• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duitse F1-organisator: “GP op Zandvoort gaat niet lukken”

Auteur: jaapiyo, gepost 12 mei 2019 om 11:58 – 52 Reacties

Zandvoort


Want hij gelooft niet in Zandvoort…Hij ziet geen toekomst…in Bernies drooooom…

Als er iets is waar wij Nederlanders van houden zijn het wel Duitsers die ons de maat nemen. In die zin worden we op onze wenken bediend door de directie van de Hockenheimring, die keihard de knuppel in het hoenderhok gooit omtrent de Nederlandse GP in Zandvoort. Volgens hen kan die namelijk nooit volgend jaar al georganiseerd worden. Het is een opvallende uitspraak van de Duitsers, zeker gezien het feit dat de kogel door de kerk lijkt te zijn. Hoewel, we moeten daarbij aantekenen dat er noch door Circuit Zandvoort noch door Liberty Media officieel een deal aangekondigd is.

De kritiek van Hockenheim op Zandvoort laat het hele logistieke verhaal links liggen en focust zich vooral op de baan zelf. Tegenover Motorsport laat directeur Georg Seiler weten:

We zijn verrast omdat we weten dat Zandvoort moet gaan verbouwen om de Formule 1 te kunnen ontvangen. Ik geloof niet dat ze dat gaat lukken in de korte tijd die daarvoor beschikbaar is. De baan zelf moet worden aangepakt. Enkele bochten zijn simpelweg niet geschikt voor de Formule 1. En je kunt aan de tribunes zien dat het circuit verouderd is. Als de Formule 1 zich wil presenteren zoals zij dat op de andere circuits doet, dan zal Zandvoort het een en ander moeten verbeteren. Maar we wensen Zandvoort veel succes toe. We zijn zeker niet tegen een race op Zandvoort.

Niet mis te verstane woorden dus van de Duitser, die toch enige kennis van zaken toegedicht mag worden als ‘ervaringsdeskundige’. Aan de andere kant speelt natuurlijk ook de zweem van eigenbelang mee. Hockenheim is zelf (ook) nog niet bevestigd op de F1 kalender van 2020 en de race staat al enige tijd onder druk. De (eenjarige) deal voor dit jaar was lange tijd onzeker. Cynici zouden zodoende zeggen dat de Germanen er baat bij hebben als de Nederlandse Grand Prix niet van de grond komt, niet alleen in de concurrentiestrijd om plekjes op de kalender, maar ook om die voor de Nederlandse racebezoeker. Vorig jaar zaten er naar schatting zo’n 10.000 Nederlanders op de tribunes bij de Duitse Grand Prix. Seiler bestrijdt echter dat dit een (grote) rol speelt in zijn gedachtengang:

De Nederlandse fans staan erom bekend dat ze graag naar races in het buitenland afreizen. We zullen ongetwijfeld minder Nederlandse fans op bezoek krijgen wanneer ze een eigen Grand Prix hebben, maar dit is niet iets waar we bang voor zijn.

Waarvan akte. Denk jij dat Seiler gelijk heeft, of kan de Germaan zich in zijn eigen sop gaar laten koken? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort
  • Lezersvraag: is de GP van Zandvoort een schande?
    Lezersvraag: is de GP van Zandvoort een schande?
  • Ziggo Formule 1
    F1: meer kombochten na het succes op Zandvoort!
  • Video: Max Verstappen Circuit Zandvoort Track Guide!
    Video: Max Verstappen Circuit Zandvoort Track Guide!

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

circuit, circuit-zandvoort, Formule 1, hockenheim, Racing

Vorig bericht: « Gelukskoekje! Mercedes wordt nog Chinezer
Volgend bericht: Mercedes: “Hamilton ziet wel wat in move naar Ferrari” »

Lees Interacties

Reacties

  1. screamgt zegt

    12 mei 2019 om 12:03

    Ik dacht altijd dat duitsers geen humor hadden?! Tot mijn verbazing heb ik hardop kunnen lachen om meneer Seiler.

