Edo AMG GT R bewijst enorme potentie 4.0 V8

Auteur: , 39 Reacties

Ze hebben er een waar kanon van weten te maken.

Mercedes-AMG is de laatste jaren ontzettend goed bezig en dat is voor een groot deel te danken aan de 4.0 ‘hot V’ biturbo achtcilinder. Het blok is inmiddels in bijna alle Mercedes-modellen te vinden, waaronder de kersverse Mercedes-AMG G63.

Vanuit das haus kun je maximaal 612 pk krijgen in bijvoorbeel de E63 S. In de AMG GT R levert het blok standaard 585 pk. Dat de koek nog niet op is bij 600+ pk bewijst Edo Competition. Ze hebben de AMG GT R onder handen genomen en het resultaat is om je vingers bij af te likken.

De achtpitter ging op de pijnbank en de tuner wist er 660 pk uit te peuteren. Het koppel is van 708 Nm naar 780 Nm gegaan. Meer moet het ook niet worden, want dat gaan die dikke achterbanden niet leuk vinden. Een nieuwe 0-100 tijd is niet bekendgemaakt. Dat is echter ook niet zo boeiend met een achterwielaandrijver. Wel interessant is de nieuwe topsnelheid. Volgens Edo Competition gaat de 660 pk sterke AMG GT R maar liefst 340 km/u. De tuner uit Ahlen heeft niet alleen aan het vermogen gesleuteld. De supercar is vòòr 20 mm en achter 25 mm verlaagd.

Check de gallery voor enkele foto’s van het zwarte beest. Uw redacteur hoopt ondertussen dat 4.0 AMG-modellen de komende jaren keihard gaan afschrijven. Sorry BMW M.



39 reacties

Ik begrijp nooit wat potent zijn te maken heeft met autos’. Ben ik dan metroseksueel?
Met “enorme potentie” verwacht ik op z’n minst wel 850 pk..
@heiligehandgranaat: Eensch, alles onder de 850PK is impotent, kan niet anders.
@marklevinson: precies dat, zo rond de 900 pk valt je lul pas in de categorie “bovengemiddeld”
@heiligehandgranaat: compleet mee eens, spot on. Je leest er weinig over, meestal.

Misschien weet jij het? Kun je met 900PK wel sportief rijden?
@marklevinson: hmm.. je kunt het proberen, ik denk wel dat je dan met je golf-matties bij de McDonalds af moet spreken..
@heiligehandgranaat: ja, heel handig, net zoveel vermogen als in een veyron op 2 achterbanden, in plaats van op 1 van de beste 4 wiel aandrijf systemen ooit ontwikkeld.

het gaat niet om het vermogen, maar hoe je het op de weg legt.
@gwnbmw: McLaren P1 is toch echt een betere auto. Achterwielaandrijving, een open differentieel en 900pk, het kan gewoon. Een sportwagen als de Veyron met het gewicht van een terreinauto en meest onpraktische motor configuratie zorgt dat deze geavanceerde technologieën nodig zijn om alle onnatuurlijkheden op te vangen. De Bugatti is qua techniek een hoogstandje maar dat betekend niet dat het ook een goede auto is.
@bassx: de p1 is een hybrid v8, dit blok zou dus ook wel 900 halen met elektro meuk.
@gwnbmw: En je punt is? Komt 900pk op de achterwielen, of dat elektrisch is of niet maakt niets uit.
@bassx: elektrisch is vanaf 0 tot topsnelheid even veel kracht.

en de mclaren is een hypercar, terwijl de mercedes een sportauto is.
@heiligehandgranaat: dan gaat u naar Brabus.
@heiligehandgranaat: Idd, /- 10% vermogenswinst is geen enorme potentie…
@heiligehandgranaat: Brabus heeft een half jaar geleden al een kit gelanceerd voor 700PK uit de 4.0 V8, potentie is allang bewezen.
Kan de volgende rijtest dan misschien zijn: een AMG met een hoog libido, of is dit ook weer een beetje overdreven.

