Échte autoliefhebbers incasseren wederom nederlaag

Auteur: , 79 Reacties

Triest nieuws is triest.

Ferrari

De auto zoals we die in de afgelopen decennia kenden hangt al een tijdje aan een waakinfuus. Als we heel globaal kijken naar ruim honderd jaar autogeschiedenis, hebben we ongeveer tot de tweede wereldoorlog gemotoriseerde rijtuigen gehad. Auto’s als de Duesenberg SJ en de eerste Rolls-Royce Phantoms. Daarna zijn we overgegaan op iets wat lijkt op waar we vandaag de dag nog steeds in rijden, beginnende met de Citroën DS uit de jaren ’50.

Maar er zijn de nodige veranderingen op til die het autolandschap potentieel ernstig gaan veranderen. De belangrijkste en meest ingrijpende daarvan is de belofte van de autonome auto. Voordat die in groten getale rondrijden, zijn we in mijn ogen nog wel even verder (collega @willeme denkt dat het morgen al zover is). Maar ook de toenemende invloed van de groene lobby verandert het karakter van auto’s aanzienlijk.

Alles moet zuniger, efficiënter en elektrischer. Je kan voor de woorden ook invullen ‘ziellozer’. Alles wat -foei toch!- niet elektrisch is, heeft een zo klein mogelijke koffiemolen onder de kap gekoppeld aan een automaatje die vooral zo snel mogelijk opschakelt teneinde het verbruik te beperken. De sportauto’s die resteren worden niet alleen enorm zwaar belast, maar tevens bijna allemaal de mond gesnoerd door partikelfilters en turbo’s.

Deze ontwikkeling lijkt niet te stoppen te zijn, tenzij olivijn een enorme vlucht neemt. Uit ‘Murica bereikt ons namelijk alweer het volgende trieste bericht voor de dinosauriërs onder de autoliefhebbers zoals ondergetekende. In Q3 van dit jaar zijn er in ‘Murica volgens JD Power voor het eerst meer EV’s verkocht dan auto’s met een handgeschakelde versnellingsbak. Tijd dus om de uitvaartmuziek top 50 weer eens aan te slingeren. Ik geef jullie even een momentje…



79 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Ik blijf toch lachen om de term “echte” autoliefhebber…
@peug206: petrolhead was passender. Als autoliefhebber toont mijn Model 3 elke dag een glimlach op mijn gezicht, zonder een centje pijn in de portemonnee.
@flutterby: je hebt de model 3 gratis gekregen?
@qwerty1234: Het kost wel geld, maar deed geen pijn. Zeker over de volledige looptijd is het helemaal geen dure auto.
@flutterby: niet alles met 4 wielen en een stuur is een auto.
@raoufff: nee klopt, bij het verkeerslicht, in de file en bij het invoegen lijken alle andere auto’s meer op scootmobiels.
@flutterby: Tja leuk voor een 12 jarige, maar in realiteit is het net als elke andere aansluiten in de file.
@raoufff: Goed gezien! Grasmaaiers en heftrucks zijn inderdaad geen auto’s. Elektrische auto’s zijn dat natuurlijk wel, maar zo bedoelde je het ook toch?
@raoufff: Niet alles met een verbrandingsmotor is een auto.
@flutterby: tot er een hacker met je auto vandoorgaat 😁
@nasty: want dat is namelijk veel gebruikelijker bij elektrische auto’s. Iedereen weet dat auto’s met een ICE geen computers gebruiken.
@nasty: die kans is veel groter bij de bij elkaar geraapte infotainmentsystemen die andere fabrikanten gebruiken en vervolgens alleen updaten als je bij de dealer langskomt met een volle portemonnee.
@flutterby: je beseft je hopelijk wel dat je leasebudget indirect ook bruto salaris is. Althans waar ik werk is dat een keuze.
@ghost: bij ons niet, maar alsnog denk ik niet dat andere werkgevers mij bruto zoveel willen compenseren om iets vergelijkbaars te rijden.
@flutterby: ik denk dat je mij verkeerd begrijpt, wat ik bedoel is; je zegt; ik rijd bijna voor niks. Maar veel mensen met een leaseauto vergeten dat zij hem gewoon elke maand zelf betalen en dan ook nog wat bijtelling, in jouw geval is dat laag door alle voordelen. Maar terugkomend op; het maandelijkse bedrag dat je als leasebudget krijgt van je baas, is in feite gewoon bruto loon. Stel dat je morgen bij een andere baas gaat werken, die geen leaseauto’s verstrekken, dan tel je dat bedrag dus bij je maandelijkse loon op. Veel mensen beseffen zich dat niet. Je budget ligt ws ergens tussen 800-1000 per maand voor die Model 3, dus je betaalt hem echt wel, dat is wat ik bedoel.
@ghost: ik betaal hem niet, maar werk er wel voor. Overigens staat voor de werkgever het leasebudget zeker niet gelijk aan bruto loon. Bij brutoloon komt er nog makkelijk 50% aan kosten bovenop.

