• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duitsland: tolpoortjes door heel Europa

Auteur: willeme, gepost 23 juli 2020 om 12:02 – 61 Reacties

tolpoortjes door heel Europa

Een nieuw idee: tolpoortjes door heel Europa. Altijd leuk als Duitsers zich met infrastructuur gaan bemoeien.

Het is het laatste bastion voor petrolheads: de Duitse Autobahn. Zeker als deze naar de Nordschleife of de Hockenheim leidt. Terwijl je in een achterwielaangedreven sportcoupe zit met handbak en atmosferische motor. Het automobiele Nirvana. Bijzonder maar waar: anno 2020 is bovenstaand getekende beeld nog altijd mogelijk.

Heimat

Maar links en rechts begint dit droombeeld telkens meer scheurtjes te vertonen. Ditmaal gaan we het niet hebben over de afschaffing van de maximum snelheid, iets waartegen De Groenen zich in Die Heimat al jaren verzetten. Nee, nu gaat het om een andere manier om het milieu te redden: tolgeld.

Andreas Scheuer

Nu gaan er al langer geluiden rond over betaling van tolgeld en de Autobahn. In dit geval gaat het een stuk verder, aldus Reuters. Andreas Scheuer, de Minister van Transport wil namelijk dat héél Europa over gaat op een tolsysteem. Als het aan hem ligt, komen er tolpoortjes door heel Europa.

Acht jaar

Het is de bedoeling dat binnen acht jaar alle auto’s, vrachtwagens en busjes geld moeten gaan betalen om Europa door te mogen. Daarentegen moeten bussen, touringcars en motorfietsen wel gratis door Europa kunnen reizen volgens deze nieuwe plannen.

Andere maatregelen

Of het zover gaat komen dat er tolpoortjes door heel Europa komen, valt nog te bezien. In Duitsland is niet iedereen fan van het systeem. Sommigen denken dat andere maatregelen meer effect gaan hebben om de CO2-uitstoot te verminderen, zoals het verhogen van de accijnzen.

Niet vreemd

De gedachte is op zich niet heel erg vreemd. In veel Europese landen, zoals Italië en Frankrijk betaal je al tol voor de betere snelwegen. In Duitsland zijn ze al langer op zoek naar een manier om meer verdiensten te kunnen genereren. Het is een typisch ‘doorreisland’ en plaats van de eindbestemming, zoals in Nederland vaker het geval is. Om dit gemis van omzet goed te maken, is tol een oplossing.

Via: The Truth About Cars

Fotocredit: 9ff GT2 GT750 bij afslag Dortmund door @tombarry via Autojunk.

Ook interessant!

  • Bugatti reageert op autobahn schandaal
    Bugatti reageert op autobahn schandaal
  • Golf-segment keldert in populariteit in Europa
  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • Autobahn limiet
    'Autobahn limiet is gelijk aan Amerikaanse wapenwet'

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

autobahn, europa-eu, geld, snelweg

Vorig bericht: « BMW Individual doet de M340i xDrive Touring
Volgend bericht: ABT A5 Sportback krijgt null Pferden extra? »

Lees Interacties

Reacties

  1. retetikker zegt

    23 juli 2020 om 12:24

    Europese kilometerheffing op basis van alleen voertuigmassa pls.

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      23 juli 2020 om 14:56

      Ik vind het prima om flink meer te betalen, zelfs in NL. MAAR doe dit met visie, niet met tolpoortjes!
      Bedenk iets toekomstbestendigs, want over een paar jaar moeten anders al die obstakels weer weggehaald worden wegens het autonoom rijden.

      Er zou zoiets moeten komen als een carkit, je telefoon gaat er in en registreerd dat je aan het rijden bent. Voor die kilometers betaal je. Zonder die telefoon in de houder, kun je niet rijden, of slechts 10km voor emergency doeleinden (ik noem maar even wat)
      En als je je tel bent vergeten kun je een code intoetsen of op iemand anders zijn telefoon registreren dat jij aan het rijden bent.

