• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duurste auto van de VS te koop: Shelby Daytona Coupe

Auteur: RubenBaeten, gepost 29 april 2009 om 16:14 – 59 Reacties

Shelby Daytona Coupe CSX2601

Het is vloeken in de kerk tussen alle fanaatjes, maar dit is een echte Ferrari-killer. Een Amerikaan ja. Je weet wel, zo’n ding dat alleen maar rechtdoor kan en teveel zuipt en een te grote motor heeft met te weinig pk’s. En dat Enzo’s team er finaal uitreed in de FIA GT-klasse op 4 juli 1965.

Een jaartje later liet Ford de Italianen nog eens alle hoeken van de circuits zien met de GT40, maar deze Shelby Daytona Coupe was de eerste die hen van de troon stootte. Vandaag de dag worden er onder andere door Superformance kopieën van deze racer gemaakt, maar dit is het echte werk: de auto met chassisnummer CSX2601, nummer vier van de zes stuks die er gebouwd zijn. Van de acht keer dat dit exemplaar startte won hij drie keer, waaronder de beslissende race in Reims waar Shelby het GT III-kampioenschap op zijn naam zette.

De Daytona is compleet gerestaureerd en ziet er precies zo uit als destijds in Reims. Op een goed moment in zijn leven was hij eigendom van een zakenman uit North Dakota, die een reeks benzinestations bezat en elke dag bijna 500 km ermee reed om bonnetjes op te halen. Het zou momenteel de meest waardevolle auto in de Verenigde Staten zijn, met een geschatte waarde van $10-15 miljoen.

Op 15 mei wordt de auto geveild door Mecum Auction. Dit wordt in de VS live uitgezonden op Discovery HD Theater. Verwacht wordt dat de opbrengst het vorige record, $10,89 miljoen voor een Ferrari California Spyder, verpletterd zal worden. De geschiedenis herhaalt zich… (via motorauthority)

Shelby Daytona Coupe CSX2601
Shelby Daytona Coupe CSX2601
Shelby Daytona Coupe CSX2601
Shelby Daytona Coupe CSX2601

Ook interessant!

  • De duurste auto geveild in 2021
    De duurste auto geveild in 2021
  • BMW 230i Coupé
    BMW 230i Coupé: leukste nieuwe auto in Nederland?
  • Ford Mustang Shelby GT500 rijtest
    Ford Mustang Shelby GT500 rijtest video
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, record, shelby

Vorig bericht: « Dit is de nieuwe Renault Clio RS
Volgend bericht: Video: Hoe rij je eigenlijk met een handbak? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Klassiekerrally zegt

    29 april 2009 om 16:17

    Vla, zeg jij ’t of zal ik ’t doen? ;)

    Login om te reageren
  2. Klassiekerrally zegt

    29 april 2009 om 16:19

    http://www.klassiekerrally.nl/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=145&cntnt01returnid=15

    Login om te reageren
  3. RubenBaeten zegt

    29 april 2009 om 16:20

    @Klassiekerrally: Het mag toch ook hier nog best eens gezegd worden? ;-)

    Login om te reageren
  4. Laurens zegt

    29 april 2009 om 16:21

    Ik zou dus altijd die Superformance replica kopen, want die rij je in de prak en je koopt een andere.

    Daarentegen mag je met deze natuurlijk wel aan alle rode broeken ritjes mee doen, maar of dat het waard is :?

