• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Echt waar: er zijn nu meer particuliere stekkerauto’s dan leasebakken

Auteur: machielvdd, gepost 28 mei 2025 om 09:21 – 15 Reacties

Echt waar: er zijn nu meer particuliere stekkerauto's dan leasebakken

Er rijden voor het eerst meer particulieren rond in een stekkerauto dan zakelijke rijders.

Nou jongens, gefeliciteerd allemaal. We hebben met z’n allen de magische grens van 1 miljoen doorbroken. Na vele jaren subsidie is het zover: er rijden voor het eerst meer dan 1 miljoen stekkerauto’s rond in Nederland. Dit heugelijke nieuws weet het CBS te melden.

Om iets preciezer te zijn waren er op 1 april 1.004.000 stekkerauto’s geregistreerd. Dat betekent dat ruim 1 op de 10 auto’s in Nederland een stekkerauto is. Let op: het CBS heeft het hier dus NIET alleen over volledig elektrische auto’s. Plug-in hybrides kwalificeren ook als stekkerauto’s. Als je alleen naar de echte EV’s kijkt staat de teller op 594.000.

Ook interessant: het CBS meldt dat er voor het eerst meer particulieren met een stekkerauto zijn dan zakelijke rijders. En jullie maar denken dat particulieren geen EV’s kopen… We zitten hier wel weer met het probleem dat het CBS plug-in hybrides en EV’s op één hoop gooit. Dat is best wel een arbitraire categorie, want allerlei dikke bakken met een V8 tellen ook mee.

Als we inzoomen op EV’s zien we toch een ander beeld. Zakelijke rijders zijn nog steeds ver in de meerderheid. Er zijn 324.000 zakelijke EV’s, tegen 245.000 particuliere EV’s. Dit is wel een serieuze stijging ten opzichte van 5 jaar geleden. Toen hadden nog maar 18.800 particulieren een volledig elektrische auto.

Het CBS heeft tot slot ook nog gekeken wáár de meeste particulieren rondrijden in een stekkerauto. Dat is in de Gelderse gemeente Rozendaal (niet te verwarren met Roosendaal). Daar rijdt 15,7% van de mensen in een stekkerauto. Daarna volgt Blaricum en Laren. Toevallig allemaal rijke gemeentes, dus waarschijnlijk zijn dit vooral heel veel dikke Range Rovers. Deze cijfers van het CBS zeggen dus eigenlijk geen reet over hoe groen een bepaalde gemeente is.

En waar is dan het laagste percentage stekkerauto’s te vinden? In Staphorst. Daar rijdt maar 3,3% in een auto met een stekker. De Staphorsters zijn dus ook qua autokeuze oerconservatief.

Bron: CBS

Foto: de Alpine A290 van @larsroxtar, via Autoblog Spots

Ook interessant!

  • China komt met een écht goedkope EV naar Nederland
  • Echt waar: je kijkt hier naar een nieuwe Mercedes
  • Golf 8.5 GTE video - kun je echt 100+ km elektrisch rijden?
  • De Volvo ES90 is nu echt in aantocht!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

cbs, Elektrisch

Vorig bericht: « BMW M2 CS: de specs én de Nederlandse prijs
Volgend bericht: Europese verkoopcijfers laten de keiharde leugens van Musk zien »

Lees Interacties

Reacties

  1. THSD zegt

    28 mei 2025 om 09:32

    Ergens wel logisch want de zakelijke rijder blijft bij de ev na einde leasecontract en de oude ev verdwijnt naar de particulier.

    Login om te reageren
  2. rwdftw zegt

    28 mei 2025 om 09:34

    Het is niet heel onlogisch. De 2e hands markt is overspoeld met bijtellingstoppertjes, en dat zijn vaak stekkerauto’s. Hoevaak zie je nog een Toyota C-HR, Corolla, Auris of Yaris rijden ZONDER Hybrid logo? Andere merken hebben vaak ook een Hybrid oplossing met een stekker.

    Daarnaast spot ik zeer geregeld Model 3’s met een G- kenteken. Deze zijn inmiddels uit de lease dus deze worden particulier gereden. En met dynamische prijzen en escapades van onze overheid en energieboeren wordt een stekker interessant. Dus ik snap hem volkomen.

    Login om te reageren
    • mrtrex zegt

      28 mei 2025 om 10:31

      Al zijn die Toyota’s die je noemt meestal geen stekkerauto’s

      Login om te reageren
  3. tenaci zegt

    28 mei 2025 om 09:34

    – Edit: dank u, is inmiddels gefixt –

    Login om te reageren
  4. potver7 zegt

    28 mei 2025 om 09:34

    Een stekkerauto is een auto met een stekker. Dan klopt die categorisering van het CBS toch gewoon? En zo heel veel plug-in hybrides met een dikke v8 rijden er nou ook weer niet rond, dus als je die niet mee zou tellen dan verschuift het plaatje niet wezenlijk.

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    28 mei 2025 om 09:34

    Misschien zegt het ook iets over de populariteit van private lease?

    Login om te reageren
  6. styns zegt

    28 mei 2025 om 10:02

    Ik maak in iedergeval geen deel uit van deze statistieken 🙌🏻.

    Login om te reageren
  7. DeWitteCondor zegt

    28 mei 2025 om 10:48

    Op zich weinig verrassend als je ziet hoe mokerhard EVs en PHEVs afschrijven. Uiteraard worden ze dan particulier interessant.

