Het lag al in de lijn der verwachting, maar nu lijkt het officieel: de Europese Commissie wil de vloer aanvegen met de Duitse tolheffing.
Belangrijke doelen die de Europese Unie nastreeft zien onder meer op het vrije verkeer van goederen, diensten en personen. Het discriminatieverbod is onlosmakelijk met die vrijheden verweven en juist daarom sprak tout Europa al meteen bij de aankondiging z’n twijfels uit over de Duitse tolplannen.
Onze oosterbuurtjes hielden de poot echter stijf en volgend jaar wordt de tol definitief ingevoerd. Dat wil zeggen: buitenlanders mogen lappen om de Autobahn en enkele B-wegen op te mogen, waar Duitsers zelf worden vrijgesteld van tol middels korting op de wegenbelasting. Dat riekt niet alleen naar discriminatie, dat stinkt een uur in het rond.
De Europese Commissie vindt dat gelukkig ook en gaat volgens Die Welt juridische stappen ondernemen tegen Duitsland. Helaas is nog niet bekend wanneer de zaak daadwerkelijk zal worden aangespannen, want het is nog onduidelijk wanneer de Duitse wettekst definitief verschijnt. In elk geval goed om te weten dat Europa niet terugdeinst om de degens met het in Europa almachtige Duitsland te kruisen.
Update (01-06): De Duitse president Joachim Gauck lijkt te twijfelen of het invoeren van de tol een goed idee is. Zoals aangegeven is nog niet bekend wanneer de wettekst klaar is en dat heeft onder andere te maken met het feit dat Gauck het voorstel eerst zorgvuldig wil bekijken. Waarschijnlijk speelt de aangekondigde Europese druk een rol bij deze vertraging.
henkhupelschoten zegt
Ik hang de europe vlag vast buiten!
VeniVidiVici zegt
@henkhupelschoten: Bevrijdingsdag the second!
volkswagena4tdi zegt
@venividivici: wie ook maar denkt dat de Duitsers niet met de zweep slaat in Europa heeft geen verstand van politiek.
agera zegt
Ach laat ze toch, het zijn hun wegen
BmwMPower zegt
@agera: Ik heb nog een Duits treinkaartje liggen. Kom je hem halen?
Alfarobert zegt
Duitsers bevoordelen want Deutsland Uber alles he.Vroeger paaiden ze hun volk met KdF zegeltjes.Geschiedenis herhaalt zich.Angela Merkel = moderne Adolf Hitler.
jrk68 zegt
@Alfarobert:
Als je dat maar even goed in de oren knoopt.
Wel een beetje jammer van je Angela Adolf vergelijking, dat laat zien dat jij bij geschiedenis niet helemaal scherp was….
lincoln zegt
@Alfarobert: er is ook een land waar je na 15 jaar trouw wegenbelasting betalen geen gebruik meer mag maken van de weg ..
Turbo S zegt
@lincoln: te triest voor woorden ja en BPM heffen dat is pas discriminatie, van je eigen volk nogwel
e1000bmw zegt
@mercedesbenze350cdi: Vertrouw elk volk, behalve je eigen…
moveyourmind zegt
@Alfarobert: Hier in Nederland is er ook niks veranderd sinds die tijd. De regerering is nog net zo’n slappe hap als ten tijde van Minister Colijn, met zijn legendarische oneliner: ‘gaat u maar rustig slapen, de regering waakt over u’.
En wij als volk zijn net zo slap als toen en geven ons zonder teveel verzet over aan het nieuwe regime. En betalen net als toen zonder protest belasting om de kosten voor de bezetter te voldoen. Met als enige verschil dat het naar Brussel gaat ipv naar Berlijn. En als overeenkomst dat het geld tegen ons gebruikt wordt om het regime nog verder te
verscherpen. Kijk naar de grote steden, daar is het Sperrgebiet dankzij de EU alweer opnieuw ingevoerd.
En de hongerwinter is voor velen ook alweer aangebroken. Alleen gaat de zoektocht naar voedsel nu niet met de kinderwagen langs de boeren in de polder, maar zoekt het volk zijn heil bij de voedselbank. Waar net als bij de gaarkeukens toen een tekort aan eten dreigt te ontstaan.
Conclusie, die Duitsers zijn zo gek nog niet om te strijden voor hun belangen. Eten of gegeten worden…
Dutchdriftking zegt
@moveyourmind: are you meat or the butcher?
moveyourmind zegt
@dutchdriftking: Ik kan er heel stoer over doen, maar dat is bezijden de waarheid…
Ik ben net zo’n grote flapdrol als de grote meerderheid: meat dus.