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        23 juli 2020 om 18:55

        @dutchneon: waarom moet het wegens autonoom rijden weer weggehaald worden? Het gaat om voertuigverplaatsingen, niet om wie er gas geeft…

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      23 juli 2020 om 15:31

      @retetikker: spitsheffing voor knelpunten en/of grenzen en de rest alles in de brandstof (en de toekomst snelladen). De vervuiler betaald.

      Wanneer een boete van Frankrijk naar mijn huis kan komen dan moet een factuur voor knelpunten geen probleem zijn, echter ga aub niet zoals in Frankrijk overal tolpoortjes plaatsen. Laatste moest ik 80ct betalen (bij grens van Spanje), waanzin.

      Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    23 juli 2020 om 12:34

    Op zich logisch. Kosten op basis van uitstoot aub. Waarom worden motoren uitgesloten? Niets tegen motorrijders maar is toch voornamelijk, voor de meesten, een hobby?

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      23 juli 2020 om 13:04

      @pomoek: kosten op basis van uitstoot hebben wij al, dat heet BPM, daar zit de milieu toeslag in verwerkt

      Login om te reageren
      • okdoei zegt

        23 juli 2020 om 15:34

        @rike: ook in de accijns op brandstof.
        Immers, over het algemeen: hoe meer een auto uitstoot, hoe hoger het brandstofverbruik, hoe vaker je moet tanken.

        Login om te reageren
        • RiKe zegt

          23 juli 2020 om 18:42

          @okdoei: exact, dus er zitten al op z’n minst 3 belastingen op een auto (brandstof accijns, BPM, en wegenbelasting) en nog is het niet genoeg voor onze graaiers

          Login om te reageren
      • pomoek zegt

        23 juli 2020 om 22:44

        Ja, dat is een idiote heffing waar we van af moeten. Zoals tol op basis van uitstoot. Nog niet ideaal overigens. Als je toch aan Europese belastingen gaat denken doe dan de accijns in heel Europa omhoog!

        Login om te reageren
    • sollie1984 zegt

      23 juli 2020 om 14:10

      @pomoek: kosten op basis van gebruik. Ook EV’s mee betalen. Geen gezeik met kortingen of wat dan ook.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        23 juli 2020 om 22:45

        Nee dat is een slecht idee!

        Login om te reageren
        • Baroen zegt

          24 juli 2020 om 21:01

          @pomoek: Nee, da’s een goed idee! Absurd die vrijstellingen.

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            24 juli 2020 om 21:03

            Verkoop van ev’s stort in, CO2 uitstoot omhoog, compensatie door alles wat beweegt. Is een slecht plan.

            Login om te reageren
            • goodvibrations zegt

              24 juli 2020 om 23:03

              @pomoek: die co2 besparing is peanuts.. Echt waar.. Wellicht had je een andere indruk omdat elektrisch vs ice zo “tastbaar” is.. Maar met minder moeite (subsidie) haal je deze besparingen ergens anders..

              Login om te reageren
              • pomoek zegt

                24 juli 2020 om 23:08

                Klopt. Maar dat zou denk ik wel anders zijn als de kosten voor het Ice rijden zouden worden doorberekend in de prijs van brandstof of op een andere manier van co2 heffing.

  3. petroldrinker zegt

    23 juli 2020 om 12:43

    Opzich voor, maar dan ook voor iedereen, dus ook motoren, bussen en touringcars, niemand mag er aan ontkomen dan in mijn optiek, beter dan de wegenbelasting zoals wij dat hier kennen, de EV’s die zwaarder zijn zijn (zover ik weet nogsteeds) goedkoper pm ondanks hun hogere gewicht wat gewoon vd zotte is. De gebruiker betaald toch roepen ze altijd hier?

