Drie F1-teams proberen Force India kapot te maken

Auteur: , 35 Reacties

In de slangenkuil van de F1 hebben zich weer drie draken bekendgemaakt.

Claire

Het stond al een tijdje op het vuur te borrelen, maar afgelopen week brandde de Indiase curry dan eindelijk aan: Force India heeft een ‘gecontroleerd’ faillissement aangevraagd. De bedoeling hiervan is het team uit handen van de juridisch en financieel geplaagde Vijay Mallya te nemen en over te doen aan een nieuwe partij.

De media wist direct te melden dat er al de nodige geïnteresseerden zijn, die een ‘buitenkansje’ zien in de overname van het team. Onder deze letterlijk of figuurlijk kleurrijke partijen zouden onder meer vader Stroll, sponsor BWT en Tavo Hellmund (de man achter de Amerikaanse en Mexicaanse GP’s) behoren. Direct werd er gespeculeerd welke implicaties een overname van de een of de ander zou kunnen hebben op ‘de poppetjes’. Vooral in het geval van een overname van het team door Lawrence Stroll zou het voor de hand liggen dat zoon Lance een plaats zou krijgen bij ‘Force India’.

Dat laatste zou echter misschien wel de doodsteek zijn voor het ooit zo trotse Williams. Het team presteert dit jaar miserabel en drijft op de grote zakken geld die coureurs Sergey en Lance meebrengen. Het is al bekend dat volgend jaar hoofdsponsor Martini afscheid neemt, dus dan wordt de situatie potentieel nog penibeler. De situatie rondom Force India geeft Williams zodoende in twee opzichten een motief om Force India een loer te draaien.

Zoals we eerder al kort aanstipten, ontstaat er door de overgang van Force India in andere handen een momentje waarbij álle andere teams ermee moeten instemmen dat het ‘nieuwe’ team de hand van het ‘oude’ team in de grote geldtrog van de F1-rechtenhouder mag overnemen. Dat is een serieus issue, daar een team alleen geld krijgt als het over de laatste drie jaar gemiddeld(!) minimaal tiende is geworden in het kampioenschap. De facto betekent dat dat een nieuw team pas na drie jaar meedeelt in de weelde.

Volgens Auto Motor und Sport betekent dit voor Force India dat als de andere teams hun kont tegen de krib gooien, (de nieuwe eigenaar van) Force India kan fluiten naar ongeveer 150 miljoen Dollar over de komende drie jaar. Dit geld zou dan verdeeld worden over de andere teams.

Oftewel, Williams kan tegelijkertijd de overname van Force India door Lawrence Stroll onaantrekkelijker maken én zelf wat extra zilverlingen vangen. Toen Chase Carey afgelopen weekend eens probeerde te peilen of de goedkeuring van de anderen ‘erin zit’, heeft Williams de verleiding niet kunnen weerstaan om daar een voorlopig bezwaar tegen te maken.

Maar niet alleen Williams probeert Force India een dolk in de rug te steken, ook McLaren en Renault zouden niet direct akkoord willen gaan met de redding van de roze jongens. Voor McLaren is het Indiase team de afgelopen jaren een geduchte concurrent gebleken. Bovendien stroomt het team uit Woking ook niet over van de sponsors en is het inmiddels een beetje de vraag waar ze het geld vandaan halen (de andere takken van het bedrijf waarschijnlijk). Renault zou vooral bang zijn dat Mercedes met Force India aan de haal zou gaan en er naast Haas F1 spoedig nóg een sterk B-team van een van de grote jongens op de grid staat.

Kortom, waar je zou hopen op een beetje collegialiteit in het belang van de sport, lijkt dat er niet in te zitten. Sommige andere teams zijn volledig bereid een ander de nek om te draaien als dat hun net iets langer drijvend houdt, in wat soms een race to the bottom lijkt te zijn. Dat dit de sport waar zij deel van uitmaken niet ten goede komt (mogelijk maar 18 auto’s op de grid?) en de regels die ze hiervoor mis/gebruiken archaïsch zijn, is van secundair belang. Vijay Mallya, zelf misschien ook geen lieverdje, wordt opgevreten door de Piranha Club.



35 reacties

Misselijkmakend politiek schouwspel is dat Formule 1 geworden de afgelopen jaren. De ander het licht in de ogen niet gunnen wanneer ze er geen reet van bakken en allemansvrienden zijn wanneer er wat gewonnen is. Poeslief doen tegen partijen als ze wat nodig zijn en je net zo hard weer afstoten als je ze niet meer nodig hebt.
@viezefreddyw: het is net de echte wereld…
@viezefreddyw: De afgelopen jaren…

Dit is echt al decennia zo. Dat heeft niets met de afgelopen jaren te maken.