    Login om te reageren
  2. Robert zegt

    12 mei 2019 om 12:05

    “We zullen ongetwijfeld minder Nederlandse fans op bezoek krijgen wanneer ze een eigen Grand Prix hebben…” Kijk, met dit soort inschattingsfouten hebben de Duitsers ervoor gezorgd dat de Grand Prix’ op Hockenheim dan wel Nurburgring qua kosten en (im)populariteit grotendeels om zeep is geholpen.

    Wir schaffen das!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 mei 2019 om 14:57

      @rrrobert: hoezo inschattingsfout? Niet alleen heeft Merkel het geschaft, maar als je ziet wat een F1 bezoek kost hoef je geen helderziende te zijn dat de meeste Nederlanders niet twee GPs gaan bezoeken. Dus het blijft bij een oranje feestje in Zandvoort.

      Login om te reageren
  3. inbedrijf zegt

    12 mei 2019 om 12:16

    Beetje telegraaf kop dit hè Autoblog. Die Duitsers zijn gewoon bang dat het in Zandvoort wel leuk wordt!

    Login om te reageren
  4. Breinstein zegt

    12 mei 2019 om 12:20

    In feite zegt hij niks geks. Ja de faciliteiten zijn verouderd en ja de baan moet grondig herzien worden, en dit allemaal in korte tijd. Of dit alles binnen een jaar haalbaar moet nog maar blijken, echter ben ik niet zo negatief. Als je echt wil en voldoende schouders eronder krijgt moet het gaan lukken.

    Login om te reageren
    • alfapeter zegt

      12 mei 2019 om 12:28

      @breinstein: Wil, schouders en geld, veel geld.

      Login om te reageren
      • gtveej zegt

        12 mei 2019 om 18:46

        @alfapeter: gelukkig heeft de prins veel geld.

        Login om te reageren
        • f31bmw320d zegt

          12 mei 2019 om 22:02

          @gtveej: ik gok dat het gros van de investeringen niet door de prins gedaan worden. De BV waarin Zandvoort zit zal ook flink in de schulden gedrukt worden, wat overigens niet erg hoeft te zijn. Mits ze het meerdere jaren houden en een sluitende businesscase weten te maken.

          Login om te reageren
          • gregorius zegt

            13 mei 2019 om 11:47

            @f31bmw320d: en dat is het probleem.
            Niet ten nadelen van die Prins: want die speelt het slim. Maar omdat hij Prins is heeft hij een netwerk, gaan meer deuren open en heeft hij een valkussen. Nu heeft hij ook een trackrecord dat hij relatief veilig is en dat investeren in projecten waaraan hij verbonden gek genoeg niet gelimiteerd zijn aan morele waarden die bij een prins horen. Ter verduidelijking: een gedeelte van zijn geld heeft ie verdiend door geschoolde IT arbeid te outsourcen naar het buitenland: een Nederlandse prins die rijk wordt door Nederlandse investeringen naar het buitenland te brengen terwijl we in Nederland juist zat ITers hebben. Heb je even!
            Nu gaan er dus mensen ‘investeren’ in een NLse GP; niet alleen omdat het sponsoren van de GP zo goed is, maar ook om een voetje binnen de deur te krijgen bij de prins en zijn netwerk.
            Nou zal dit niet per se heel anders gaan bij andere GPs; maar over het algemeen niet bij de westerse-no-corruptie-landen en al zeker niet bij event waar een prins aan het hoofd staat.

            Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      12 mei 2019 om 13:02

      @breinstein: zo raar klinkt ’t inderdaad niet. De Telegraaf is groot in deze :)

      Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    12 mei 2019 om 12:26

    Ze zijn gewoon bang dat er niks meer te graven valt straks.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      12 mei 2019 om 14:16

      @e34m5touring: Haha points taken!

      Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    12 mei 2019 om 12:27

    Begrijp wel dat ze in Duitsland argwanend tegen circuit Zandvoort aankijken…

    Zal toch nog wel een gevoelig dingetje zijn dat burgemeester van Alphen in de Tweede Wereldoorlog de Duitsers heeft weten te over te halen om een zogeheten Parade-Straße aan te leggen om zichzelf te kunnen etaleren.

