Driewerf hoera! Fiscus staakt opvragen parkeergegevens

Auteur: , 27 Reacties

De reden: de blauwe-enveloppenbrigade heeft ingezien dat het onwenselijk is als vrij land af te glijden naar een totalitaire controlesta...pfffrt.., nee natuurlijk niet!

De belastingdienst

Met de moderne tijd stijgt ook de hoeveelheid ‘big data’ enorm, en de autoriteiten zijn maar wat gretig hier voor controle-doeleinden met de vingers in te zitten. Hoe meer, hoe beter, luidt het devies. Vanuit hun perspectief is dit begrijpelijk, maar de burger – vooral degene die opgroeide in een tijd waarin nog niet op elke straathoek een camera hing – voelt zich nogal snel aangetast in zijn privacy. Groot was de ophef dan ook toen de fiscus in 2013 bij parkeerorganisaties data vorderde om zo frauderende leaserijders (die geen bijtelling betaalden, maar wel meer dan 500 km per jaar reden) aan te pakken. Met het principe zal menigeen het eens zijn, maar de controlemanier heeft meer weg van een paardenmiddel.

De casus SMS Parking

SMS Parking weigerde dan ook de gegevens af te dragen, kreeg va de rechter gelijk, maar moest van het Gerechtshof in augustus 2014 na een hoger beroep alsnog overstag. ‘Helaas, ophoesten die gegevens’, zo is het arrest kort samen te vatten.

Maar wat schetst de verbazing: belastingdienst-directeur Hans Blokpoel (wellicht de machtigste disponent van de vierde macht) heeft besloten geen gebruik meer te maken van deze methode. In een interview met De Correspondent verkoopt hij dit met de woorden: “dit was voor mij persoonlijk ook over de grens“. Voor de duidelijkheid: dit is dus de directeur van de belastingdienst, en eindverantwoordelijke voor alles wat er onder hem gebeurt, die ons nu wijs probeert te maken dat dit gevalletje hem even aan het zicht was onttrokken. Natuurlijk, Hans, we geloven je op je blauwe ogen.

Wat meer voor de hand ligt is een combinatie van voortschrijdend inzicht en een te slechte opbrengst voor de hoeveelheid ge├»vesteerde arbeidsuren. Daarnaast denkt een deel van Nederland dankzij deze toegeworpen kluif (of sigaar uit eigen doos, zo u wilt) wellicht ‘o wat zijn ze toch sympathiek bij de belastingdienst‘. Puntje voor de fiscus.

Maar goed: de blauwe moloch heeft nog tal van troeven in de hand, waaronder het controleren bij grote evenementen, waar wat mij betreft weinig mis mee is. Iemand die te beroerd is om de lasten van bijtelling te tikken, maar wel de lusten van gratis kilometers pakt moet natuurlijk aangepakt worden, en controle is een kerntaak van de fiscus, dus het is logisch dat ze dit blijven doen.



27 reacties

Kijk eens aan, hiermee punten scoren, en dan stiekem wel het nieuwe kenteken invoeren, stelletje boeven….
Hoera? Van mij mogen die centenkniepers die onterecht bijtellingsvrij rijden hard aangepakt worden, hoe kan me niet schelen.
@trustmeiamanengineer: dat gebeurt gelukkig ook. Belasting ontduiken is geen overtreding maar een misdrijf.
@gtwillem: met een v60 d6 uit 2013 230 op de autobahn , niet laden en 1 op 10 rijden zonder bijtelling.
En met een c200 cdi 1 op 20 rijden en 25%.
Heerlijk systeempje kennen we hier!!
@volkswagena4tdi: ja, maar in theorie kan de Volvo veel zuiniger rijden. Zelfde geldt voor de Outlander, die kan 1 op 6.5 lopen, maar ook 1 op 40. Probeer dat maar eens met de Mercedes, gaat je niet snel lukken.

Jammer, elke belasting ontduiker zorgt ervoor dat andere eerlijke mensen meer moeten betalen…
@norge: eerlijk is subjectief. Ik noem het slaafs en masochistisch.
@swaffelaer: Als Swaffelaar heb jij daar natuurlijk verstand van…
@norge: Goed argument. Zo heb ik er nog een. Als Noor moet jij niks zeggen over onze belastingregels. Ook onzinnig, toch?
@swaffelaer: Zolang wij de EU moeten steunen met onze EU Schengen bijdrage wil ik ook wat te zeggen hebben over de landen waar dat geld in gebruikt wordt…
@norge: Ah, maar EU-geld wordt niet in NL gebruikt. Dat wordt alleen uit NL weggegraaid en naar Griekenland etc. gebracht. O en Marokko en Turkije natuurlijk…

/sarcasm
Kan iemand mij uitleggen waarom de belastingdienst bij grote evenementen nog mobiele controles houdt terwijl er tegenwoordig boven bijna elke weg ANPR camera’s hangen?

