• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een klassieke Alfa Giulia van koolstofvezel: heiligschennis?

Auteur: Loek, gepost 13 maart 2020 om 10:47 – 25 Reacties

Koolstofvezel is een populair materiaal, maar als je een oude Alfa Giulia aan het restomodden bent, moet je het dan niet eenvoudig houden?

De kunst van het restomodden (restoration+modding) kent al vele soorten en maten. De klassieke Porsches van Singer zijn een bekend voorbeeld, maar vele andere klassiekers zijn al eens in elkaar geschroefd in een modern jasje. De gaafste? Dat hangt af van wat je op de poster boven je bed had hangen. De keuze is reuze.

Alfaholics

Eén van de bedrijven die zich bezig houdt met nieuwe oude auto’s is Alfaholics. Ze hebben zich al aan meerdere Alfa’s gewaagd. Hun bekendste auto is, denken wij, de Giulia GTA. Ja, die is net nieuw en dat is de interpretatie van Alfa Romeo zelf, wij hebben het over de Giulia GTA uit 1965. Deze klassieker van Alfa Romeo is al een icoon op zich, Alfaholics vertaalt een aantal zaken naar de huidige wereld.

De auto is krachtiger dan zijn origineel: een 2.3 liter TwinSpark-motor met 240 pk neemt de aandrijving voor zijn rekening. Ook kreeg de auto een koolstofvezel motorkap, deuren en kofferbak om op een totaalgewicht van slechts 830 kg uit te komen. Een recept voor succes, niet?

Meer koolstofvezel

Alfaholics heeft al een tijdje niks meer van zich laten horen. Restomodders nemen altijd hun tijd, het recept heeft immers geen houdbaarheidsdatum. Toch zitten de Engelse Alfanaten niet stil en presenteren ze de eerste voortgang van hun nieuwe project. Dit keer bestaande uit iets meer koolstofvezel.

Alfaholics Giulia koolstofvezel

Er missen nog wat essentiële onderdelen, maar dit is de basis: de hele carrosserie is opgetrokken uit koolstofvezel. In totaal zorgt dat voor nog minder gewicht: een besparing van 38 kg ten opzichte van de GTA-R 290 met alleen enkele onderdelen in carbon. Klinkt als een hoop werk voor weinig resultaat, maar dat trekt het gewicht van het nieuwe project naar minder dan 800 kg. De pk/ton-verhouding is dan ook voor het eerst meer dan 300 pk/ton. Daarom heet het nieuwe project ook GTA-R 300.

Zoals gezegd is de nieuwste Alfaholics nog niet af, dus we komen er nog op terug. De Alfa Giulia volledig optrekken uit koolstofvezel: mag dat, of zit er een grens aan restomodden?

Ook interessant!

  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden
  • Alfa Romeo Giulia GTA
    Alfa Romeo Giulia GTA alleen nog tweedehands te krijgen
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Deze bloedmooie Alfa is nu ook interessant voor petrolheads!

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, alfaholics, Giulia, giulia-gta, Klassiekers, restomod

Vorig bericht: « Zwaargewicht Range Rover voor zwaargewicht kampioen
Volgend bericht: Eerste afgelaste race Zandvoort – de Junkyardrace »

Lees Interacties

Reacties

  1. tweetyv6 zegt

    13 maart 2020 om 10:55

    Prima in orde.
    Helemaal in de geest van de “A” in GTA; Alleggerita – Lichter

    Login om te reageren
  2. Edge zegt

    13 maart 2020 om 10:59

    En ter vergelijking, wat weegt een standaardexemplaar zonder Alfhaholics behandeling?

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      13 maart 2020 om 11:46

      Voor of na het roesten?

      En nee dat is geen binnenkopper de race varianten werden effectief ongecoat in de regen gezet om wat bij te roesten.

      Login om te reageren
      • nietcreatief zegt

        13 maart 2020 om 13:14

        De GTA was toch grotendeels van gepopnagelt aluminium?

