• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ecclestone: “V8 en V6 Turbo moeten allebei kunnen”

Auteur: Dizono, gepost 23 april 2015 om 23:00 – 32 Reacties

Bernie wijst ergens naar


Als het aan ome Bernie ligt, mogen constructeurs in 2017 weer zelf kiezen wat voor blok ze in hun Formule 1-wagen lepelen. Met of zonder die ellendige turbo.

Zelfs het het lenteweer in ons land is nog minder veranderlijk dan excuusbejaarde Bernie Ecclestone. De grote baas van het Formule 1-circus wilde eerst namelijk de V10 zijn terugkeer laten maken, toen moest opeens iedereen met een Mercedes-motor gaan rijden en nu wil Bernie dat in 2017 teams kunnen kiezen tussen een atmosferische V8 met KERS, of een V6 met Turbo en KERS.

Volgens Ecclestone is dat helemaal niet zo’n vreemde oplossing, teams hebben al eerder de keuze gehad tussen turbo-motoren of atmosferische blokken. Zo kon men in het 1987-seizoen kiezen voor een 1,5-liter turbo of een 3.5-liter atmosferisch blok. Het achterliggende doel is om de motoren een stuk goedkoper te krijgen. Maximaal tien procent van de budgetten van de teams moeten opgaan aan motoren, zo stelt Ecclestone tegenover Motorsport.com.

Het gaat Ecclestone dan ook niet om het diverser krijgen van het startveld wat betreft motorisering, ook met één type motor zou de oude baas prima kunnen leven. “Zo lang de constructeurs deze dan maar voor een realistische prijs verkopen.” Zolang dat laatste niet gebeurt, mogen de mindere teams wat hem betreft weer met atmosferische blokken gaan rijden.

De kosten voor ontwikkeling en productie van motoren is sinds vorig seizoen enorm gestegen door de overgang van de atmosferische 2.4 V8 naar de 1.6 V6 turbo met regeneratie. Niet alleen zijn de kosten flink gestegen, sommige fabrikanten (lees: Renault) lukt het maar niet om een betrouwbare motor te ontwikkelen.

Helaas voor Bernie heeft hij vooral zeggenschap over waar er gereden wordt en niet waarmee er gereden wordt. Vanuit met name Mercedes is er nogal wat commentaar op de plannen van Ecclestone. Niet heel verwonderlijk, de nieuwe regels pakken voor de Duitse constructeur simpelweg het beste uit.

Ook interessant!

  • Abarth F595 heeft een Formule 4 motor
  • Video: Mercedes V-klasse met twin-turbo V8 op de dragstrip
    Video: Mercedes V-klasse met twin-turbo V8 op de dragstrip
  • Formule E safetycar
    Formule E safetycar heeft maar liefst 761 pk
  • Ferrari 296
    Dit is de nieuwe Ferrari 296 GTB met V6 motor

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

bernie-ecclestone, Formule 1, motor, Racing, turbo, v6, V8

Vorig bericht: « De Mazda CX-3 met 20% bijtelling heeft een prijs
Volgend bericht: Releasedatum ‘Furious 8’ bekend »

Lees Interacties

Reacties

  1. jipino zegt

    23 april 2015 om 23:06

    Je zou bijna denken dat ‘ie het gewoon doet om te laten zien dat hij er de macht voor heeft.

    Login om te reageren
    • mikeveerman zegt

      23 april 2015 om 23:12

      @jipino: wat is dat nou voor een onzin. Iedereen an zien dat de f1 de laatste jaren in een dip zit en de beste man probeert hier gewoon uit te komen door middel van alle opties langs te gaan en waarschijnlijk gooit hij deze gelijk de media in om te kijken wat de reactie van het publiek is.

      Login om te reageren
      • stefstuntpiloot zegt

        24 april 2015 om 00:03

        @mikeveerman: Bernie heeft van F1 de meest commerciële sport ter wereld gemaakt, die ten onder is gegaan aan z’n eigen succes. Omdat die geldwolf de inkomsten niet wilde verdelen is onder druk van de grote teams het Concorde-agreement getekend waarin de macht bij de teams ligt en Bernie casht. Vrij naïef om te denken dat de beste man dit wilt veranderen. Ferrari en Mercedes bepalen welke motor er wordt gereden, want daar kunnen zij met hun budget het kampioenschap mee winnen. Tuurlijk wil hij net als iedereen meer spektakel en meer bezoekers, maar alleen omdat de tv rechten dan meer opbrengen. Nu is de cirkel weer rond…

        Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        24 april 2015 om 09:05

        @mikeveerman: Schoenmaker hou je bij je leest, Bernie moet zorgen voor aantrekkelijke circuits, motorenkeuze is een zaak van de FIA.

        Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      24 april 2015 om 00:33

      @jipino: Heeft-ie niet. Bernie is niet degene die de regels bepaalt.

