Een echte motorrijder koopt een pekelfiets

Auteur: , 67 Reacties

Ondanks de milde winter wordt er in ons kikkerlandje toch gestrooid. Daar wil jij je nieuwe aankoop niet aan blootstellen. Maar er zijn meer redenen om een 'pekelfiets' aan te schaffen.

een echte motorrijder koopt een Pekelfiets


De temperatuur komt in Nederland tijdens de winter nauwelijks nog onder het vriespunt. Doorrijden tijdens de winter wordt hierdoor voor steeds meer motorrijders een optie. Toch kan pekel funest zijn voor motoren. De oplossing: een ‘pekelfiets’.

Het woord van het jaar 2020 zal het zeker niet worden, maar toch is de pekelfiets helemaal hip. Het mengsel van water en strooizout zorgt ervoor dat jou in prachtige staat verkerende motor wordt omgetoverd tot roestbak. Niet meer rijden als er gestrooid is kan de optie zijn. Mocht je wel door willen rijden kan een goedkope tweede of vijfde motor -de pekelfiets- natuurlijk een optie zijn. Meteen een goed argument om de vrouw van een extra tweewieler te overtuigen . Ik moet toegeven, ik ben er al in getrapt! En er is nog meer voordeel. Met een motor kun je makkelijk door de file heen rijden. Ook handig in de donkere wintermaanden als iedereen op de rem staat.

Ondanks dat de naam anders doet vermoeden is een pekelfiets niet alleen ideaal bij pekel. Bij slecht weer is wat wind-en weerbescherming in de vorm van wat extra kuipwerk ook geen overbodige luxe. Er zijn nog wat extra punten belangrijk zijn bij het uitzoeken van een goede pekelfiets. De motor moet betrouwbaar zijn. Zolang hij technisch in orde is mag je hem best van de sloop redden. Pekelfietsen zijn namelijk vaak oud en daarom goedkoop en afgeschreven. Zo kun je jouw paradepaardje beschermen en jouw sidechick in de winter heerlijk verwaarlozen.

Jouw pekelfiets kun je het beste zoeken door zoekopdrachten te sorteren op ‘Prijs oplopend’. Wij hebben natuurlijk ook alvast een kleine selectie gemaakt.

Yamaha XJ600S Diversion

Een echte motorrijder koopt een pekelfiets

Deze Yamaha heeft een rustige 4 cilinder wat het comfort ten goede komt. Een pekelfiets is natuurlijk een ware kilometervreter en daarom is het mooi meegenomen dat dit exemplaar zuinig is. Het grote kuipwerk zorgt ervoor dat je uit de wind kunt cruisen. Met een beetje fantasie is de Diversion nog enigszins sportief. Toch is de houding rechtop waardoor lange afstanden goed te doen zijn. Omdat dit beestje al aardig wat jaartjes meegaat is de prijs flink gedaald. Mocht je willen gaan voor comfort is dit jouw ideale pekelfiets.

Suzuki GSF600 Bandit

Een echte motorrijder koopt een pekelfiets

Deze fiets heeft dan weer weinig kuipwerk. Ideaal als je een schuivertje maakt, want je hoeft weinig plastic te vervangen. Een snelheidsduivel is deze Suzuki zeker niet maar de kwaliteit is wel heel degelijk. Hij is in de periode 1995-2004 ontzettend veel verkocht. Hierdoor is er op de tweedehands markt genoeg te vinden. Repareren en onderhoud is bij deze motor niet moeilijk en onderdelen zijn nog genoeg te verkrijgen. Met de goedkope onderhoudskosten past deze motor perfect binnen een van de belangrijkste eisen aan een pekelfiets, budget.

Honda NT650V Deauville

Een echte motorrijder koopt een pekelfiets

Zoals eerder geschreven is ondertekende ook in het begrip ‘pekelfiets’ getuind. Er staat dus een Deauville in de garage. Dit is wel een hele praktische oplossing. Deze pekelfiets is namelijk voorzien van cardanaandrijving. Een ketting is nogal gevoelig voor pekel, kettingspray is dus verledenzomertijd. In de carrosserie zijn bovendien ook twee koffers verwerkt. Extra kleding en boodschappen zijn tijdens woon-werkverkeer dan ook makkelijk te vervoeren. Het kuipwerk en de kuipruit beschermen tegen weersinvloeden. Dit kleine zusje van de PAN is naast betrouwbaar dus ook nog eens praktisch.

