
Er rijden voor het eerst meer particulieren rond in een stekkerauto dan zakelijke rijders.
Nou jongens, gefeliciteerd allemaal. We hebben met z’n allen de magische grens van 1 miljoen doorbroken. Na vele jaren subsidie is het zover: er rijden voor het eerst meer dan 1 miljoen stekkerauto’s rond in Nederland. Dit heugelijke nieuws weet het CBS te melden.
Om iets preciezer te zijn waren er op 1 april 1.004.000 stekkerauto’s geregistreerd. Dat betekent dat ruim 1 op de 10 auto’s in Nederland een stekkerauto is. Let op: het CBS heeft het hier dus NIET alleen over volledig elektrische auto’s. Plug-in hybrides kwalificeren ook als stekkerauto’s. Als je alleen naar de echte EV’s kijkt staat de teller op 594.000.
Ook interessant: het CBS meldt dat er voor het eerst meer particulieren met een stekkerauto zijn dan zakelijke rijders. En jullie maar denken dat particulieren geen EV’s kopen… We zitten hier wel weer met het probleem dat het CBS plug-in hybrides en EV’s op één hoop gooit. Dat is best wel een arbitraire categorie, want allerlei dikke bakken met een V8 tellen ook mee.
Als we inzoomen op EV’s zien we toch een ander beeld. Zakelijke rijders zijn nog steeds ver in de meerderheid. Er zijn 324.000 zakelijke EV’s, tegen 245.000 particuliere EV’s. Dit is wel een serieuze stijging ten opzichte van 5 jaar geleden. Toen hadden nog maar 18.800 particulieren een volledig elektrische auto.
Het CBS heeft tot slot ook nog gekeken wáár de meeste particulieren rondrijden in een stekkerauto. Dat is in de Gelderse gemeente Rozendaal (niet te verwarren met Roosendaal). Daar rijdt 15,7% van de mensen in een stekkerauto. Daarna volgt Blaricum en Laren. Toevallig allemaal rijke gemeentes, dus waarschijnlijk zijn dit vooral heel veel dikke Range Rovers. Deze cijfers van het CBS zeggen dus eigenlijk geen reet over hoe groen een bepaalde gemeente is.
En waar is dan het laagste percentage stekkerauto’s te vinden? In Staphorst. Daar rijdt maar 3,3% in een auto met een stekker. De Staphorsters zijn dus ook qua autokeuze oerconservatief.
Bron: CBS
Foto: de Alpine A290 van @larsroxtar, via Autoblog Spots





Ergens wel logisch want de zakelijke rijder blijft bij de ev na einde leasecontract en de oude ev verdwijnt naar de particulier.
Het is niet heel onlogisch. De 2e hands markt is overspoeld met bijtellingstoppertjes, en dat zijn vaak stekkerauto’s. Hoevaak zie je nog een Toyota C-HR, Corolla, Auris of Yaris rijden ZONDER Hybrid logo? Andere merken hebben vaak ook een Hybrid oplossing met een stekker.
Daarnaast spot ik zeer geregeld Model 3’s met een G- kenteken. Deze zijn inmiddels uit de lease dus deze worden particulier gereden. En met dynamische prijzen en escapades van onze overheid en energieboeren wordt een stekker interessant. Dus ik snap hem volkomen.
Al zijn die Toyota’s die je noemt meestal geen stekkerauto’s
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Een stekkerauto is een auto met een stekker. Dan klopt die categorisering van het CBS toch gewoon? En zo heel veel plug-in hybrides met een dikke v8 rijden er nou ook weer niet rond, dus als je die niet mee zou tellen dan verschuift het plaatje niet wezenlijk.
Misschien zegt het ook iets over de populariteit van private lease?
Ik maak in iedergeval geen deel uit van deze statistieken 🙌🏻.
Op zich weinig verrassend als je ziet hoe mokerhard EVs en PHEVs afschrijven. Uiteraard worden ze dan particulier interessant.
Succes met je loeizware PHEV/MHEV over een jaar of 2. Maximaal belasting betalen en onder aan de streep nauwelijks zuiniger. De overheid heeft het weer slim gespeeld!
Heb je op facebook gelezen dat PHEV’s en alle andere nieuwerwetse gekkigheid allemaal een leugen is van de overheid? Een PHEV weegt gemiddeld volgens ChatGPT tussen de 1800-2200kg, een EV tussen de 2000-2500kg. Alles is relatief.