Oh en mijne is geen lease auto.
@flutterby: vooral dat centje pijn dat je niet hebt (het zo goed als gratis rijden van dat ding) zal je vooral blij maken.
@saxoke: nee hoor, heb voor hetzelfde geld (letterlijk) ook een 330e gereden en wat was ik blij toen ik mijn Model 3 weer terug kreeg! De reactie op je rechtervoet en bizarre acceleratie is heerlijk om mee te rijden. Voor die saaie kilometers is het enkel het stuur vasthouden en geniet van het audiosysteem.
@flutterby: en de echte autoluefhebbers betalen voor het grootste deel jullie bijtelling en houderschap. Lang leve het milieu.
@janstehouwer1954: oh brr, laatste liep ik in de AH en hadden ze aanbieding voor 2 van de prijs van 1! Uiteraard maar 1 meegenomen want anders betalen de andere klanten voor die tweede en dat is maatschappelijk onwenselijk. Korting? Nee daar doen wij Nederlanders niet aan, inhumaan!
@flutterby: mooi dat je zo compenseert.
@hotze: uiteraard, consumeren is slecht voor het milieu hé.
@janstehouwer1954: niemand houdt je tegen hetzelfde te doen.
@BaRa: niemand? Je bedoelt dat alle Nederlanders een leaseauto mogen uitzoeken?
@potver7: Yup. Go right ahead. As long as you pay for it, you’re good to go.
@janstehouwer1954: wat lief dat jij mijn bijtelling betaald! Had je niet hoeven doen
@janstehouwer1954: Waarom hebben zoveel mensen hier het idee dat de Model 3 rijders geld krijgen? Ze betalen minder, maar ze krijgen echt helemaal niets.
En denk je nou echt dat als de elektrische auto’s ook 22% en MRB betalen dat de overheid ons dan korting gaat geven op de belasting? Dan leef je echt in een droom. Ik ben blij dat er in ieder geval een deel van de mensen minder genaaid wordt en dat gun ik ze van harte.
@madhatter: op zich niet gek dat wie nooit een auto van de zaak heeft gehad niet weet hoe bijtelling werkt. Sterker nog, de meeste met een auto van de zaak weten het niet eens.

Nóg sterker de meeste snappen het verschil niet eens tussen een auto van de zaak en een lease auto. Een lease heeft NIETS met bijtelling te maken.
@flutterby: ken er genoeg die hun Model 3 weer willen inruilen voor een diesel.
@sollie1984: klopt, ik zelf ook trouwens. Maar niets ten nadelen van de auto.