Bovenstaande motoren verdienen nu niet bepaald de schoonheidsprijs maar dat is ook niet het doel van een pekelfiets. Mocht je deze motoren laten vallen hoef je hier geen traantje om te laten. Ze zijn er vooral om je van A naar B te vervoeren. Praktisch boven uiterlijk. Ga jij jouw wederhelft overtuigen van de voordelen om een extra motor aan te schaffen?

Tips bij overwegen pekelfiets

  1. Voor de gebruikskosten hoef je een extra motor vaak niet te laten: circa € 10 per maand houderschapsbelasting en hetzelfde bedrag voor een kale WA verzekering.
  2. Hou je wel in bij aanschaf: Om de restwaarde van je eigen motor te sparen een motor van meer dan € 5.000 aanschaffen voor alleen de winter valt moeilijk financieel recht te praten.
  3. Motoren hebben geen APK, dus een pekelfiets kan wel lekker goedkoop zijn, maar je moet er in de slechtste periode van het jaar mee de weg op. Zorg dus dat banden/remmen/ketting niet even slecht zijn als de prijs laag is..
  4. Als je toch lekker aan het ‘miep-kniepen’ bent. Duik dan na je aankoop ook even Marktplaats op en scoor voor een paar tientjes een hoog windscherm en handvatverwarming. Een beetje comfort in de winter mag best. Een tweedehands topkoffer is een must voor een pekelfiets. Voor dat extra regenpak, je slot en die kettingspray.
  5. Je kunt je natuurlijk ook wapenen tegen de pekel. Bereid je ‘normale’ motor voor, spoel hem zeer geregeld af en dan heb je geen pekelfiets nodig. Maar dat gaat vooral op voor mensen die de mogelijkheid hebben om hem binnen (en liefst verwarmd) te laten drogen.



67 reacties

Welkom op MotorBlog. In schoonbroertje is ooit met een Bandid op zn smikkel gegaan, volgens mij heeft ie sinds toen geen brommer meer gereden.
@2cv4: “Droog je tranen Pierrot, oh Pierrot”. Maar ik zeg altijd graag; Nie zo janken jonge… Af en toe een artikeltje over een motor. Er zijn veel petrolheads die ook motors hebben, omdat dat gewoon leuk is.
-edit: nutteloze bijdrage-
@jajeroenja: present!
@jajeroenja: niet alleen leuk maar ook handig en vooral het feit dat er max 1iemand extra mee kan zonder zijspan natuurlijk
@2cv4: hup, lekker naar Pieterburen. Kun je bij de andere huilers gaan zitten.
@awesome: hahaha toppertje
@2cv4: jankerd
@2cv4: ga een keer motor rijden. Bedoel echt rijden. Dan begrijp je lekker gevoel. Geen stress, hoofd leeg. Zelfs cabrio auto kan dit niet evenaren… ( rij zelf bmw motor en heb mv agusta)
Top die motorartikelen!! Blijven doen. En degene die er niks mee hebben een supertip: KLIK NIET OP HET ARTIKEL! Ipv hier gaan zitten janken..
@punicaoase: ik zou zelfs extra kopje willen…. lease kopje mag weg…
Een tdm850 is ook uitermate geschikt als pekelfiets. Vooral als deze banden en kettingset heeft die nog 90% leven over hebben (hint).

Ik was van plan om te wachten tot het voorjaar met het adverteren, wellicht toch nu maar doen dan.
@lekbak: Heb er ook 1. Fijne apparaten, sportief zat en toch voldoende windbescherming voor snelwegritten. Blij mee!
@rrvliet: ik opzich ook wel, maar ik heb weinig tijd om te rijden, kan geen woon-werk doen en heb deze alweer de nodige jaren. Hij mag weg, en dan komt er iets voor terug waar mijn vrouw ook mee kan rijden. Want de tdm is te groot voor haar. Zij rijdt nu op een diversion 600, die gaat naar mijn zus die net haar A heeft gehaald.

