Ecco! Dit is Ferrari’s nieuwe V12

Auteur: , 20 Reacties

Ik zet 'm vast in. Fratelli d'Italia...L'Italia s'è desta...

Het lijkt erop dat de Italianen woord gaan houden. Zoals wij allen weten liggen machtig mooie grote motoren onder vuur in de autowereld. Vooral als die grote motoren atmosferisch zijn en niet per se super effciënt. Met snode belastingmaatregelen worden deze joekels aan het wankelen gebracht en vervangen door opgepompte kleinere units. Een beetje alsof Rico Verhoeven het moet afleggen tegen een irritant vlieggewichtje die ‘Vitamine S’ neemt. Als purist zie je dat natuurlijk niet graag.

Gelukkig hebben we nog de Italianen. Zowel bij lamborghini als bij Ferrari hebben ze gezworen zo lang mogelijk vast te blijven houden aan de oude, vertrouwde V12. Voor beide bedrijven is dit motorconcept lange tijd het levensbloed van de hele onderneming geweest. Maar ja, praatjes zijn goedkoop. Voor murw geslagen benzinehoofden geldt in deze barre tijden ‘eerst zien dan geloven’. Welnu, bij deze.

Op deze patenttekeningen, door Motor1 onderschept bij de United States Patent and Trademark Office, zien we de Ferrari V12 in zijn voorgestelde nieuwe vorm. De motor heeft als innovatie een soort extra kamer bovenop de verbrandingskamer met een eigen bougie. Als de snelle conclusies van ondergetekende hem niet in de steek laten (en die kans is in dit geval fiddy-fiddy) kan deze Twinspark 2.0 hierdoor zowel op ‘conventionele’ wijze als op Mazda SkyActiv X-esque wijze functioneren.

Een van de voordelen hiervan is dat de moteur bij een koude start snel warmte kan opwekken (om de kats goed te laten werken), maar bij matige belasting toch zuinig is. Het eerste punt is nu nog een relatief nadeel voor grote motoren, die wat langer nodig hebben om warm te worden. Enfin, ik kijk vast uit naar de diepgravende technische uitleg van de ekte kenners in de comments (de tekeningen staan in de gallery). Wat natuurlijk vooral het belangrijkste is, is dat de V12 op deze manier hopelijk nog een tijdje door kan.



20 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
ok
Ben ik nou een schele prei of is er geen tweede bougie? (Kijk op de telefoon, plaatjes zijn niet zo groot).
@vaakbenjetebang: Of zit er een soort ‘microbougie’ in ruimte 26?
Ze kunnen de V12 nog lang gebruiken. De eerste V12 was een 2 liter. Downsizing in inhoud maar aantal cilinders behouden.😁
@ericc: Anderhalve liter zelfs!
@vaakbenjetebang: Ej, kom jij uit Twente?
@balboni: nee, dan zou z’n nick “vaakbejtebange” zijn
Heerlijk!!!! Top dat ze dat gaan bouwen.
@amersfoorter: dat is nog maar de vraag, een patent wordt niet altijd gerealiseerd.
90 graden is een ongewone blokhoek voor een V12. Zal wel gekozen zijn om ook een modulaire V8 en V6 te kunnen maken.
@galverink: niet te vergeten een lagere motor = lager zwaartepunt, tevens meer ruimte binnen de V voor inlaattraject met juiste flow
@galverink: als je ziet hoe het gietwerk is opgebouwd lijkt me dat zeer waarschijnlijk.
@galverink: Euhm nee… Het mooie aan een cilinderbank met 6 cilinders is dat deze geen primaire nog secundaire onbalans heeft in tegenstelling tot 3, 4 of 5 cilinderbanken. Behalve de gewenste afmeting heeft de V12 verder geen gewenste V-hoek als het gaat om efficiëntie. Verder klinkt de platte en 90° V12 wat rauwer en vind je een 60° V12 eerder in het luxe segment.
@jaapiyo: Ik kan het mis hebben, maar dit lijkt verdacht veel op het “turbulent jet”-systeem uit de Formule 1:

In die extra kamer wordt een minimale hoeveelheid brandstof door een extra bougie tot ontbranding gebracht. Het resultaat: een kleine vuurspuwer die ervoor zorgt dat de brandstof in de hoofdkamer sneller en beter wordt verbrand dan dat een normale bougie dat kan. Immers: na ontsteking moet de ontbranding dmv een bougie zich verspreiden door de verbrandingskamer. Dat probleem heb je met Turbulent Jet niet: het vuur is direct overal aanwezig om de brandstof te verbranden.
@gandini:
Dat idee had ik ook al. TJI wordt in F1 al gebruikt sinds 2014. Zat al te wachten op de eerste productiewagen toepassing. Vond het al lang duren. Maar kennelijk waren er nog wat probleempjes met toepassing in ‘gewone’ motoren. Misschien verklaart dat de aanwezigheid van een gewone bougie naast de TJI unit.

Net als Mazda’s SkyActiv X belooft TJI veel snellere verbranding, krachtiger ontbranding, meer volledige verbranding, lagere verbrandingskamer temperaturen en de mogelijkheid extreem magere mengsels te ontbranden. Het zorgt er ook voor dat de compressieverhouding een vlink stuk omhoog kan, wat ook weer een efficiencyvoordeel oplevert.
Maar waar is die conventionele bougie dan nog voor?
@ramshoek: Dat is een goede vraag. Wellicht is het systeem nog niet betrouwbaar genoeg om 10.000-en kilometers mee te gaan? Of heeft het te maken met de hogere belasting en hogere temperaturen waardoor niet continu met TJI gereden kan worden? Gelukkig heeft Ferrari zo’n mooi Manettino-knopje waarmee je alles op commando in ‘Race’ kan zetten. Misschien dat TJI alleen in die modus geactiveerd wordt?

Het zou wel bijzonder interessant zijn om dit eens door een Ferrari-techneut uitgelegd te krijgen.
Klinkt goed, maar eerst zien dan geloven!
Ik denk dat het Ferrari klanten geen klap uitmaakt of de auto nu met € 125.000 of met 175.000 belast worden. Juist omdat de V12 een USP is geworden doet Ferrari er goed aan om ‘m erin te houden.
Met milde hybride ondersteuning om het verbruik te drukken kunnen ze nog wel even vooruit in Italië met die dikke V12’s lijkt me. Dit nieuwe trucje gaat vast ook helpen.
Inlaatcollector van een 575 maranello?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).