Black and gold, black and gold…black and gold.
Autoblog-lezers kan je indelen in twee categoriën. Zij die al alles weten over de Countach en zij die bijna alles weten over de Countach. Wist je al dat bij de eerste versies van de Countach de ruit iets stijler staat dan bij de latere versies van de Countach? Dan val je in de eerste categorie. Als je dat nog niet wist, weet je het nu wel en val je vanaf nu ook in de eerste categorie.
Enfin, de échte reden dat we het weer eens over de Countach hebben zie je hierboven. Wow, wat blijft het toch een bizar mooi ding. Maar de officiële aanleiding die we als legitiem excuus kunnen gebruiken om de Counta weer eens aan te halen, is dat je dit zwarte exemplaar met goudkleurige Ruote O.Z.-velgen nu kan kopen voor 379.995 Ekkermen, oftwel 456.313 Ekkermannen.
Het gaat om een exemplaar in de kleur ‘Nero Tenebre’, wat Italiaans is voor ‘Zwart Duisternis’. Zwart en duister is ook het interieur. Deze gehoornde herkauwer heeft zijn leven doorgebracht bij de eerste eigenaar en het betreft een 5000 QV uit 1988 in de Amerikaanse specificatie. Dat betekend een 5,2 liter V12 met ruim 400 pk en Bosch K-Jetronic injectie in plaats van de Weber carburateurs die de eerste Europese 5000 QV’s nog hadden. De 5000 QV is de meest gebouwde Countach variant en daardoor niet de allerduurste. Toch is ‘ie tegenwoordig geliefd, omdat de grotere motor en de updates die de Countach tijdens zijn leven kreeg het comfort (ietsje) verhogen ten opzichte van de eerste versies, maar tegerlijkertijd de wilde bespoilering van de 25th anniversary nog ten dele ontbreekt.
Dat gezegd hebbende prijkt er in dit geval wel een grote taartschep op het achtersteven van de klassieke Italiaan. Daar moet je van houden. Aan de ene kant past het wel bij de auto, maar toch zou ik ‘m er persoonlijk waarschijnlijk wel afschroeven. Maar, als je dat laatste doet mis je echter wel wat neerwaartse kracht die de 345 millimeter brede achterbanden op het asfalt duwen. Elk voordeel heeft zijn nadeel. Hoewel, zijn er eigenlijk ook nadelen aan het hebben van deze auto? Tsja, probeer daar nog maar eens ja op te zeggen na het bekijken van de gallery.
Nondeju zeg! De perfecte Countach wat mij betreft. Een prachtding.
@viezefreddyw: idd, niets meer aan doen. Schitterend!
Je kunt er niet mee parkeren?
@elias: jawel, is wel lastig maar het kan wel.
@elias: deur open, op de dorpel gaan zitten en achterom kijken. Vergt wat oefening met de pedalen maar het is de enige manier om iets te zien :P
@elias: Ga aub voor een opel!
Naar mijn mening de enige echt prachtige Lambo ooit gemaakt. Samen met de Asterion concept.
Oke sommige andere klassiekers zijn ook wel erg mooi vergeleken met wat ze nu maken.
@badmat: Hoe is iets het enige als het samen met wat anders dat enige is?
@Donstil: really cracking his brains!
@badmat: en de miura dan?
@badmat: Inderdaad dit is de mooiste Lambo ooit gemaakt, zonder deze was iedereen de Miura vergeten.
Ik ben verliefd….
En ik ga het m’n vrouw maar vertellen.
Gadverdamme wat een heerlijk ding. Spoiler er af en niets meer aan doen behalve een echte jaren 80 snor laten staan dan.
“Gehoornde herkauwer”, ik dacht eventjes een artikel van die goeie ouwe smoke te lezen ;-). Leuk geschreven Jaap!
Ja ik droom weg…
@pluiske666: Heerlijk! Spoiler lekker laten zitten, helemaal mooi zo!
@pluiske666: excuus, had geen reactie op jouw bericht moeten zijn.
Zeker bijzonder, maar niet de mooiste Countach naar mijn mening.