Als ze beide weg zijn gaan we kijken naar een vfr. En misschien komt er ook wel een Guzzi, snel hoeft het toch niet persee te gaan.
@lekbak: Leuk! Voordeel van de VFR is dat je een soepele viercilinder krijgt zonder dat je karakter of geluid in hoeft te leveren. Ik ben voor! ;)
Ik kan een motor artikel op zijn tijd wel waarderen
Een serieus alternatief voor een pekelfiets is de winterstalling! Ga gewoon in de winter met de auto (dit is immers potjandorie autoblog), dat is gewoon het meest praktische alternatief. Comfortabeler, minder stresserig en heel wat minder gevaarlijk.
@mashell: en dan in de meest deprimerende tijd van het jaar nog wat extra frustratie opdoen door dagelijks in de file te staan?
Perfect om, met zo’n wit jasje met kruislings opgebonden armen, in een gewatteerde kamer te overwinteren. Dat wel.

Doe me dan maar gewoon aangepaste kledij en dito rijstijl op de motor. (of thuis werken)
@mashell: het is serieus veel minder stresserig door met de motor te gaan, doe het zelf ook sinds mei en de stress en frustratie onderweg zijn tot een minimum gedaald.
@mashell: ik rij in de winter juist meer dan in de zomer. Het is heerlijk om op een droge zonnige winterdag een stukje te gaan rijden. Zodra het onder de 15° komt begint het bij mij te kriebelen.
K100rt is de ideale pekelfiets. Dikke kuip, cardan en degelijk.
de diversion 600 was mijn allereerste motor. Daar heb ik mee gereden met m’n voorlopig rijbewijs.
Betrouwbaar tot ik hem verkocht… (kreng wilde niet starten toen de Deense opkoper kwam, desondanks toch 1200€ voor gekregen)
Tevens de saaiste fiets die ik ooit gehad heb.

Leuk idee die pekelfiets, maar ik rij toch liever het hele jaar door met een high tech fiets. Zeker in de winter is TC, ABS, etc nuttig.
Dus zodra de Gs er is, zal ik er (net zoals nu met de SV) het hele jaar door mee rijden. Er zijn producten om hem tegen zout te beschermen…
@tjorque: precies. Mijn GS voorzien van laagje ACF50. En anders de auto. Pekel is hier al weer weggeplenst.
@erikhj: tip van The Missenden Flyer opgevolgd? 😊
Mocht het zo gaan zijn dat ik sneller en makkelijker op m’n werk ga komen met de motor, dan zou ik zeker een pekelfiets aanschaffen. Tot dan staat mijn mooiweerfiets braaf onder een zachte hoes te wachten op het voorjaar.
Een bandit uit 2001 gehad. Totdat een automobilist mij over het hoofd zag op een rotonde. Economisch totallos. Reed best aardig. Naar het saaie toe.

Na een kleine 9 jaar geen motor meer gehad te hebben was het de bedoeling om meer af te wisselen met de auto(woon-werk). Na het incident op de rotonde was het voor mij wel klaar om in de drukte op de motor te gaan. Dan maar iets langer er over doen om op mijn werk te komen. (Vrijwel geen file)

Er is wel een triumph street triple R voor in de plaats gekomen. Voor de zondagochtend tripjes. Woon vrij kerkelijk dus zondagochtend is het rustig hier ;)
@gloudertje: rustig tot jij je street triple aanvuurt 😁
@tjorque: haha het echt wilde is er wel af
@gloudertje: ik kan me toch inbeelden dat je telkens je hem start met een blije bek wegrijdt 🙂
@tjorque: dat absoluut. Lekkere 3 pitter met open arrows 👌🏻
Meest gebruikte pekelfietsen niet genoemd, als je nu iemand ziet rijden is het 8/10 een bmw, en voor de oudere bmw’s zoals de k100/k1100 blijven maar door gaan, omdat ze cardan hebben ook geen last van roestende kettingen
Die Honda ziet er erg tof uit!
rij nog met mijn eerste bike..cbr 600…en die komt niet buiten bij slechter weer,maar snap wel waarom mensen zo’n motor kopen..de drempel om de motor te pakken bij slechter/kouder weer wordt ook n stuk lager zo..
Ik ben zelf motorrijder en rij het hele jaar door op een BMW RT. Geen roest, oxidatie of wat dan ook te zien. Daarnaast het blijft natuurlijk een gebruiksvoorwerp toch? Kan iemand mij uitleggen waarom we het dan hebben over pekelfietsen? Hebben jullie soms ook pekelauto’s?
@rossi: uhhh ik heb geen pekelauto, maar ik ken wel mensen die ze WEL hebben.
@rossi: al mijn voertuigen zijn dan pekelvoertuigen… ik ben geen poetskoning.
Het enige waar ik belang aan hecht is dat het rijdt en liefst zo snel mogelijk van punt A naar B of op de betere dagen van punt A naar weet ik veel 🙃
Ivm veiligheid zou ik toch iets eerder opteren voor een degelijke fiets met moderne veiligheidssystemen die je zelf na elk ritje met koud water afspuit.

