
Het is vloeken in de kerk tussen alle fanaatjes, maar dit is een echte Ferrari-killer. Een Amerikaan ja. Je weet wel, zo’n ding dat alleen maar rechtdoor kan en teveel zuipt en een te grote motor heeft met te weinig pk’s. En dat Enzo’s team er finaal uitreed in de FIA GT-klasse op 4 juli 1965.
Een jaartje later liet Ford de Italianen nog eens alle hoeken van de circuits zien met de GT40, maar deze Shelby Daytona Coupe was de eerste die hen van de troon stootte. Vandaag de dag worden er onder andere door Superformance kopieën van deze racer gemaakt, maar dit is het echte werk: de auto met chassisnummer CSX2601, nummer vier van de zes stuks die er gebouwd zijn. Van de acht keer dat dit exemplaar startte won hij drie keer, waaronder de beslissende race in Reims waar Shelby het GT III-kampioenschap op zijn naam zette.
De Daytona is compleet gerestaureerd en ziet er precies zo uit als destijds in Reims. Op een goed moment in zijn leven was hij eigendom van een zakenman uit North Dakota, die een reeks benzinestations bezat en elke dag bijna 500 km ermee reed om bonnetjes op te halen. Het zou momenteel de meest waardevolle auto in de Verenigde Staten zijn, met een geschatte waarde van $10-15 miljoen.
Op 15 mei wordt de auto geveild door Mecum Auction. Dit wordt in de VS live uitgezonden op Discovery HD Theater. Verwacht wordt dat de opbrengst het vorige record, $10,89 miljoen voor een Ferrari California Spyder, verpletterd zal worden. De geschiedenis herhaalt zich… (via motorauthority)
Vla, zeg jij ’t of zal ik ’t doen? ;)
http://www.klassiekerrally.nl/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=145&cntnt01returnid=15
@Klassiekerrally: Het mag toch ook hier nog best eens gezegd worden? ;-)
Ik zou dus altijd die Superformance replica kopen, want die rij je in de prak en je koopt een andere.
Daarentegen mag je met deze natuurlijk wel aan alle rode broeken ritjes mee doen, maar of dat het waard is :?
Ruben, natuurlijk! Het is immers een prachtauto. Maar meestal meldt Vla dat het al op klassiekerrally.nl heeft gestaan. Het is natuurlijk geen wedstrijd, maar ik blijf het grappig vinden ;)
@ Laurens: de Superformance replica is prachtig, maar voor een compleet andere doelgroep. Met de ‘real thing’ koop je een stuk geschiedenis. En daar hangt een pittig prijskaartje aan…
Prachtig mooie auto heb ik dit altijd al gevonden! Jammer genoeg gaat het prijskaartje verder daar waar mijn bankrekening ophoud :(
Maar moet ik nu uit het verhaal opmaken dat die zakenman 500 km per dag maakte met deze daytona?! :shock: Dan zou ik me toch wel een wat luxere auto aanschaffen zeg :P
@Klassieker: Ik had het niet gezien en probeerde m’n vege lijf te redden met die opmerking. Het is inderdaad geen wedstrijd, maar jij was wel veel eerder…! ;-)
Verdorie, kheb net de laatste plaats in de garage gevuld, anders… :P
schitterende wagen! Die pompdirecteur had een geweldig baantje zo, ideaal.
welke ferrari’s heeft deze shelby het lastig gemaakt?
WTF ligt dat wiel daar eigenlijk te doen achterin lol…
Wederom op zijn amerikaans..
Niettemin prachtige wagen..
Wat ik zo knap vind aan deze auto is dat hij zonder behulp van moderne middelen als windtunnels toch heel gestroomlijnd is, hetgeen wel blijkt uit de topsnelheden die men ermee wist te halen (ruim 300km/h als ik het goed heb). Wel was hij met z’n ladderchassis op z’n zachtst gezegd nogal levendig in de bochten, dus winst werd (hier komt het cliché weer ;) ) vooral op de rechte stukken gehaald. En wellicht in de pits, gezien de drinkgewoontes van de Ferrari twaalfcilinders… ;)
@ Ruben: Ach, jullie waren laatst eerder met ’t artikel over de Ferrari 330 P4. Ik geef dan gewoon m’n verbouwingswerkzaamheden de schuld ;)
@ alberto de piento: in de voorschriften van de betreffende Le Mans raceklasse stond volgens mij dat er een reservewiel meegenomen diende te worden.
