Het Duitse tolplan is vandaag definitief geworden. Nederlanders moeten met ingang van 1 januari 2016 tol gaan betalen. De tol varieert van een tientje tot ruim €130 euro.
De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het type auto en de tijd die in Duitsland gereden gaat worden. Een jaar tol kost tussen de €74 en €130 euro afhankelijk van het type auto. Daarnaast komen er mogelijkheden om toegang te kopen voor 10 dagen á €10 euro of 2 maanden á €22 euro. De tol dient vooraf via internet betaald te worden. Ook is het mogelijk om bij een benzinestation de tol te voldoen. Mogelijk wordt dit ook mogelijk bij Nederlandse tankstations in de grensstreek.
Het innen van de tol gaat de Duitse overheid €195 miljoen euro kosten, maar levert €700 miljoen euro op. De dikke €500 miljoen euro die overblijven moeten besteed worden aan het verbeteren van het Duitse wegennetwerk. Critici beweren echter dat het systeem niets oplevert. Ondertussen vrezen ondernemers in Duitse grensstreken dat buitenlanders weg zullen blijven.
Gisteren maakte Alexander Dobrindt al bekend dat ook B-wegen onder het tolsysteem zullen gaan vallen, eerder werd er nog vanuit gegaan dat het alleen om de Autobahn ging.
dondeboer zegt
Hmm ik zie dat ze het weer slim hebben gedaan. Bijna iedereen gaat langer dan 10 dagen op vakantie, dus je bent al snel verplicht om het vignet van 2 maanden te kopen.
potver7 zegt
@dondeboer: Nu geef je ze echt teveel credit hoor. Ze hebben het vooral heel goed van Oostenrijk afgekeken.
dondeboer zegt
@potver7: Je hoeft t ook niet zelf te bedenken om het slim te doen. In Slovenie hebben ze dat systeem ook en ik gok dat er meer landen zijn.
Thomasio zegt
@dondeboer: Ja in Slovenië hebben ze dat inderdaad heel slim gedaan. Men neme dezelfde tweebaans 80km-weg die door het hele land loopt, schilder wat muurtjes rood en wit en hoppa, dat is dan €27,- alstublieft! (dat was 4 jaar geleden het geval, ik weet niet of er ondertussen iets verbeterd is).
koenmb zegt
@dondeboer: Koop dan 2 keer een vignet van 10 dagen?
MrSkyline zegt
@koenmb: jeej 2 euro in de pocket!
Maargoed ik denk dat er een stuk minder mensen over de grens gaan tanken nu. Je moet ineens een hoop meer kilometers maken per jaar wil het de moeite waard zijn om een tolvignet te kopen.
3246cm252kw zegt
@MrSkyline: ik denk ook dat ze er niet echt rekening mee hebben gehouden dat er zo veel minder mensen die dicht bij de Duitse grens wonen bij hun komen tanken. Als nog ben je met een benzineslurper wel goedkoper uit maarja het is nog steeds een mijl op zeven als je speciaal 20 kilometer om rijdt en dan ook nog eens tol moet betalen, dan word het verschil wel heel erg nihil lijkt mij.
bimmerfanatic97 zegt
@dondeboer: 10 dagen is berer als je op wintersport gaat
lincoln zegt
veel plezier met dat half miljard ..
alleen geen zwarte pietjes voor kopen hoor ..
want dan ben je in no time het 10-voudige weer kwijt ..
e1000bmw zegt
De Duitse hermandad kennende zal dit maar mondjesmaat gehandhaafd worden…
motoragent zegt
@e1000bmw523i: Dat hadden ze zelf ook al bedacht, vandaar dat ze het met camera’s gaan doen die je kentekenplaat scannen en controleren of deze in de Vignet-database staat. Zo niet = automatisch bon op de mat
e1000bmw zegt
@motoragent: …
*Gaat modder over kentekenplaat (voor) smeren*
3246cm252kw zegt
@e1000bmw523i: lekker boeiend die paar euro. Als je gepakt wordt met je kenteken onder de smurrie dan krijg je waarschijnlijk een grotere prent….
Rob zegt
En als ik een dagje naar Duitsland ga?
Stel dat ik iemand moet droppen bij Flugplatz Klausheide, na bij Nordhorn, iets wat zo nu en dan voorkomt. Kost me dat elke keer een tientje..?
screamer zegt
@Rob: Ik ben benieuwd wat de boete wordt. anders waag ik het er wel op
lincoln zegt
@Rob:
nee .. dat klinkt misschien raar .. maar voor jou maken ze een uitzondering ..
iedereen op de planeet aarde moet nml gewoon betalen .. behalve jij ..
mercedesclk350 zegt
@lincoln: Hé, het logisch denkende brein van Autoblog heeft ook weer iets te zeggen…
@Rob: tsja dat denk ik dan, misschien dat ze daar wel iets op vinden.
