Ducati-rijder Carlin Dunne (36) verongelukt tijdens Pikes Peak

Auteur: , 42 Reacties

Dit laat het gevaar van auto- en motorsport weer op akelige wijze zien.

Ducati-rijder Carlin Dunne (36) verongelukt tijdens Pikes Peak

In Colorado Springs vond de afgelopen dagen de wereldberoemde Pikes Peak International Hill Climb plaats. Gisteren zou het hoogtepunt moeten zijn, met de dag dat coureurs met allerlei voertuigen een record proberen te rijden in een eigen klasse.

Zo ook de 36-jarige Carlin Dunne. De motorrijder uit Santa Barbara, Californië was bezig een nieuw record te rijden voor Ducati met een Streetfighter V4 prototype toen het ongelofelijk mis ging. De eerste drie sectoren gingen goed, maar in het laatste gedeelte verloor Dunne de macht over zijn motor. Nog geen 400 meter van de finish crashte Dunne zijn Ducati. Hij heeft het ongeluk niet overleefd.

Het is op dit moment nog niet bekend hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren. Onderzoek moet uitwijzen wat er mis is gegaan tijdens de heuvelklim. Dunne was een bekend gezicht op Pikes Peak. Samen met Ducati leerde hij jonge coureurs hoe ze de heuvelklim moesten trotseren. Het was wat dat betreft een echte ambassadeur van het Italiaans motormerk.

There are no words to describe our shock and sadness. Carlin was part of our family and one of the most genuine and kind men we have ever known. His spirit for this event and love of motorcycling will be remembered forever as his passing leaves a hole in our hearts. – Jason Chinnock, CEO of Ducati North America



42 reacties

220pk in een naked is ook niet slim.
@boomhauwer: risico nemen heeft niets met slimheid te maken, en of je 220pk in een naked hebt of op een buikschuiver, doet er ook weinig toe. Maar je reactie was best wel stoer, het meest gewaagde wat je deze week zal doen?
@breakingpoint: ik rijd ook met de motor. 110pk in een naked. Ik ben ongetwijfeld zeker dat deze man vele malen beter kon rijden dan ik maar naked met 220pk zijn idioot. Waarom wordt het vermogen in de S1000R, KTM 1290 superduke en andere supernakeds ongeveer 40~50pl geknepen tov hun gekuipte broers? Wel, door dat je op een naked een geheel andere zithouding hebt en andere geometrie, zorgt dit ook voor ander rijgedrag, die extra pk’s doen er dan niet goed toe, dit staat los van het jammerlijke ongeval van deze kerel.. Trouwens, ik ben net terug van 3 dagen Luxemburg, Eifel, nurburgring met de motor! Deze morgen ben ik met de fiets naar het werk geweest. Voor de rest zal ik deze week niet zo veel spannends meer doen omdat ik moet werken.. Maar toch bedankt voor je interesse in mijn dagelijkse bezigheden! Groetjes.
@boomhauwer: Wat een flauwekul, alsof jij verstand van dergelijke zaken hebt. De beste stuurlui staan aan wal blijkt maar weer.
@boomhauwer: he, ik rij ook 110pk in een naked. Toevallig zeg. Maar 220pk op iedere moto is idioot veel. Wees er maar zeker van dat deze machine een full-blown racer is, zonder kuip en met een hoog stuur. Dit is bovendien de reden dat er nakeds verkozen worden op Pikes Peak: enkel en alleen motoren met een 1-delig stuur mogen meedoen. De verticalere zitpositie die dit biedt t.o.v. clip-ons biedt een beter overzicht op de weg, om onvoorziene obstakels en crests toch beter te kunnen inschatten. Hoe dan ook zal balhoofhoek, geometrie en achterbrug zéér gelijkaardig aan de Panigale zijn, voor maximale agiliteit.
@breakingpoint: zou leuk mocht autoblog mijn reactie op dit eens posten maar goed…220pk op een naked is geheel anders dan 220pk op een gekuipte racer. Iets met geometrie en zithouding.
@boomhauwer: klaarblijkelijk weet je niet de betekenis van het woord “geometrie”. Wat heeft een kuip te maken met een zithouding?
@911targa: een gekuipte motor zoals jullie dat zo mooi zeggen heeft een ander geometrie van het frame en ophanging dan een naked. Door een superbike stuur erop te monteren ipv clip ons, wordt dit ook nog eens anders. Door het verplaatsen van het gewicht van de rijder, gaat de motor zich anders gedragen. Je zit niet stil op een motor hoor.. Dus ja, geometrie van een naked met 200pk is heel erg moeilijk te controleren.
@boomhauwer: Die kuip zelf heeft er dus NIKS mee te maken. Ik heb 2 x een Triumph T595 Daytona, eentje met superbike stuur en eentje met de standaard clip ons. Dus een naked en een buikschuiver en ik kan je vertellen dat het enige verschil dat stuur is. het frame is niets anders. Het enige wat anders is aan de ophanging is dat voor iets zachter is en achter iets harder omdat je meer in het midden van de motor zit. Verder ben ik wel met je eens dat 220 pk in een naked wel erg veel is, maar als je je gas normaal doseert zou je pas vanaf hogere snelheid vol gas gaan. Plus er zijn allerlei elektronische hulpmiddelen (anti wheelie, TCS, ABS) die ik niet heb op m’n 130 pk sterke naked. Plus dit was een custom motor dus veel was naar zijn wens gecustomized.
@b00m3rang: ik spreek over het type motor uiteraard..ik weet ook dat een kuip daar geen effect op heeft…….
@b00m3rang: we zit wel degelijk verschil anders dan de kuip.
Je ziet dat vergelijkbare motoren van in weze dezelfde serie in een supersport versie korter is en de balhoofd hoek ook anders is. Dit beïnvloed het gedrag aanzienlijk TOV een naked versie van dat zelfde merk met praktisch gezien dezelfde motor.