Ik zou voor een hele foute witte gaan, met wit eighties interieur. Of een witte met een rood interieur, ook een erg gave combinatie.
En het liefst had ik dan ook nog een LM-002 erbij. Samen met de Countach de meest begeerlijke Lamborghini.
@moveyourmind: allemaal best, zolang je er maar wel gouden velgen onder zet!
Vriendin te koop: Vraagprijs 456.313 euro.
Sterke punten:
Is goed met slangen ( denk aan tuinslangen, stofzuigslangen en broekslangen ).
Zondert zich af tijdens sportevenementen ( denk aan formule 1, 24h van le Mans of voetbal ).
Laat je geregeld zonder tegenstribbelen met je vrienden opstap gaan en heeft verstand van speciaalbier.
Slechte punten:
Wil graag knuffelen na de sex.
@Marijn90: stats?
@Marijn90: een exacte omschrijving van mijn vriendin. Maar die is alleen niet te koop!
@marijn90: wat zijn broekslangen?
@pinut187: vertellen we als je boven de 18 bent
;-)
Ik zeg doen!
Als ik het geld had, kocht ik dit liever dan een gloednieuwe Ferrari voor hetzelfde bedrag. Niets ten nadele van Ferrari, maar dit is wel een jeugddroom.
@wilbertg: Ik zou dan wel heel stiekem een verbeterd onderstel, airco en stuurbekrachtiging inbouwen :P
Ooit stonden ze te koop voor 60 á 70.000 euro. Zat er toen nog aan te denken om er één te kopen. Niet gedaan omdat het notoire probleem gevallen zijn…
Goed van mij hè?
In tegenstelling tot anderen ben ik juist fan van de latere types van de countach, countach 25th anniversery type mag je mij wakker voor maken. Heerlijk!
Broekplop. De spoiler deed het. Die gaat er af in het publiek. Ik vraag mijn dame tenslotte ook niet om in het openbaar oben ohne te gaan rondlopen. Dat is privé. Mijn spoiler dus ook.
Beste combinatie met de gouden velgen en logo’s, geniaal. Vind deze velgen er wel altijd loodzwaar uitzien, neem aan dat ze niet zo massief zijn als ze ogen…
@davelepeef: Ze zijn niet solid gold joh…
Nsfw, jezus wat een geil apparaat
Erg mooi, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de LP400, de eerste productie Countach. Ik was 14 toen ik een foto zag in een jaarboek (Autovisie of Autotest, welke precies weet ik niet meer): een foto van het front vanaf de grond genomen. Zo’n wagen had ik nog nooit gezien. Briljant! de lijn van voorkant naar dak via de voorruit was één lijn, geen knikje te bekennen. Ik was er helemaal ondersteboven van. En dan in hetzelfde boek ook een foto van de Espada: ik was verkocht! Ferrari? Dat was voor losers! Ik? Ik was een fan van Lamborghini!
Ach ja, de jeugd… Maar: het blijft een prachtige wagen!
Ik zou het echt zonde vinden als de spoiler hier vanaf gehaald zou worden.. Het komt niet vaak voor maar het staat hem gewoon!
@lamborghinibrapa: een echte kenner weet dat die spoiler alleen drag oplevert en geen neerwaartse druk. Het is een puur stijl element.
https://youtu.be/qZuZBZyV6Eg
@janjansen: “een echte kenner” hahaha kom je even interessant doen? Ik gaf alleen mijn mening over hoe ik de spoiler er bij vond staan, kom jij aan over functionaliteit.
@lamborghinibrapa: interessant? Ik doe me niet voor als Lambo kenner. Jij met zo’n naam zou als fanboy toch wel wat kennis moeten hebben, tenminste dat zou je verwachten.
@janjansen: Hahaha wat een sneue generaliserende wijsneus ben jij.
Ik heb net iets liever de Diablo maar dit snoepje mag er ook wel zijn zeg!
Oei, kiezen tussen deze en een cleane LP400 wordt toch wel heel erg lastig als je deze zo ziet. Zwart met goud is sowieso wel een combi die goed staat op sportwagens, en op deze Lambo al helemaal. Naast de F40 toch wel het ultime 80’s icoon als je het mij vraagt.