Zal wel komen dat ik nog niet zo thuis ben in de journalistenblablalingo.

Volgende actiepunt: onderzoeken wat sportief rijden is.
Ze hebben het redelijk ingetogen gehouden, I like it!
Dus de 0 tot 100 tijd is niet zo interessant maar de topsnelheid wel? Dus de top 320 of 330 of 340 is wel interessant? Persoonlijk vind ik alles boven de 250 niet veel zeggend voor een auto voor op de openbare weg. En ja 250 omdat Duitsland dichtbij is
@lekkerlinksrijden: Een AMG GT R met 585 pk doet 0-100 in 3,6 seconden. Een 660 pk sterke AMG GT R doet dat niet veel sneller, omdat tractiecontrole keihard ingrijpt. Dus nee, het is totaal niet interessant. De winsten worden geboekt in tussenacceleraties en topsnelheid. 340 km/u is een stukje harder dan de standaard opgegeven 318 km/u en dus vermeldenswaardig.
@rubenpriest: dank, dat vroeg ik me al een tijd af, hoe sommige tweewielaangedreven supercars betere 0-100 tijden opgeven. Is dat echt puur een kwestie van traktiecontrole?
@lekkerlinksrijden: 250 omdat Duitsland dichtbij is?? Jij rijd zeker nooit te hard in Nederland, en dat op de linkerbaan??
@kennone: meestal 90
Wat een beest!
Ik zou er wel echt een hele dag op het circuit mee willen rijden!
Datsun fairlady 😊
JA!
Ach… 4 liter twin turbo V8 en dan maar 660 pk?
Hier een Mitsubishi Colt met 2.0 4g63 blok met bijna 1300 pk.
https://youtu.be/1gMFnX-2pNg
@w0o0dy: Hahaha ja kijk wat ze verbouwd hebben aan dat ding. Als je dat gaat toepassen op deze AMG haalt ie ook wel wat meer hoor.
@langejohn: precies… Dit is dus milde tuning met vooral een software upgrade. Waarschijnlijk nog niet eens nieuwe turbo’s en injectoren.

Peugeot haalt 168pk per liter met een simpele 1.6 4 cilinder, gewoon af fabriek en met garantie. Reken je dat om naar 4 liter dan hebben we het al over 675pk. De Alfa Romeo Giulia Q doet 510pk met 2.9 blok. Dat is al 1750k per liter dus zou je op 703 uitkomen voor een 4 liter.
Mercedes zelf haalt al 400pk uit de 2 liter. Af fabriek en met garantie. Dit is dus niet echt een mega prestatie
En eentje met maar 976 pk gewoon op straat…in Duitsland.
https://youtu.be/JwabyPcvACc
@w0o0dy: I raise you 1169pk… 4 cilinder nog steeds…
https://youtu.be/5DHoQAy1zxw
De mijne doet 365pk op 2l. En belangrijker, met slechts 1,3bar, dus lekker aant gas…
Audi tuners doen gelijkaardige dingen op hun 4 liters… 660pk is niet zoveel dan, wordt snel te warm in die hot V…
660 pk maar??? De Audi RS 6 nogarro edition heeft 705 pk . Geen partij voor de RS6. Maar ja dat is wel allang bekend dat AMG niet kan tippen aan de RS modellen van Audi.
@kermit123: op planeet mars bedoel je? Ja dat klopt.
Deze auto verdient toch een veel betere kleur dan dit.
@HZW: nee dit maakt hem lekker sinister.
Wanneer gaat Mercedes eens zo’n fijne motor van ze in een compacte MR leggen? Als ze zo sportief bezig zijn vind ik dat ze daar ook wel eens mee mogen komen.
Maatje van mij bouwt GT-R’en met 1200+ pk en daar kun je prima ‘normaal’ mee rijden dus extreem vermogen hoeft niet onrustig te zijn.
Driewerfs wow.
heerlijk ziet ie er uit black on black en ook lekker laag

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).