• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

En jawel! Europa gaat Duitse tol aanvechten [updated]

Auteur: Author, gepost 30 mei 2015 om 09:05 – 48 Reacties

En jawel! Europa gaat Duitse tol aanvechten


Het lag al in de lijn der verwachting, maar nu lijkt het officieel: de Europese Commissie wil de vloer aanvegen met de Duitse tolheffing.

Belangrijke doelen die de Europese Unie nastreeft zien onder meer op het vrije verkeer van goederen, diensten en personen. Het discriminatieverbod is onlosmakelijk met die vrijheden verweven en juist daarom sprak tout Europa al meteen bij de aankondiging z’n twijfels uit over de Duitse tolplannen.

Onze oosterbuurtjes hielden de poot echter stijf en volgend jaar wordt de tol definitief ingevoerd. Dat wil zeggen: buitenlanders mogen lappen om de Autobahn en enkele B-wegen op te mogen, waar Duitsers zelf worden vrijgesteld van tol middels korting op de wegenbelasting. Dat riekt niet alleen naar discriminatie, dat stinkt een uur in het rond.

De Europese Commissie vindt dat gelukkig ook en gaat volgens Die Welt juridische stappen ondernemen tegen Duitsland. Helaas is nog niet bekend wanneer de zaak daadwerkelijk zal worden aangespannen, want het is nog onduidelijk wanneer de Duitse wettekst definitief verschijnt. In elk geval goed om te weten dat Europa niet terugdeinst om de degens met het in Europa almachtige Duitsland te kruisen.

Update (01-06): De Duitse president Joachim Gauck lijkt te twijfelen of het invoeren van de tol een goed idee is. Zoals aangegeven is nog niet bekend wanneer de wettekst klaar is en dat heeft onder andere te maken met het feit dat Gauck het voorstel eerst zorgvuldig wil bekijken. Waarschijnlijk speelt de aangekondigde Europese druk een rol bij deze vertraging.

Ook interessant!

  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • Europese autoverkoop in mineur
  • Nederlandse Toyota GR86 prijs is niet om te lachen
    Liefhebbers opgelet: GR86 heel kort leverbaar in EU!
  • Het gaat keigoed met de bedrijfswagen verkopen, kijk maar
    Het gaat keigoed met de bedrijfswagen verkopen, kijk maar

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

alexander-dobrindt, duitsland, europa-eu, tol

Vorig bericht: « Zo redde Taylor Swift het leven van drie gecrashte fans
Volgend bericht: Hamilton’s Koenigswagg stond zonder peut in Death Valley »

Lees Interacties

Reacties

  1. henkhupelschoten zegt

    30 mei 2015 om 09:07

    Ik hang de europe vlag vast buiten!

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      30 mei 2015 om 11:37

      @henkhupelschoten: Bevrijdingsdag the second!

      Login om te reageren
      • volkswagena4tdi zegt

        31 mei 2015 om 14:43

        @venividivici: wie ook maar denkt dat de Duitsers niet met de zweep slaat in Europa heeft geen verstand van politiek.

        Login om te reageren
  2. agera zegt

    30 mei 2015 om 09:12

    Ach laat ze toch, het zijn hun wegen

    Login om te reageren
    • BmwMPower zegt

      30 mei 2015 om 12:33

      @agera: Ik heb nog een Duits treinkaartje liggen. Kom je hem halen?

      Login om te reageren
  3. Alfarobert zegt

    30 mei 2015 om 09:21

    Duitsers bevoordelen want Deutsland Uber alles he.Vroeger paaiden ze hun volk met KdF zegeltjes.Geschiedenis herhaalt zich.Angela Merkel = moderne Adolf Hitler.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      30 mei 2015 om 09:28

      @Alfarobert:
      Als je dat maar even goed in de oren knoopt.

      Wel een beetje jammer van je Angela Adolf vergelijking, dat laat zien dat jij bij geschiedenis niet helemaal scherp was….

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      30 mei 2015 om 09:34

      @Alfarobert: er is ook een land waar je na 15 jaar trouw wegenbelasting betalen geen gebruik meer mag maken van de weg ..

      Login om te reageren
      • Turbo S zegt

        30 mei 2015 om 09:47

        @lincoln: te triest voor woorden ja en BPM heffen dat is pas discriminatie, van je eigen volk nogwel

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          30 mei 2015 om 10:11

          @mercedesbenze350cdi: Vertrouw elk volk, behalve je eigen…

          Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      30 mei 2015 om 09:58

      @Alfarobert: Hier in Nederland is er ook niks veranderd sinds die tijd. De regerering is nog net zo’n slappe hap als ten tijde van Minister Colijn, met zijn legendarische oneliner: ‘gaat u maar rustig slapen, de regering waakt over u’.