    Login om te reageren
  5. Klassiekerrally zegt

    29 april 2009 om 16:25

    Ruben, natuurlijk! Het is immers een prachtauto. Maar meestal meldt Vla dat het al op klassiekerrally.nl heeft gestaan. Het is natuurlijk geen wedstrijd, maar ik blijf het grappig vinden ;)

    @ Laurens: de Superformance replica is prachtig, maar voor een compleet andere doelgroep. Met de ‘real thing’ koop je een stuk geschiedenis. En daar hangt een pittig prijskaartje aan…

    Login om te reageren
  6. AutoInformatief zegt

    29 april 2009 om 16:26

    Prachtig mooie auto heb ik dit altijd al gevonden! Jammer genoeg gaat het prijskaartje verder daar waar mijn bankrekening ophoud :(

    Maar moet ik nu uit het verhaal opmaken dat die zakenman 500 km per dag maakte met deze daytona?! :shock: Dan zou ik me toch wel een wat luxere auto aanschaffen zeg :P

    Login om te reageren
  7. RubenBaeten zegt

    29 april 2009 om 16:28

    @Klassieker: Ik had het niet gezien en probeerde m’n vege lijf te redden met die opmerking. Het is inderdaad geen wedstrijd, maar jij was wel veel eerder…! ;-)

    Login om te reageren
  8. CustomCruiserMan zegt

    29 april 2009 om 16:30

    Verdorie, kheb net de laatste plaats in de garage gevuld, anders… :P

    Login om te reageren
  9. Jurrian zegt

    29 april 2009 om 16:31

    schitterende wagen! Die pompdirecteur had een geweldig baantje zo, ideaal.

    welke ferrari’s heeft deze shelby het lastig gemaakt?

    Login om te reageren
  10. alberto_de_piento zegt

    29 april 2009 om 16:31

    WTF ligt dat wiel daar eigenlijk te doen achterin lol…
    Wederom op zijn amerikaans..
    Niettemin prachtige wagen..

    Login om te reageren
  11. Solstice zegt

    29 april 2009 om 16:33

    Wat ik zo knap vind aan deze auto is dat hij zonder behulp van moderne middelen als windtunnels toch heel gestroomlijnd is, hetgeen wel blijkt uit de topsnelheden die men ermee wist te halen (ruim 300km/h als ik het goed heb). Wel was hij met z’n ladderchassis op z’n zachtst gezegd nogal levendig in de bochten, dus winst werd (hier komt het cliché weer ;) ) vooral op de rechte stukken gehaald. En wellicht in de pits, gezien de drinkgewoontes van de Ferrari twaalfcilinders… ;)

    Login om te reageren
  12. Klassiekerrally zegt

    29 april 2009 om 16:34

    @ Ruben: Ach, jullie waren laatst eerder met ’t artikel over de Ferrari 330 P4. Ik geef dan gewoon m’n verbouwingswerkzaamheden de schuld ;)

    @ alberto de piento: in de voorschriften van de betreffende Le Mans raceklasse stond volgens mij dat er een reservewiel meegenomen diende te worden.

    Login om te reageren
  13. Jimmie zegt

    29 april 2009 om 16:37

    @Ruben, de verkoopprijs wordt een strijd tussen twee titanen: http://www.autoblog.nl/archive/2009/04/23/nieuwe-recordprijs-ferrari-330-p4-te-koop

    Login om te reageren
  14. Ali Baba zegt

    29 april 2009 om 16:45

    “Op een goed moment in zijn leven was hij eigendom van een zakenman uit North Dakota, die een reeks benzinestations bezat en elke dag bijna 500 km ermee reed om bonnetjes op te halen”

    Hoe vet is dat! Had die man mooi voor elkaar.

    Login om te reageren
  15. Laurens zegt

    29 april 2009 om 16:46

    @AutoInformatief

    diverse Sebring MG’s zijn na afloop van de race daar ook gewoon via de dealer verkocht, en nog jarenlang als privé auto ingezet. Dan ging prima, omdat het vrijwel standaard productieauto’s betrof. Nu zijn dit soort auto’s een vermogen waard.

    http://www.mgcars.org.uk/pics/mgsgrid.jpg

    Login om te reageren
  16. JPM zegt

    29 april 2009 om 17:00

    @RubenBaeten

    Gij probeert reacties te ontlokken van Ferrari-fanboys he? :P

    Alhoewel ik mezelf geen fanboy noem hier dan toch een tegenreactie:
    1. het is een lelijk hok vergeleken met de Ferrari
    2. waar staat Ford nu met z’n raceautos? juist consistentie

    Login om te reageren
  17. Ferdinand1 zegt

    29 april 2009 om 17:03

    @ JPM
    Helemaal met je eens! :D

    Login om te reageren
  18. Laue zegt

    29 april 2009 om 17:04

    Nee een ferrari is niet mooier. :P

    ieder zn smaak ;)

    Login om te reageren
  19. Klassiekerrally zegt

    29 april 2009 om 17:06

    @ JPM: beauty is in the eye of the beholder.

