill-climb event blijkt wel dat de auto een opwindend product is.. dus dan is de vraag hoeveel kun je daarvoor vragen en wie zit er op zoiets te wachten.
        Een Lamborghini heeft wel altijd een voorruit.. misschien dat dat ook helpt. Bovendien blijkt de betrouwbaarheid prima te zijn bij Lamborghini tegenwoordig.

        Login om te reageren
      • harrie zegt

        22 september 2020 om 10:17

        Lamborghini is vaak zo slim om schaarste te creeren met maximaal 10 – 25 stuks.
        400 stuks is gewoon serieproductie in supercarland.

        Login om te reageren
    • HzR zegt

      22 september 2020 om 20:30

      @w0o0dy: weing niche producten? Er was de Senna, Senna GTR, Speedtail, Elva. Ik denk eerder te veel niche in korte tijd.

      Login om te reageren
  3. okdoei zegt

    22 september 2020 om 08:40

    Ik zal eens genereus zijn, ik bied €12.500.

    Login om te reageren
    • koeberg zegt

      22 september 2020 om 11:11

      Een regelrechte belediging richting McLaren. Deze auto is nieuw minstens het dubbele waard.

      Login om te reageren
  4. vacano zegt

    22 september 2020 om 08:41

    misschien eens sportwagens beginnen bouwen vanaf 250.000$ ?

    Login om te reageren
  5. Edge zegt

    22 september 2020 om 08:49

    Normaal gesproken kopen de rijken der aarde dit soort auto’s met alle liefde, want cool, uniek samen te stellen en waardevast, dus dit bericht verbaast mij wel. Ik daardoor ook wel benieuwd naar de orderaantallen van de Aston Martin V12 Speedster. De Ferrari Monza lijkt voor het type auto wat het is wel gewoon prima te verkopen, ik heb er toch al behoorlijk wat verschillende exemplaren op diverse websites en social media voorbij zien te komen. Maar ja, dat is en blijft ook wel een Ferrari.

    Login om te reageren
  6. flatsix010 zegt

    22 september 2020 om 09:18

    Ferrari heeft ook een verleden met het bouwen van dit soort (race)auto’s. Voor McLaren is dit alleen een cashcow, en valt daarom door de mand.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      22 september 2020 om 09:51

      @flatsix

      Yep.

      Login om te reageren
  7. stationcar zegt

    22 september 2020 om 09:47

    Het heeft me de afgelopen jaren verbaasd hoe McLaren uit het bijna niets ineens zo’n ambitieuze autofabrikant kon worden, ergens gaf dat altijd een beetje een ongemakkelijk gevoel dat er iets niet klopte. En inderdaad, financieel is het klaarblijkelijk een kaartenhuis. Tel daarbij op dat ze amper heritage hebben en dat de klanten het ook niet meer helemaal vertrouwen en floep, daar gaat je kaartenhuis… Logisch dat niemand zo’n duur ding bij hun wil kopen.

    Login om te reageren
  8. harrie zegt

    22 september 2020 om 10:13

    Als je zo’n beetje elke maand met drie special limited edition collectors items uitkomt in ‘beperkte’serie van 500 stuks schrik je de investeerders op een gegeven moment wel af, ja.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    22 september 2020 om 12:27

    Toch jammer. Wedden dat het over vijftien jaar een bijzonder gewilde wagen is?! Een beetje het zelfde wat je nu met de Carrera GT ziet gebeuren.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      22 september 2020 om 23:20

      @dutchdriftking

      Heb nooit het idee gehad dat de Carrera GT ooit niet gewild was.

      Dat was al een icoon toen de auto geïntroduceerd werd. Dat is deze Mac zeker niet. (welke eigenlijk wel)

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        23 september 2020 om 08:46

        @karaya: Nee hoor, Porsche heeft er zelfs minder gebouwd dan gepland, dit daar er te weinig animo was. https://www.youtube.com/watch?v=AgFXR-HUlBw

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          23 september 2020 om 10:14

          @dutchdriftking

          Ja hoor:

          “Originally a production run of 1,500 cars was planned. However, Porsche announced in August 2005 that it would not continue production of the Carrera GT through to 2006, citing discontinuation was due to changing airbag regulations in the United States. By the end of production on 6 May 2006, more than 1,270 cars had been sold, with a total of 644 units sold in the United States and 31 units sold in Canada.[7] In the United Kingdom, 49 units were sold.”

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            23 september 2020 om 11:33

            @karaya: Dat was de smoes, ze raakten de auto aan de straatstenen niet kwijt ;)

            Login om te reageren
            • karaya zegt

              23 september 2020 om 11:55

              @dutchdriftming

              1270 stuks.

              Daar mag McLaren alleen maar van dromen.

              Login om te reageren
  10. tge2 zegt

    22 september 2020 om 12:48

    Ik bied een euro.

    Login om te reageren
  11. iz_person zegt

    22 september 2020 om 14:48

    Het is voor een verzamelaar alleen maar ok dat er nog minder van deze elva´s in de omloop zijn. Stukje recfame voor Mclaren. Het doet er niet toe of het bedrijf nu blijft of weggaat. De elva was er.

    Login om te reageren
  12. nord zegt

    22 september 2020 om 18:24

    Lamborghini krijgt zijn one-offs ook niet allemaal verkocht, echter daar gaat het om enkele stuks. McLaren maakte de cardinale fout om van dit model enkele honderd stuks te promoten. Zij wisten ook wel dat er alleen maar enkele stuks verkocht zouden worden immers ze hebben hun eigen client base.

    Gewoon doen zoals de anderen, verkoop een klein aantal en als het loopt, maak een gt3 versie, een RS versie, een RSR versie, een T versie, R versie, een S versie, een bla bla bla versie…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North