Tenzij je beginner bent dan is een pekelfietsjes ook heel handig om wat feeling te krijgen met motorrijden. Ging zelf met een cb250 met toevallig wat sportieve bandjes lekker de grens opzoeken op een industrieterreintje. Dik motorpak aan wat heet kreeg je toch niet op die dagen en ja dan af en toe een schuivertje. Veel van geleerd.
Maar nu zou ik dus gaat voor 1 degelijke fiets met veiligheidssystemen. Juist voor woonwerk in natte en koude omstandigheden komen die tot hun recgt
@por100: ben beginner en heb een 1992 Ducati 900SS gekocht. Geen veiligheidssystemen en vergeleken de les motoren is dat ding totaal niet wendbaar. Bokt en hokt als een malle. Slechte eerste keuze zal je denken. Maar als ik uit eindelijk hier goed op kan rijden kan ik volgensmij overal goed op rijden
En er is nog meer voordeel. Met een motor kun je makkelijk door de file heen rijden.

Nu wil ik niet direct de moraalridder uithangen, maar -en ik zeg dit als rechtgeaarde automobilist- op de dagen dat het veelal donker is tijdens de spits en het slechte(re) weer voor verminderd zicht zorgt is dit verre van verstandig.

Afgelopen augustus is mij precies dit overkomen: slalommende motorrijder tikt een autospiegel aan, verliest zijn balans en eindigt bij mij tegen de auto. Taxatie: 1600 euro schade. En ondanks dat de schuldvraag niet zo’n heel lastige zou moeten zijn (de eigenaar van de auto wiens spiegel werd geraakt was bevestigd als getuige) ging zijn verzekeraar (yeah, f** k you too, One Underwriting) pas overstag in het erkennen van de aansprakelijkheid nadat ik ook m’n rechtsbijstandsverzekering erop los had gelaten. Filerijden tussen de auto’s door wordt gedoogd – meer niet. Kijk uit en denk na bij wat je doet.
@RRRobert: Zo gaat dat toch altijd, die lui rijden altijd door. Ik ram hem er altijd voor, dus ook al heel wat van dat soort akkefietjes meegemaakt.
@monaco: automobilisten die ‘m ervoor rammen zijn de grootste aso’s.
@monaco: waarom zou je hem ervoor rammen?
@rrrobert: zo makkelijk is die schuldvraag vaak niet. Tussen de file door wordt inderdaad gedoogd, maar bij een eventueel ongeval is de motorrijder niet per definitie schuldig. Zie het zelf ook vaak genoeg op de motor; automobilisten al appent achter het stuur slingerend in hun baan. Of snel van baan wisselen om een gastje in te duiken zonder te knipperen.
Neemt niet weg dat er een hoop malloten op de motor zijn die met een bloedgang door de file rammen!
@arjanhor: in dit specifieke geval was de schuldvraag geen issue. De motorrijder is heel eerlijk geweest, heeft de schuld als op het schadeformulier erkend (ik stond stil, hij viel tegen mijn auto aan), dus op dat vlak valt hém weinig te verwijten – hooguit dat z’n snelheid mogelijk te hoog was, maar dat valt niet aan te tonen.

Nee, het is ronduit gênant hoe z’n verzekeraar (zoals de schadehersteller deze omschreef: de grootste kolerelijers in deze branche) hier vervolgens mee omging.