FelixF zegt
@Alfarobert: Er gebeurt helemaal niks geks in Duitsland, ze wisselen alleen van een type wegenbelasting naar een ander type. En ik kan het je eigenlijk ook niet kwalijk nemen dat voor jou als Nederlander het allemaal heel gek lijkt. Tenslotte zijn we van onze lieve overheid gewend dat we bij zo een verandering gewoon dubbel wegenbelasting zouden betalen. In Duitsland werkt het anders, en dat gaat je pet te boven.
trident zegt
@Alfarobert: Henk en ingrid zijn jullie dat? Dom stereotype
Turbo S zegt
Er zijn zoveel landen in Europa waar je tol moet betalen waarom zouden de Duitsers dat dan niet mogen heffen. Heeft niks met discriminatie te maken, ze moeten toch zelf weten hoeveel wegenbelasting heffen. Misschien een idee voor de Nederlandse overheid om de wegenbelasting hier ook te verlagen en buitenlanders ook een bijdrage vragen voor het gebruik van de Nederlandse wegen.
Turbo S zegt
@mercedesbenze350cdi: want met een beetje auto (iig met een diesel) betaal je je helemaal scheel aan wegenbelasting.
rossi46audi zegt
@mercedesbenze350cdi: helemaal mee eens!
lincoln zegt
@mercedesbenze350cdi: NL wegen kosten aan onderhoud 2 miljard per jaar .. Dat is 1 weekje brandstofaccijns .. Moet je auslanders niet mee lastigvallen ..
MARS zegt
@mercedesbenze350cdi: buitenlanders laten betalen? Dat ligt niet in de lijn van de Nederlandse regering, eigen volk eerst uitzuigen..
emielm zegt
@mercedesbenze350cdi: In veel andere landen waar je tol moet betalen zijn de tolwegen geen eigendom van de staat. Dit zijn particuliere wegen waarbij het onderhoud gedaan wordt door de eigenaar, deze vangt dan ook de tol welke je dus ook betaald als inwoner van dat land.
Veel mensen willen dit ook wel betalen omdat de staat en doorstroming van deze wegen vaak veel beter is dan de andere wegen.
Duitsland wil gewoon geld vangen voor alle buitenlanders die op hun wegen komen…
fj272 zegt
@emielm: Hier sla je de spijker op de kop… Momenteel is het in Duitsland ook al zo dat vele wegen bekostigd zijn door investeringsmaatschappijen.. En die willen toch wat meer geld zien.. Vandaar dat het er zeker gaat door komen..
lincoln zegt
geweldig .. Lijkt het net of Europa 1 is .. Goed bezig overbetaalde josti comedianten ..
jrk68 zegt
Hahaha, wat denken die pennenlikkers in Brussel wel….
Dat wij de oorlog in ’45 verloren hebben…?
Die slag hebben we misschien verloren maar voorlopig hebben we 70 jaar na dato wel de touwtjes in handen….
hammerman zegt
@jrk68: Dat hebben we te danken aan de Russen. Was het Marshall-plan er niet gekomen dan hadden we allemaal Russisch gesproken. De Amerikanen wilden een sterke mogendheid tegenover de Russen hebben en hier heeft Duitsland van geprofiteerd. Eigenlijk van de gekke, als je bedenkt wat voor een ellende de Duitsers hebben aangericht in de vorige eeuw…
mashell zegt
@hammerman: ik heb ook al eens gelezen dat het Marshall plan vooral een monetair en marketing plan was. Dat de concrete hulp eigenlijk niet eens zo voorstelde.
lincoln zegt
@hammerman: Amerikanen hadden geen hekel aan “de Duitsers” zoals jij en ik geen hekel hebben aan “de Afghanen” .. Kwestie van de oude wereld willen stabiliseren ..
Shaw zegt
Vind ik ook; omdat wij ons scheel betalen moeten gunnen we dat anderen ook? Laten wij NLers eerst naar ons zelf en onze zieke Belasting’dienst’ kijken 1200 euro per jaar betalen we hier voor een zuinige c-segmenter diesel. Werkelijk buiten alle proporties. Wij zouden van D kunnen leren hoe voor onze rechten op te komen lam tam volkje dat we toch zijn…
silver zegt
Regels invoeren en handhaven kost geld. Blijkt dat door de hoge kosten van het invoeren van deze Duitse tol er netto maar heel weinig overblijft, waardoor het in feite symboolpolitiek wordt, gevoed door xenofobe ideeen uit het conservatieve Beieren. Compleet tegenstrijdig met vrij verkeer van personen, diensten en goederen. Idealiter werken we in de EU samen om belastingsystemen te vereenvoudigen. Scheelt ook reistijd: kan me vorige vakantie in Kroatie nog goed herinneren, reis naar NL heeft ons 12 uur extra gekost door files bij de diverse tolpoortjes. Voor degenen die vinden dat Duitsland dit toch lekker zelf moet weten: ja, goed idee. Weet je wat, laten we ook de provincies en gemeenten zelf bepalen wat voor tol ze opleggen aan “melkkoe de automobilist”. Als een land binnen de EU dat zelf mag bepalen, waarom dan niet ook een provincie binnen een land? En een gemeente binnen een provincie? Waarom samenwerken? Iedereen voor zichzelf! Sarcasmeknop weer uit.
lincoln zegt
@silver: slim .. Dat noemen we dan “houderschapsbelasting” en “parkeergeld” .. En doen we net of we net aan uit de kosten komen .. Echt heeeeeel slim ..
e1000bmw zegt
@lincoln: Of milieutax…
lincoln zegt
@e1000bmw523i: NL ligt (als we niet betalen) 6 meter onder water (volgens Al Gore in zijn propagandafilmpje die de NL overheid gratis in alle bioscopen liet draaien) ..