    Aan de andere kant worden de leukere weekendjes weg naar de ring ofzo nog duurder dan…. blijft een moeilijk iets.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      23 juli 2020 om 13:07

      @petroldrinker: Als dit wordt gedaan vanuit een milieu- en klimaatoogpunt moet je de bussen en touringcars juist vrijstelling geven van de tol, zodat het OV en andere vormen van groepsreizen niet duurder wordt. Eigenlijk zou je die bedrijven zelfs moeten subsidiëren, zodat busvervoer zo spotgoedkoop wordt dat mensen met alle liefde de auto laten staan.

      Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        23 juli 2020 om 14:42

        mij ga je niet snel meer op een flixbus of ander openbaar vervoer zien. En dat weten ze dat de meeste zo gaan worden, dus daarom wordt het autorijden nog wat duurder!

        Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        25 juli 2020 om 10:28

        ik doe het alleen niet vanuit een milieu en klimaatoogpunt… dat zou voor mij echt de laatste reden zijn.

        Login om te reageren
  4. laarhovenn zegt

    23 juli 2020 om 12:50

    Hoe zit dat dan met de interne markt en haar verkeersvrijheden??

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      24 juli 2020 om 09:47

      @laarhovenn: huurrr durrrr europa wil alleen maar inze ekenemie stuk maken net als Rutte en de linkse elite en de buitenlanders! Want Nederland en de Nederlanders zijn het beste met onze cultuur!

      Login om te reageren
      • tttijn zegt

        25 juli 2020 om 11:12

        @kle500: nee maar wij zijn tot een aantal jaar geleden wel een soevereine staat geweest met een democratie waar een aantal mensen zich redelijk prettig voelden met elkaar. Hear hear…dat is volledig kapot.

        Login om te reageren
  5. kniesoor zegt

    23 juli 2020 om 12:57

    Alle europese staten op 1 noemer krijgen . . . wordt een interessante exercitie. Komt vermoedelijk geen reedt van terecht.

    Login om te reageren
    • davido89 zegt

      23 juli 2020 om 13:47

      Een Europa betekent vermoedelijk dat wij hier de hoofdprijs aan tol gaan betalen zodat ze op het platteland van Bulgarije acceptabele wegen kunnen aanleggen..

      Login om te reageren
  6. monsieurleloure zegt

    23 juli 2020 om 13:00

    Duitsland kan beter eerst zorgen dat de Autobahn eens goed berijdbaar wordt zonder al die Baustelle voordat ze tol durven te vragen ??

    In dat opzicht doet Frankrijk dat een stuk beter

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 juli 2020 om 14:34

      Ze hebben juist geld nodig om al die Baustellen en op instorten staande bruggen eens goed aan te pakken.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        23 juli 2020 om 14:39

        @mashell: misschien moeten ze dan het eigen wagenpark net iets meer gaan belasten. Wij betalen in Nederland heel erg veel, maar in Duitsland is het natuurlijk een lachertje. Er bestaat zoiets als de gulden middenweg…

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          23 juli 2020 om 18:39

          @lekbak: daar ben ik het helemaal met je eens. Maar de Duitse politicus die durft te zeggen dat auto rijden te goedkoop is in Duitsland die wordt niet herkozen (tenzij het er één van de Grünen is natuurlijk).

          Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      23 juli 2020 om 14:59

      ja precies, ik betaal met liefde 50 euro extra voor een fijne 3 baans peage waar de cruise gewoon op 140 kan en het lekker op schiet zonder baustelle!

      Login om te reageren
      • Turbo S zegt

        23 juli 2020 om 15:15

        Ook als je iedere dag zou moeten rijden?

        Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          23 juli 2020 om 17:02

          Dan zou ik zorgen dat dat niet hoeft, of iemand anders het betaald als van me gevraagd word om toch te rijden.
          Dat is eigenlijk het probleem en met COVID19 is gelukkig aangetoond dat bijna alle kantoorwerk ook vanuit huis gedaan kan worden!