Rob zegt
@lincoln:
Ik betaal sowieso nooit, gewoon uit gewoonte. Maar toch prettig dat ze een uitzondering voor mij maken.
notsobig zegt
Sorry meneer de politieagent, dat we geen vignet hebben, wir haben es nicht gewußt…
mout zegt
@notsobig: Maut – OK. Maar eerst mijn fiets terug.
Welke kant op? Immer gerade aus.
Zo. Hebben we dat ook weer gehad. (laat ik nou een bruin overhemd aanhebben vandaag…)
gtwillem zegt
Als er maar plekken blijven waar je nog legaal even de 200+ mag aantikken, vind ik het wel prima. 22 euro voor twee maanden valt best mee. En in Oostenrijk betaalde ik ook al tol (vignet) en Italie op veel snelwegen ook (en die is ietsje duurder).
Vergeet niet dat het wegen onderhoud veel meer kost dan hier in Nederland. Hier hebben we veel minder ‘doorreizigers’ dan in Duitsland. Daarnaast is het in Nederland lekker makkelijk: alles vlak, geen bergen (maar een paar dijken en bruggen).
Jammer dat ze niet het Franse model hebben genomen. Daar betaal je ook tol, maar alleen op bepaalde wegen (die in goede staat zijn en je kan er nog redelijk doorrijden ook).
Wat kost een rondje ‘Ring tegenwoordig? 24 euro? Valt de Autobahn nog flink mee.
3246cm252kw zegt
@gtwillem: helemaal gelijk! Dat gezeur voor die paar euro. Het zou veel erger zijn als ze overal snelheidslimieten gaan toepassen!
gtwillem zegt
@3246cm252kw: S54!!! Welkom terug op AB!
3246cm252kw zegt
@gtwillem: hartelijk dank heer! :-) maar heb een M54B30 wist je toch? Ik heb hem laatst gepost op autojunk met me winterwielen :-) weet alleen niet hoe ik je een link kan sturen vanaf me iPad… Titel was: Mijn winterwielen :-). Verder alles goed? K ben heel erg druk geweest vandaar….
gtwillem zegt
@3246cm252kw: Ik refereerde aan jouw naam! Zal ik de mijne naar N52B30 160kW moeten wijzigen ;-).
Alles goed hier: in de dode uurtjes AB volspammen. Alleen worden die uurtjes steeds kleiner in aantal: er zal toch benzine gekocht moeten worden!
3246cm252kw zegt
@gtwillem: dacht ik al, maar vermelde het toch even om niet te veel eer met deze naam te behalen :-) maar inderdaad meeste berichten blijven spam hier en hebben weinig toegevoegd waarde. Blijft leuk om te zien hoe emoties loskomen bij bepaalde merken, terwijl we eigenlijk 1 grote groep autoliefhebbers zijn.
eltee zegt
@3246cm252kw: Was je titel niet: “Me winterwielen”?
3246cm252kw zegt
@eltee: titel was letterlijk: Mijn winterwielen :-)
3246cm252kw zegt
@eltee: haha lol snap hem nu pas, ben net wakker 06.30 uur maarja was een foutje in de beschrijving ja maar niet in de titel :-p maar dit zijn inderdaad die spamberichten waar gtwillem het over had lol stink er vol in!
azenomei zegt
Wanneer voeren wij eens tax in voor alle buitenlanders. Weg met dat niet betalende europa tuig uit ons land.
potver7 zegt
@CasperH: Hoezo is dit afzetterij? Kijk eens naar de Oostenrijkse vignetprijzen, die zijn een stuk hoger. Voor dat geld krijg je maar 2.000 km snelweg, tegen 13.000 km in Duitsland ;)
En een retourtje Zuid-Frankrijk over de péage lukt niet voor het geld dat je (straks) in Duitsland en Oostenrijk samen kwijt bent voor twee tweemaandelijks vignetten.
