
Giga!
Toch maar goed dat we die dividendbelasting afgeschaft hebben? Mwah, Tesla’s Europese HQ is al gevestigd op de Zuidas in Amsterdam. Wat dat betreft zal er toch al lekker geschoven kunnen worden met winsten tussen BV’s zonder dat de belastingdienst haar grijpgrage klauwen in de trog steekt. Om een sterk staaltje maakindustrie binnen te halen zullen we het dus over een andere boeg moeten gooien.
De komst van de grote Tesla-fabriek naar Nederland is al enige tijd een dingetje, maar onlangs werd er koud water op gegooid door Musk zelf. Elon gaf namelijk aan dat Duitsland op pole position staat voor het binnenhalen van de fabriek. Twee deelstaten, te weten Reinland-Palts en Saarland, zouden de beste papieren in handen hebben om ontiegelijk veel Tesla-gerelateerde werkgelegenheid te creëren in hun respectievelijke regio’s.
Electrek quoot echter een anoniem NL ambtenaartje (@lincoln?), die claimt dat ‘wij’ ook nog steeds kans maken op Musks zegen. In het verleden hengelde Lelystad, de thuisbasis van ons eigen Donkervoort, opzichtig naar de affectie van Elon en de zijnen.
Mocht de fabriek inderdaad naar Nederland komen, halen we daarmee de vierde grote Tesla-fabriek binnen. De eerste staat uiteraard in Fremont, Californië en werd overgenomen van Toyota en GM (NUMMI). Eerder deze maand kondigde Elon aan dat er een fabriek zal worden gebouwd in China en voor de toekomstige Model Y staat er naar verluidt ook nog een extra fabriek op de planning.
Kom op Musk, doe het gewoon. Onze arbeiders staken nooit en de media is zo pro-Tesla als het maar kan. Wat let je?
Ach ja Tesla, leuke auto’s, zal vast ook lekker voordelig en goed rijden maar ik vind het niks. Ik mis gewoon de emotie van verbrande peut!
@ghost: Een gevalletje ‘nIet gehinderd door enige kennis’ of ‘onbekend maakt onbemind’ of ‘Wat de boer niet kent, vreet hij niet’…
Wel eens gedacht aan ‘en en’ ?
@BrutaalAapje: je bedoelt met ‘en en’ om de Tesla in de fik te steken om die verbrande peut te ruiken?
@BrutaalAapje: “youth is no guarantee of innovation but age is no guarantee of efficiency”
@ghost: Hier gewoon wat benzine in gieten, en klaar. https://guide.alibaba.com/image/i4/antistatic-car-humidifier-mini-car-humidifier-air-purifier-car-interior-in-addition-to-smell-the-new-car-car-humidifier/TB1sfLWNpXXXXa_apXXXXXXXXXX_!!0-item_pic.jpg
@ghost: Ga je dan huilen ja van benzine?
Behalve Lelystad is ook Groningen al een tijdje druk campagne aan het voeren onder de naam Top Dutch (www.topdutch.com). Op zich is het geen gekke gedachte om Groningen te overwegen aangezien er een relatief grote industriële haven is, grond is goedkoop, Duitsland is nabij en er is volop kennis en talent vanuit de universiteit.
@oosterwoldenaar: Alleen moet wel elk apparaat in de fabriek opnieuw gekalibreerd worden na een aardbeving
@oosterwoldenaar: Nee blijf aub weg uit Groningen. Het is daar nu nog relatief rustig
@oosterwoldenaar: voordeel van Groningen is dat er mensen in de buurt wonen en er veel vraag is naar werk. Lelystad ligt in de middle of nowhere en krijgt al een gigantische groei vanwege de luchthaven.
@flutterby: Lelystad (Flevoland) is de poort naar het rustige noorden c.q. de drukke Randstad.
Een mooie plaats is er niet om te kunnen genieten van het uitgaansleven in de Randstad dan wel na een drukke week de rust te zoeken op het platteland in het noorden.
Ik zeg win, win!
@erik2907: nee dat is Almere. Inwoneraantallen zeggen voldoende dat Lelystad te ver naar het noorden is.
@oosterwoldenaar: goede campagne inderdaad. Ik gun het Groningen.
@oosterwoldenaar: yes! Groningen is mijn ogen de beste kandidaat. Veel energie, goede ligging qua infrustructuur, en het levert ook nog wat op voor de lokale bevolking. Ik zeg doen.
@jaapiyo: je schrijft “…………. geschoven kunnen worden met winsten tussen BV’s”. in een artikel over Tesla! Het woord Winst kent dat bedrijf niet.
@SpiderIV: het zal dit kwartaal gebeuren!
@stanny: ik help het je hopen maar heb er mijn twijfels bij
@SpiderIV: Ach, dat is sowieso spraakgebruik en technisch gezien niet juist.
@crepito: eens, mede-financial ;-)
@spideriv: eigenlijk wel een goed punt inderdaad…
@jaapiyo
Giga1 is in Nevada (batterijen en aandrijving)
Giga2 is in Buffalo (solar)
Giga3 is in China (batterij en wagens)
Giga4 is Europa
Model Y gaat normaal in China van de band rollen.
@stanny: Het is volgens mij nog niet duidelijk waar de Model Y geproduceerd gaat worden.
@stanny: Model Y gaat ook in Nevada van de band rollen. Gigafactory’s zullen hoofdzakelijk de “lokale” markt voorzien vanwege importheffingen.
Ow top?? Deze fabriek zal goed helpen met het omlaag brengen van onze CO2..
@kennone: Helpt een zonnepaneeltje of twee dan wel..?
https://www.groen7.nl/teslas-productiefacilieit-in-tilburg-ligt-vol-zonnepanelen/
@kennone: nederland draagt 0,4% bij aan het totale co2 gehalte wat we in de wereld uitstoten. Nederland is een speldenprikje, complete onzin om ons druk te maken als klein land over het klimaat.
“onze arbeiders staken nooit”. Ha, goeie! Als ze dat willen realiseren moeten ze in ieder geval niet in de buurt van Born gaan werven
@Edge: merendeel zijn aldaar Belgen die in Born werken.
Ben ik de enige die de vraag stelt wat de toekomst van Tesla is… gaan ze het wel redden?
Wat is een GIGA fabriek? Strookt het niet met de nederlandse bescheidenheid om in superlatieven te duiden? Ik zou al tevreden zijn met een MEGA of ULTRA PLUS fabriek ergens in Groningen of Zeeland (dicht bij het water). In Zeeland hebben we een kerncentrale die nog maar op 45% van zijn vermogen draait.
Lekker, zitten wij opgescheept met zo’n gigantische fabriekshal waar je geen kloot mee kunt als de boel failliet is.
Een man in grijze regenparka vertelde mij onlangs dat ze azen om het gat te vullen in Born wanneer BMW vertrekt.
Voor de 3de keer aangekondigt nu. 2de keer in China. Tesla heeft geen geld meer. Waar komt het vandaan? 2x gigafabrieken a 2 miljard? Zo lang blijft de Ponzi niet meer doorgaan. De demand in Amerika droogt al op.
België idem: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180731_03641615