• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gelukskoekje! Mercedes wordt nog Chinezer

Auteur: jaapiyo, gepost 12 mei 2019 om 11:03 – 27 Reacties

Merc


Oh lord won’t you buy me, Mercedes-Benz.

Jaaaa, je denkt wellicht dat we het woordje ‘a‘ vergeten zijn in de subtitel, maar niks is minder waar! Waarom zou je namelijk genoegen nemen met ‘een Mercedes’, als je de hele toko kan overkopen? Zo ver is het overigens nog niet, maar naar verluidt wordt de oudste autofabrikant ter wereld wel weer wat Chinezer, nadat Li Shufu vorig jaar al voor opschudding zorgde door een kleine tien procent van de aandelen te verzamelen.

Shufu had eerder netjes gevraagd aan Daimler of hij een belang kon kopen, maar toen daarop negatief geantwoord werd, schafte hij de stukjes gewoon aan op de vrije markt. De grote man achter Geely werd daarmee plotsklaps de grootste aandeelhouder van het hele concern. Er is ook al een automotief wapenfeit uit deze ontwikkeling voortgekomen, want Geely gaat Smart redden. Vanaf 2021 rollen de kleine wagentjes als het goed gaat ergens van een loopband in China.

Dat laatste was op zich goed nieuws voor Daimler, maar de overname van aandelen door Shufu werd niet door iedereen omarmd. Daimler is ‘kwetsbaarder’ voor een potentiële vijandige overname dan BMW, waar broer en zus Quandt samen bijna de helft van de aandelen hebben. Ook bij VAG is het een family affair, daar de Porsche-Piëch clan 30,8 procent van de aandelen in handen heeft middels Porsche Automobil Holding SE. Wat het uiteindelijk uitmaakt wie of wat de aandelen van een bedrijf in bezit heeft blijft natuurlijk de vraag, maar velen zijn ongerust dat ‘onze’ iconische bedrijven ‘in handen vallen’ van mensen uit een ver land.

De laatste groep mensen zal niet blij zijn met het bericht dat ook Beijing Automotive Industry Holding (BAIC) nu volgens Reuters van plan is vijf procent van de Daimler-aandelen over te nemen. De fabrikant zou daar reeds netjes toestemming voor gevraagd hebben bij ome Mao de Chinese overheid. BAIC en Mercedes zijn geen onbekenden van elkaar; de twee partijen bouwen al jaren auto’s via een joint-venture en Mercedes heeft 9,55 procent van BAIC’s aandelen in handen. Kennelijk zijn ze bij BAIC bezorgd dat Mercedes een nieuwe Oosterse liefde gevonden heeft in Geely en is de koop van aandelen deels bedoeld om het huwelijk met de Duitsers te redden.

Het verhaal gaat dat BAIC net als Shufu dat deed al bezig is met aandelen opkopen via de vrije markt. Mocht dat zo zijn, dan hebben ze echter nog een weg te gaan. Volgens het Duitse recht moet een partij het melden als het drie of meer procent van de aandelen van een publiek verhandeld bedrijf overneemt. Dat is nog niet gebeurd. Het taartstukje van vijf procent vertegenwoordigt een waarde van ongeveer 2,7 miljard Ekkermannen. Mocht het zo ver komen, dan zal het niet lang duren voordat de S-Klasse geleverd wordt met stickers van een draak op de flanken.

Ook interessant!

  • Officieel: Mercedes is géén Daimler meer
  • Smart ForFour
    In memoriam: Smart ForFour
  • Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
    Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
  • waterstofvrachtwagens
    Daimler en Volvo maken waterstofvrachtwagens

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, baic, daimler, geely, geld, li-shufu, Mercedes, Smart

Vorig bericht: « Ongekende groei van staatskas door werk aan de A2
Volgend bericht: Duitse F1-organisator: “GP op Zandvoort gaat niet lukken” »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkaah zegt

    12 mei 2019 om 11:18

    The engine that keeps the EU running.. laten we hopen dat de politiek hier een stokje voor gaat steken

    Login om te reageren
    • rs18011 zegt

      13 mei 2019 om 14:12

      @lekkaah: de vrije markt en kapitalisme wanneer het goed uitkomt.

      Login om te reageren
  2. lecomte zegt

    12 mei 2019 om 11:20

    Dat iemand of een bedrijf aandelen ergens in koopt, in dit geval een Chinees die Mercedes aandelen koopt, maakt Mercedes net zo Chinezer als dat Apple Nederlandser wordt door die paar aandelen dat ik in Apple heb.

    Login om te reageren
    • ghengiskhan zegt

      12 mei 2019 om 11:51

      @lecomte: er is wel een verschil tussen jouw paar aandelen Apple (kost dat? Paar duizend euro misschien) en de paar miljoen aandelen ( kost dat? Paar miljard euro misschien) die aan de andere kant van de muur beheerd worden.
      Jouw stemrecht obv aandelen zal een druppel op een gloeiende plaat zijn. De Chinese meneer zal daadwerkelijk invloed op het beleid kunnen hebben, en dat bij 1 vd toonaangevende bedrijven in Duitsland / Europese Unie.

      Login om te reageren
      • lecomte zegt

        12 mei 2019 om 13:43

        @ghengiskhan: Wat betreft stemrecht klopt dat. Dat maakt Mercedes nog steeds niet Chinees, net zoals mijn Range Rover niet Indiaas is.

        Login om te reageren
        • ghengiskhan zegt

          12 mei 2019 om 14:41

          @lecomte: niet Chinees, wel Chinezer.

          Login om te reageren
    • johnhert zegt

      12 mei 2019 om 12:00

      @lecomte: Wow, je hebt aandelen in Apple ! Wat gaaf, mijn handen worden helemaal knuistjes…

      Login om te reageren
      • lecomte zegt

        12 mei 2019 om 13:45

        @johnhert: Je kan ze zelf ook kopen hoor.