Gelukkig is het ook niet de perfecte auto voor iedereen. Er rijden er al veel te veel van rond.
@flutterby: wat rijdt je man?
@leonardodiecabrio: Toetsenbordheld
@leonardodiecabrio: nee sorry, niet getrouwd. Mijn zoontje vind kaarten tussen de spaken wel geweldig. Telt dat ook? Uiteraard is het vooral de beleving en niet zo snel als de raceauto van papa.
@leonardodiecabrio: kuch. Er rijden meer vrouwen in een cabrio dan mannen. Dus…
US had altijd de voorkeur voor automaat. Volgens de titel had ik erger verwacht. Meer EV’s dan picknick-up’s bv!!!!!!!
@ericc: dat zou een reden tot een feestje zijn.
Ik ben hard aan het sparen (ABN-bank met 0,00579% rente) voor een teleportatie-machine met bijbehorende koude fusie energiecentrale. Maakt mij dat een onechte autoliefhebber? Zijn echte autoliefhebbers getrouwd met hun auto? Hebben ze een koosnaampje voor hun auto?
@iphonistvongates: een keer of 2 per week pijlen ze de olie via de uitlaat met hun eigen oliepijlstok.
@saxoke: pijlen? Met een dartpijl oid?
@techniekmeneer: nee, met een pjjlwagen natuurlijk!
Een simpele oplossing is gewoon om een oude(re) auto te rijden. Zat heerlijke atmosferische blokken met handbakken te krijgen nog. En dan ga je toch gewoon op de fiets of met een of ander electro gebakje naar het werk.
@trustmeiamanengineer: Eenmaal een fatsoenlijk electrogebakje gereden wil je geen futloos pruttelmotortje meer in het vooronder. Dat directe koppel is verslavend.
@mcshine: Mwah… een elektrogebakje heeft nog steeds een nadeel. Het weegt namelijk behoorlijk wat. Voor de Caterham-ervaring ben je voorlopig nog steeds beter af met zo’n pruttelblokje. Anders weegt het ding in één snok een kilo of drie- à vierhonderd meer. Wat bij een Caterham bijna een verdubbeling is van het gewicht. Maar voor het huis-tuin-en-keukenwerk is een elektrogebakje inderdaad beter. Ik heb dit weekend mijn eigen auto (MX-5) even moeten omruilen voor een XC-40 D3 met automaat. Man toch… pure ellende qua rijgevoel. Ik weet wel, dat is een som van de delen. Dieselmotor die overal doorheen bromt. Gasrespons die quasi afwezig lijkt – je probeert een beetje gas bij te geven en er gebeurt niets. De ophanging van een boot en het stuurgevoel van een zwabber zijn dan weer eigen aan de combinatie “Volvo” en “SUV”. Maar: zo’n auto heeft alleen maar baat bij een battery pack. En met die auto ook zo ongeveer 98% van het huidige wagenpark.
@BaRa: ik ken iemand met een donkervoort, s5 en m3p. De s5 verliest het ruim van het elektrogeweld. De donkervoort is natuurlijk met een ander doel gebouwd maar hij zegt wel de directe power van de m3p erg te waarderen
@fransananas: Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Elektrisch is logisch in bijna alle (alledaagse) situaties. En voor een aantal sportieve metrics is electro ook beter. Instant koppel, nul tot honderd – dat soort zaken. Maar sportiviteit omvat ook handling, en daar is een laag gewicht altijd beter voor. Dat is momenteel de enige zwakte van elektrische auto’s. Dat lage gewicht is waarom ik liever een Evora heb dan een 911, liever een A110 dan een Cayman, liever een Caterham dan een high-end Mustang. En waarom ik in een MX-5 rijd ;-)
@fransananas: dat lijkt me ook een verstandige combi. Elektro voor de dagelijkse ritten, en een pretmobiel ernaast. Maar daar moet je wel de middelen en liefst ook ruimte voor hebben, zou de pretmobiel niet te veel buiten laten staan als je ‘m toch relatief weinig gebruikt. Ik zie niet zoveel kwaad in elektro, maar lichtvoetigheid voor een speelauto is toch vrij essentieel.
@BaRa: het nadeel van een brandstofmotor is dat het gewicht op de verkeerde plek zit terwijl het bij een BEV precies zit waar het hoort.