Ga maar eens kijken naar de verschillen van een hyper naked en de supersport versies van hetzelfde merk.
@boomhauwer: je opmerking ook niet…
@boomhauwer: sommige mensen vinden heel pikes peak niet slim, maar dat zijn dezelfde types die vinden dat er meer ruimte voor bakfietsers moet zijn in Amsterdam door de auto te weren uit de binnenstad..
@ghost: nee, ik vind pikes peak, Isle of man,… schitterend. Hopelijk blijven dit soort events bestaan, ik zeg gewoon dat dit teveel vermogen is voor dit type motor. En bakfietsen zijn ook prima, stoort me niet maar zou het zelf niet kopen.
@boomhauwer: klopt, is misschien een beetje teveel van het goede voor een naked. Dit wil alleen maar op het achterwiel. Neemt niet weg dat Dunne een professioneel coureur was en ongetwijfeld wist wat ‘ie aan het doen was.
@racerx: en toch.
@racerx: break; dan is het zelfmoord!!
Het blijft altijd een heftig iets, en doden in de motorsport gaat dan ook nooit wennen.
Tsja, risico van het vak.
@pielemuis: doe effe normaal en toon respect
@pors: Ja, beide zijn waar. De opmerking toont weinig empathie maar het is ook het risico van het vak. Zeker op een motorfiets, de motorsport is tegenwoordig al veel veiliger maar dit soort tragische ongelukken zijn nooit helemaal te voorkomen. RIP
@pors: Dus iemand rijd vrijwillig, zo hard mogelijk een heuvel op (zonder vangrails en met mega cliffen). Op een motor ( dus geen rolkooi etc), en het liefst op de limiet. Niet omdat het moet, maar gewoon omdat diegene het wil.

En dan is het geen risico van het vak? Tuurlijk is het zonde, maar dit gigantisch risico aanvaarde hij toen die eraan begon.

En respect MOETEN tonen…
Stuur je ook iedereen bij de rouwadvertenties een condoleance kaartje?
@pielemuis: Je hebt gelijk dat het eigen risico is, maar er komt weinig empathie is je reactie voor. Als jij bijvoorbeeld als bouwvakker van de steigers afvalt dan zegt toch ook niemand risico van het vak? Hoe moeilijk is het nou om zo’n reactie achterwege te laten?
@pors: Een bouwvakker zoekt niet bewust dat risico op. Dat risico is er helaas, maar probeert men zo klein mogelijk te krijgen, het liefst te voorkomen.