Prima dingen hoor die PHEV’s, zoveel zwaarder zijn ze niet en de kosten per kilometer zijn lager, dus pak eens een rekenmachine er bij en reken het maar na 🤓 Als het niet lukt wil ik wel helpen met al die lastige cijfertjes, zo ben ik ook wel weer.
Ik zou eens minder op Facebook kijken en geen ChatGPT gebruiken, maar zelf onderzoek gaan doen. Hint, zoek naar ev onder de 2000 kilo.
Dan ga ik even uit van nieuw leverbaar:
Alfa Romeo Junior Elettrica 1445kg
Ayways U5 1770kg U6 1790kg
BYD Atto 2 1545kg Atto 3 1725kg Dolphin 1658kg
Citroen e-C3 1383kg e-C4 1536-1552kg
Cupra Born 1741kg
Dacia Spring 926kg-949kg!
Dongfeng Box 1324kg
DS3 E-Tense 1525kg
Fiat 500e 1155-1265kg 600e 1495kg Grande Panda 1411kg
Ford Explorer standard range rwd 1808kg Puma Gen-e 1463kg
Honda E:Ny1 1630kg
Hyundai Inster 1288-1318kg Ioniq 5 63kWh 1865kg Inoniq 6 53kWh 1775kg Kona-e 1585kg
Jeep Avenger 1495kg
Kia EV.3 58.3kWh 1700kg EV6 63kWh 1855kg Niro EV 1657kg
Lancia Ypsillon Electric 1461kg
Leapmotor T03 1175kg
Lexus UX 300e 1775kg
Lynk&Co 02 1820kg
MG4 1635kg MG5 1562kg Cyberster 1850kg Marvel R 1810kg S5 1680kg ZS 1570kg
Mini Aceman E 1620kg Cooper E 1540kg Countryman 1840kg
Nissan Leaf 1445kg
Opel Astra Sports Tourer E 1660kg hatchback 1636kg Corsa E 1430kg Frontera 1414kg Mokka E 1498kg
Peugeot e-208 1430kg e-2008 1523kg e-308 1659kg e-308 SW 1716kg e-408 1779kg
Polestar 2 single motor 1870kg
Renault 4 1410kg R5 1400kg Megane e-tech 1625kg
Skoda Elroq 1874kg
Smart #1 1780kg Smart #3 1780kg
Tesla Model 3 rwd 1736kg Model Y rdw 1903kg
Toyota bZ4X 1885kg
Vinfast VF6 1743kg
Volkswagen ID.3 1687kg ID.4 170pk 1887kg ID.5 1870kg ID.Buzz pure 1868kg
Volvo EX30 1740-1860kg
Zeeker X 1755kg
Toch al een behoorlijk lijstje volgens mij. Neem ik auto’s vanaf 1900kg (muv van de Model Y die er 3kg overheen gaat, maar voor de referentie wel handig) niet mee.
Nou het scheelt een stuk. Straks na de korting is de mrb bijna 2x zo veel als voor een ICE. En kosten per km weet ik niet maar een vrt met 1 motor(ice) kan imo onmogelijk duurder zijn in onderhoud dan een vrt met 2 motoren(phev/mhev). Qua dacebook gehalte valt het dus wel mee. De overheid stimuleert het eerst met maximale toeslagen/kortingen etc om het daarna allemaal af te schaffen.
Als jij een berekening wil maken: be my guest! Wellicht kun je me overtuigen!
Hoe kom jij aan 2 x zo duur. Noem eens voorbeeld met een merk/model hoe die bedragen er dan volgens jou uit zien.
Ja dat is het probleem precies, dat je de kosten per kilometer niet weet.
Een benzine komt gunstig gerekend 15 kilometer ver op een liter van 2 euro, dat is 13.3 cent per kilometer.
Een PHEV komt realistisch 5 km per kWh van 0.35 cent, ofwel 7 cent per kilometer.
Nou die 6.3 cent besparing per kilometer heb je er snel genoeg uit, een PHEV versie is vaak 250kg zwaarder dan de niet PHEV versie (afhankelijk van merk/accugrootte), dus extra wegenbelasting valt mee. En je bespaart je ICE motor op interne vervuiling en slijtage van korte eindjes, dus die leeft wat langer en gezonder. En dan reken/sta ik aan een openbare laadpaal van 0.35 cent, zonnepaneel bezitters met eigen oprit laden veel gunstiger.