    Waarbij niet verteld werd dat het plan was om die straat als de oorlog afgelopen zou zijn te gebruiken als fundament voor een gedeelte van het wegdek van het circuit. En zo hebben de Duitsers zonder dat ze het wisten de basis gelegd voor het rechte stuk van circuit Zandvoort.

    Een mooi stukje geschiedenis, al zal het verhaal misschien wel iets opgepoetst zijn om het mooier te laten maken dan het was.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      12 mei 2019 om 17:58

      @moveyourmind:

      Bernard voelt zich daar wel thuis ..

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        12 mei 2019 om 19:25

        @lincoln: Nou je het zegt…

        Het zou me niet verbazen als Bernhard doet alsof hij het circuit nieuw leven in wil blazen. Om uiteindelijk met het geld van de investeerders en de onvermijdelijke subsidies er weer een Paradestrasse van te maken.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          12 mei 2019 om 19:50

          @moveyourmind:

          Hilter jugend of redbull lurkende Max mastubators ..

          Ik zie de geschiedenis zich herhalen ..

          Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    12 mei 2019 om 12:32

    Kan deze meneer geen kuil gaan graven ergens bij zandvoort aan zee? Of ergens anders aan de Nederlandse kust er lekker in gaan liggen en wachten tot het vloed wordt

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      12 mei 2019 om 13:06

      @rob5nismo: Dan heb ik liever dat hij naar Zandvoort gaat om mee te helpen met graven/opbouwen zodat F1 Zandvoort wel gaat lukken. Maar volgens mij is die Seiler niks anders dan zo’n afgunstige nukkige negatieve knorrepot met een grote pul bier in z’n handen!

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      12 mei 2019 om 13:37

      @rob5nismo: Zandvoort is een van de weinige kust plaatsen waarbij je niet ‘aan zee’ hoeft toe te voegen :P

      Login om te reageren
  8. fmgarcia zegt

    12 mei 2019 om 12:38

    Hij heeft toch gewoon gelijk joh. Wil niet de f1 Hitler gaan uithangen, maar er is gewoon geen fatsoenlijke plek om in te gaan halen. Althans nu niet.. Verleng de boel en maak het breder etc. Demonteer de kuip en maak mega tribunes. Hoop dat gt races nog interessant blijven op cpz!

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      12 mei 2019 om 13:04

      @fmgarcia: wordt er nog ingehaald dan

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        12 mei 2019 om 13:07

        @lekkaah: Ja, alleen nog kunstmatig… DRS genaamd.

        Login om te reageren
  9. baklava zegt

    12 mei 2019 om 13:08

    No shit…..Gewoon in Assen doen.

    Login om te reageren
    • ozzytrk zegt

      13 mei 2019 om 08:12

      @baklava: baklava versene

      Login om te reageren
  10. v8power zegt

    12 mei 2019 om 13:15

    Dat jaar hebben ze alleen al nodig voor de bezwaarprocedures van de omwonenden tegen de bouwvergunningen.

    Liberty zal wel zo handig zijn om in de overeenkomst op te nemen, dat wanneer Zandvoort het niet tijdig voor elkaar krijgt, er een schadevergoeding betaalt moet worden. Zal niet de eerste keer zijn dat een nieuwe race die op de kalender staat, toch niet door gaat. Maar FOM verdient er hoe dan ook aan.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      12 mei 2019 om 14:05

      @v8power: het lijkt me ook sterk. Bij een eenvoudige bestemmingsplan wijziging ben je voor je het weet een jaar verder. Ik vermoed dat er rond Zandvoort genoeg mensen wonen die een F1 weekend totaal niet zien zitten. tijdens de Jumbo racedagen zijn 100.000 bezoekers gekomen, 50.000 per dag. Dat leverde al behoorlijk wat files op. Dat 3 dagen lang met op zondag 100.000 bezoekers? Dat wordt gewoon een puinhoop.