@flutterby: Het enige nadeel is volgens mij de vele narcistische reacties van een Tesla bestuurder.
Elektro auto voor werk en oldtimer in de garage voor het weekend. Zo zie ik mijn toekomst. De vraag is echter in hoeverre dat nog kan in Nederland. Straks moet ik een vergunning aanvragen als ik mijn oldtimer start in verband met stikstof of zo 😒
Ik zou zeggen, pak je lasso, vang een paard en ga met je knuppel langs iedereen die wel met de tijd mee gaat om ze een lesje te leren!
@reactief: Maar om in stijl te blijven, misschien ook je baan bij een online blog opzeggen en een postduif nemen om je verhaal te doen!
Ik denk dat er ook meer EV’s zijn verkocht dan auto’s aangedreven door een stoommachine. Of auto’s met uitsluitend achterwiel besturing
Zo’n huilie huilie bericht kan echt maar van 1 iemand zijn. De ‘echte’ autoliefhebber.
Ik rijd maar 8000km per jaar en heb nog maar 100.000km op de teller, kan gelukkig nog even vooruit met mijn atmosferische auto.
@baklava: Dan geniet je er ook nauwelijks van. Het is haast voordeliger om te huren.
@baklava: Dan gaat hij nog maar 25 jaar mee.
Volgens een ander art op AB: Grotere vraag naar nieuwe auto’s MET handbak in Murica dan in NL/EU
@RobUSA: dat spreekt elkaar ook niet tegen
Voor zij die nog geloven in Sinterklaas ….dit is Duitsland, de bakermat van de auto industrie …. janken jullie maar verder … de EU zal bepalen wat we rijden ….
auf wiedersehen jongens ! https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/11/03/merkel-wil-dat-duitsland-tegen-2030-1-miljoen-elektrische-oplaad/
Ik hoop enkel dat je met oldtimers nog mag wat rondhuppelen ….
Wat een ontzettend non-artikel om even gal te spuwen. De charme van dit blog begint te lijken op het “karakter” van een
@2wheeler: …kut, geen edit knop.. maar laat ook maar. Ik zal met mijn 27 jaartjes wel te oud worden voor dergelijke “artikelen”.
@2wheeler: Beste 2wheeler! Laat ik je geruststellen, want met je 27 jaartjes kom je toch nog maar net kijken om te weten wat “echte liefhebbers” zijn. Voor wat dat betreft haal ik het liefste mezelf aan. Ik denk dat wel te mogen, omdat ik nog maar pas 71 jaartjes jong ben….
Zo ben ik naast een uitgesproken autoliefhebber ook nog:
– een echte koffieliefhebber! Ik maal de koffiebonen nog altijd met de handmolen, die ik van mijn grootouders geërfd heb. Koffiepads of een espressomachine? Mij niet gezien! Ik zou geen koffie meer lusten als ik dat geluid van die molen zou moeten missen!
– een echte kookliefhebber! Dat gebeurt op het petroleumstelletje, dat ik ook van mijn grootouders geërfd heb. Een magnetron of inductieplaat? Komt er bij mij niet in! Ik zou nooit meer koken als ik dat heerlijke luchtje van mijn petroleumstelletje zou moeten missen!
– een echte telefoonliefhebber! Ik heb in de gang nog zo’n heerlijke zwarte bakelieten telefoon met draaischijf aan de muur hangen. Een smartphone? Wil ik niet! Zonder het heerlijke geluid bij het draaien met die schijf zou ik nooit meer telefoneren!
– een echte treinliefhebber! Maar dan niet van die nieuwerwetse elektrieke en emotieloze dingen zoals bijv. de TGV. Nee, ik bedoel die heerlijk puffende stoomloks. Maar…. Die zijn er al lang niet meer en daarom ben ik maar met treinreizen gestopt.
En zo zou ik nog wel even kunnen doorgaan. Maar je begrijpt, dat dit ook maar een non-reactie is. Om duidelijk te maken dat ik ook niet begrijp, waarom ik geen “echte autoliefhebber” meer zou kunnen zijn als ik zou openstaan voor de “nieuwe automobiliteit”.