    Ik vind de Daytona Coupé mooi door z’n brute doelmatigheid en door z’n bijzondere Kamm-tail.
    Dat Ford tegenwoordig niet veel meer presteert in de (Le Mans) racerij is onstaan doordat daarvoor destijds bewust gekozen is. Echt waar!

    Login om te reageren
  20. damster zegt

    29 april 2009 om 17:07

    Yeej, een amerikaan met ronde hoeken. Vet! Wie heeft ‘em gestyled?

    Login om te reageren
  21. GT zegt

    29 april 2009 om 17:32

    Duurste en mooiste!

    Login om te reageren
  22. GT zegt

    29 april 2009 om 17:33

    (En niet mooi omdat ie duur is ofcourse, hij is gewoon heel mooi)

    Login om te reageren
  23. Stefan-Venema zegt

    29 april 2009 om 17:33

    Geweldig mooie wagen!

    Als ik me het goed kan herinneren van een documentaire, loopt hij 140-150 km/u in z’n eerste versnelling :shock: en ook ruim 300 km/u.

    Login om te reageren
  24. Riess14 zegt

    29 april 2009 om 17:42

    mooie auto! zeker voor een amerikaan.
    geweldig ook dat die man hem ook gewoon elke dag gebruikte.

    Login om te reageren
  25. Citrofiel zegt

    29 april 2009 om 17:58

    En toch zegt/doet zo’n Ford me veel minder dan een Ferrari. Dat zal, gezien de verwachte prijs, aan de andere kant van de plas wel anders liggen?

    Login om te reageren
  26. JPM zegt

    29 april 2009 om 17:59

    @ Klassiekerrally

    Ik herinner me echter een Formule 1 avontuurtje van Ford. Dan kun je wel zeggen dat ze ervoor kozen om ermee te stoppen maar dat deden ze niet vanwege doorslaand succes.

    Login om te reageren
  27. RubenBaeten zegt

    29 april 2009 om 18:16

    Dit is geen Ford. Het is een Shelby.

    Login om te reageren
  28. GuidoBmw zegt

    29 april 2009 om 18:17

    Prachtige wagen maar zoveel denaro :O
    140 in z’n eerste versnelling, net een motor :D

    Login om te reageren
  29. AMG Powerrr zegt

    29 april 2009 om 18:28

    er zijn slechtere manieren te bedenken om elke dag 500km te rijden !

    Ik vind hem mooi. Alleen bvb een Miura is mooier.

    Login om te reageren
  30. HDM zegt

    29 april 2009 om 19:01

    Let wel op dat het een record zou kunnen zijn in opbrengsten, in waarde is er een hele andere top.

    Vet ding die Shelby.

    Login om te reageren
  31. JPM zegt

    29 april 2009 om 19:06

    @ RubenBaeten

    Ok dan veranderen we toch een woordje.

    Alhoewel ik mezelf geen fanboy noem hier dan toch een tegenreactie:
    1. het is een lelijk hok vergeleken met de Ferrari
    2. waar staat Shelby nu met z’n raceautos? juist consistentie

    Login om te reageren
  32. Klassiekerrally zegt

    29 april 2009 om 19:07

    @ JPM: vandaar dat ik ook schreef (Le Mans) racerij.
    Ford heeft natuurlijk wel een van de meest succesvolle motoren in de motorsport ooit gefinancierd: het Cosworth DFV blok.