Kortom, betalen is nooit leuk, maar ik vind het tarief nog alleszins schappelijk.
lincoln zegt
@potver7:
nog wel ..
maar belastingverlaging bestaat niet ..
dus gaat het gewoon jaarlijks 10% duurder worden ..
mashell zegt
@potver7: het gaat niet om het tarief. Het gaat erom dat de Duitsers die wegen met belastinggeld hebben aangelegd, jarenlang wegenbelasting van Duitse automobilisten voor van alles en nog wat hebben gebruikt behalve het wegen onderhoud. Nu de wegen (en bruggen) enorm zwaar achterstalling onderhoud hebben moeten de buitenlanders voor de reparatie gaan betalen. Dat klopt in Europese zin niet. In Frankrijk zijn de peages met prive geld aangelegd en daarom mag er tol worden geheven. Oostenrijk is een uitzondering omdat het een een transit land is met vanwege al die bergen een nogal dure infrastructuur.
potver7 zegt
@mashell: Motorrijtuigenbelasting is een houderschapsbelasting, geen verbruiksbelasting. De opbrengst gaat dus gewoon naar de algemene middelen en kan voor van alles gebruikt worden. Dat is in Nederland zo, en ook in Duitsland. Dat is dus geen argument.
Hoe de aanleg gefinancierd werd is voor mij niet zo spannend; wat voor mij telt is hoe veel ik als buitenlander kwijt ben op een regulier (vakantie)tripje. En vooralsnog is Noord-Italië goedkoper te bereiken dan Zuid-Frankrijk. En de zakelijke rijder die regelmatig in die landen komt, is in Duitsland voor 100 Euro per jaar klaar, maar moet in Frankrijk waarschijnlijk een veelvoud daarvan aftikken.
Inderdaad zijn de Autobahnen betaald uit de algemene middelen, en dat blijft ook zo. Voor Duitse autobezitters gaat de MRB omlaag om de tol te compenseren. Blijft over dat buitenlanders straks wel moeten betalen. Dat is niet leuk, maar nogmaals: ik vind het bedrag alleszins te overzien.
eltee zegt
@potver7: Gelukkig dat ze niet het Franse model genomen hebben, retourtje Zuid-Frankrijk over de tolwegen: €140,-…
hillegaar zegt
yes wintersporten wordt nog duurder blij mee
luuktb zegt
Met het Duitse boete systeem zal de bekeuring hooguit 3 tientjes zijn.
Jaws149 zegt
En helaas ook voor motoren :(
mashell zegt
@Jaws149: “Binnendoor rijden en 5 kilometer na de grens de autobahn op. Hoppakee het vignet omzeild.”
Dat gaat natuurlijk niet werken. In heel Duitsland staan portalen voor LKW maut, die scannen nu al alle voertuigen, koud kunstje om die ook de PKW maut te laten controleren.
Jaws149 zegt
@mashell: Ik snap je reactie niet helemaal. Ik suggereer toch niet naar het willen omzeilen van het moeten betalen van tol? Ik zeg alleen maar dat ik het jammer vind dat ik als motorrijder ook tol moet gaan betalen… Stukje rijden in Duitsland moeten we voortaan maar achterwege laten denk ik…hoef ik maar 1x per jaar er paar keer doorheen
mashell zegt
@Jaws149: volkomen terecht dat je me niet snapt, deze reactie is op de verkeerde plek terecht gekomen. Gaat hier wel eens vaker verkeerd.
mick09 zegt
Binnendoor rijden en 5 kilometer na de grens de autobahn op. Hoppakee het vignet omzeild.
Even serieus, het is een slecht plan wat waarschijnlijk niet veel zal opleveren. Hier, in het verre zuiden van het land zullen er minder mensen naar Aken gaan om te gaan shoppen, uitgaan, uiteten, naar de sauna etc. Het makkelijkste is om via de autosnelweg/autobahn naar Aken te gaan. Binnendoor kost teveel tijd. De Duitse econoom die de cijfers in elkaar geflanst heeft heeft de inkomstenderving (IB – BTW- accijnzen) van het grensverkeer natuurlijk niet meegerekend. Ik weet niet hoe het in de rest van de grensstreek zit maar hier in de buurt zit je toch snel op B-wegen.
Donstil zegt
@mick09: De Nederlanders die hun geld nu uitgeven in Duitsland blijven vervolgens in Nederland en dat is weer goed voor onze eigen economie.
Op een avondje uit is €10,- voor een vignet natuurlijk geen zak maar dat geheel terzijde. Zeker als je met meerdere mensen in 1 auto gaat.
yupyup zegt
@Donstil: één keer een tientje niet nee. Ik woon relatief dicht bij de grens, dus ga vrijwel elke week uit in duitsland. Maar we gaan niet elke keer met dezelfde auto, dat betekend dus elke week een 10’tje.
Opzich maakt dat idd nog steeds weinig uit, gedeeld door vier man in een auto is het 2,50, een drankje in de club. Maar puur uit principe denk ik niet dat we dit elke week gaan betalen.