De wetgever is hierover ook wel duidelijk: filerijden tussen de auto’s wordt gedoogd, mits de motorrijder zich aan de situatie aanpast. Niet meer dan 10 km/u snelheidsverschil, gebruik de alarmlichten en zoek een plek tussen de auto’s op het moment dat het verkeer weer gaat rijden én als er voldoende ruimte is tussen twee auto’s (sommigen rammen hun fiets ertussen alsof de achterliggende auto geen remweg nodig heeft)
@RRRobert: in welke wet staat dat dan? En die alarmlichten zou ik sowieso niet aan doen als motorrijder.
@eklasse: Voor mij draait het om zichtbaarheid, dus JA alarmlichten gaan aan (kan ook niet op alle motoren) en als het nodig is OOK nog groot licht. Uiteindelijk moet je gewoon je verstand gebruiken. Je ziet ze gewoon achter je in de file, die motorrijders die vinden dat ze met nog 20 km/u harder tussen die files door moeten.

Ga je gang!! Daar maak ik graag plaats voor, zo’n figuur in je nek is niet optimaal.

Twintig jaar lang is het me gelukt ‘veilig’ tussen de files door maar in 2019 had ik hem toch te pakken: iemand die van links naar rechts ging op het moment dat ik met alarmlichten met 30-40 km/u nog maar een meter van hem vandaan was.

Het is een cliche, maar dat is toch een eye-opener. De rest van het jaar toch weer wat scherper..
@michaelras: ik heb vorig jaar een gelijkaardig ongeval gehad. Felle zon, witte auto en te laat de knipperlichten van de auto gezien.
Hoewel ik volop in de remmen gegaan ben ben ik toch tegen zijn flank aan geschampt en gevallen. gelukkig kon het verkeer rechts van me tijdig stoppen.

In België is het file filteren wettelijk geregeld. Je rijdt (volgens randvoorwaarden) in een “virtuele” rijstrook. Het wordt niet als inhalen. geklasseerd. Daarom was de chauffeur in fout.

Ik probeer sindsdien wel nauwgezetter de regels te volgen. En nog veel beter op te letten.
Tijdens het ongeval was ik gehaast en waarschijnlijk te snel aan het file filteren.
Mijn ogen zijn toen ook weer geopend.
@michaelras: vervelend van die aanrijding. Hoe ging je verzekeraar daar vervolgens mee om?

@michaelras: groot licht moet je niet aan doen. Dan is het voor de wel oplettende automobilist niet meer in te schatten hoe ver je nog weg bent.
@eklasse: het staat ook niet in de wet, vandaar ‘gedoogd’. Het staat in de richtlijnen die het OM heeft uitgevaardigd naar de wetshandhavers toe, hoe hier mee om te gaan.
@RRRobert: ja, we bedoelen waarschijnlijk hetzelfde.

Het wordt gedoogd maar bij een aanrijding begint de discussie vaak. Die motorrijder moet zich echt aan die gedragsrichtlijnen houden. (En dus ook geen alarmlichten) Als er een getuige zegt dat de motor te hard reed zal geen verzekeringsmaatschappij de aansprakelijkheid bij de automobilist neerleggen.
@rrrobert: de wetgever is inderdaad duidelijk. Het wordt gedoogd, met maximaal 10 km/h verschil tot een snelheid van 50. Alarmlichten mogen juist niet aan, er is namelijk geen gevaar of onveilige situatie.
Neemt niet weg dat er inderdaad voldoende motorrijders zijn die zich flink misdragen, evenals voldoende automobilisten overigens. Zeker nu de dagen natter en donkerder zijn wordt ik als motorrijders steeds vaker over het hoofd gezien, vaak doordat gekloot wordt met een mobiel.
@RRRobert: tot 60 km/h(normaal verkeer) mag je 10 km/h harder rijden. Gedoogd? Nee staat letterlijk theorie boeken
@elemento: het staat in de theorieboeken en dus niet in de wet; dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Ik heb het nu maar eens gegoogeld. Het is gedoogd op basis van een gedragscode met bijbehorende gedragsregels. Maar dus niks, nada noppes vastgelegd in de wet. Punt.

