
Met een aanschafsubsidie tot 9.000 euro is het aanschaffen van een nieuwe elektrische auto een stuk aantrekkelijker geworden.
Hoe beweeg je particulieren om een nieuwe elektrische auto te kopen? In Nederland moet er nog heel veel gebeuren om dit op gang te krijgen. Vanaf 1 juli 2020 is het de bedoeling dat kopers in aanmerking komen voor een aanschafsubsidie van 4.000 euro op een elektrische auto. Dit bedrag is van toepassing op nieuwe EV’s tussen 12.000 en 45.000 euro. Het is een stap in de goede richting, al zal 4.000 euro niet een enorm verschil gaan maken. Een Seat Mii Electric komt met zo’n korting neer op 19.400 euro. En dat is nog steeds een hoop geld voor een auto uit het A-segment.
Duitsland verdubbelt aanschafsubsidie
Onze oosterburen gaan nog een stap verder. De huidige regeling met betrekking tot de aanschafsubsidie gaat op de schop. Kregen de Duiters tot op heden een korting van 3.000 euro op de aanschaf van een Battery Electric Vehicle (BEV). De overheid heeft besloten deze subsidie te verdubbelen. De nieuwe regel gaat naar verwachting per 1 juli 2020 in.
Tot en met 31 december 2021 krijgen Duitsers een korting van 6.000 euro vanuit de overheid op de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. De bijdrage vanuit de fabrikanten (3.000 euro) blijft hetzelfde. Dit betekent effectief een aanschafsubsidie van maar liefst 9.000 euro op een nieuwe elektrische auto. De Duitse overheid hoopt zo de transitie van ICE naar BEV sneller te laten verlopen.
Goedkope elektrische auto
Nu pakken we diezelfde Seat Mii Electric er even bij. In Duitsland is deze EV er vanaf 20.650 euro. Met de nieuwe aanschafsubsidie voor elektrische auto’s komt de prijs uit op 11.650 euro. Dat betekent dat de Duitsers voor een ruime 11 mille een nieuwe elektrische auto op de stoep hebben staan.
De aanschafsubsidie is van kracht op elektrische auto’s tot en met 40.000 euro. Daarmee vallen Tesla’s en andere luxe elektrische auto’s buiten de boot. EV’s als de Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, BMW i3 en de Renault Zoe komen wel in aanmerking voor de subsidie.





Als ik in de markt zou zijn voor A segment, en ik kan dat voor 12k kopen, zou het een heel simpele beslissing zijn om elektrisch te doen. Goede stap van de Duitsers.
@grasvreter: idd.. Dus volgend jaar met z’n allen deze ev’s uit Duitsland halen zonder BPM enz invoeren en markt hier verzieken..
@tvr1974: Onze markt wordt verziekt door onze overheid, niet die van de buren…
Het zou toch eerst 1 juli dit jaar zijn? Heb ik iets gemist?
@fransananas: de Nederlandse subsidie bedoel ik dan
@fransananas: Die Nederlandse subsidie is een lachertje.
@fransananas: Correct, dat is nog steeds zo: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/hoe-krijg-ik-als-particulier-subsidie-voor-mijn-elektrische-auto
Dan nog zou ik er niet een kopen. Een auto moet je zintuigen prikkelen. Het geluid van de motor, de geur van benzine etc. dat ontbreekt allemaal bij een Elektrische auto.
Het zal me mn …. roesten, mn woon-werk ding moet zuinig, schoon, goedkoop en stil zijn. En een goede radio hebben.
@barchettadriver: ook op weg naar werk wil ik plezier. Juist dan!
Ieder z’n ding. Als ik in een auto rijd wil ik plezier hebben.
Ik heb net zoveel plezier in mn M3P als in mn hobbyautos.
Ik neem aan dat met ‘M3P’ dat Tesla-hok wordt bedoeld? Prima dat jij er veel lol mee hebt, maar wil je svp ophouden dat ding zo te noemen?
En als je het allemaal te lang vindt om te schrijven, dan Twitter je toch even met Musk?
@baklava: plezier met 100kmh per uur? Of je bedoeld dat ene stoplicht sprintje buiten de spits? Mehhh, doe mij maar een elektrisch voor woon-werk en wat leuks voor de vakanties en weekenden.
@baklava: dat gaat wel over naarmate je meer volwassen word. Dan mag dat ineens allemaal wat mimder.
@baklava: Waarom ben je dan altijd zo voor waterstof?
En 95% van de auto’s op de weg kunnen we het motorgeluid missen als kiespijn, en spreken ook op andere manier niet tot de verbeelding.
Als je auto naar benzine stinkt, dan moet je er mee naar de garage.
