• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Driewerf hoera! Fiscus staakt opvragen parkeergegevens

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 april 2015 om 10:51 – 27 Reacties

De belastingdienst


De reden: de blauwe-enveloppenbrigade heeft ingezien dat het onwenselijk is als vrij land af te glijden naar een totalitaire controlesta…pfffrt.., nee natuurlijk niet!

Met de moderne tijd stijgt ook de hoeveelheid ‘big data’ enorm, en de autoriteiten zijn maar wat gretig hier voor controle-doeleinden met de vingers in te zitten. Hoe meer, hoe beter, luidt het devies. Vanuit hun perspectief is dit begrijpelijk, maar de burger – vooral degene die opgroeide in een tijd waarin nog niet op elke straathoek een camera hing – voelt zich nogal snel aangetast in zijn privacy. Groot was de ophef dan ook toen de fiscus in 2013 bij parkeerorganisaties data vorderde om zo frauderende leaserijders (die geen bijtelling betaalden, maar wel meer dan 500 km per jaar reden) aan te pakken. Met het principe zal menigeen het eens zijn, maar de controlemanier heeft meer weg van een paardenmiddel.

De casus SMS Parking

SMS Parking weigerde dan ook de gegevens af te dragen, kreeg va de rechter gelijk, maar moest van het Gerechtshof in augustus 2014 na een hoger beroep alsnog overstag. ‘Helaas, ophoesten die gegevens’, zo is het arrest kort samen te vatten.

Maar wat schetst de verbazing: belastingdienst-directeur Hans Blokpoel (wellicht de machtigste disponent van de vierde macht) heeft besloten geen gebruik meer te maken van deze methode. In een interview met De Correspondent verkoopt hij dit met de woorden: “dit was voor mij persoonlijk ook over de grens“. Voor de duidelijkheid: dit is dus de directeur van de belastingdienst, en eindverantwoordelijke voor alles wat er onder hem gebeurt, die ons nu wijs probeert te maken dat dit gevalletje hem even aan het zicht was onttrokken. Natuurlijk, Hans, we geloven je op je blauwe ogen.

Wat meer voor de hand ligt is een combinatie van voortschrijdend inzicht en een te slechte opbrengst voor de hoeveelheid geïvesteerde arbeidsuren. Daarnaast denkt een deel van Nederland dankzij deze toegeworpen kluif (of sigaar uit eigen doos, zo u wilt) wellicht ‘o wat zijn ze toch sympathiek bij de belastingdienst‘. Puntje voor de fiscus.

Maar goed: de blauwe moloch heeft nog tal van troeven in de hand, waaronder het controleren bij grote evenementen, waar wat mij betreft weinig mis mee is. Iemand die te beroerd is om de lasten van bijtelling te tikken, maar wel de lusten van gratis kilometers pakt moet natuurlijk aangepakt worden, en controle is een kerntaak van de fiscus, dus het is logisch dat ze dit blijven doen.

Ook interessant!

  • Schadevrije jaren makkelijker te overdragen
    Hoera, schadevrije jaren makkelijker te overdragen
  • Youngtimer regeling
    Youngtimer regeling, hoe zat het ook alweer?
  • Hoera! Ford gaat meer namen uit het verleden halen

Nieuwste artikelen

  • Video: Volvo-rijder laat zich niet inhalen
  • Nieuwste Renault zou hier een topscorer zijn (maar wordt dat niet)
  • Oeps: fout maakt getunede BMW M5 Touring stukje fraaier
  • 625 pk BMW X5M van Léon is de ultieme gezinsraket #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, belastingdienst, lease, parkeren

Vorig bericht: « Waarom trekt deze Porsche-rijder de sprint van zijn leven?
Volgend bericht: Heeft Lewis Hamilton zojuist een McLaren P1 gekocht? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    21 april 2015 om 10:59

    Kijk eens aan, hiermee punten scoren, en dan stiekem wel het nieuwe kenteken invoeren, stelletje boeven….

    Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    21 april 2015 om 11:27

    Hoera? Van mij mogen die centenkniepers die onterecht bijtellingsvrij rijden hard aangepakt worden, hoe kan me niet schelen.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      21 april 2015 om 12:20

      @trustmeiamanengineer: dat gebeurt gelukkig ook. Belasting ontduiken is geen overtreding maar een misdrijf.

      Login om te reageren
      • volkswagena4tdi zegt

        21 april 2015 om 13:23

        @gtwillem: met een v60 d6 uit 2013 230 op de autobahn , niet laden en 1 op 10 rijden zonder bijtelling.
        En met een c200 cdi 1 op 20 rijden en 25%.
        Heerlijk systeempje kennen we hier!!

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          21 april 2015 om 17:49

          @volkswagena4tdi: ja, maar in theorie kan de Volvo veel zuiniger rijden. Zelfde geldt voor de Outlander, die kan 1 op 6.5 lopen, maar ook 1 op 40. Probeer dat maar eens met de Mercedes, gaat je niet snel lukken.

          Login om te reageren
  3. norge zegt

    21 april 2015 om 11:31

    Jammer, elke belasting ontduiker zorgt ervoor dat andere eerlijke mensen meer moeten betalen…

    Login om te reageren
    • swaffelaer zegt

      21 april 2015 om 12:16

      @norge: eerlijk is subjectief. Ik noem het slaafs en masochistisch.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        21 april 2015 om 12:18

        @swaffelaer: Als Swaffelaar heb jij daar natuurlijk verstand van…

        Login om te reageren
        • swaffelaer zegt

          21 april 2015 om 13:01

          @norge: Goed argument. Zo heb ik er nog een. Als Noor moet jij niks zeggen over onze belastingregels. Ook onzinnig, toch?

          Login om te reageren
          • norge zegt

            21 april 2015 om 15:28

            @swaffelaer: Zolang wij de EU moeten steunen met onze EU Schengen bijdrage wil ik ook wat te zeggen hebben over de landen waar dat geld in gebruikt wordt…

            Login om te reageren
            • e1000bmw zegt

              21 april 2015 om 18:03

              @norge: Ah, maar EU-geld wordt niet in NL gebruikt. Dat wordt alleen uit NL weggegraaid en naar Griekenland etc. gebracht. O en Marokko en Turkije natuurlijk…

              /sarcasm

              Login om te reageren
  4. NeoVeloci zegt

    21 april 2015 om 11:36

    Kan iemand mij uitleggen waarom de belastingdienst bij grote evenementen nog mobiele controles houdt terwijl er tegenwoordig boven bijna elke weg ANPR camera’s hangen?

    Weer een gevalletje van teveel data niet kunnen sorteren?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 april 2015 om 11:54

      @NeoVeloci: die camera’s hangen maar op een zeer beperk aantal snelwegen en bij de grenzen. Verder is geregistreerd worden op de snelweg natuurlijk niet zo’n sterk bewijs als dat de belastingsdienst je auto op de parkeerplaats van de Efteling gezien heeft terwijl in de kilometeradministratie staat: zakelijke afspraak Eindhoven. Eigenlijk hebben ze aan de automatische registratie op de snelwegen niet zo gek veel.

      Login om te reageren
      • NeoVeloci zegt

        21 april 2015 om 13:27

        @mashell: Er waren volgens deze site http://sargasso.nl/hoeveel-anpr-cameras-zijn-er-eigenlijk/ vorig jaar al 1625 van zulke camera’s en ook langs provinciale wegen. En volgens mij ben je gewoon de sjaak als jouw agenda niet klopt met de cameraregistratie. http://www.pcmweb.nl/nieuws/belastingdienst-kijkt-op-grote-schaal-mee-met-politiecameras.html

        Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        21 april 2015 om 18:05

        @mashell: en als ik nou een zakelijke afspraak heb in hotel Efteling…?