      En wij als volk zijn net zo slap als toen en geven ons zonder teveel verzet over aan het nieuwe regime. En betalen net als toen zonder protest belasting om de kosten voor de bezetter te voldoen. Met als enige verschil dat het naar Brussel gaat ipv naar Berlijn. En als overeenkomst dat het geld tegen ons gebruikt wordt om het regime nog verder te
      verscherpen. Kijk naar de grote steden, daar is het Sperrgebiet dankzij de EU alweer opnieuw ingevoerd.

      En de hongerwinter is voor velen ook alweer aangebroken. Alleen gaat de zoektocht naar voedsel nu niet met de kinderwagen langs de boeren in de polder, maar zoekt het volk zijn heil bij de voedselbank. Waar net als bij de gaarkeukens toen een tekort aan eten dreigt te ontstaan.

      Conclusie, die Duitsers zijn zo gek nog niet om te strijden voor hun belangen. Eten of gegeten worden…

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        30 mei 2015 om 11:24

        @moveyourmind: are you meat or the butcher?

        Login om te reageren
        • moveyourmind zegt

          30 mei 2015 om 17:25

          @dutchdriftking: Ik kan er heel stoer over doen, maar dat is bezijden de waarheid…

          Ik ben net zo’n grote flapdrol als de grote meerderheid: meat dus.

          Login om te reageren
    • FelixF zegt

      30 mei 2015 om 10:30

      @Alfarobert: Er gebeurt helemaal niks geks in Duitsland, ze wisselen alleen van een type wegenbelasting naar een ander type. En ik kan het je eigenlijk ook niet kwalijk nemen dat voor jou als Nederlander het allemaal heel gek lijkt. Tenslotte zijn we van onze lieve overheid gewend dat we bij zo een verandering gewoon dubbel wegenbelasting zouden betalen. In Duitsland werkt het anders, en dat gaat je pet te boven.

      Login om te reageren
    • trident zegt

      30 mei 2015 om 10:59

      @Alfarobert: Henk en ingrid zijn jullie dat? Dom stereotype

      Login om te reageren
  4. Turbo S zegt

    30 mei 2015 om 09:23

    Er zijn zoveel landen in Europa waar je tol moet betalen waarom zouden de Duitsers dat dan niet mogen heffen. Heeft niks met discriminatie te maken, ze moeten toch zelf weten hoeveel wegenbelasting heffen. Misschien een idee voor de Nederlandse overheid om de wegenbelasting hier ook te verlagen en buitenlanders ook een bijdrage vragen voor het gebruik van de Nederlandse wegen.

    Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      30 mei 2015 om 09:25

      @mercedesbenze350cdi: want met een beetje auto (iig met een diesel) betaal je je helemaal scheel aan wegenbelasting.

      Login om te reageren
    • rossi46audi zegt

      30 mei 2015 om 09:27

      @mercedesbenze350cdi: helemaal mee eens!

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      30 mei 2015 om 09:28

      @mercedesbenze350cdi: NL wegen kosten aan onderhoud 2 miljard per jaar .. Dat is 1 weekje brandstofaccijns .. Moet je auslanders niet mee lastigvallen ..

      Login om te reageren
    • MARS zegt

      30 mei 2015 om 09:47

      @mercedesbenze350cdi: buitenlanders laten betalen? Dat ligt niet in de lijn van de Nederlandse regering, eigen volk eerst uitzuigen..

      Login om te reageren
    • emielm zegt

      30 mei 2015 om 11:04

      @mercedesbenze350cdi: In veel andere landen waar je tol moet betalen zijn de tolwegen geen eigendom van de staat. Dit zijn particuliere wegen waarbij het onderhoud gedaan wordt door de eigenaar, deze vangt dan ook de tol welke je dus ook betaald als inwoner van dat land.
      Veel mensen willen dit ook wel betalen omdat de staat en doorstroming van deze wegen vaak veel beter is dan de andere wegen.
      Duitsland wil gewoon geld vangen voor alle buitenlanders die op hun wegen komen…

      Login om te reageren
      • fj272 zegt

        30 mei 2015 om 13:55

        @emielm: Hier sla je de spijker op de kop… Momenteel is het in Duitsland ook al zo dat vele wegen bekostigd zijn door investeringsmaatschappijen.. En die willen toch wat meer geld zien.. Vandaar dat het er zeker gaat door komen..

        Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    30 mei 2015 om 09:24

    geweldig .. Lijkt het net of Europa 1 is .. Goed bezig overbetaalde josti comedianten ..

    Login om te reageren
  6. jrk68 zegt

    30 mei 2015 om 09:25

    Hahaha, wat denken die pennenlikkers in Brussel wel….
    Dat wij de oorlog in ’45 verloren hebben…?
    Die slag hebben we misschien verloren maar voorlopig hebben we 70 jaar na dato wel de touwtjes in handen….

    Login om te reageren
    • hammerman zegt

      30 mei 2015 om 11:09

      @jrk68: Dat hebben we te danken aan de Russen. Was het Marshall-plan er niet gekomen dan hadden we allemaal Russisch gesproken. De Amerikanen wilden een sterke mogendheid tegenover de Russen hebben en hier heeft Duitsland van geprofiteerd. Eigenlijk van de gekke, als je bedenkt wat voor een ellende de Duitsers hebben aangericht in de vorige eeuw…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        30 mei 2015 om 12:58

        @hammerman: ik heb ook al eens gelezen dat het Marshall plan vooral een monetair en marketing plan was. Dat de concrete hulp eigenlijk niet eens zo voorstelde.

        Login om te reageren
      • lincoln zegt

        30 mei 2015 om 13:06

        @hammerman: Amerikanen hadden geen hekel aan “de Duitsers” zoals jij en ik geen hekel hebben aan “de Afghanen” .. Kwestie van de oude wereld willen stabiliseren ..

        Login om te reageren
  7. Shaw zegt

    30 mei 2015 om 09:26

    Vind ik ook; omdat wij ons scheel betalen moeten gunnen we dat anderen ook? Laten wij NLers eerst naar ons zelf en onze zieke Belasting’dienst’ kijken 1200 euro per jaar betalen we hier voor een zuinige c-segmenter diesel. Werkelijk buiten alle proporties. Wij zouden van D kunnen leren hoe voor onze rechten op te komen lam tam volkje dat we toch zijn…

    Login om te reageren
  8. silver zegt

    30 mei 2015 om 09:44

    Regels invoeren en handhaven kost geld. Blijkt dat door de hoge kosten van het invoeren van deze Duitse tol er netto maar heel weinig overblijft, waardoor het in feite symboolpolitiek wordt, gevoed door xenofobe ideeen uit het conservatieve Beieren. Compleet tegenstrijdig met vrij verkeer van personen, diensten en goederen. Idealiter werken we in de EU samen om belastingsystemen te vereenvoudigen. Scheelt ook reistijd: kan me vorige vakantie in Kroatie nog goed herinneren, reis naar NL heeft ons 12 uur extra gekost door files bij de diverse tolpoortjes. Voor degenen die vinden dat Duitsland dit toch lekker zelf moet weten: ja, goed idee. Weet je wat, laten we ook de provincies en gemeenten zelf bepalen wat voor tol ze opleggen aan “melkkoe de automobilist”. Als een land binnen de EU dat zelf mag bepalen, waarom dan niet ook een provincie binnen een land? En een gemeente binnen een provincie? Waarom samenwerken? Iedereen voor zichzelf! Sarcasmeknop weer uit.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      30 mei 2015 om 09:49

      @silver: slim .. Dat noemen we dan “houderschapsbelasting” en “parkeergeld” .. En doen we net of we net aan uit de kosten komen .. Echt heeeeeel slim ..

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        30 mei 2015 om 10:14

        @lincoln: Of milieutax…

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          30 mei 2015 om 10:28

          @e1000bmw523i: NL ligt (als we niet betalen) 6 meter onder water (volgens Al Gore in zijn propagandafilmpje die de NL overheid gratis in alle bioscopen liet draaien) ..

          Login om te reageren
          • MARS zegt

            30 mei 2015 om 10:35

            @lincoln: Al moet helemaal zijn Gore bek houden…

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              30 mei 2015 om 10:40

              @MARS: mooi toch .. Doomsday voorspellingen en kraaltjes verkopen aan infantiele overheden .. Ik mag die typisch Amerikaanse VOC mentaliteit wel ..