      Login om te reageren
  11. T5Power zegt

    12 mei 2019 om 13:31

    Zandvoort is een zwaar verouderd Mickey Mouse circuit waaraan nog ongelooflijk veel zal moeten gebeuren. Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is om de boel tijdig te pimpen.
    Stop dat vakantiepark daar een jaar lang vol met Oosteuropese arbeidsmigranten die bereid zijn om lekker lange dagen te maken en je komt m.i. een heel eind.

    Login om te reageren
  12. allesmetturbo zegt

    12 mei 2019 om 13:48

    Oplossing: Assen

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      12 mei 2019 om 13:57

      @allesmetturbo: Zucht… dat mensen nou eens opsodemieteren met dat Assen gemekker. F1 op dat circuit was er niet, is niet en gaat daar ook NOOIT komen ook!

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        12 mei 2019 om 18:48

        @venividivici: gelukkig niet, opzouten met die suffe vierwielers.

        Login om te reageren
  13. rolov zegt

    12 mei 2019 om 14:05

    F1 op Zandvoort is gewoon kul. Het is gewoon een idioot idee. Beter dat ze het op de nürburgring doen. Ben je net zo lang naar onderweg als Nederlander als naar Zandvoort.

    Login om te reageren
  14. KEV9 zegt

    12 mei 2019 om 14:10

    Iedereen is wel in een jubelstemming, maar vergeet niet dat er veel mensen en groeperingen zijn die tegen de komst van de F1 naar Zandvoort zijn en die dit tot aan de Raad van State gaan bevechten.

    2020? als het al komt eerder 2023.

    Login om te reageren
  15. schuimbekje3 zegt

    12 mei 2019 om 14:49

    Ik zeg F1 Nederland op Nordschleiffe. En dan het lange circuit. Eens kijken welke F1 piloten ook geheugen hebben in plaats van een eigen kledinglijn.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      12 mei 2019 om 15:07

      @schuimbekje3: 3 rondes. Is het ook niet helemaal.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        12 mei 2019 om 18:46

        @rolov: nou…15 rondes hoor.

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          13 mei 2019 om 20:56

          @jaapiyo: ze rijden 60-70km per race. De ring is 20 kliks. 3 rondes 4 max. 15 is 300 km

          Login om te reageren
    • pel96 zegt

      12 mei 2019 om 18:10

      @schuimbekje3: Gelukkig weten de Duitsers zelf wél dat de Nordschleiffe en Formule 1 niet samen gaan. Daarom hebben ze ook een GP circuit er naast gebouwd.

      Login om te reageren
  16. jaso013 zegt

    12 mei 2019 om 15:01

    Niet om negatief te doen maar de duitser heeft waarschijnlijk gelijk. Vergunningen, bestemmingsplan, ontwerp, investeerders etc etc. En dat in 1 jaar tijd…. ik denk het niet.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 mei 2019 om 07:21

      @jaso013: papierwerk lukt wel maar daarna de verbouwing van het circuit en het dorp wordt lastig.

      Login om te reageren
  17. ericd zegt

    12 mei 2019 om 15:15

    We moeten eerlijk zijn. Er is inderdaad veel verbetering nodig, en daarom mucho ping-ping. En dat zou per definitie niet uit de zak van de gemeenschap of locale overhed moeten komen. Laat huisjesmelker Benno Jr. maar eerst eens flink uit eigen zak dokken.

    Login om te reageren
  18. ozzytrk zegt

    12 mei 2019 om 15:24

    Zandvoort circuit is voor tokkies, nieuwe hangplek voor civics met doorgeboorde uitlaatjes. F1 heeft niks te zoeken daar slimme Duitser.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      12 mei 2019 om 18:29

      @ozzytrk: op zich als er meer Nederlanders naar Zandvoort gaan en niet meer naar andere circuits heb ik een goeie reden om Spa/Spielberg/Paul Ricard nog eens te overwegen ?

      Login om te reageren
  19. HZW zegt

    12 mei 2019 om 15:34

    Ik denk aan een heel ander scenario.
    In 2020 de race binnenhalen om het 5 jarige contract zeker te stellen en dan jaar na jaar het circuit verbeteren.
    Om het in 2020 binnen te halen, zou er volgens mijn wel een nieuwe pitstraat moeten komen, meer tribunes, en verbreding van de baan.