Design_Driven zegt
Nogmaals dit zou europa natuurlijk moeten verbieden. Dit druist dan technisch niet niet tegen het vrij verkeer van mensen en goederen in maar uiteraard doet het dat wel. Eigenlijk is het nietsmeer dan een visum voor je auto.
Ik heb het hier eerder gezegd, ik rij regelmatig naar Moldavië, dan moet ik nu al stoppen en aftikken bij Oostenrijk, Hongarije en Roemenië. Heel irritant want je moet overal stoppen om die k*t vinnet te kopen en het loopt behoorlijk op ook. Hier komt straks Duitsland wie weet wellicht ook nog België bij. Voor mij is het het einde van de Europese droom. Wat is straks het nut nog van de unie voor de gewone man. (beetje overdreven, dat weet ik ook als NL’er in een Europees land)
Ik snap de landen die veel buitenland verkeer over hun wegen wel maar misschien wordt het tijd voor een deeltje Europese wegenbelasting. Daaruit wordt dan dan ook een stukje onderhoud gefinancierd zodat nationale wegenbelasting omlaag kan (wat dan in NL weer niet gebeurd uiteraard)
Het is dat ik graag in Duitsland kom want inmiddels voel ik me niet meer welkom, mijn auto mag de meeste steden al niet meer in (Rode Umweltplakette) en nu moet ik ook nog dokken om naar de steden te komen die ik niet in mag.
Donstil zegt
Ach ik kwam afgelopen week met de auto uit Alicante.
Alicante > Utrecht was ruim €130,- tol.
Geef de Duitsers eens ongelijk dat ze zoiets ook willen invoeren.
Die Jankies die in de grensstreek wonen tanken dan maar lekker ik Nederland. Dat doen wij toch ook allemaal?
Design_Driven zegt
De 2de zin doe ik even over:
Dit druist dan misschien technisch niet in tegen het “vrij verkeer van mensen en goederen” maar het ondermijnd het wel. Bovendien vind ik dat het wel degelijk tegen de gedachten van dat verdrag in gaat.
Jantje_555 zegt
zit die umweltzone sticker dan mee in die prijs?
slak zegt
Volgens diverse Duitse sites alleen op Autobahnen tol voor buitenlanders?
http://www.heute.de/verkehrsminister-dobrindt-will-500-millionen-mit-pkw-maut-einnehmen-die-kernpunkte-der-plaene-im-ueberblick-35681688.html
tweetyv6 zegt
@slak: Klopt. Houders van in Duitsland geregistreerde voertuigen moeten ook voor de Landstrassen gaan betalen
desjonnies zegt
Als ik goed geïnformeerd ben, dan moet die blauwe vrachtwagen €0,155 per KILOMETER betalen. De opbrengst van deze zgn Maut wordt sinds 2011? aan de wegenaanleg en onderhoud wordt besteed
In 2010 was de opbrengst van de LKW Maut zo’n slordige € 4,87 Miljard!!!!!!!!!!!, terwijl de tolkosten een schamele 600 Miljoen Euries bedragen.
’t is dus big business.
En niets anders.
Om de Europese gedachte in stand te houden en om de verbroedering en verdere integratie van Europa te bevorderen zoals De Gaulle en Adenauer het destijds voor ogen hebben gehad is dit natuurlijk een enorme fail.
Zoals ik gisteren al zei, VRIJHEID, politici hebben hun mond altijd vol over onze VRIJHEID, behalve als het geld kan opleveren, dan is onze vrijheid (want daar hebben we het over) ineens niet meer zo belangrijk.
We zijn inmiddels verzeild geraakt in een Europese nachtmerrie met dolende asielzoekers in de regio Nord Pas-de-Calais in Frankrijk, waar niemand raad mee weet, wij, de Hollanders gaan EINDELIJK de Italianen helpen met patrouille boten die voor de Noord Afrikaanse kust gaan patrouilleren om de Italianen die er helemaal alleen voor staan te helpen.
Het begint een beetje op ” der untergang des abendlandes ” te lijken, die hele Europese droom.
We zouden beter af zijn zonder. Europa.
norge zegt
@desjonnies: Mijn buurman zet zijn huis binnenkort te koop….
jrk68 zegt
@norge:
Gaat dat kosten??