    @ RubenBaeten: maar met een Ford blok. Eigenlijk is de basis zelfs terug te voeren op de ‘nederige’ AC Ace.

    Login om te reageren
  33. JPM zegt

    29 april 2009 om 19:07

    @ RubenBaeten

    In de titel staat ‘duurste auto van de vs te koop.’ Hoe kan dat als hij nog niet eens verkocht is? Of speculeer je nu?

    Login om te reageren
  34. Oly zegt

    29 april 2009 om 19:08

    heel vet ding ooit een keer een versie der van gespot bij ikea in amsterdam vast een kopie versie weet het niet meer te lang gelede en foto’s zitten om me mobiele telefoon waar ik niets meer mee kan doen. jammer genoeg.

    Login om te reageren
  35. Klassiekerrally zegt

    29 april 2009 om 19:10

    O jee… Ik voel een hoog ‘zout op slakken leggen’-gehalte aankomen in de volgende posts ;)

    Login om te reageren
  36. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    29 april 2009 om 19:15

    Schitterende auto!

    En dit is waar het bij dit soort auto’s om draait: je koopt geen auto, je koopt een verhaal, een droom!

    Er zal vast een Nationalistische ‘right-winger’ zijn die daar zoveel voor overheeft…

    @ Klassiekerrally: zo goed?
    ;)

    Login om te reageren
  37. Klassiekerrally zegt

    29 april 2009 om 19:16

    * knikt goedkeurend *

    :lol:

    Login om te reageren
  38. Klassiekerrally zegt

    29 april 2009 om 19:17

    Overigens: wanneer ik geld te veel zou hebben zou ik deze best toe willen voegen aan mijn verzameling. Ook al ben ik geen nationalistische ‘right-winger’.
    Ik ben wel een liefhebber van dit soort racegeweld.

    Login om te reageren
  39. RenesisHP zegt

    29 april 2009 om 19:20

    Ik vind dit een prachtige auto. Deze mag in mijn klassieker top 5.

    Het verhaal is leuk, voor mij echter niet belangrijk. Ik zie dit als kunst. ;)

    Login om te reageren
  40. vla zegt

    29 april 2009 om 19:36

    @ Klassiekerrally
    Nou potverdikkie! Zo oud dat ik hem bijna vergeten was!
    Ik dacht eerder aan deze hiero… :P

    Login om te reageren
  41. Laurens zegt

    29 april 2009 om 19:37

    Als ik binnenkort niet meer reageer ben ik overleden aan de Mexicaanse griep.

    Dat jullie het vast weten…..wat een drukte :lol:

    Login om te reageren
  42. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    29 april 2009 om 19:41

    @ mx5: kunst levert geen 10-15 miljoen dollar op…
    Kunst met een verhaal erachter wel!

    Login om te reageren
  43. arnold zegt

    29 april 2009 om 19:44

    super mooie auto ook een mooi geluid
    http://www.youtube.com/watch?v=px0ZdMEhtBU

    Login om te reageren
  44. sjaakk zegt

    29 april 2009 om 20:02

    @arnold jammer genoeg is dat een replica. maar wat een geluid heeft die.

    Login om te reageren
  45. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    29 april 2009 om 20:24

    @ Arnold: hahaha, dat is wel HET ultieme accessoire: een headset omdat je dan met de co-driver kan praten because ’the car is way to loud for a normal conversation’!

    BRILJANT!
    :D

    Login om te reageren
  46. BmwMPower zegt

    29 april 2009 om 20:38

    Ze kunnen het wel :)

    Login om te reageren
  47. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    29 april 2009 om 20:45

    Ze doen het alleen zo vreselijk zelden…
    :D

    Login om te reageren
  48. emielwind zegt

    29 april 2009 om 21:03

    wat denken jullie hiervan dan?

    5 stuks gemaakt met een volledig aluminium blok met 550 pk!

    Login om te reageren
  49. Mee zegt

    29 april 2009 om 21:57

    @damster
    Petet Brock natuurlijk, die trouwens ook meewerkte aan de geweldige Superformance replica’s.