En dit betekent zoveel, dat een motorrijder die een dergelijk rijgedrag ten uitvoer brengt, de risico’s en aansprakelijkheid daarvoor draagt. Pas als aantoonbaar is dat een automobilist onveilig heeft gehandeld (op basis van getuigenverklaringen), bijvoorbeeld door plotseling en zonder de richtingaanwijzer te gebruiken van baan te wisselen of de tussenruimte ‘dicht te knijpen’, dan ligt de aansprakelijkheid weer bij de automobilist.
@RRRobert: Mag gewoon, niks niet gedoogd. Zelfs rijksoverheid.nl zegt:

“Filerijden op de motor
Motorrijders mogen in een file tussen de auto’s doorrijden. Het Motorplatform heeft wel regels opgesteld, de zogenoemde filegedragscode. Deze regels staan beschreven in ‘Samenspel in de file’.”

(Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/veilig-rijden-op-de-motor)

Ik rij gewoon door met de BMW GS, geen aparte pekelfiets voor nodig. Overigen zou ik zeggen dat ABS wel een must is voor een pekelfiets, maar dat kan aan mij liggen hoor.
Volgens mij zijn motorrijders die in de winter doorrijden sowieso al de verstandige veelrijders met tour- of endurancemotoren die prima geschikt zijn voor de winter. Voor woon-werk pak ik sowieso niet de motor, minder comfortabeler en duurder (lpg-auto op de zaak versus private benzineslurper op twee wielen), dus de Italiaan staat lekker droog en semi-warm in een stalling.
@dizono: gek, in België is het net andersom. Hier is een moto quasi altijd goedkoper dan een auto…

De genen die in de winter doorrijden hebben iig niet de nood om het motorrijden terug op te frissen.
In Vlaanderen is er in het voorjaar wel jaarlijks een soort openingsweekend ( https://www.dagvandemotorrijder.be/ ) waarbij je gratis een aantal trainingen kan volgen, dikwijls door motoragenten of door pro’s die er wat van kunnen.
Hoewel ik nooit stop in de winter ga ik wel telkens naar die sessies.
Daar zie je dan dikwijls wel wat verschillen 🙂.
@tjorque: qua vaste lasten wel, maar als je ze beiden hebt staan maakt dat niet meer uit. De auto wil elke 9 km een liter gas a 60 cent, de motor elke 13 km een litertje 98 a 1,70…komt nog bij dat ik de banden een stuk sneller verslijt op de moto.
@dizono: bij mij is het gebruik van de auto voor woon werk zo deprimerend dat de psychologische begeleiding de grootste kost wordt :)
En daar betaalt de ziekteverzekering in België amper ene hol van terug…
Een echte petrolhead of autoliefhebber heeft waarschijnlijk ook een pekelauto omdat zijn Pride&Joy swinters niet buiten komt, zeker niet in de pekel, 😉
*dit zijn de beste opties voor pekelfietsen !* Een lijst motoren uit Japan uit een tijdperk waar de Japanse roestpreventie zó goed was dat de boel al roest op een mistige dag.
Over die Deauville, deze willen best roesten. Met name de uitlaat en achterbrug zijn een zwak punt van die dingen. Niet echt geschikt als pekelfiets eigenlijk. Beste is eigenlijk iets zonder kuipwerk, daar gaat pekel achter zitten en is lastig schoon te houden. Beste is een naked met ruitje, makkelijk schoonhouden en met onderhoud ook ideaal!
Mocht je geen pekelfiets hebben, gewoon stoppen met poetsen in oktober. Alle smerigheid die zich dan verzameld is een mooie beschermingslaag tegen de pekel.
Een échte motorrijder rijdt niet op dit soort brommers.
Ik rij gewoon door met mijn ouwe Harley , daar zit van nature een olie film op en geen chroom dus roest proof
Ik heb altijd gewoon met de R6 en later R1 doorgereden. Als er gestrooid was goed afspoelen en om de 2 maanden keer de kappen eraf en alles goed schoonmaken. Enige wat corrodeerde was de ketting maar die vervang ik toch ieder jaar
K1200S als dagelijks vervoer, S1000RR voor de mooi weer ritjes. De K1200 wordt wel na iedere rit netjes afgespoten. Klotenpekel…
Ik doe het al dik 15 jaar op de Ducati. Inderdaad niet meer in showroomstaat maar vanaf 3 meter afstand ziet hij er nog prima uit en rijd uitstekend!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).