Huh?
Hoewel de meesten in de paddock het een formaliteit achtten, duurde het vorig jaar vrij lang voordat Hamilton dan toch eindelijk een lucratieve contractverlenging tekende bij Mercedes. Het leek een absurde notie dat de Brit echt na moest denken over de vraag of hij nog drie WK’s wilde afhalen bij de FIA-balie voor een miljoen of veertig per jaar. Doch toen het allemaal echt lang begon te duren, gingen er voorzichtig wat speculatieve stemmen op dat HAM misschien de switch wilde maken naar team rood. Want ja, WK’s zijn leuk, maar voor Ferrari rijden in de F1 is toch eigenlijk écht de grootste eer die je kan behalen als coureur. Misschien dat een straight swap tussen Vettel en Hamilton een mogelijkheid zou zijn om het te laten gebeuren…
Wat toen klonk als een verzinsel van een journalist om cynische kliks te genereren, blijkt nu gewoon een basis van waarheid te hebben gehad. Toto Wolff geeft namelijk doodleuk toe dat hij en Hamilton tijdens de contractonderhandelingen gesproken hebben over een potentiële overgang van HAM naar Ferrari. Volgens Toto is dat niet gek, omdat ook volgens hem ‘iedere coureur’ dat stiekem wil:
You have to simply acknowledge that probably it’s in every driver’s head to drive at Ferrari one day. It’s the most iconic Formula 1 brand, the most historic Formula 1 brand out there, and I totally respect if a driver has the desire to drive at Ferrari. And even within the team we have discussed it, and even with Lewis we have discussed it and we have agreed on that topic. We had the discussion when we negotiated the last contract.
Opvallende openheid van de Oostenrijker dus, omdat er in de sport normaal gesproken niet gepraat wordt over transfers voordat ze voldongen feiten zijn. Kijk rond deze tijd van het jaar naar een willekeurig interview met een speler na een voetbalwedstrijd en zie hoe ze zich in bochten wringen om toch echt te benadrukken dat PSV/Ajax/Feyenoord een geweldige club is. Eentje waar ze met liefde ook volgend jaar weer voor spelen (mits de droomtransfer naar financiële onafhankelijkheid onverhoopt afketst). Het is ook wel logisch: als je zegt dat je weg wilt en het gaat dan inderdaad niet door, zit je opeens in een lastig parket.
Bij Mercedes doen ze daar echter klaarblijkelijk niet zo moeilijk over. Vooral het zinnetje ‘we have agreed on that topic’ is natuurlijk interessant. Heeft HAM een clausule in zijn contract staan dat ‘ie naar Ferrari mag indien de mogelijkheid zich voordoet? Hoe dan ook is de keerzijde van die medaille dat het team op haar beurt zelf ook kijkt naar wat er nog meer te krijgen valt op de markt. Zo beantwoordt Wolff de vraag of de hypothetische switch tussen HAM en VET ook voor hem zou werken als volgt:
Why not? You need to consider that there are probably six or seven drivers out there that have the skill and the intelligence to deserve to be in a race- and a championship-winning car. Two of them are with us, and I hope it goes forever. Then there is a few others that we really enjoy watching and we enjoy watching them perform. And Sebastian is definitely one of them.
Hmm…Is dit gewoon wat dagdromen over interessante scenario’s om iedereen af te leiden van het feit dat Mercedes weer met twee vingers in de neus de titels binnensleept, of zit er meer achter?
rolov zegt
Ik heb niet veel met Ferrari. Maar waarom zou je daar willen rijden als het intern zo’n zoothe is? Duitsers alles perfect geregeld. Of nog even geld scheppen?
mashell zegt
@rolov: Ferrari heeft de beste sponsor feestjes, de beste auto’s van de zaak, de beste fans, de meeste historie. We doen net of de F1 heel internationaal is maar eigenlijk is het vooral een Brits feestje (ook Mercedes en Red Bull hebben daar hun echte thuisbasis) en dan is er één Italiaans team dat weet mee te komen en dat al vanaf het begin. Het is gewoon het enige legendarische team in de F1.
rolov zegt
@mashell: red Bull heeft vlg mij de meest leuke feestjes.
posthumus zegt
@mashell: Je vergeet Alfa Romeo nog ;-)
sander1980 zegt
@mashell: Ferrari? Dat is toch dat B-team van Alfa Romeo?