    Login om te reageren
  8. jaso013 zegt

    28 mei 2025 om 12:13

    Succes met je loeizware PHEV/MHEV over een jaar of 2. Maximaal belasting betalen en onder aan de streep nauwelijks zuiniger. De overheid heeft het weer slim gespeeld!

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      28 mei 2025 om 13:51

      Heb je op facebook gelezen dat PHEV’s en alle andere nieuwerwetse gekkigheid allemaal een leugen is van de overheid? Een PHEV weegt gemiddeld volgens ChatGPT tussen de 1800-2200kg, een EV tussen de 2000-2500kg. Alles is relatief.

      Prima dingen hoor die PHEV’s, zoveel zwaarder zijn ze niet en de kosten per kilometer zijn lager, dus pak eens een rekenmachine er bij en reken het maar na 🤓 Als het niet lukt wil ik wel helpen met al die lastige cijfertjes, zo ben ik ook wel weer.

      Login om te reageren
      • RUBERG zegt

        28 mei 2025 om 14:17

        Ik zou eens minder op Facebook kijken en geen ChatGPT gebruiken, maar zelf onderzoek gaan doen. Hint, zoek naar ev onder de 2000 kilo.

        Login om te reageren
        • pier zegt

          29 mei 2025 om 22:06

          Dan ga ik even uit van nieuw leverbaar:

          Alfa Romeo Junior Elettrica 1445kg
          Ayways U5 1770kg U6 1790kg
          BYD Atto 2 1545kg Atto 3 1725kg Dolphin 1658kg
          Citroen e-C3 1383kg e-C4 1536-1552kg
          Cupra Born 1741kg
          Dacia Spring 926kg-949kg!
          Dongfeng Box 1324kg
          DS3 E-Tense 1525kg
          Fiat 500e 1155-1265kg 600e 1495kg Grande Panda 1411kg
          Ford Explorer standard range rwd 1808kg Puma Gen-e 1463kg
          Honda E:Ny1 1630kg
          Hyundai Inster 1288-1318kg Ioniq 5 63kWh 1865kg Inoniq 6 53kWh 1775kg Kona-e 1585kg
          Jeep Avenger 1495kg
          Kia EV.3 58.3kWh 1700kg EV6 63kWh 1855kg Niro EV 1657kg
          Lancia Ypsillon Electric 1461kg
          Leapmotor T03 1175kg
          Lexus UX 300e 1775kg
          Lynk&Co 02 1820kg
          MG4 1635kg MG5 1562kg Cyberster 1850kg Marvel R 1810kg S5 1680kg ZS 1570kg
          Mini Aceman E 1620kg Cooper E 1540kg Countryman 1840kg
          Nissan Leaf 1445kg
          Opel Astra Sports Tourer E 1660kg hatchback 1636kg Corsa E 1430kg Frontera 1414kg Mokka E 1498kg
          Peugeot e-208 1430kg e-2008 1523kg e-308 1659kg e-308 SW 1716kg e-408 1779kg
          Polestar 2 single motor 1870kg
          Renault 4 1410kg R5 1400kg Megane e-tech 1625kg
          Skoda Elroq 1874kg
          Smart #1 1780kg Smart #3 1780kg
          Tesla Model 3 rwd 1736kg Model Y rdw 1903kg
          Toyota bZ4X 1885kg
          Vinfast VF6 1743kg
          Volkswagen ID.3 1687kg ID.4 170pk 1887kg ID.5 1870kg ID.Buzz pure 1868kg
          Volvo EX30 1740-1860kg
          Zeeker X 1755kg

          Toch al een behoorlijk lijstje volgens mij. Neem ik auto’s vanaf 1900kg (muv van de Model Y die er 3kg overheen gaat, maar voor de referentie wel handig) niet mee.

          Login om te reageren
      • jaso013 zegt

        28 mei 2025 om 15:01

        Nou het scheelt een stuk. Straks na de korting is de mrb bijna 2x zo veel als voor een ICE. En kosten per km weet ik niet maar een vrt met 1 motor(ice) kan imo onmogelijk duurder zijn in onderhoud dan een vrt met 2 motoren(phev/mhev). Qua dacebook gehalte valt het dus wel mee. De overheid stimuleert het eerst met maximale toeslagen/kortingen etc om het daarna allemaal af te schaffen.

        Als jij een berekening wil maken: be my guest! Wellicht kun je me overtuigen!

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          28 mei 2025 om 15:31

          Hoe kom jij aan 2 x zo duur. Noem eens voorbeeld met een merk/model hoe die bedragen er dan volgens jou uit zien.

          Login om te reageren
        • rogerzz zegt

          28 mei 2025 om 19:10

          Ja dat is het probleem precies, dat je de kosten per kilometer niet weet.

          Een benzine komt gunstig gerekend 15 kilometer ver op een liter van 2 euro, dat is 13.3 cent per kilometer.

          Een PHEV komt realistisch 5 km per kWh van 0.35 cent, ofwel 7 cent per kilometer.

          Nou die 6.3 cent besparing per kilometer heb je er snel genoeg uit, een PHEV versie is vaak 250kg zwaarder dan de niet PHEV versie (afhankelijk van merk/accugrootte), dus extra wegenbelasting valt mee. En je bespaart je ICE motor op interne vervuiling en slijtage van korte eindjes, dus die leeft wat langer en gezonder. En dan reken/sta ik aan een openbare laadpaal van 0.35 cent, zonnepaneel bezitters met eigen oprit laden veel gunstiger.

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North