    Login om te reageren
  20. Gulli zegt

    12 mei 2019 om 18:28

    Ik snap nooit dat er argumenten aan worden gehaald als “de baan is te krap” of “die bocht kan niet in de Formule 1”.

    Hallo Monaco! Hoi Baku! Als het daar wel kan op een stratencircuit, waarom zou het niet op een ‘echte’ baan kunnen?

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      13 mei 2019 om 11:55

      @gulli: misschien dat ik de slechte sarcasme niet begrijp, maar ik zal t even duidelijk maken.
      In Monaco racen we omdat het mooie plaatjes oplevert en het historie is. Men kan daar aan een treintje racen en nog genieten mensen er van.
      In Baku kan men juist wel inhalen: langste rechte stuk sinds mensenheugenis.
      Als je dan toch een voorbeeld neemt: Hungaroring. De enige reden dat we daar racen is omdat de business case elk jaar rond komt. Daar racen heeft geen zin: geen mooie plaatjes en 70x een minuut wachten totdat ze weer op het rechte stuk komen.
      … En dat wordt Zandvoort ook. Ze kunnen voor 10 minuten mooie plaatjes schieten met dorre duinen, 200000 Oranje tokkies en een paar golven op het strand; maar daarna is het gewoon een kartbaan met 1 recht stuk. Er is verder weinig extra te zien.

      Login om te reageren
  21. caprio zegt

    12 mei 2019 om 18:50

    Ik vind de reactie in de eerste alinea zo gek nog niet, Zandvoort moet inderdaad nog heel veel veranderen, logistiek, bereikbaarheid dwars door Haarlem & Bloemendaal & Overveen & Aerdenhout, qua presentatie voor de rijken onder ons / commercie en natuurlijk de baan met veiligheidsaspect zelf. Nederland is een land met heel veel regels, waartegen allemaal beroep kan worden aangetekend, dus binnen een jaar dat allemaal legaal rondbreien, wordt als ik me positief uitlaat, een hele grote uitdaging.
    Ik ben een F1 fan en ik vind Zandvoort uniek door de setting in de duinen maar ook de laagdrempeligheid met picknicken gezinnen op de duinhellingen met koelbox.

    Login om te reageren
  22. cazzo046 zegt

    12 mei 2019 om 21:00

    2020, das volgend jaar…
    Gaat echt niet gebeuren.

    Login om te reageren
  23. notsobig zegt

    13 mei 2019 om 00:08

    In Brazilië willen ze in één jaarals ik het goed begrijpen heel nieuw circuit gaan leggen… En dan zou het in NL onmogelijk zijn om in een jaar een circuit aan te passen voor F1? De internet helden denken het wel ff beter te weten als de mensen die de haalbaarheid onderzocht hebben en de mensen van Circuitpark Zandvoort, die komen vast uit een ei en kunnen niet zelf bedenken wat er moet gebeuren en waar er wel en waar er geen vergunning voor nodig is en waar er wel en waar er geen inspraak voor nodig is van omwonenden…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 mei 2019 om 07:24

      @notsobig: die mensen van Circuit park Zandvoort dragen allemaal een oranje (voor één van hen zijn met een hoofdletter O) bril en daar wordt je me toch een partij naïef van. Ze hebben vele jaren achterstand goed te maken in zeer korte tijd.

      Login om te reageren
      • notsobig zegt

        13 mei 2019 om 22:02

        @mashell: Top, hele goede onderbouwing ook. Keiharde feiten kan je niet omheen… Vergeten je bril met zwarte kijkers af te zetten?

        Login om te reageren
  24. ghost zegt

    13 mei 2019 om 14:48

    Duitsers maken nooit grappen, Nederlanders gelukkig wel.

    Login om te reageren
  25. burgerbak zegt

    14 mei 2019 om 16:22

    Zo, dan gaat mijn huis in Haarlem (10 min met de fiets naar Zandvoort) op Airbnb voor, laten wij zeggen, 500 euro per nacht. Exclusief borg, inclusief fietsen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North