          Login om te reageren
  7. bpc zegt

    23 juli 2020 om 13:02

    Liever tol dan snelheidsbegrenzing, dat motoren minder of niet betalen vind ik vrij logisch, ze veroorzaken geen file, amper schade aan het wegdek door het lichte gewicht en zijn als je alleen reist mileuvriendelijker. Die bussen en touringcars vind ik dubbel…
    Ik kom op mijn woonwerk een drukke baan tegen die altijd vast staat terwijl er een lege busbaan naast me licht, ik hb al vaker gedacht, als ik nu eens een bus koop om mijn woonwerk verkeer mee te doen dan spaar ik daar zeker een half uur uit! Anders gezegd, die bussen zouden alleen gratis mogen zijn indien er ook passagiers opzitten… Anders zou ik als transportbedrijf mijn vrachtwagens inruilen voor bussen…

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      23 juli 2020 om 13:32

      @bpc

      Een motor milieuvriendelijker?
      Mij lijkt de uitstoot smeriger dan van een auto.
      En mijn motor verbruikt 1 op 17, terwijl ik met de auto makkelijk 1 op 20 haal (beide benzine)
      Plus dat ik in auto meerdere mensen tegelijk kan vervoeren.
      Ik zou de motoren juist meer belasten.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 juli 2020 om 13:43

        @Hubert: als motoren aan dezelfde milieu eisen moesten voldoen als auto’s dan konden er geen motoren meer verkocht worden. Motorrijden is milieu technisch gezien een vieze hobby. Maar omdat het slechts een klein deel van het verkeer uit maakt is het geen echt probleem. Op dezelfde manier is een container schip absoluut heel smerig maar per vervoerde kilo per kilometer juist weer heel schoon.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          23 juli 2020 om 15:32

          @mashell: elektrische motoren ;)

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            23 juli 2020 om 17:13

            Het zou een oplossing zijn. Voor de toerritjes is de actieradius al snel genoeg, de acceleratie is nog sterker dan wat motorrijders nu gewend zijn en van het lawaai op de dijkwegen zijn we dan ook af.

            Login om te reageren
      • e39540itouring zegt

        24 juli 2020 om 08:53

        @Hubert: bij dezelfde omstandigheden? Je zou zeggen dat dat natuurkundig erg moeilijk te verklaren is. Tenzij het een hele oude motor is…

        Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      23 juli 2020 om 14:44

      een motor milieuvriendelijk…komaan man! Vele hebben daarboven op, nog een rechte uitlaatlijn omdat er toch nooit naar de keuring moet worden gegaan. Net zoals bij speedboten trouwens.

      Ze willen gewoon het prive bezit van de auto aan banden leggen. Maar ze zorgen er zo alleen maar voor dat mensen minder weekendjes weg gaan en meer met vrienden en familie thuis zullen afspreken. Opnieuw een domper voor de economie.

      Login om te reageren
      • koekwaus zegt

        24 juli 2020 om 12:50

        @Jantje_555: waarom willen ze het privébezit aan banden leggen?

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 juli 2020 om 14:46

      Haha. Je hebt een transportbedrijf en je vindt het logisch dat je voor een motorfiets minder betaalt omdat deze minder weegt en zo de weg minder belast. Dan is het toch ook logisch dat je voor een 40 tonner vrachtwagen een paar zoveel betaalt als voor een auto van 1200 kilo? Zo ja, dan kan Den Haag eindelijk de vrachtwagens eens wat zwaarder belasten want die betalen nu zelfs minder wegenbelasting dan die auto. Het pamperen van bedrijven heeft in Nederland echt absurde vormen aangenomen.

      Login om te reageren
    • wijsneus zegt

      24 juli 2020 om 17:14

      @bpc: Op nederlandse busbanen mag je in de regel niet rijden met je privé-bus. Kan je beter een taxi-vergunning regelen.