aquila2003 zegt
@rolov: als je dat niet snapt, snap je ook niets van autosport.
rolov zegt
@aquila2003: ik ben geen fanboy dat kan ook.
aquila2003 zegt
@rolov: dat is inderdaad precies wat ik zei.
str8six zegt
@rolov: je hoeft geen fanboy te zijn om dat te snappen.
bassx zegt
@rolov: Mercedes is Brits met heritage in F1.
raym zegt
@rolov: Ferrari is er sinds 1950 altijd geweest elke race. Het is het meest succesvolle team. Die historie van het team het gevoel de fans geven. Dit soort dingen maken ferrari, ondanks het nu wat minder gaat voor alle coureurs het ultieme eind doel.
Robert zegt
Toen Hamilton de move van McLaren naar Mercedes maakte werd -ie ook voor gek verklaard – toch heeft dat niet slecht uitgepakt (# understatement).
Andersom kun je een dergelijke stap van Ferrari ook begrijpen; men probeerde het ‘Schumacher-effect’ te bewerkstelligen door meervoudig wereldkampioen Vettel bij de toenmalig wereldkampioen constructeurs weg te halen, dat pakte helaas niet goed uit. En je mag er wel een keer vanuit gaan dat het krediet van de overduidelijk gefrustreerde Duitser een keertje opraakt.
valluik zegt
Stel dat hij gaat en hij wordt wereldkampioen, is het dan voor het eerst dat iemand het WK pakt met 3 verschillende teams?
risl zegt
@valluik: volgens mij wel, er zijn er best een aantal die dat voor twee teams hebben gedaan, maar drie teams niet.
carmasterr zegt
@risl:
Fangio deed het met vier.
Alfa Romeo, Mercedes-Benz, Maserati en Ferrari.
Vincegail zegt
@valluik: Fangio 4 verschillende teams: Alfa Romeo, Mercedes, Ferrari en Maserati.
rob5nismo zegt
@valluik: 2 teams
laptom zegt
@rob5nismo: 3 teams
rob5nismo zegt
@laptom: nee 2 want vettel heeft zn 4 kampioenschappen met red bull binnen geharkt dus 2 mocht hij het met Ferrari voor elkaar krijgen
carmasterr zegt
@rob5nismo:
Hij had het over Hamilton.
rob5nismo zegt
@carmasterr: dan ook is het 3 teams idd mocht hij overstappen en wk worden
HZW zegt
Mocht Hamilton de move maken naar Ferrari, dan is het te hopen voor Max dat hij naar Mercedes gehaald wordt.
Want als hij Wereld kampioen wil worden, dan zou dat toch bij Mercedes de meeste kans van slagen hebben, IMHO.
mashell zegt
@hzw: Vettel won al zijn vier titels bij Red Bull. Lewis ging op het juiste moment van Mclaren naar Mercedes, ik zie hem er voor aan dat als hij naar Ferrari gaat dan Ferrari het dominante team gaat zijn. Dat wat het dominante team is kan wisselen. En als Max Verstappen bij het meest dominante team moet zitten om kampioen te kunnen worden, is hij dan eigenlijk wel het supertalent dat we claimen dat hij is?
marinepower zegt
@mashell: je moet wel een competitieve auto hebben toch? Schumacher redde het ook niet met een Minardi of een Arrows.
mashell zegt
@marinepower: Schumacher redde het niet met een Mercedes…
Uiteraard heb je een competatieve auto nodig maar een echt supertalent kan meer uit een auto dan er eigenlijk in zit (zie Alonso).
notsobig zegt
@mashell: Maar niet oneindig veel meer, zie jou eigen voorgedragen voorbeeld bij McLaren…
gregorius zegt
Als je tijdens die laatste onderhandelingen had gezegd: Lewis: je krijgt 3 mio per jaar en that is it. Dan was ie nog gebleven: Lewis zegt dat ie wil racen. Maar eigenlijk wil hij gewoon winnen en het liefst zonder echte tegenstand. Af en toe een raceje vanaf achteren starten voor de leuk; maar wel als ie weet dat ie het toch wel gaat redden.
Dus voor 3 mio per jaar zou hij nog steeds racen; want anders haalt MB iemand die sneller is in de MB dan Lewis in een Ferrari.
ghost zegt
Hamilton is veels te ijdel voor die macho Italianen..oooh wacht..