      Login om te reageren
      • jipino zegt

        24 april 2015 om 09:35

        @donvincenzo: I stand corrected. Ik denk dat het komt omdat ik Bernie zo vaak voorbij zie komen op AB dat ik denk dat hij alles bepaalt over alles in de F1 wereld.

        Login om te reageren
  2. borrelnoot zegt

    23 april 2015 om 23:07

    Maakt allemaal niet meer uit, de sport is toch al compleet vernaggeld door honderdmiljoenmiljard kulregeltjes. Mij zijn ze als kijker in ieder geval kwijt. Emotieloze koffiemolentjes en het ontbreken van coureurs met lef en karakter zoals een Prost of Schumacher hebben er voor gezorgd dat ik ben afgehaakt.

    Login om te reageren
  3. 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

    23 april 2015 om 23:07

    Hey Bernie, doe nou maar gewoon die V10!

    Login om te reageren
    • 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

      23 april 2015 om 23:08

      @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Of een 3 cilinder plugin.

      Login om te reageren
      • jurdespotter zegt

        23 april 2015 om 23:24

        @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: of een 2-inline-4-16-dohc-twinturbo kameel

        Login om te reageren
  4. uselessblogger zegt

    23 april 2015 om 23:09

    nu zegt hij toch eens iets goeds

    Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      24 april 2015 om 00:35

      @uselessblogger: Ja, kunst. als je 100 keer iets roept, zit er vast wel een keer een goed idee tussen.

      Bernie lijkt te denken dat ie elke brainfart meteen de wereld in moet slingeren. Het lijken de comments op Autoblog wel…

      Login om te reageren
  5. kennone zegt

    23 april 2015 om 23:14

    Als die v8 door gaat hebben we in iedergeval al wat meer geluid terug.

    Login om te reageren
  6. jrk68 zegt

    23 april 2015 om 23:20

    Ik heb het hier al vaker geroepen, als ze slim zijn dan omarmen ze het WEC LMP HY reglement, uiteraard zonder de vermaledijde diesel optie. Die diesels hoor je niet en dat zou de doodsteek voor de F1 zijn.

    Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    23 april 2015 om 23:23

    Ik vind het prima. Laat teams inderdaad zelf kiezen waar ze mee rijden. Houdt het spannender.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    23 april 2015 om 23:27

    Kan iemand die demente bejaarde wegjagen? Ik wordt er zo moe van……

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      24 april 2015 om 07:05

      @dutchdriftking:
      Waarom niet gewoon zelfs in de actie komen als je iets gedaan wil hebben…?
      Je kan een hoop van Bernie vinden maar hij is niet zo rijk geworden door op zijn luie reet te autobloggen….
      Dus start een socialmedia campagne, kan je fijn op die reet blijven zitten en toch actie voeren.

      Login om te reageren
  9. trustmeiamanengineer zegt

    23 april 2015 om 23:29

    Tussen zes planken moet ook kunnen.
    Hij wordt ook nog een beetje schizofreen op z’n oude dag. Kosten moeten omlaag en motoren zijn te duur, en ondertussen wil hij wel elke keer andere en nieuwe motoren. Gewoon lekker met die V6 doorgaan, alleen meer ruimte maken voor constante verbeteringen, en het brandstof limiet omhooggevallen, zitten ze zo aan 1000+ pk.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      24 april 2015 om 07:12

      @trustmeiamanengineer:
      Lees dit even, http://www.schyzofreniebestaatniet.nl….
      Die ziekte heet tegenwoordig psychosegevoeligheid, je kan veel vinden maar psychotisch is Bernie niet.
      Als je hem zou diagnostiseren als een oude tengere man met een narsistische persoonlijkheidsstoornis, dan zou ik daar een eind in mee kunnen gaan.

      Zo zie je maar, als ingenieur moet ik je misschien vertrouwen maar op je psychische diagnoses…?

      Login om te reageren
      • dameister zegt

        24 april 2015 om 12:28

        @jrk68: jij bent Ecclestone fan? Aan je vorige reactie te zien

        Login om te reageren
  10. oranje123456789 zegt

    23 april 2015 om 23:31

    Mijn held

    Login om te reageren
  11. Pallas zegt

    23 april 2015 om 23:34

    Ben geen f1-kenner. Is het niet zo dat juist de beperkingen er voor zorgen dat er voortgang in de techniek is? Zouden constructeurs niet luier worden of meer op save gaan spelen als er minder beperkingen mbt brandstoflimiet en motorconfiguratie zijn? Of lul ik onzin?

    Login om te reageren
    • ahs1979 zegt

      24 april 2015 om 00:12

      @pallas: je hebt gelijk. Alleen lijkt het er nu op dat de regels meer kosten met zich meebrengen dan verwacht. Nu moet de motor niet alleen krachtig zijn maar ook heel zuinig. Zuinig is dan wel relatief natuurlijk. Beetje hetzelfde als verwachten dat een topmodel ook nog de relativiteitstheorie begrijpt en verbetert…..