        Login om te reageren
      • snowbird zegt

        12 mei 2019 om 15:13

        @johnhert: +10

        Login om te reageren
      • generaalalfa zegt

        12 mei 2019 om 19:01

        @johnhert: -10
        Stomme reactie die niets met het artikel te maken heeft. Zulke reacties zouden verwijdert moeten worden en de schrijver een mooie ban.

        Login om te reageren
        • johnhert zegt

          12 mei 2019 om 22:06

          @generaalalfa: Dan gaat het hier heel rustig worden…

          Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    12 mei 2019 om 11:29

    Maakt het uit,

    Of je nou met dé taxi opgehaald wordt of door de afhaal-Chinees.

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    12 mei 2019 om 11:43

    Ach, de overname van Volvo door Geely heeft de eerstgenoemde bepaald niet slecht gedaan. Ook de overname van Jaguar Land Rover door Tata heeft de Britten behoed voor the way of the dodo, zoals bijvoorbeeld Rover en Saab hebben moeten ondervinden. Nu wil ik niet direct Mercedes Benz op één lijst lijn zetten met deze verdwenen automerken, maar het feit dat er Aziatisch geld in gestoken wordt, hoeft echt geen doodsteek te zijn voor de toko. Bepaald niet, zelfs.

    Login om te reageren
  5. reactief zegt

    12 mei 2019 om 12:12

    Mogelijk 5% aandelen. Toe maar.
    Peking neemt de controle over alles, iedereen een overal!!!1!

    Login om te reageren
    • Silverarrow zegt

      12 mei 2019 om 12:31

      @reactief: Naïviteit kent geen grenzen… Ergens in een donker achterkamertje worden er vast al plannetjes gesmeed om te voorkomen dat de Europese “vrije” markt niet vrijer wordt dan de EU zichzelf kan permitteren.

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        12 mei 2019 om 13:00

        @silverarrow: Naïviteit.. Ik ken de details niet goed genoeg, maar Jaapie op z’n best is lekker populistisch bezig vandaag.
        Dus de suggestie wekken dat ‘de Chinezen’ de boel overnemen door een mogelijke aanschaf van 5% aandelen in Daimler vind ik wat overtrokken.

        Om dan naïviteit erbij te betrekken is altijd een zwakke poging om een ander z’n opmerking af te doen als dom.
        Kom dan gewoon met een inhoudelijke reactie en probeer te overtuigen.

        Login om te reageren
        • jeroenwz zegt

          12 mei 2019 om 13:25

          @reactief: @Yaapio is altijd populistich bezig. Maar met deze 5% erbij is 15% van Daimler Benz in (verschillende) Chinese handen. En dat in twee jaar tijd.
          Het westen brokkelt meer en meer af en in het gat springen vooral de Chinezen. En dat verklaart deels ook de opkomst van populistische partijen: Frankrijk voor de Fransen, Duitsland voor de Duitsers, Nederland voor de Nederlanders. Grensjes dicht, eigen muntjes, en dan maar denken dat je daarmee de veranderingen stopzet.

          Login om te reageren
          • reactief zegt

            12 mei 2019 om 13:44

            @jeroenwz: Bedankt voor de aanvulling. Die totale 15% is inderdaad al fors meer, ondanks de verschillende partijen.

            Populistische partijen gaan inderdaad niks oplossen. Heb nog nooit een nuttig voorstel gezien wat daadwerkelijk stand houdt.

            Login om te reageren
        • Silverarrow zegt

          12 mei 2019 om 14:07

          @reactief: Je kent de details niet, maar toch voel je je geroepen om het ‘populistische’ stuk van jaapiyo te bagatelliseren. Da’s inderdaad de definitie van populisme…

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            12 mei 2019 om 15:10

            @silverarrow:

            “Populisme” brullen is idd een populistische simpleton bezigheid ..

            Login om te reageren
            • reactief zegt

              12 mei 2019 om 17:06

              @lincoln: Ach ja. One liners met een dubbele punt zijn natuurlijk uiterst intelligent.

              Login om te reageren
          • reactief zegt

            12 mei 2019 om 17:04

            @silverarrow: Lekker makkelijk. Maar ik schrijf geen artikel met suggestieve kop. Daar reageer ik op zonder details te weten, want ga geen onderzoek doen naar achtergronden van elk artikel.

            Login om te reageren
          • reactief zegt

            12 mei 2019 om 17:07

            @silverarrow: En de inhoud mist nog steeds. Maar dat is je doel ook niet. Dat was al duidelijk.

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              12 mei 2019 om 18:01

              @reactief:

              Alles waar je reet van van snapt kan je gewoon “populisme” noemen ..

              Doet jouw soortje nou eenmaal ..

              Login om te reageren
              • reactief zegt

                12 mei 2019 om 18:30

                @lincoln: ‘jouw soortje’. Lekker neerbuigend, bevooroordeeld op basis van een paar opmerkingen, mij tot een bepaalde soort classificeren die dus duidelijk minder is dan jouw soort?

                Helemaal prima hoor. Ik voel me niet snel aangevallen. En ben al helemaal niet gevoelig voor dit soort onzin.

                Maar ik had vijf opmerkingen hiervoor al moeten stoppen. Dat wel. Dat doe ik nu dus maar alsnog, want dit gaat nergens over.

  6. lincoln zegt

    12 mei 2019 om 15:08

    Kan beter de andere kant opkijken en je muil houwe ..
    Of er iig over liegen ..

    Dat is tenminste politiek correct ..

    Login om te reageren
  7. ghost zegt

    13 mei 2019 om 14:47

    Merry Chinastmus!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North