@baklava: gister een rondje met de auto van vrouwlief (100 pk op 1200 kg) gereden en het doet inderdaad wel iets met de ervaring. Echter weegt dat bij mij echt niet op tegen instant torque en het gevoel dat de auto maar gaat en gaat. En ja ook in een hybride van 1600kg met 100 pk elektromotor.
Als je auto stinkt zou ik toch eens naar de garage gaan. Daarbij, ruil 90% wat ik op de weg zie rijden is nu niet echt spannend. Daar horen ook best wat ‘M’ badges bij of slecht klinkende zogenaamde sport uitvoeringen van andere merken. Woon_werk liefst vlot, zuinig en warm kunnen zitten. Voor het weekend een leuke oldtimer.
Een Tesla die 0-100 doet in 2,6 seconden, prikkelt uiteraard totáál niet je zintuigen.
Het Duitse stroomnet staat nu al op instorten, groene symboolpolitiek.
@karaya: Als de waterstand in de Rijn nog iets zakt kunnen we ook geen brandstof meer aanvoeren. Wordt een lekker lege autobahn van de zomer.
Leuk als 2e auto als je een eigen oprit hebt.
Eveneens prima als je dagelijks geen 100 km woon-werkverkeer aflegt en je op je werk de stekker kan insteken.
Word import dan interessant?
@aschja: zullen wel wat voorwaarden aan gesteld worden zoals minimale periode in eigendom en ingezetene in DLD.
Zoals in het artikel staat, blijft het een boel geld voor de Mii die als voorbeeld wordt genoemd. Als je enkel en alleen kijkt naar de aanschafprijs. Maar is hij om te rijden dan ook net zo duur? Of pak je dan een deel van de hogere investering terug? Je krijgt (koopt) namelijk ook 6 jaar gratis onderhoud! En als je hem na een x aantal jaren weer verkoopt/inruilt zal de prijs ook hoger liggen dan een vergelijkbaar benzinetorretje.
Gebruikskosten bij elektrisch rijden zijn flink lager (heb ooit een Rijkswaterstaat onderzoek gezien dat 50% noemde) dan bij een verbrandingsmotor. Dus met deze regeling moet je ein verrückte Heinrich sein wann du noch ein Benziner Kleinwagen wählst.
Dan weten we nu ook waarom de productie van eGolf nog wat langer doorloopt. €9000 subsidie voor een wagen onder de €40k is een flink bedrag maar de keuze is niet reuze en ook niet heel Duits. De vraag naar Kia eNiro’ s zal nog wel wat groter worden.
@mashell: introductie van de ID.3 zit eraan te komen natuurlijk. Dat zal dan een nog grotere hit worden met z’n regeling
Er komt nog wel wat uit de VAG fabriek in de of serie deze twee jaar.
Laatst een blokje om gedaan in een Mii Electric. Rijdt echt geweldig! Veel beter dan verwacht. Volgens mij zijn ze standaard best luxe uitgerust (voor zover een Mii luxe is natuurlijk). Met die korting kan ik niks interessanters bedenken voor dat geld als het gaat om nieuwe auto’s.
Dat begint ergens op te lijken. In NL schreeuwen we het hardst dat we van het gas af moeten en elektrisch moeten gaan rijden, het mag voor de regering alleen niks kosten. Als je dat wilt zul je toch echt met wat betere regelingen moeten komen.
@Visje66:
Nederland loopt qua verduurzaming behoorlijk achter met de rest (best raar voor z’n welvarend land). En DL kan de subsidie makkelijker geven, want het geld om ook weer terug, het is voornamelijk om de Duitse autoindustrie te ondersteunen.
Door de bijtelling op te trekken van 4 naar 8 naar 12% lijkt het er op dat er in Nederland zelfs een ontmoedigingsbeleid is voor elektrische wagens. Omdat de cataloguswaarde van de wagens hoger is maar de gebruikskosten lager moet je die bijtelling ook lager maken dan voor verbrandingsvoertuigen.
@mashell: Zakelijk is al kapot gesubsidieerd. Die moeten het nu zelf gaan regelen. Zou gelijk 25% moeten zijn. Dit gaat over de particuliere eenmalige subsidie. Goed geregeld in DE
Zakelijk rijden is helemaal niet kapot gesubsidieerd, het wordt juist absurd zwaar belast. Ik tel 22% bijtelling over de cataloguswaarde van mijn auto bij mijn inkomen omdat ik een beetje privé met die auto rijdt. En die cataloguswaarde heeft geen relatie met het genoten privé voordeel. Dat is rijkelijk veel voor de waarde van die privé kilometers. Een vast bedrag bijtelling van iets van €2500 per jaar voor een auto van de zaak die je mee naar huis neemt zou veel eerlijker zijn.
@mashell: eens, 6K+ voor privé gebruik d-segment auto is eigenlijk absurd. Daarnaast bouwt je arbeidskorting met een hoge bijtelling ook nog eens behoorlijk af.