@Ruben, de verkoopprijs wordt een strijd tussen twee titanen: http://www.autoblog.nl/archive/2009/04/23/nieuwe-recordprijs-ferrari-330-p4-te-koop
“Op een goed moment in zijn leven was hij eigendom van een zakenman uit North Dakota, die een reeks benzinestations bezat en elke dag bijna 500 km ermee reed om bonnetjes op te halen”
Hoe vet is dat! Had die man mooi voor elkaar.
@AutoInformatief
diverse Sebring MG’s zijn na afloop van de race daar ook gewoon via de dealer verkocht, en nog jarenlang als privé auto ingezet. Dan ging prima, omdat het vrijwel standaard productieauto’s betrof. Nu zijn dit soort auto’s een vermogen waard.
http://www.mgcars.org.uk/pics/mgsgrid.jpg
@RubenBaeten
Gij probeert reacties te ontlokken van Ferrari-fanboys he? :P
Alhoewel ik mezelf geen fanboy noem hier dan toch een tegenreactie:
1. het is een lelijk hok vergeleken met de Ferrari
2. waar staat Ford nu met z’n raceautos? juist consistentie
@ JPM
Helemaal met je eens! :D
Nee een ferrari is niet mooier. :P
ieder zn smaak ;)
@ JPM: beauty is in the eye of the beholder.
Ik vind de Daytona Coupé mooi door z’n brute doelmatigheid en door z’n bijzondere Kamm-tail.
Dat Ford tegenwoordig niet veel meer presteert in de (Le Mans) racerij is onstaan doordat daarvoor destijds bewust gekozen is. Echt waar!
Yeej, een amerikaan met ronde hoeken. Vet! Wie heeft ‘em gestyled?
Duurste en mooiste!
(En niet mooi omdat ie duur is ofcourse, hij is gewoon heel mooi)
Geweldig mooie wagen!
Als ik me het goed kan herinneren van een documentaire, loopt hij 140-150 km/u in z’n eerste versnelling :shock: en ook ruim 300 km/u.
mooie auto! zeker voor een amerikaan.
geweldig ook dat die man hem ook gewoon elke dag gebruikte.
En toch zegt/doet zo’n Ford me veel minder dan een Ferrari. Dat zal, gezien de verwachte prijs, aan de andere kant van de plas wel anders liggen?
@ Klassiekerrally
Ik herinner me echter een Formule 1 avontuurtje van Ford. Dan kun je wel zeggen dat ze ervoor kozen om ermee te stoppen maar dat deden ze niet vanwege doorslaand succes.
Dit is geen Ford. Het is een Shelby.
Prachtige wagen maar zoveel denaro :O
140 in z’n eerste versnelling, net een motor :D
er zijn slechtere manieren te bedenken om elke dag 500km te rijden !
Ik vind hem mooi. Alleen bvb een Miura is mooier.
Let wel op dat het een record zou kunnen zijn in opbrengsten, in waarde is er een hele andere top.
Vet ding die Shelby.
@ RubenBaeten
Ok dan veranderen we toch een woordje.
Alhoewel ik mezelf geen fanboy noem hier dan toch een tegenreactie:
1. het is een lelijk hok vergeleken met de Ferrari
2. waar staat Shelby nu met z’n raceautos? juist consistentie
@ JPM: vandaar dat ik ook schreef (Le Mans) racerij.
Ford heeft natuurlijk wel een van de meest succesvolle motoren in de motorsport ooit gefinancierd: het Cosworth DFV blok.
@ RubenBaeten: maar met een Ford blok. Eigenlijk is de basis zelfs terug te voeren op de ‘nederige’ AC Ace.
@ RubenBaeten
In de titel staat ‘duurste auto van de vs te koop.’ Hoe kan dat als hij nog niet eens verkocht is? Of speculeer je nu?
heel vet ding ooit een keer een versie der van gespot bij ikea in amsterdam vast een kopie versie weet het niet meer te lang gelede en foto’s zitten om me mobiele telefoon waar ik niets meer mee kan doen. jammer genoeg.
O jee… Ik voel een hoog ‘zout op slakken leggen’-gehalte aankomen in de volgende posts ;)
Schitterende auto!
En dit is waar het bij dit soort auto’s om draait: je koopt geen auto, je koopt een verhaal, een droom!
Er zal vast een Nationalistische ‘right-winger’ zijn die daar zoveel voor overheeft…
@ Klassiekerrally: zo goed?