      Login om te reageren
  8. RiKe zegt

    23 juli 2020 om 13:06

    Als dat er al doorheen komt dan zal dat volgens Nederlandse traditie gewoon een extra belasting bovenop alle huidige ridicuul hoge kosten komen. Alles om de automobilist leeg te trekken

    Login om te reageren
  9. 87sandyd zegt

    23 juli 2020 om 13:31

    Ik snap Duitsland deels wel. Ontzettend veel verkeer maakt gebruikt van de wegen in Duitsland.

    Sprak bijvoorbeeld eens een Poolse vrachtwagen chauffeur die naar Frankrijk moest maar via Nederland ging want dat was goedkoper.

    Ik vind dat wij voor dat soort verkeer ook gewoon tol moeten eisen. Zelfde geldt voor mensen die niet in Nederland wonen maar wel dagelijks gebruik maken van onze wegen. Die betalen dus niets, dat is toch vreemd?

    Een geautomatiseerd tol systeem die in alle landen hetzelfde is zou een prima oplossing kunnen zijn. Maar dat is denk ik wel een utopie.

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    23 juli 2020 om 13:50

    Eigenlijk hadden we al lang een goed universeel systeem in de EU, iedereen betaald in zijn thuisland en heeft verder recht op vrij verkeer in het buitenland. Maar de Duitsers hebben de boel qua onderhoud laten verslonzen en willen niet de eigen burgers om een eerlijker bijdrage vragen. Wat ze eigenlijk nodig hebben is geen tolpoortjes door heel Europa maar BPM in Duitsland.
    Maar als ze dit Europees voorstellen (ik ben er voor om zoveel mogelijk Europees te regelen) dan ook meteen universele Europese verkeersregels en verkeersborden afspreken.

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      23 juli 2020 om 14:47

      Iedereen een postbus in Bulgarije dan…daar betaal je amper voor je dikke 6 cilinder terwijl je hier al stevig moet aftikken voor je 1.0 3 cilinder…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 juli 2020 om 17:11

        Uiteraard is er de regel als je meer dan een aantal maanden aaneengesloten in een buitenland verblijft je dan de auto moet omschrijven naar dat land. Dat (bijna) geen Bulgaar, Pool of Roemeen dat ooit doet is een andere zaak.

        Login om te reageren
  11. 911targa zegt

    23 juli 2020 om 14:04

    Logisch plan. Dld transitie land.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 juli 2020 om 14:31

      Duitsland is inderdaad een transitie land. Quq energie transitie, weg van fossiel en kernenergie naar duurzame energie lopen ze voorop. Een transit land, zoals in het artikel gesuggereerd wordt, is het niet echt. Het is de grootste economie van Europa. Dus is het veelal de eindbestemming. Veel van wat er in de haven van Rotterdam aankomt gaat naar Duitsland. Nederlandse bedrijven doen het meeste zaken met Duitsland. Dat je er met de twee vakantieritjes naar Italië voor de zomervakantie en naar Zwitserland voor “de wintersport” er doorheen rijdt zet maakt het nog geen transit land.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        23 juli 2020 om 15:24

        @mashell: @mashell: “weg van … kernenergie naar duurzame energie” is een soort contradictio in terminis. Zie recente publicaties in diverse media.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          23 juli 2020 om 17:08

          Kernenergie is bijzonder duurzaam… van het afval kom je nooit meer af. En de centrales zijn onverzekerbaar zodat de staat garant moet staan. Nuchter beschouwd is het een nog nooit rendabele energiebron geweest met een naar afval probleem. Weg ermee! Kom maar terug als koude kernfusie eindelijk werkt.

