De duurste Saab occasion van Marktplaats is een bijzondere en heeft 305 pk. Al is het niet perse de beste liefhebbersauto.
Er zijn merken die bijna elke autoliefhebber wel kan waarderen. Een bekend voorbeeld is Saab. Het inmiddels dode Zweedse automerk wist lang de harten van vele autofanaten te stelen door eigenwijze auto’s en toch vaak dat linkje met vliegtuigen. Noem maar eens een ander merk dat een ‘Night Panel’ knopje had in het dashboard.
Duurste Saab
Af en toe komt Saab dus eens terug in de kleine dingetjes. Ook als inspiratie voor een occasion artikel met een auto op Marktplaats. Er zijn goedkope Saabs, maar wat krijg je als je een dure Saab koopt? Wij zochten dat even uit en het is een klein beetje een verrassing.
Saab 9-4X
De auto in kwestie is namelijk een Saab 9-4X. Misschien ken je hem, misschien niet. Het is één van de latere Saab-modellen en daarom de laatste keer dat GM zich ontfermde over de basis van de auto. De auto deelt zijn basis met de Cadillac SRX, een middelgrote SUV in de VS. Hier noemen we dat een grote SUV, trouwens. Het was wel de bedoeling dat je hem hier gewoon mocht kopen, maar niemand deed dat. Saab ging op de fles voordat de auto hier geleverd zou worden. Uiteindelijk zijn er maar iets van 400 stuks van de 9-4X verkocht en het grootste deel bleef in Amerika, waar hij samen met de SRX gebouwd werd. Geen één 9-4X heeft de Nederlandse dealers bereikt toen ‘ie in 2011 op de markt zou komen.
Saab 9-4X als occasion
Gelukkig is er altijd nog de wondere wereld van importeren en zo kom je nog af en toe een 9-4X tegen in Nederland. Zo ook deze Saab 9-4X occasion die te koop staat in Nederland. De grote basis van de 9-4X kwam in combinatie met een grote motor. De krachtigste motor beschikbaar ligt dan ook in de 9-4X van vandaag. Het gaat om de Aero-versie, met een 2.8 liter grote V6 met turbo. Dat leverde een toch aardig pk-aantal van 305 stuks op. Een echte strepentrekker is het niet, maar de combinatie 305 pk en vierwielaandrijving (XWD) leverde toch een sprinttijd van 7,7 seconden naar de 100 km/u op. Het is echter vooral een grote, handige SUV.
Kopen!
Een wat vreemde eend in de bijt en helemaal voor Nederland, maar wie een grote Saab SUV zoekt heeft aan deze 9-4X occasion op Marktplaats wellicht een hele toffe auto. Er staat een nette 76.600 km op de teller, de auto heeft een hele waslijst aan opties en dus een lekker dikke motor. Duurste Saab betekent ook dat het wel een flinke bult geld gaat kosten, helemaal voor een auto uit 2011. De verkoper wil er 47.500 euro voor hebben. Durf jij? Dan mag je je slag slaan op de advertentie van de Saab 9-4X op Marktplaats.
Hubert zegt
Als je zoveel geld stukslaat op een Saab, dan wil je op z’n minst een echte.
Robert zegt
De echte Saab liefhebber (en ik ken er meerdere) gaat echt over de nek van deze vorm van badge engineering.
Hubert zegt
Precies.
Deze kan mooi erbij in het rijtje Lancia Thema uit 2011.
(Moet wel bekennen dat ik o.a. een Saab 900 ng heb gereden…)
potver7 zegt
En toch was ’t ook hier de kleine SAAB-SUV, er was ook nog een 9-7X op basis van de Chevy Trailblazer. Daar rijden er ook een paar van rond hier.
De 9-5X had in ieder geval nog wat herkenbare Saab-lijnen (o.a. de c-stijl), de Trollblazer was echt gewoon een ander frontje op een bestaand model.
Design_Driven zegt
Een hond van een auto maar toch best een leuk stukje auto geschiedenis. Zelf zou (en ga ik) oor een 9-5 aero van de NG generatie maar deze is best leuk eigenlijk.
kooss zegt
SAAB,… Tja, mooi merk. Eigenzinnig en neutraal. Je stoot niemand voor het hoofd als je met zo’n auto aan komt rijden. Weinig tot geen negatieve vooroordelen. Ik heb een 9-3 1.8t (2004) voor een aantal jaren gereden. Echt een fijne auto!
Over night panel gesproken… Ik heb ook een Citroën C3 (2011) gereden. Op het dashboard had je een knopje om de lichtintensiteit van de dashboard verlichting in te stellen. In de meest zwakke modus had je ook night panel! Alleen de snelheidsmeter en verwarmingsknoppen bleven dan verlicht. Erg geinig, een beetje SAAB in een Citroën.
Hubert zegt
Zelfs mijn 2009 C2 had dit ook.
En niet omdat de dashboardverlichting kapot was.
okdoei zegt
€47.500? Voor dit? Die is knetter.
Heb ff gezocht op €45.000-€50.000 met km stand <100.000 en bouwjaar 2010-2012.
Krijg je 37 resultaten waarvan een hoop campers maar qua auto’s voornamelijk een hoop beter spul.
En dan dit en een hele lelijke Toyota Land Cruiser V6.
Als je niet van je auto af wilt, zet em dan niet te koop.
Hubert zegt
Misschien moest hij de auto van z’n vrouw weg doen, maar wil hij hem zelf graag blijven rijden.
geelbarrel zegt
Stable 9-3 deelde veel techniek met Opel Vectra en Alfa Romeo 159. Ik herinner mij dat met een combi van knoppen drukken ook de 159 de functie Night Panel kon aanroepen.
Henkie zegt
Dat is de meest verkeerde veronderstelling. De Alfa 159 had een compleet ander onderstel dan de Vectra. Het enige wat overeen kwam is de steek maat.
Hubert zegt
En Alfa had geen night panel, maar een broken panel.
Svenska II zegt
@Henkie: datzelfde geldt voor de 9-3. Die had zelfs meesturende achterwielen… Maar ja, dat heeft Saab het publiek niet genoeg duidelijk weten te maken .
revstars-net zegt
Elke keer als ik een Saab interieur zie dan moet ik van binnen huilen. Die zien er 30 jaar hetzelfde uit.
Hubert zegt
Dat heet tijdloos.
Saab-rijders gaan niet hijgend achter iedere trend aan om er maar bij te kunnen horen.
harie zegt
Bijna 50k voor een 11 jaar oude, dorstige, halfbloed Saab…. de inflatie gaat nog harder dan ik dacht….
meneerdemeneer zegt
Aparte auto, niet direct mooi maar wel leuk.
Grappig die vaste ventilatie roosters met daarachter niet zichtbaar het verstel rooster.
pieterb44 zegt
Ik heb er ooit een gezien en was totaal verbaasd. Had er nog nooit van gehoord.
ViggenneggiV zegt
Met mijn nick moet ik wel even reageren 😉 ik heb zelf een 9-3 sedan en estate mogen rijden. Heerlijke auto’s. Helaas ten ziele gegaan. De herinnering blijft gelukkig.
Saabgek zegt
Meeste modellen gehad maar deze nooit. En voor dat geld zal het ook nooit gebeuren. Rijd nu een 9-3 Aero XWD V6 2.8T met 280 pk. Ik kom er niet aan te kort. Alleen soms jammer van die draaikolk in de tank ;-)