Dit is gewoon porno op (goude) wielen.
Schitterend ding! Al vind ik de Countach tegenwoordig (vroeger was het andersom) mooier zonder spoiler. Oh, en @jaapiyo: die spoiler zit er alleen voor de sier. Levert niks aan downforce op, alleen extra luchtweerstand. Iedere Countach-kenner zou dat moeten weten. ;)
@stradale888: hmm, heb je daar een keiharde bron voor? Sommigen claimen dat namelijk inderdaad maar anderen zeggen dat de vleugel wel wat downforce geeft en een stabieler rijgedrag op hoge snelheid.
@jaapiyo: ik vond het nogal stellig overkomen in je artikel dat de vleugel neerwaartse druk levert. Er bestaat in elk geval discussie over. Sommigen zeggen dat hij wel downforce genereert, maar dat is gebaseerd op eigen gevoel. Voor zover ik weet heeft er nog nooit iemand een Countach in een windtunnel gezet en gekeken wat het verschil was met en zonder vleugel. Feit is dat de Countach zonder vleugel een hogere topsnelheid heeft, maar dat is nog geen bewijs dat die luchtweerstand wordt omgezet in neerwaartse druk. Feit is ook dat Lamborghini de Countach met die vleugel is gaan leveren omdat er vraag naar was naar aanleiding van de vleugel die Walter Wolf op zijn Countach had (zelfde verhaal als met de velgen). Die vraag was louter vanwege de looks, niet het eventuele effect van downforce. De vleugel op de auto van Wolf was electronisch verstelbaar, waardoor ik vermoed dat het Wolf wel te doen was om neerwaartse druk. De vleugel op de reguliere Countaches was dat niet, wat het vermoeden versterkt dat downforce geen overweging was. Keihard bewijs heb ik niet, maar keihard bewijs van het nut van de vleugel (behalve pubers kwijlend naar posters laten kijken) bestaat evenmin. Gelet op de geschiedenis van de vleugel op de Countach en de meningen van eigenaren die ik hoog acht (zie bijvoorbeeld de review van Harry Metcalfe op youtube, die ook opmerkt dat hij de vleugel er soms op en soms af heeft en het ding verder niks doet behalve luchtweerstand creëren), denk ik dat het een mooie cosmetische accessoire is.
Maar we zijn het er in elk geval over eens dat een Countach mooier is zonder vleugel!
Uit de tijd dat de Italianen nog niet zo goed waten met leer? Die middenconsole en het schakelpaneeltje links achter het stuur zien eruit, zeker voor dit soort bedragen.
@e39540itouring: Succes met je Audi!
1 van de weinige auto’s waar een spoiler gewoon op hóórt. Net als een subaru impreza sti en een Mitsubishi lancer evo
@sanderm3: idd, een Countach als deze moet gewoon een dikke taartschep achterop hebben
Niet zo stijlvol en mooi als de originele LP400, maar wel heerlijk fout op de goede manier in deze uitdossing.
De Anniversary edition krijg ik echter braakneigingen van.
2 nieren en 1 lever, red je het daar mee?
Wat een heerlijkheid, voor mij de perfecte uitvoering. Die vleugel moet er ook echt op vind ik. Anders is ie wat kaal.
Verschrikkelijk ding… Kan er gewoon niet aan wennen….
Nazorg:
https://www.youtube.com/watch?v=3dEWOpDBRNw
Oh ja dit is de auto waarvan James May zei dat je met sommige jeugdidolen niet moet rijden, maar alleen naar kijken. Daar sluit ik me bij aan.
Mijn micro-machine had ook deze spoiler, voor mij de enige echte versie dus :)
De LP 400 had geen achterspoiler volgens mij.De 5000 juist wel. Heeft deze ooit gereden of puur als investeringsobject gekocht? Ziet er allemaal zo clean uit.
De muira was de eerste supercar.
Maar dit is de extreemst ogende. Ik vind hm zo focking vet!
Dat betekent*