      Login om te reageren
  12. gerjan zegt

    24 april 2015 om 00:10

    Is die stomme regel er ook nog dat je extra vermogen krijgt als je binnen zoveel tijd achter iemand rijd en hem dan w kan inhalen. Misschien nog wel de meest stomme regel!!! Gewoon weer tanken. Op zoek naar Nog iemand die banden wil leveren. Weg met turbo. Weg met verplichte banden waar je op moet rijden. weg met dit lelijke model auto.

    Login om te reageren
  13. gerjan zegt

    24 april 2015 om 00:11

    toch wel jammer. meeste van hun privé auto’s klinken beter als hun werk auto’s

    Login om te reageren
  14. macready zegt

    24 april 2015 om 00:28

    Op zich wist/weet Renault als geen ander hoe een snelle en betrouwbare atmosferische F1 bron te bouwen, dus die zouden er oren naar kunnen hebben….

    Ware het niet dat het verbruik van de atmosferische motor veel te hoog zal liggen i.v.g. met de turbomotoren. De motor zelf is al groter en zwaarder, komt dus nog extra brandstof bij. En je hebt ook niet de grote bandbreedte van het maximum koppel zoals bij een turbomotor, al staat daar wel betere doseerbaarheid van het vermogen tegenover…

    Login om te reageren
    • g40freak zegt

      24 april 2015 om 01:49

      @macready: je zou denken dat ze ook wel weten hoe je een turbo blok moet maken.
      Deden ze als een van de eerste eind 70-er, begin 80-er jaren.
      Voor de rest kijk ik geen f1 meer, vond en vind er niks meer aan.
      Kapot gemaakt door geld en stomme regeltjes, althans dat is mijn mening.

      Login om te reageren
  15. jaapiyo zegt

    24 april 2015 om 00:42

    Werkt niet…een van de twee formules zal dominant zijn en elk zichzelf enigszins respecterend team zal een motor van dat soort willen hebben.

    In het originele ’turbo tijdperk’ was het ook zo; toen Renault met het turboblok kwam in 1977 stond al lang in de regels dat je een maximaal 3000 cc atmosferische motor mocht gebruiken of een 1500 cc geblazen motor. Voor Renault het daadwerkelijk ging proberen met een turbo dacht alleen ‘iedereen’ dat die nooit zou kunnen opboksen tegen een veel groter blok en in de beginjaren toen ze elke race in vlammen op gingen deed men er dan ook alleen maar lacherig over…Totdat die motor opeens races begon te winnen, evenals Ferrari met hun turbo blokje en BMW vervolgens zelfs het kampioenschap won. Toen wisten opeens alle chassis bouwers dat als ze nog wat wilden betekenen in de F1 ze zo’n vuurspuwend monster van een fabrikant moesten betrekken omdat de alom bekende good old natuurlijk ademende DFV8 niet meer voldeed.

    De topteams zullen nooit accepteren dat een goedkoper blok in een ‘equivalentie formule’ mogelijk sneller is dan de blokken waar zij bakken met geld tegenaan gegooid hebben dus zullen altijd afdwingen dat als er al met zo’n goedkoop blok gereden mag worden die equivalentie formule zo opgesteld wordt dat er geen equivalentie is (zie ook Torro Rosso bij de overgang van V10 naar V8; er werd aanvankelijk geclaimd dat die gelimiteerde V10 nog wel eens voor een verassing zou kunnen zorgen op sommige banen, zoals Monza door meer powah of Monaco door meer low end grunt…bleek allemaal niks van uiteindelijk). Vervolgens gaan alle teams die nog enige geloofwaardigheid willen hebben naar sponsors voor de motor waarmee je op zijn minst net kan doen alsof je een kans hebt goede resultaten te halen.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      24 april 2015 om 08:41

      @jaapiyo: helemaal mee eens. En dat om 00:42. :)

      Ik ben nog altijd voor 1 simpele regel bij de motoren:
      hier heb je 100 (of 120, 150) kg benzine. Zoek t maar uit.

      Login om te reageren
  16. mercedesbenz63 zegt

    24 april 2015 om 12:08

    V12 moet terug komen met de normale handbak

    Login om te reageren
  17. Hupke zegt

    24 april 2015 om 13:10

    Klinkt goed, maar ze zouden pas echt iets innovatief kunnen worden als ze een hybride range extender toelaten (en licht bevoordelen via het reglement), dat wil ik zien, zou pas acht vernieuwend zijn, en bloedsnel.

    Login om te reageren
  18. mrrallycross zegt

    24 april 2015 om 14:02

    Wordt helemaal niks als er 2 verschillende motoren gebruikt gaan worden. Dan wordt het net wec maar dan met veel kleinere klassen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North