Heeft het pand waterschade? Het was nogal een natte boel daar in Norge zag ik.
norge zegt
@jrk68: Gelukkig niet in mijn wijk ;)
500.000 of zoiets…
lekkaah zegt
@norge: NOKjes ? :)
norge zegt
@lekkaah: Nee dat was Euro, ongeveer 4 miljoen nokjes.
norge zegt
Al die negatieve reactie’s….Is er eindelijk iets waar die arme “grens” benzinestations wat mee kunnen verdienen…
Stefje zegt
Dit is toch hartstikke positief? Nu gaan veel mensen die in de grensstreek wonen wellicht toch gewoon weer boodschappen doen en tanken in Nederland. Zo zie je maar weer, hoe erg onze overheid het ook verprutst, de buren redden ons toch wel ;)
yupyup zegt
@Stefje: ik denk toch dat dat tegenvalt, de mensen die dat echt doen om goedkoper uit te zijn, halen die 130€ per jaar er ook wel uit!
Als je tankt en boodschappen doet in duitsland dan scheelt dat behoorlijk, als je grote inkopen hebt heb je dat bedrag er met twee/drie keer shoppen in duitsland wel uit.
w0o0dy zegt
Ik stel voor dat wij vetbelasting gaan heffen op de stranden… buitenlanders boven de 75kg slaan we aan voor 1 euro per kopen per dag… Dan nog de belasting op hash en wiet en het gaatje is weer gedicht.
P.s. waarom moet NL 600miljoen extra aftikken maar de Duitsers noppes?
jrk68 zegt
@w0o0dy:
Dat komt omdat onze schaduw economie veel groter is dan verwacht.
Dus niet schelden richting Brussel, het is de allemaal schuld van onze bloeiende drugsscene….
e1000bmw zegt
@jrk68: en seksindustrie…
w0o0dy zegt
Kopen moet natuurlijk kilo zijn.
killbugsfast zegt
Heeft dit ook invloed op het tarief van mijn klusjesPool?
VeniVidiVici zegt
En nu ben ik benieuwd naar het boete bedrag als je gewoon zonder tolbetaling Duitsland doorkruist… Polizei ging er weinig tot niet op controleren!
VeniVidiVici zegt
@venividivici: ging=gaat
peke zegt
Voordeel voor stations bij grensstreek, daar soort pas halen betekent wellicht nog extra tankinkomsten
borrelnoot zegt
Ik weet niet zo goed op wie ik bozer ben; Duitsland die het gewoon doet omdat het kan, of braafste kneuzenlandje van Europa Nederland die het niet doet. We zijn veel te lief en aardig hier. Gewoon hier ook tol voor buitenlanders. We hebben Rotterdam, ze blijven toch wel komen.
offroad zegt
Wanneer Nederland nu ook tol invoert en de wegenbelasting verlaagt, heb ik mijn geld weer terug.
Zeg eeeeh, mijnheer Wiebes……
367pk zegt
Zolang ik maar geen sticker op m’n ruit hoef te plakken vind ik het best: na 1 weekje wintersport ben ik 2 uur bezig om dat kreng van m’n ruit te halen
lincoln zegt
@367pk:
eerst wanten uit trekken suffe ..
trabbit zegt
Heel die termijn-vignetten zijn natuurlijk om te cashen. Als het puur gaat om verkeer dat doorreist naar een ander land zal diegene niet langer dat 1 dag in Duitsland zijn en 2 a 3 weken later nog een dag. Als het dan toch moet komen kies dan een tol systeem waar je gewoon aftikt voor de dagen dat je er bent met de mogelijkheid een abonnement te nemen als je erg vaak in Duitsland komt.
KEV9 zegt
Zullen ze op de luchthaven van Dusseldorf ook gezellig vinden
yupyup zegt
@soulmaster: jup, de luchthaven, het winkelcentrum in Oberhausen, de clubs index, aura en zak. En ga zo nog maar even door.
Ik denk dat een deel van deze bedrijven wel een actie verzinnen, om de nederlanders toch binnen te halen. Bijvoorbeeld bussen vanaf de grens of een (gedeeltelijke) vergoeding van de tol.
KEV9 zegt
De boete ligt op 150 euro per overtreding maar dit kan oplopen tot bijna 400 euro voor diegenen die stelselmatig de tol ontduiken
erikspeed zegt
Kostprijs valt nog mee.
In Frankrijk en vele andere is’t 2 keer betalen.
Een keer voor de “snel”wegen
ardonjr zegt
22 euro per 2 maanden. Dat valt me nog alles mee.
Een tripje van en naar Parijs ben je op een dag al 26 euro aan tol kwijt.
Alfarobert zegt
Nu wordt het 22euro in 2 maanden maar dat bedrag wordt elk jaar verhoogt.Gaat mee met de huurprijzen van woningen.Die verhogen toch ook elk jaar?Denk ik.