
Je moet flink diep in de buidel tasten voor de duurste Audi van Marktplaats, maar dan heb je wel een rasechte klassieker.
In tegenstelling tot Mercedes of BMW is Audi eigenlijk nog best een jong merk. De merken waaruit het ontstond (Auto Union, DKW, NSU en Horch) zijn wel al een stuk ouder, maar de fusie van de vier om één groot Duits automerk te worden stamt uit 1969. Alsnog genoeg tijd om met auto’s te komen die rasechte klassiekers zijn gebleken. En als je misschien wel de grootste legende van Audi wil, moeten we de tijd terugdraaien naar 1984. Audi was bezig om de rallysport op zijn kop te zetten dankzij hun geavanceerde vierwielaandrijving en krachtige turbomotoren, in de vorm van de Audi Quattro. De climax daarvan kwam met de Audi Sport Quattro S1, één van de meest iconische rallyauto’s aller tijden.

Duurste Audi van Marktplaats
En als we kijken naar waardes, zeker één van de meest klassieke Audi’s. Want er staat een straatversie van de Audi Sport Quattro op Marktplaats en het is de allerduurste van het merk. Als we even doornemen wat het is, snap je hopelijk waarom. Het is een wit exemplaar met witte velgen uit 1984. Vergeleken met de rallyversie, helemaal de evolutie uit 1985, nog een vrij bescheiden auto.

Bepaald niet bescheiden is wat er onder de motorkap gebeurde. Uiteraard, net als de rallyauto, had de Audi Sport Quattro een 2.2 liter grote vijf-in-lijn met een gigantische KKK-turbo. De rallyversie perste er 450 pk uit, terwijl de straatversie iets teruggeschroefd werd naar 306 pk. Dankzij de vierwielaandrijving nog steeds goed voor een 0 naar 100-sprint in 4,5 seconden.

Interieur
De duurste Audi van Marktplaats is bepaald niet het summum van luxe. De Audi Sport Quattro is wél een vierzitter, tenminste, niet in de huidige configuratie. Een set Sabelt-harnasgordels wordt namelijk over de achterbank gespannen voor het motorsportgevoel voor de kuipstoelen voor. Luxe opties hoef je vrijwel niet te verwachten. Functioneel, noemen we dat. Gewoon jij, drie pedalen, een schakelpook en een stuur. Alles wat je nodig hebt om je innerlijke Walter Röhrl op te roepen.


Kopen
En je eigen Röhrl-imitatie manifesteren is niet echt goedkoop. Helemaal als je bedenkt dat alhoewel netjes, deze 41 jaar oude rallybolide al 164.727 kilometer achter de kiezen heeft. Nou wordt beloofd dat ‘ie altijd bij een verzamelaar heeft gestaan, dus dat zou een indicatie moeten zijn van dat ervoor is gezorgd. Het betekent wel dat je 499.999 euro mag aftikken voor de duurste Audi van Marktplaats. Toe maar. Je hebt dan wel een lekkere klassieker te pakken.






Knap apparaat. Zou hem alleen niet in het wit willen, liever een rode.
Slechts 220 van gemaakt, waarvan 48 in deze witte kleur. Die Tornadorot ziet er in mijn ogen nog lekkerder uit, deze witte schreeuwt eigenlijk om de bijpassende sticker set van de rally auto uit ‘84
Volgens mijn ook 2 in het zwart voor Piëch en Röhrl.
En ook en aantal in Malachiet Groen.
Dit ding kostte eind ‘84 dus bijna 200K DM, waar de 911 Turbo destijds wegging voor 100K. De duurste Duitse serieproductie auto van dat moment.
Leuke auto. Prijs vind ik koekoek.
Er staan ook Nissan Skylines R34 op Marktplaats voor vergelijkbare prijzen. Dan zou ik liever deze S1 hebben. Een iconische status verkregen door werkelijke sportprestaties meer dan door computer spelletjes en een film.
En begrijp me niet verkeerd, ik vind de R34 de beste van de skylines, mooier dan de R32/33 en GTR R35, maar deze Sport Quattro is gewoon van een hoger niveau i.m.o. Ook qua rijden. Mijn werkgever heeft een R33 V-spec waar ik wel eens mee gereden heb, maar ooit in een Oer-Quattro gereden (de lange wielbasis voorganger van deze), maar dat is toch wel een hele andere beleving.
De diverse Skylines zijn in Europa voornamelijk bekend door games en films. In Azië zijn deze auto’s echter nog steeds legendarisch vanwege hun prestaties in de sport. En niet slechts in 1 categorie.
Neemt niet weg dat ook die prijzen belachelijk zijn. Maar goed. Ik heb de keuze sowieso niet, dus mijn oordeel over de prijzen zijn niet relevant.
Je zegt het, in Azië. Vergelijk dit met de wereld wijde successen van de Audi in o.a. de rallysport, Porsche in alle disciplines, Ferrari etc. Hadden het echt zulke ‘legendarische auto’s’ geweest als jij beweerd, hadden ze buiten Azië ook hoge ogen kunnen gooien. Dat is niet gelukt, en dat zegt eigenlijk genoeg. Vooral bekend van computer spelletjes en 1 film en wat successen in wat lokale races dus.
Nooit mooi gevonden. Ding is gewoon te kort / te gedrongen van de zijkant. Geluid wel een dikke 10.
Ik heb hier helemaal niks mee en vind het ding er ook niet mooi uitzien…
Dit vond ik als klein menneke dus helemaal gaaf! Die rally group B, WOW daar begon de auto liefde.
Als ik het geld zou hebben kocht ik hem gelijk.
Daar gaat echt niemand op marktplaats 5 ton voor neerleggen. Hij is ook verre van mint. Corrosie hier en daar en 165k op de teller doet de motor geen goed. Hoe zeldzaam hij ook is.
Ik denk dat 10k op de teller met dit bouwjaar ook niet perse goed is voor een motor (Randdelen) overigens eens daf 5 ton echt te veel is.