Bij Pikes Peak kiest iemand er bewust voor (bijna letterlijk) het randje van leven en dood op te zoeken. Geheel vrijwillig. Dan gebeuren dit soort dingen. Het is niet de eerste en nog lang niet de laatste.
@pielemuis: het is moeilijk om te zeggen. Ik heb een tijd gekend wat ik alles op veiligheid etc wilde spelen. Maar nu (38 jaar midlife?) ben ik begonnen met motor rijden, een beetje grenzen zoeken( parachut,duiken etc) . Ik kan begrijpen dat mensen liever iets risico nemem en voelen dat ze leven dan jaren in een sleur zitten.
@elemento: Zo begon het ook met Felix Baumgartner. Ben benieuwd hoe gek jij het zal maken! Wees voorzichtig.
@pielemuis: je moet helemaal niets, je hoeft helemaal geen respect te tonen maar je kan er ook voor kiezen een dergelijke reactie achterwege te laten.

Ja, het risico is groot bij dergelijke sporten maar zo’n vent stapt niet suïcidaal op een motorfiets.
@pielemuis: je hebt gelijk maar je had het veel genuanceerder neer kunnen zetten, en dat weet je zelf ook..
@ghost: maar af en toe heb ik mijn aandacht nodig, dat weet jij ook. : )
@pielemuis en anderen;
Gaan we ook zo liggen zeiken als Max V. met 300km/u tegen de muur klapt?
Want dan is NL te klein waarschijnlijk.
Carlin(nee geen meisje) Dunne was inmiddels een legende en betekende erg veel voor Ducati net als Schumacher voor Ferrari betekende als het gaat om productontwikkeling.
Dunne heeft voor enorme verkoopcijfers gezorgd in USA en ook de rest van de wereld.
Nu maar hopen dat Max V. de verkoopcijfers van Honda net zo weet op te krikken.
Wel zuur zo 400 meter voor het einde. Is hij van de richel gevallen?
Heel triest wanneer iemand door een ongeluk overlijdt, sterkte aan de nabestaanden. Voor de crew hoop ik dat er geen mechanische fout aan ten grondslag lag.

Motorsport blijft gewoon een gevaarlijke bezigheid, daar waar autosport steeds veiliger wordt is dat met motoren lastiger te realiseren. Dat maakt het ook spectaculairder, maar de prijs is ook hoger. Zeker op in principe openbare wegen zoals Pikes Peak. Bij de Isle of Man TT zijn helaas ook jaarlijks sterfgevallen te betreuren.
Nog iemand die de titel las en eerst dacht dat het om een vrouw ging?
@cossiekiller: did you just assume his gender ?
@cossiekiller: tja, als je niks hebt met de motorwereld dan ken je hem niet he?
Ik zou ook niet weten wie er op dit moment de Nederlandse afvaardiging van het nationale curlingteam is….㋡
@cossiekiller: ik moest een beetje aan Ryan Dunn denken… een van mn childhood heroes.
Altijd jammer als dit gebeurt. Doet je altijd weer even stilstaan bij je eigen sterfelijkheid als je weer sneller dan je eigen comfortzone een bocht in duikt.
@jerudo: ik neem altijd een mes mee en snij de bocht af i.p.v. erin te duiken.
Pikes peak crashes; https://www.youtube.com/watch?v=hgbbGUwzy2c

Zo te zien is het als toeschouwer ook gevaarlijk. Tja, mensen kiezen er zelf voor.
De naam Ducati Multistrada Pikes Peak zal nooit meer het zelfde zijn.
Ik heb ook een Ducati met dankzij deze legendarische hillclimb ontwikkelde fijne motor.
Het ga je goed daar in de hemel petrolhead Carlin Dunne.

R.I.P ♰
Rest in motorcycle heaven.
Rust zacht, helaas is motorrijden niet zonder risico.
Al heeft hij wel zijn laatste adem uitgeblazen tijdens iets wat hij leuk vond blijft het ontzettend triest.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).