MARS zegt
@lincoln: Al moet helemaal zijn Gore bek houden…
lincoln zegt
@MARS: mooi toch .. Doomsday voorspellingen en kraaltjes verkopen aan infantiele overheden .. Ik mag die typisch Amerikaanse VOC mentaliteit wel ..
silver zegt
@e1000bmw523i: milieutax lijkt me een andere discussie dan tol heffen op het gebruik van wegen, puur ingesteld om buitenlandse automobilisten in de portemonnee te treffen. Hoezeer ik ook van benzineslurpende V8-en V12’s hou, er zit een logica in, dat als we met z’n allen deze planeet schoner willen maken, er vanuit overheden stimulerende maatregelen worden genomen om vervuiling terug te dringen. Ik ben het alleen niet eens met de kortzichtige manier waarop dat in de praktijk gebeurt, zoals met de overdreven subsidies op elektrische auto’s en de draconische milieuzones zoals in Utrecht.
lincoln zegt
@silver: nope .. “we” willen de zware industrie verplaatsen naar Azië zodat (moet gezegd worden) de Noordzee en rivieren weer boordevol leven zitten ..
norge zegt
@lincoln: Leef liever op het land persoonlijk, ach jullie doen maar lekker daar in het zuiden..
norge zegt
Ik zie het probleem niet….Gewoon een Duitser belasting invoeren in NL
Dutchdriftking zegt
Ah, en Italië en en Frankrijk mag wel tol heffen?
mashell zegt
@dutchdriftking: De staat Frankrijk heft helemaal geen tol. Commerciële bedrijven die daar wegen hebben aangelegd, die heffen tol. In Italië waren de wegen van begin af al tolwegen. In Duitsland zijn de wegen door wegenbelasting gefinancierd en worden ze achteraf veranderd in tolwegen. Voor vrachtverkeer is dat verdedigbaar vanwege de grote schade dei de LKWs aanrichten en het economisch gewin dat buitenlandse transportbedrijven ermee behalen. Voor personen vervoer is dat niet verdedigbaar omdat het het vrije verkeer van personen in de Europese Unie belemmert. Het probleem is dus het achteraf veranderen naar tolwegen.
Stefje zegt
Dit aanmoedigen is als Nederland zijnde echt dom. Was er eindelijk weer een gegrond excuus om de boodschappen en peut in NL te halen en dan moedigen jullie het aan om het te schrappen.
205GTI16 zegt
Zijn toch hun wegen, gelukkig zijn de beoogde prijzen voor het gebruik maken van hun wegen ook des Duits…………….lekker laag dus……
Zoals eerder al aangehaald ik snap niet waarom NL dat doet, vergeleken met Duitsland is ons belastingsysteem (gewicht ipv motorinhoud) wel eerlijker. Als je ziet hoe ook ons land als doorvoerhaven gebruikt word zou ik als NL-zijnde ook gewoon tol gaan heffen met de voorwaarde dat hetzelfde system word gebruikt als ze in Duitsland willen gaan doen….
991gt3rs zegt
hoe ging dat liedje ook alweer? iets met alle Duitsers?
konigenoelz zegt
Grappig dat mensen janken van iets wat naar mijn ogen terrecht is en ten tweede niet eens hun land is… Voor de gene die tegen zijn kijk eerst eens naar hun eigen land ( nederland ) wat daar gebeurd… Waar het nergens op slaat behalve de kas vullen.
blaze3027 zegt
Kijk ..en nu die kut co2 regels in rotterdam en Utrecht aanpakken. Dan zijn de petrolheads weer happy
drentje zegt
qwat een bullshit… kijk naar frankrijk…. gaan ze daar ook over zeuren. laat de eu zich nou maar eens met het algemene bemoeien ipv met elk land..
mrrallycross zegt
Hier gaan een aantal mensen geen vrienden maken denk ik.
ag3ra zegt
Gewoon het Franse systeem invoeren: tol voor iedereen die de autobahn op wil, op die manier komt er misschien wat minder verkeer. Tegenwoordig heb je namelijk bitter weinig aan de “derestricted areas” doordat iedereen staat aan te schuiven. Ik betaal graag enkele Euro’s om lekker door te rijden i.p.v. om de kilometer in de ankers te gaan voor de zoveelste file of bestuurders die voorsteken aan 130km/u in het uiterst linkse vak… Oja, en dan nog eventjes de wegenwerken inperken Frau Merkel and we’re good to go!