;)
* knikt goedkeurend *
:lol:
Overigens: wanneer ik geld te veel zou hebben zou ik deze best toe willen voegen aan mijn verzameling. Ook al ben ik geen nationalistische ‘right-winger’.
Ik ben wel een liefhebber van dit soort racegeweld.
Ik vind dit een prachtige auto. Deze mag in mijn klassieker top 5.
Het verhaal is leuk, voor mij echter niet belangrijk. Ik zie dit als kunst. ;)
@ Klassiekerrally
Nou potverdikkie! Zo oud dat ik hem bijna vergeten was!
Ik dacht eerder aan deze hiero… :P
Als ik binnenkort niet meer reageer ben ik overleden aan de Mexicaanse griep.
Dat jullie het vast weten…..wat een drukte :lol:
@ mx5: kunst levert geen 10-15 miljoen dollar op…
Kunst met een verhaal erachter wel!
super mooie auto ook een mooi geluid
http://www.youtube.com/watch?v=px0ZdMEhtBU
@arnold jammer genoeg is dat een replica. maar wat een geluid heeft die.
@ Arnold: hahaha, dat is wel HET ultieme accessoire: een headset omdat je dan met de co-driver kan praten because ’the car is way to loud for a normal conversation’!
BRILJANT!
:D
Ze kunnen het wel :)
Ze doen het alleen zo vreselijk zelden…
:D
wat denken jullie hiervan dan?
5 stuks gemaakt met een volledig aluminium blok met 550 pk!
@damster
Petet Brock natuurlijk, die trouwens ook meewerkte aan de geweldige Superformance replica’s.
@emielwind: Ja die Grand Sport. Ook heerlijke wagens.
Trouwens, hoewel hier veel historie aan vast zit, vind ik de eerste versie met het niet verlaagde dak mooier.
De Europeese autohistorie had er iig heeel anders uitgezien als er geen oceaan tussen de USA lag. Dan waren er meer “grote” namen gesneuveld that’s for sure!
Alhoewel ik deze auto niet heel erg mooi vind, lijkt het me onwillekeurig toch wel leuk om een Ferrari-killer te bezitten.
Maar voor 15 miljoen dollars?
Nee dank u.
Mr Shelby is nu eenmaal een van de weinige amerikanen die ooit begrepen heeft wat goede racewagens waren… :)
@Rob USA: que? In Amerika heeft men bitterweinig auto’s geproduceerd die zich op een degelijk circuit konden meten met Europese wagens. Carroll Shelby z’n creaties waren de voornaamste uitzonderingen hierop, en ik heb veel respect voor hem. Kleine sidenote is wel dat hij z’n vak dan ook geleerd heeft bij Europese teams – en dan niet de minste: Maserati en Aston Martin…
Wagens bouwen die snel rechtdoor rijden of nascar-cirkeltjes maken – sure, maar een echt circuit? Ford z’n sportwagens die iets of wat presteren zijn 100% Europees design en development, en voor zover ik weet is er geen enkel amerikaans F1 team geweest – toch zeker geen dat iets voor heeft gesteld.
Nu ze beginnen het wel te leren hebben ze de laatste jaren bewezen, ze hebben een paar dingen neergepoot die op circuit wel iets voorstellen, dus er komt verbetering in… Laten we hopen dat die trend zich voortzet, want amerikaanse wagens kunnen me echt niet boeien tot nu toe, met Shelby’s als uitzondering natuurlijk…
@ RubenBaeten; Ach joh, bijna hetzelfde. In de volksmond (waar ik mezelf maar even onder schaar) is Shelby vooral om de aangepaste Fordjes bekend. En dan krijg je het Alpina-BMW verhaal. Het is het niet, maar toch wel.
Goed, maar na nader onderzoek ben ik erachter dat Shelby ook Dodges heeft aangepast en onder eigen naam verkocht. Dus inderdaad, Shelby is geen Ford. Je m’excuse.
10-15m? moet ik toch al gouw anderhalve dag voor werken…
@KoFFiE
een lijstje auto’s die zich op cirquit kunnen meten met europeanen
1965 Shelby Cobra
1965 Shelby Daytona
1967 Ford GT
1969 Dodge Charger Daytona
1970 Plymouth Superbird
2005 Ford GT
Saleen S7 Twin Turbo
Dodge Viper STR10
Chevrolet Corvette ZR1
SSC Ultimate Aero
….
Wow, prachtige wagen.. Altijd al mooi gevonden en een tijdje als wallpaper gehad :)