Vooral als je auto op een gegeven moment al 4/5 jaar oud is en je nog steeds over de nieuwwaarde betaald.
Daarnaast betaal je bijtelling over de cataloguswaarde, wij betaald nu de cataloguswaarde als hij een nieuwe auto koopt…
@mashell: dan tel je toch niet bij en koop je een auto voor je prive kilometers
Toch typisch dat de Seat Mii in Duitsland €20.650,- kost en in Nederland €23.400,-….
Dat krijg je natuurlijk door aanschafsubsidies te geven. Eigenlijk kun je het net zo goed direct aan de bedrijven geven, want de vraagprijzen gaan gewoon kunstmatig omhoog. Zal me niet verbazen dat die prijs in Duitsland zometeen ook fors omhoog gaat.
zal wel verschil in uitvoering zijn zeker?
@reactief: of zou de 3000€ subsidie vanuit de fabrikant hier al in verwerkt zitten?
Ik wil schakelen en snel tanken. Dat lukt niet in een batterijvehikel.
@tge2: je kan altijd een jerrycan meenemen als je de grote multinationals wilt ondersteunen om de planeet onbewoonbaar te maken. Voor het schakelen zijn er conversies die dit ondersteunen, al is er niets functioneel aan.
@flutterby: Je hebt een dikke vette granieten plaat voor je groene kop. :-) Ziekte van de tijd.
@tge2: kijk, dat is tenminste wel duurzaam ;)
Het is meer een ziekte van de tijd (veel verspreid in de rechtse conservatieve hoek waar men niet bereid is hun gedrag aan te passen of zelfs maar overdenken) dat als men geen inhoudelijke argumenten heeft dan de ander maar persoonlijk aan te gaan vallen.
@mashell: Een hoop links/rechts gebrabbel doet me niet anders denken. Politiek boeit me niets. Het enige wat me wel boeit is het milieu/natuur verziekende droom van de eco figuren. Velden vol ontsierende windmolens waarvoor complete ecosystemen moeten gaan sneuvelen. Ik fiets/rijd met de auto liever door een bos dan tussen de windmolens en zonnepanelen.
@tge2: -de droom- bedoel ik uiteraard.
Het is echt een achterlijk idee dat duurzaamheid een slechter milieu oplevert. Wat een omkering van de werkelijkheid.
@jelmer: Eerst tonnen staal laten omsmelten en daarna natuur laten wijken voor een gigantisch veld windmolens, waarvoor je afhankelijk bent van weersomstandigheden, noem ik geen duurzame oplossing. Dit als oplossing gebruiken ís juist de omkering van de werkelijkheid.
@tge2: windmolens en natuur kunnen gewoon samen gaan.
Ik heb trouwens onlangs een speedbootje gekocht. Niet schakelen, wel gas geven. Lekker waterskiën, wakeboarden, biertje erbij, gezellig! Ben ik in jouw ogen nou iemand die ‘de hele planeet helpt onbewoonbaar te maken’? Zal ik dan ook maar nalaten te vermelden dat ik ook pas geleden een uur achter elkaar heb gekart? Ohwacht…..
@jeroenm83: haha, en dan zeggen ze dat ik snel op mijn teentjes getrapt ben. Geniet lekker van je boot!
Ik snap niet wat je bedoelt. How about een antwoord op mijn vraag?
@jeroenm83: “Nee”. Ik maakte maar een grapje met een kern van waarheid. Ik heb totaal geen interesse om mensen te dwingen iets te doen, hooguit druppeltje voor druppeltje voorbereiden op de toekomst ;)
Zou zelf ook wel een boot willen, maar dan wél elektrisch, aan huis en de optie om bidirectioneel te laden. Op die manier is het geen liability, maar ook een asset en kan ik een groot deel van het jaar “off-grid”. Plus niets is mooier dan zoeven door de buitenlucht in stilte en een beetje spetterend water.
Er zijn meer zaken gesubsidieerd in Nederland. Ook die koop ik niet.
@tge2: Landbouw wordt gesubsidieerd. Je koopt nooit eten?
@metalmike: Zeker wel! Primaire levensbehoeften mogen wel subsidie ontvangen.
@tge2: hoezo heb je subsidie nodig als mensen letterlijk dood gaan als ze je product niet afnemen?
@flutterby: Dat moet je aan de subsidieverstrekkers en tussenhandelaren vragen.
Dus het 2e halfjaar kun je niet aan een goedkope BEV komen, omdat alles naar Duitsland gaat.
Als je op seat.nl een Mii Electric wilt samenstellen, dan geeft hij aan dat hij niet beschikbaar is. Vervolgens zie je de line-up van SEAT zonder de Mii. Dus dat ding is niet leverbaar op het moment?
Of wachten ze tot 1 juli?