Overigens mag je voor een groot deel Bernie bedanken voor deze troep. Het wordt de aankomende jaren nog een hoop puinruimen voor Chase Carey. En dat gaat een heel lastig karwei worden aangezien ze niet zomaar iets kunnen veranderen zonder dat de teams over de rooie gaan.

De ellende zit echt diep geworteld in de wetten en regels van de F1.
@viezefreddyw: Ach ik word alleen misselijk van de popcorn die ik bij al die schouwspelletjes erbij pak…
Volgens Ocon ligt de hele situatie aan Max….
Ik las net ergens dat de zaken wat genuanceerder en anders liggen. De drie teams zijn bang dat het een satelliet team van Mercedes gaat worden. De kans dat dat gebeurt is groot. Als dat gebeurt dan zijn er de facto nog maar 6 teams in F1.
Voor die drie teams valt er dan weinig invloed uit te oefenen op F1.

Het is zeker wel een goed standpunt dat deze drie teams innemen.
@rick-dos: psst…dit puntje wordt ook genoemd in het artikel. Maar of je wil geloven dat dit de echte reden is, dat is een tweede. Toto Wolff heeft in ieder geval gezegd dat Mercedes absoluut geen interesse heeft in een overname van Force India

https://www.crash.net/f1/news/902310/1/five-bidders-force-india-claims-wolff
@jaapiyo: Het wordt wel aangehaald maar de tendens van het hele verhaal is dat deze drie teams een loer willen draaien. Nogmaals, ik denk dat de zaken wel wat genuanceerder dan dat liggen.
@rick-dos: ik niet. Het is in feite niet meer dan een ‘technisch dingetje’ dat het team overgaat in andere handen. Dezelfde mensen die er werken en die in de afgelopen jaren voor de resultaten hebben gezorgd waardoor FI aanspraak maakt op dit geld, zullen er (althans dat is de bedoeling) grotendeels blijven werken. Hoewel dat laatste nu een stuk twijfelachtiger wordt. Deze drie teams maken dus behoorlijk opportunistisch gebruik van een recht dat ze IMO helemaal niet zouden moeten hebben in de eerste plaats.
@jaapiyo: Onder andere omstandigheden zou dit een technisch dingetje zijn, maar als je de geruchten mag geloven dan wil Stroll FI overnemen en zijn voorkeur gaat uit naar een satelliet team te worden van Mercedes.
@Rick-dos: Williams was dat toch ook al van plan om een B spec Mercedes te worden?
@rob5nismo: Dat is wat de vader van Stroll wil, maar Williams absoluut niet.

Daarom is het ook een reële kans dat FI een soort van satelliet team wordt van Mercedes aangezien Stroll interesse heeft om FI over te nemen.
@Rick-dos:laten we hopen dat dat niet gebeurt en dat het team aan een andere partij verkocht wordt.
@rob5nismo: Ik hoop het ook. Ik vind het knap wat FI in de jaren sinds de Mols heeft gedaan. Hoop dat ze dat kunnen continueren.
@Rick-dos:Het is meestal wel een redelijk competitief geweest de afgelopen jaren
Ik kan mijn er wel in vinden om tegen te zijn, een overname door genoemde instanties geeft totaal geen garantie voor stabiliteit bij het team, verder staan er te veel teams op de grid die met kunst en vliegwerk hun kop boven water weten te houden.
Je krijgt dan van die hype eigenaren die denken van, F1 is hip laat ik eens een team kopen.
Als de koper van Force India er over een paar jaar geen zin meer in heeft of het financieel niet meer kan bekostigen zijn ze weer bij af.
Formule 1 is gebaat bij een koper die er met volle overgave instapt en het team voor een lange Periode zeker stelt, en dat lijkt met de huidige geïnteresseerde niet het geval.
Tevens is het voor een Auto fabrikant onmogelijk om het team te kopen (afgezien van Mercedes) om dat Mercedes het nooit zal toe staan dat een autofabrikant toegang krijgt tot hun F1 technische knowhow.
Wat een ongelooflijk slap gelul zeg.
Het komt dus hier op neer: Ze zijn te sterk, wij zijn te zwak, dus wegwezen.
En dan dus maar 18 auto’s op de grid.. man dat is toch niks meer.
Ze moeten Force India gewoon als gezonde concurrentie zien.
T lijkt mij dat de regels en dergelijke drastisch moeten worden veranderd daar in de F1. Want als dit zo doorgaat gaan er heus nog wel meer teams ten onder (Williams, McLaren) en blijven uiteindelijk alleen maar Mercedes, Ferrari en Red Bull over.
@volvonerdy70: RedBull gaat het ook niet onbeperkt vol houden en je vergeet Renault in het rijtje met Ferrari en Mercedes.
@HZW: Heeft Renault het zo dik voor mekaar dan? Ik dacht dat hun ook veel minder dan Ferrari en Mercedes hadden.. maar dat zal ik mezelf dan vast hebben wijsgemaakt terwijl ik hun resultaten zag 😉
Als MB een satelliet team wil hebben, krijgen ze het. De vorm, daar gaat het alleen om. Vergeet niet dat Ferrari eigenlijk 2 satalietteams hebben, beide in een net iets andere vorm.
Honda ‘krijgt’ nu soort van 2 teams.
Maar om nog wat extra nuance erin te gooien: alle non-fabrieksteams hebben liever dat er een eerlijkere verdeelsleutel komt qua gelden (type premier league voetbal). Als Force India nu door MB wordt overgenomen, is er een team dat gelijk van ‘eerlijker’ naar ‘houden zoals het is’ gaat.