Weer een gevalletje van teveel data niet kunnen sorteren?
@NeoVeloci: die camera’s hangen maar op een zeer beperk aantal snelwegen en bij de grenzen. Verder is geregistreerd worden op de snelweg natuurlijk niet zo’n sterk bewijs als dat de belastingsdienst je auto op de parkeerplaats van de Efteling gezien heeft terwijl in de kilometeradministratie staat: zakelijke afspraak Eindhoven. Eigenlijk hebben ze aan de automatische registratie op de snelwegen niet zo gek veel.
@mashell: Er waren volgens deze site http://sargasso.nl/hoeveel-anpr-cameras-zijn-er-eigenlijk/ vorig jaar al 1625 van zulke camera’s en ook langs provinciale wegen. En volgens mij ben je gewoon de sjaak als jouw agenda niet klopt met de cameraregistratie. http://www.pcmweb.nl/nieuws/belastingdienst-kijkt-op-grote-schaal-mee-met-politiecameras.html
@mashell: en als ik nou een zakelijke afspraak heb in hotel Efteling…?

/troll modus uit
Laat ze eerst eens de grote multi nationals gewoon belasting laten betalen met een normaal tarief.
(starbucks, afspraken met de belastingdienst etc etc)
En niet die “afspraken” die de belastingdienst heeft met de grote bedrijven, de gevolgen ervan (minder opbrengst belasting) op de gewone man afwikkelen.
Want dat is een never ending story natuurlijk.
Ja, laatst een beetje onderzoek gedaan naar hoeveel geld er door de grote bedrijven ieder jaar onder het oog van de belastingdienst, naar off shore trust funds enzo wordt gesjoemeld.
Dan hebben we het over 100-en miljarden per jaar.
En wij moeten met zeg 15 miljoen mensen de gaten die daardoor vallen in deze “maatschappij” maar opvullen.
Het is gvd te belachelijk voor woorden.
Hoe heette het ook al weer als de regering van een land voorrang geeft aan bedrijven, het belastingvoordeeltjes geeft etc etc.
Het samengaan van politiek en bedrijfsleven……kom, daar was een term voor.
@g40freak: vertel eens hoe je gaat leven in een land zonder grote multinationals. Ah toe. Laat me lachen
@timmieeee: waar zeg ik dat er geen grote multinationals moeten zijn?
Dat zeg ik dus helemaal nergens.
Begin eerst maar eens met goed lezen.
Het enige wat ik zeg, is dat de macht van de grote multinationals te groot is geworden en ze hele maatschappijen uitzuigen.
En dat het wel zo eerlijk is als die bedrijven ook wat meer belasting gaan betalen.
@g40freak: dat zeg je wel. Denk je dat die in Nederland blijven als ze veel meer belasting moeten betalen? Mijn god wat ben jij kortzichtig……
@timmieeee: ja, je hebt helemaal gelijk.
Het systeem is helemaal perfect zo.
what was i thinking?
@g40freak: dat hoor je mij niet zeggen. Maar hoe lager de belasting, hoe meer multinationals hier komen, hoe meer banen, hoe meer mensen belasting kunnen betalen, hoe minder belasting er betaald per persoon hoef te worden. Etc etc etc.

En anders ga je maar naar noord-korea als je dit niet snapt.
@timmieeee: je weet het verschil tussen hoe men DENKT dat het werkt en hoe het daadwerkelijk werkt?
Je redenatie is perfect, absoluut…zo zou het moeten werken, zo denken we dat het werkt en zo hopen we dat het werkt.
Alleen zo werkt het niet, dat is mijn mening.
Ik ben tot die conclusie gekomen, na meerdere documentaires gezien en boeken gelezen en een aantal economen gesproken te hebben.
Wil nog steeds niet zeggen dat ik gelijk heb, maar wil wel zeggen dat ik iets verder heb gekeken dan het 8 uur journaal en wat columns op nu.nl bv.
maar goed, ik kwam hier voor de auto’s :)
Stelletje laaienlichters
Wut, die lease oplichters kan je niet hard genoeg vervolgen, geen middel mag ongebruikt blijven om die belastingontduikers aan de schandpaal te nagelen….
Laat ik het nog maar eens zeggen: als de (belasting)regels nopen tot dit soort stasi maatregelen, dan mankeert er wat aan de regels.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).