              Login om te reageren
        • silver zegt

          30 mei 2015 om 11:01

          @e1000bmw523i: milieutax lijkt me een andere discussie dan tol heffen op het gebruik van wegen, puur ingesteld om buitenlandse automobilisten in de portemonnee te treffen. Hoezeer ik ook van benzineslurpende V8-en V12’s hou, er zit een logica in, dat als we met z’n allen deze planeet schoner willen maken, er vanuit overheden stimulerende maatregelen worden genomen om vervuiling terug te dringen. Ik ben het alleen niet eens met de kortzichtige manier waarop dat in de praktijk gebeurt, zoals met de overdreven subsidies op elektrische auto’s en de draconische milieuzones zoals in Utrecht.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            30 mei 2015 om 11:23

            @silver: nope .. “we” willen de zware industrie verplaatsen naar Azië zodat (moet gezegd worden) de Noordzee en rivieren weer boordevol leven zitten ..

            Login om te reageren
            • norge zegt

              30 mei 2015 om 13:41

              @lincoln: Leef liever op het land persoonlijk, ach jullie doen maar lekker daar in het zuiden..

              Login om te reageren
  9. norge zegt

    30 mei 2015 om 11:16

    Ik zie het probleem niet….Gewoon een Duitser belasting invoeren in NL

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    30 mei 2015 om 11:21

    Ah, en Italië en en Frankrijk mag wel tol heffen?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 mei 2015 om 13:03

      @dutchdriftking: De staat Frankrijk heft helemaal geen tol. Commerciële bedrijven die daar wegen hebben aangelegd, die heffen tol. In Italië waren de wegen van begin af al tolwegen. In Duitsland zijn de wegen door wegenbelasting gefinancierd en worden ze achteraf veranderd in tolwegen. Voor vrachtverkeer is dat verdedigbaar vanwege de grote schade dei de LKWs aanrichten en het economisch gewin dat buitenlandse transportbedrijven ermee behalen. Voor personen vervoer is dat niet verdedigbaar omdat het het vrije verkeer van personen in de Europese Unie belemmert. Het probleem is dus het achteraf veranderen naar tolwegen.

      Login om te reageren
  11. Stefje zegt

    30 mei 2015 om 11:29

    Dit aanmoedigen is als Nederland zijnde echt dom. Was er eindelijk weer een gegrond excuus om de boodschappen en peut in NL te halen en dan moedigen jullie het aan om het te schrappen.

    Login om te reageren
  12. 205GTI16 zegt

    30 mei 2015 om 12:11

    Zijn toch hun wegen, gelukkig zijn de beoogde prijzen voor het gebruik maken van hun wegen ook des Duits…………….lekker laag dus……

    Zoals eerder al aangehaald ik snap niet waarom NL dat doet, vergeleken met Duitsland is ons belastingsysteem (gewicht ipv motorinhoud) wel eerlijker. Als je ziet hoe ook ons land als doorvoerhaven gebruikt word zou ik als NL-zijnde ook gewoon tol gaan heffen met de voorwaarde dat hetzelfde system word gebruikt als ze in Duitsland willen gaan doen….

    Login om te reageren
  13. 991gt3rs zegt

    30 mei 2015 om 15:47

    hoe ging dat liedje ook alweer? iets met alle Duitsers?

    Login om te reageren
  14. konigenoelz zegt

    30 mei 2015 om 19:08

    Grappig dat mensen janken van iets wat naar mijn ogen terrecht is en ten tweede niet eens hun land is… Voor de gene die tegen zijn kijk eerst eens naar hun eigen land ( nederland ) wat daar gebeurd… Waar het nergens op slaat behalve de kas vullen.

    Login om te reageren
  15. blaze3027 zegt

    30 mei 2015 om 19:28

    Kijk ..en nu die kut co2 regels in rotterdam en Utrecht aanpakken. Dan zijn de petrolheads weer happy

    Login om te reageren
  16. drentje zegt

    30 mei 2015 om 20:08

    qwat een bullshit… kijk naar frankrijk…. gaan ze daar ook over zeuren. laat de eu zich nou maar eens met het algemene bemoeien ipv met elk land..

    Login om te reageren
  17. mrrallycross zegt

    31 mei 2015 om 13:18

    Hier gaan een aantal mensen geen vrienden maken denk ik.

    Login om te reageren
  18. ag3ra zegt

    31 mei 2015 om 16:31

    Gewoon het Franse systeem invoeren: tol voor iedereen die de autobahn op wil, op die manier komt er misschien wat minder verkeer. Tegenwoordig heb je namelijk bitter weinig aan de “derestricted areas” doordat iedereen staat aan te schuiven. Ik betaal graag enkele Euro’s om lekker door te rijden i.p.v. om de kilometer in de ankers te gaan voor de zoveelste file of bestuurders die voorsteken aan 130km/u in het uiterst linkse vak… Oja, en dan nog eventjes de wegenwerken inperken Frau Merkel and we’re good to go!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North