        /troll modus uit

        Login om te reageren
  5. g40freak zegt

    21 april 2015 om 13:09

    Laat ze eerst eens de grote multi nationals gewoon belasting laten betalen met een normaal tarief.
    (starbucks, afspraken met de belastingdienst etc etc)
    En niet die “afspraken” die de belastingdienst heeft met de grote bedrijven, de gevolgen ervan (minder opbrengst belasting) op de gewone man afwikkelen.
    Want dat is een never ending story natuurlijk.
    Ja, laatst een beetje onderzoek gedaan naar hoeveel geld er door de grote bedrijven ieder jaar onder het oog van de belastingdienst, naar off shore trust funds enzo wordt gesjoemeld.
    Dan hebben we het over 100-en miljarden per jaar.
    En wij moeten met zeg 15 miljoen mensen de gaten die daardoor vallen in deze “maatschappij” maar opvullen.
    Het is gvd te belachelijk voor woorden.
    Hoe heette het ook al weer als de regering van een land voorrang geeft aan bedrijven, het belastingvoordeeltjes geeft etc etc.
    Het samengaan van politiek en bedrijfsleven……kom, daar was een term voor.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      21 april 2015 om 13:41

      @g40freak:
      http://motleynews.net/2011/10/03/george-carlin-forget-the-politicians-and-tells-it-like-it-is/

      Login om te reageren
      • g40freak zegt

        21 april 2015 om 13:44

        @desjonnies: juist, Carlin had het best wel door.
        Net als Bill Hicks overigens

        Login om te reageren
    • timmieeee zegt

      21 april 2015 om 16:57

      @g40freak: vertel eens hoe je gaat leven in een land zonder grote multinationals. Ah toe. Laat me lachen

      Login om te reageren
      • g40freak zegt

        21 april 2015 om 18:08

        @timmieeee: waar zeg ik dat er geen grote multinationals moeten zijn?
        Dat zeg ik dus helemaal nergens.
        Begin eerst maar eens met goed lezen.
        Het enige wat ik zeg, is dat de macht van de grote multinationals te groot is geworden en ze hele maatschappijen uitzuigen.
        En dat het wel zo eerlijk is als die bedrijven ook wat meer belasting gaan betalen.

        Login om te reageren
        • timmieeee zegt

          21 april 2015 om 18:17

          @g40freak: dat zeg je wel. Denk je dat die in Nederland blijven als ze veel meer belasting moeten betalen? Mijn god wat ben jij kortzichtig……

          Login om te reageren
          • g40freak zegt

            21 april 2015 om 18:32

            @timmieeee: ja, je hebt helemaal gelijk.
            Het systeem is helemaal perfect zo.
            what was i thinking?

            Login om te reageren
            • timmieeee zegt

              21 april 2015 om 18:37

              @g40freak: dat hoor je mij niet zeggen. Maar hoe lager de belasting, hoe meer multinationals hier komen, hoe meer banen, hoe meer mensen belasting kunnen betalen, hoe minder belasting er betaald per persoon hoef te worden. Etc etc etc.

              En anders ga je maar naar noord-korea als je dit niet snapt.

              Login om te reageren
              • g40freak zegt

                21 april 2015 om 19:45

                @timmieeee: je weet het verschil tussen hoe men DENKT dat het werkt en hoe het daadwerkelijk werkt?
                Je redenatie is perfect, absoluut…zo zou het moeten werken, zo denken we dat het werkt en zo hopen we dat het werkt.
                Alleen zo werkt het niet, dat is mijn mening.
                Ik ben tot die conclusie gekomen, na meerdere documentaires gezien en boeken gelezen en een aantal economen gesproken te hebben.
                Wil nog steeds niet zeggen dat ik gelijk heb, maar wil wel zeggen dat ik iets verder heb gekeken dan het 8 uur journaal en wat columns op nu.nl bv.
                maar goed, ik kwam hier voor de auto’s :)

  6. mrrallycross zegt

    21 april 2015 om 13:16

    Stelletje laaienlichters

    Login om te reageren
  7. jrk68 zegt

    21 april 2015 om 14:10

    Wut, die lease oplichters kan je niet hard genoeg vervolgen, geen middel mag ongebruikt blijven om die belastingontduikers aan de schandpaal te nagelen….

    Login om te reageren
  8. sacha zegt

    21 april 2015 om 17:22

    Laat ik het nog maar eens zeggen: als de (belasting)regels nopen tot dit soort stasi maatregelen, dan mankeert er wat aan de regels.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North