En, oh ja! Ik rijd nog steeds erg veel en met veel plezier. Vrijdagavond nog “even” een ritje naar Marseille aangenomen. Zaterdagavond was ik weer thuis. Toch mooi weer zo’n 2.300 km afgelegd met mijn Mondeo. En al ben ik best tevreden met het sonore geluid van mijn diesel, toch zou ik het liever doen met zoiets als een Tesla Model 3. Als er iemand hier op AB vertrouwd is met het rijden met verbrandingsmotoren, dan ben ik het wel. Bij elkaar al méér dan 5 miljoen km gereden met óók 6- en 8-cylinders! Maar ondanks dat sta ik als echte autoliefhebber gewoon open voor nieuwe technieken.
@9000cse: ik denk dat jullie hetzelfde bedoelen…
@fransananas: dat bedoelen we zeker!
@2wheeler:
Ik ben 27 en mijn persoonlijke voertuigen komen respectievelijk uit 1989, 1985 en 1966 ik zou ze voor de wereld niet willen ruilen met een model 3.
@shiva: dat kan natuurlijk, ik heb ook een zwak voor oude beestjes. Het ging mij er meer om dat dergelijke artikelen zo ontzettend kinderachtig zijn. Mijn ideale combi is een lekker oldschool roadstertje voor de weekenden en woon-werk elektrisch. Dat dit voor iedereen anders is, is alleen maar goed. Voor mij zou elektrisch rijden een uitkomst zijn maar ik wil de charme van een fossiele motor nog niet missen.
Right in the feels @jaapiyo. Deze petrolhead hoopt dat we er nog mooie jaren van kunnen maken.
De Tesla Roadster is sneller dan een Bugatti. Er zijn altijd een hoop mensen (meestal met laag IQ) die moeite hebben met vooruitgang. Intelligente mensen kunnen goed met veranderingen omgaan, passen zich aan. Aan de hand van de comments kan je eigenlijk exact zien met wie je te maken hebt…
@monaco:
Dus alle liefhebbers van vinyl, van retro design, van antiek,.. Zijn domme mensen in jouw opzicht?
@shiva: Nee zeker niet, integendeel. Maar die anti Tesla macho praat is toch gewoon vervelend? 😂
@monaco: precies! Ik
Zag gisteren een filmpje uit 2007 waar iemand over het toenmalige Utrecht CS liep en daarna Hoog Catharijne. De comments toonde veelvuldig reactie als: ‘Toen het nog echt Uteregs was’, ‘Toen het nog gezellig was’ e.d. Dit terwijl het wel beschouwd een sfeerloos betonnen en stalen Oostblok hok was. Wat er nu staat is ruimtelijker, praktischer en mijnsinziens mooier. De hang naar nostalgie en niet afscheid kunnen nemen van het bekende belemmeren mensen in de vooruitgang. Als we alleen zulke droefsnoeten hadden renden we nu nog met een knuppel achter een hert aan.
@tenaci: Helemaal mee eens! Ik was daar laatst weer na 20 jaar afwezigheid maar wat is dat mooi geworden zeg :)
Zuur stukkie @jaapiyo. Van het constante koppel van een elektrische auto kan ik oprecht genieten. Voor de hobby hou ik m’n Daf 66 wel om ploffen te horen. Desnoods rijdt ik die met alkylaat benzine. Die 4 tandjes per jaar die ik erdoor rijdt mogen dan best wat extra kosten. De toekomst ziet er mooi uit. Ook voor autoliefhebbers hoor.
Nutteloze politiek in Nederland. Alles lekker opschuiven op hen die er zo hard voor werken en op de mannetjes in Den Haag stemmen.

Grootste vervuilers zijn zeeschepen. Wordt alleen geen klap aan gedaan. Ik laat dit verder hier achter; geloof vooral dat als in 2030 iedereen EV rijdt dat we de wereld hebben gered!


https://www.facebook.com/115352508596771/posts/1678458082286198?sfns=mo
@ghost: zeevervooer is de minst milieu belastende manier van goederenvervoer. Ja, die schepen moet je dan niet gebruiken als oven voor chemisch afval maar dat is een ander verhaal.
@ghost: facebook! Voor uw dagelijkse portie betrouwbaar nieuws. Geheel passend in uw bubbel!
Zolang techniek een uitknop heeft is er niets.aan.de.hand imo. Dat er overal ongemerkt camera’s zijn opgehangen vind ik een veel.groter probleem.
Die Jaap. Je doet me steeds meer denken aan dit heerschap:
http://www.kootenbie.nl/telegrafie/thumbs/bussink.jpg
Ik zie je voor me: steeds kwader wordend. Hand trillend naar de bril grijpend en tenslotte overmand door emoties schuimbekkend van je stoel vallen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).