Die Duitsers doen dat weer mooi. De subsidie pot opentrekken wanneer VW eindelijk gaat leveren. De limiet op waarde van de auto zegt ook veel over het beleid ;)
Het ruikt inderdaad wel als een verkapte ID.3 subsidie. Maar goed zo vloeit er ook weer geld terug in de staatskas en worden er banen behouden.
Zo wordt mijn bestelde Fiat 500e ‘La Prima’ dus nog maar €29.000 ipv €38.000
@tweetyv6: Dat is een serieus bedrag voor een massaproductie blokkendoosje op batterijen.
Klopt.
Maar wel de eerste mooie EV en ‘Full Options’
Er zijn teveel auto’s gemaakt en zullen er nog steeds meer bij gemaakt worden. Zie hier een veelzeggend filmpje over waar mensen denken dat al die miljoenen onverkochte auto’s heengaan. Naar gigantische parkeerplekken overal over de wereld, onttrokken aan het oog. Ultimo worden deze splinternieuwe auto’s simpelweg… geshrerdderd. Leuk hè? En nu dan ook nog gesubsidieerd. https://t.co/hduFrmgsdY?amp=1
@ericd: Wat een onzin, die filmmaker heeft duidelijk geen idee hoeveel opslag je nodig hebt als er 10.000 auto’s per dag van de band af rollen… 365.000 auto’s per jaar is echt geen grote fabriek.
Gaat niet lang meer duren voor t licht uit gaat in Duitsland want t staat nu al onder druk.
98% van de stroom komt uit een bruinkoolcentrale !!
Resultaat? Meer CO2 uitstoot ipv minder.
Ik denk dat enkel die dat zuurstof gebrek hebben gehad bij de geboorte kans maken om Minister te worden
@vacano: De Europese unie is dan ook goed bezig de economie/industrie goed naar de knoppen te helpen. En dat allemaal door een vent die veel te dure (en daarom gesubsidieerde) batterijvehikels op de markt heeft gekwakt met een gelikt en populair marketing verhaaltje.
“98% van de stroom komt uit een bruinkoolcentrale !!”
Nepnieuws. Bullshit en nonsens. Je googled “stromerzeugungsmix deutschland” en je vindt hier https://www.umweltbundesamt.de/bild/strommix-in-deutschland dat in 2016 nog maar 22,3% uit Bruinkool kwam en dat wordt elk jaar minder. Jij bent af.
Goed dat je checkt. Het is vermoeiend dat dit soort alt-right figuren de werkelijkheid gewoon ontkennen en omdraaien.
@mashell: Het overgrote deel van die “duurzame” energie is biomassa. Biomassa duurzaam noemen is natuurlijk de allergrootste farce van de laatste tijd. Daar hoef je niet eens links of rechts voor te zijn.
@mashell: wat is dan volgens jou het percentage groene stroom? Mag hopen dat je verstand genoeg heb om de biomassa van de overheids bereking te verwijderen. Denk dat hij met 98% niet ver naast de werkelijkheid zit.
Precies. Allemaal een 2e, goedkope EV op de oprit voor de korte ritten. Kost nog niet de helft van wat er de afgelopen 8 jaar aan Tesla subsidies is gespendeerd en het milieu-effect is een veelvoud.
Maar goed, dat roep ik al sinds mijn eerste PHEV in 2013 die ik gewoon zo ongeveer cadeau kreeg van de staat. Snappen ze allemaal geen reet van in Den Haag.
Overigens zul je gaan zien dat het marktmechanisme zijn werk zal doen en een groot deel van deze subsidie zal verdwijnen in hogere prijzen (=marge) op de EV modellen van de fabrikanten. Is al jaren zo. Maar goed, maakt niet uit. Als het effect is dat 80% van alle 2e auto’s binnen 5 jaar EV zijn, is er een mega stap gemaakt.
Het onvermijdelijke electrische rijden komt eraan. Duitsland voegt de daad bij het woord. Op weg naar de klimaatdoelstellingen (broeikas) wordt alles electrisch. Stoken koken en autorijden. Niemand weet nog hoe we aan dat electrisch komen zonder uitstoot, maar in 2050 verstoken we zelf niks meer. Bijna niks.
Dus niet te laat voorsorteren. Uitstellen is niet Duits
https://www.energieinnederland.nl/wp-content/uploads/2020/02/EBN-INFOGRAPHIC-2020-Final.pdf
Hier je zien hoeveel electrisch er nog nodig is om alle energie door een stekker te jagen.
On topic: zou wel lachen zijn als ze bij Tesla met een ‘actionmodeldrei’ komen ab EUR 39.900. Duitse overheid die Tesla sponsort voor 6 ruggen per auto. Als er dan ook nog wat issues zijn met het enige Duitse alternatief, ID3 dan moet daar wel de pleuris uitbreken..