    Login om te reageren
  50. Wesley zegt

    30 april 2009 om 01:07

    @emielwind: Ja die Grand Sport. Ook heerlijke wagens.

    Login om te reageren
  51. Wesley zegt

    30 april 2009 om 01:12

    Trouwens, hoewel hier veel historie aan vast zit, vind ik de eerste versie met het niet verlaagde dak mooier.

    Login om te reageren
  52. Rob USA zegt

    30 april 2009 om 09:38

    De Europeese autohistorie had er iig heeel anders uitgezien als er geen oceaan tussen de USA lag. Dan waren er meer “grote” namen gesneuveld that’s for sure!

    Login om te reageren
  53. BananaFlip zegt

    30 april 2009 om 10:28

    Alhoewel ik deze auto niet heel erg mooi vind, lijkt het me onwillekeurig toch wel leuk om een Ferrari-killer te bezitten.
    Maar voor 15 miljoen dollars?
    Nee dank u.

    Login om te reageren
  54. KoFFiE zegt

    30 april 2009 om 13:38

    Mr Shelby is nu eenmaal een van de weinige amerikanen die ooit begrepen heeft wat goede racewagens waren… :)

    Login om te reageren
  55. KoFFiE zegt

    30 april 2009 om 13:52

    @Rob USA: que? In Amerika heeft men bitterweinig auto’s geproduceerd die zich op een degelijk circuit konden meten met Europese wagens. Carroll Shelby z’n creaties waren de voornaamste uitzonderingen hierop, en ik heb veel respect voor hem. Kleine sidenote is wel dat hij z’n vak dan ook geleerd heeft bij Europese teams – en dan niet de minste: Maserati en Aston Martin…

    Wagens bouwen die snel rechtdoor rijden of nascar-cirkeltjes maken – sure, maar een echt circuit? Ford z’n sportwagens die iets of wat presteren zijn 100% Europees design en development, en voor zover ik weet is er geen enkel amerikaans F1 team geweest – toch zeker geen dat iets voor heeft gesteld.

    Nu ze beginnen het wel te leren hebben ze de laatste jaren bewezen, ze hebben een paar dingen neergepoot die op circuit wel iets voorstellen, dus er komt verbetering in… Laten we hopen dat die trend zich voortzet, want amerikaanse wagens kunnen me echt niet boeien tot nu toe, met Shelby’s als uitzondering natuurlijk…

    Login om te reageren
  56. Citrofiel zegt

    30 april 2009 om 19:07

    @ RubenBaeten; Ach joh, bijna hetzelfde. In de volksmond (waar ik mezelf maar even onder schaar) is Shelby vooral om de aangepaste Fordjes bekend. En dan krijg je het Alpina-BMW verhaal. Het is het niet, maar toch wel.
    Goed, maar na nader onderzoek ben ik erachter dat Shelby ook Dodges heeft aangepast en onder eigen naam verkocht. Dus inderdaad, Shelby is geen Ford. Je m’excuse.

    Login om te reageren
  57. flappie zegt

    30 april 2009 om 19:48

    10-15m? moet ik toch al gouw anderhalve dag voor werken…

    Login om te reageren
  58. six-trey zegt

    30 april 2009 om 20:40

    @KoFFiE
    een lijstje auto’s die zich op cirquit kunnen meten met europeanen

    1965 Shelby Cobra
    1965 Shelby Daytona
    1967 Ford GT
    1969 Dodge Charger Daytona
    1970 Plymouth Superbird

    2005 Ford GT
    Saleen S7 Twin Turbo
    Dodge Viper STR10
    Chevrolet Corvette ZR1
    SSC Ultimate Aero
    ….

    Login om te reageren
  59. Ice zegt

    30 april 2009 om 23:25

    Wow, prachtige wagen.. Altijd al mooi gevonden en een tijdje als wallpaper gehad :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North