Het is dat er voor teams als Williams, FI & McLaren meer dan 1000 mensen werken; maar anders moeten ze gewoon vanaf morgen gaan staken en dan staan er nog maar 14 auto’s aan de start. Eigenlijk zijn ze al te laat: want vorig jaar had Sauber nog meegedaan met de staking; met 12 auto’s sta je compleet voor lul als F1.

Dus: FI wordt Mercedes 2. Williams wordt Renault 2 (Renault vindt Formula E leuk en Williams verdient nog wat geld met zulke systemen bouwen + hebben ook geschiedenis samen). En McLaren is straks alleen en hoopt dat misschien in 2020, met de regelverandering dat ze iets kunnen doen… of ze zijn de sjaak.
Inmiddels zijn er al zeven mogelijke kopers genoemd:
Lawrence Stroll
Dmitry Mazepin
De Andretti familie
Huidige sponsor BWT
Investeringsmaatschappij Castle Harlan (met betrokkenheid van Tavo Hellmund)
Investeringsmaatschappij Rockefeller Capital Management
Rich Energy (Een onbekende energiedrankjesfabrikant die naar eigen zeggen financieel gesteund worden door een groepje van vier miljardairs)

Ik ben zeer benieuwd hoe concreet deze partijen zijn, en vooral ook wat hun plannen met het team zijn.
Tja, even Advocaatvandeduivel en Williams en McLaren: Beter 4e worden op een grid met 9 merken dan 9e op een grid met 10 merken. Natuurlijk gaat dit ten koste van de sport. Maar ik denk ook dat ze zich zo opstellen om meer geld van de FIA en Liberty te krijgen. Als ze braafjes in het gelid blijven staan ontvangen ze natuurlijk niets.
Peter Windsor in gesprek met de CEO van RICH energy over kopen team, neemd geen blad voor de mond https://youtu.be/0uhAWuMwyyo
@thierryvth: dit wilde ook net even melden. De bespraakte baardmans al een paar kereerder zie langskomen, maar blijkbaar pakt niemand in de media dit op.
Ik hoor geruchten van A.B F1.
@soulmaster: we hebben er over nagedacht, maar we kwamen er niet uit wie de eerste en wie de tweede rijder moest worden. Dus om de lieve vrede te behouden hebben we er maar van afgezien.
@jaapiyo: Volgens mij loopt er op de redactie maar één iemand rond die uberhaupt in zo’n ding past =))
@Dizono: hoe bedoel je?
@willeme: wij zijn allemaal te lang en veel te gespierd.
@dizono: ik tel er twee. Maar één ervan is onze honcho dus die telt wellicht niet als ‘redactie’. Bovendien is die trager dan Gaston Mazzacane (sorry boss).
Zozo wat een dramatiek allemaal, je zou bijna zeggen dat het een miljardenbusiness is

Enige boef in dit verhaal is Vijay, alle andere partijen die ik in dit verhaal tegenkom doen gewoon wat gedaan moet worden..
Wordt waarschijnlijk een pissing contest, met een onvoorspelbare uitkomst.

Het mooiste zou natuurlijk de Andretti Familie zijn, dat is een naam met race historie.
“Andretti F1” that has a nice ring to it.
William Storey kan zo bij ZZTop. LOL
wat een absoluut gezeik dat teams hier mee akkoord moeten gaan… berney, draai dat totalitarisme weer is terug, dat was veel beter. o nee, dat moet die zwakzinnige lamlul van liberty dan doen, met toestemming van de teams…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).