          Login om te reageren
  12. xjs678qr zegt

    23 juli 2020 om 14:26

    Goed plan. Kan je direct belastingen aan je thuisland betalen voor je kilometers in het buitenland…

    Login om te reageren
  13. Alex_79 zegt

    23 juli 2020 om 15:23

    “Het is het laatste bastion voor petrolheads: de Duitse Autobahn. Zeker als deze naar de Nordschleife of de Hockenheim leidt. Terwijl je in een achterwielaangedreven sportcoupe zit met handbak en atmosferische motor. Het automobiele Nirvana. ”

    Mooie wervende opening, maar hij klopt inmiddels allang niet meer. Continue wegopbrekingen, omleidingen, werkzaamheden, snelheidslimieten flitspalen. Om maar te zwijgen over de kwaliteit van het wegdek. De laatste twee roadtrips heb ik de autobahn zelfs compleet vermeden ten zuiden van Keulen,voor een paar stukken in Thüringen en Oberfranken na waar het echt niet anders kon.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      24 juli 2020 om 00:34

      Probleem is dat onderhoud aan de autobaan betaald moet worden door de overheid.
      Maar die hebben daar het geld niet voor.

      Dus word het op diverse plekken betaald door de lokale overheid die er ook het geld niet voor heeft. Dus wat doen ze? Ze beginnen en als het geld op is stoppen ze en gaan dan verder wanneer er weer geld is. Met als resultaat dat het niet opschiet.

      Ander leuk probleem is dat ze daar vrij vaak met werkzaamheden beginnen voor nieuwe wegen terwijl al het benodigde land nog geeneens in hun bezit is.

      Login om te reageren
  14. bmwpowerm5 zegt

    23 juli 2020 om 16:12

    en als je door België moet krijg je dan geld toe

    Login om te reageren
  15. bruinwerker zegt

    23 juli 2020 om 16:26

    Dan pak ik wel het vliegtuig voor het milieu. Al het verstookte bruinkool voor de tolpoortjes…

    Login om te reageren
  16. crashingduke zegt

    23 juli 2020 om 16:28

    Prima idee. Als alle andere auto gerelateerde belastingen ook rechtgetrokken worden.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      23 juli 2020 om 18:44

      @crashingduke: je hebt het over Nederland, dat komt er gewoon bovenop.

      Login om te reageren
  17. frank2b zegt

    23 juli 2020 om 17:40

    Supertoll!

    Login om te reageren
  18. deSjonnies zegt

    23 juli 2020 om 19:41

    En in Hambach Duitsland, koud 40 kilometer ten oosten van Heerlen ligt de grootste bruinkoolmijn van Duitsland. Zo groot dat de autobahn er omgelegd is en je een omweg van 10 kilometer maakt, en in de verte zie je de twee centrales staan, schijnt de meest Co2 uitstotende plek in Europa re zijn.
    Maar vooral door ouwehoeren over de auto de die overal de schuld van geven.
    Het gaat om de poen, niets anders.
    En doorrijden doe ik in het westen van Frankrijk of de doodstille Spaanse autopistes.
    De Duitse autobahn is één grote farce.

    Login om te reageren
  19. dees zegt

    24 juli 2020 om 00:30

    Dat de Duitsers hier nog steeds meer bezig zijn.
    Ze moeten miljarden investeren in de eigen infrastructuur, maar hier is geen geld voor.
    Ze hebben dat geld niet omdat ze al 30 jaar van plan zijn om de accijnzen op brandstof te verhogen en wegenbelasting.
    Maar dat word telkens niet gedaan om zieltjes te winnen bij de verkiezingen.

    Resultaat is dat hele stukken van de autobaan er zeer slecht bij liggen. Dat wegen die ze al dertig jaar aan het plannen zijn niet aangelegd worden met als resultaat spits in woonwijken.
    Etc.

    Dus de oplossing is dat anderen van betalen ervoor.

    Login om te reageren
    • wijsneus zegt

      24 juli 2020 om 17:19

      @dees: Precies, en als ze eenmaal iets aan het bouwen zijn duurt het 3x zo lang als in Nederland om get af te maken. In Duitsland richten ze liever een Baustelle in voor een jaar of langer, dan de weg te 2 weekenden te sluiten (of wat mij betreft 10 dagen) zoals het in Nederland vaak gaat.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North