        Login om te reageren
    • phdg zegt

      13 maart 2020 om 13:17

      @Edge: de lichtste Corsa versies met veel alu en magnesium onderdelen wogen 760kg. De GTam straat versie iets meer dan 900kg.

      Login om te reageren
    • raceface zegt

      13 maart 2020 om 17:18

      @Edge: inderdaad fijn dat dat even vermeld is in het artikel?

      Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    13 maart 2020 om 11:03

    Heel gaaf en zal vast heerlijk rijden, maar ik zou bang zijn om er brokken mee te maken.

    Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    13 maart 2020 om 11:05

    Zijn toch wel de ultieme rijdersauto’s. Lijkt me waanzinnig er eentje te bezitten. Helaas geen geluk gehad de 10e…

    Login om te reageren
  5. a110 zegt

    13 maart 2020 om 11:22

    Ik word hier heel hebberig van!

    Login om te reageren
  6. Paul58 zegt

    13 maart 2020 om 11:31

    Dit blijft zo’n gaaf filmpje van de GTA-R. Het geeft zo goed weer hoeveel rijplezier je van deze auto krijgt, Chris Harris komt bijna klaar hehe.

    https://youtu.be/9BuZmJmpTdk

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      14 maart 2020 om 16:46

      @kevin1989: thanks voor delen! Wat een controle overigens!!! Prachtige machine dit ??

      Login om te reageren
      • Paul58 zegt

        17 maart 2020 om 19:44

        @goodvibrations: geen probleem:) Autorijden in haar meest pure vorm dat filmpje!

        Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    13 maart 2020 om 11:34

    Het is gaaf, maar wel heel duur natuurlijk. En nu maar hopen dat er wel gereden wordt, niet dat men te bang is voor schade.

    Login om te reageren
  8. goodolddays zegt

    13 maart 2020 om 11:56

    Laat ze aub een 2000 GTAm body doen!

    Login om te reageren
  9. cazzo046 zegt

    13 maart 2020 om 12:09

    Als je niet vol tankt, maar half vol bespaar je ook 38kg. (ongeveer)
    Vind het het verschil niet groot genoeg tov de ongetwijfeld enorme meerkosten. Bodemplaat e.d. zijn ook nog van staal.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      13 maart 2020 om 12:38

      @cazzo046: heeft dat ding een tank van 100 liter???

      Login om te reageren
  10. mrrobot zegt

    13 maart 2020 om 12:13

    FF 250k prakken. Zodra het budget er is, aankoop. Unicum dit.

    Login om te reageren
  11. tenaci zegt

    13 maart 2020 om 12:26

    Nog altijd mooier dan de nieuwe Guilia

    Login om te reageren
  12. jw67 zegt

    13 maart 2020 om 12:30

    Alfaholics mag alles

    Login om te reageren
  13. cossiekiller zegt

    13 maart 2020 om 12:56

    Alleen jammer dat er geen voorbumper op zit. Bij die rode maakt dat de voorkant echt lelijk. Zo 2 gaten in 2 vierkanten waar net een bevestiging van een bumper in past. Nee, daar kan mijn autistische ik niet goed tegen.

    Login om te reageren
  14. harrie zegt

    13 maart 2020 om 13:28

    Mooi ding maar roest al in de folde… oh wacht.

    Login om te reageren
  15. jwst zegt

    13 maart 2020 om 18:07

    Prachtig, heimwee naar mijn Giulia 2.1

    Login om te reageren
  16. tjorque zegt

    13 maart 2020 om 19:02

    Zo gaat de charme van het gevecht met het roestspook wel verloren ?

    Login om te reageren
  17. bobje zegt

    14 maart 2020 om 11:52

    Hoe wordt dit gezien? Als een nieuwe auto (en moet ie dan ook voldoen aan alle veiligheidseisen van nu, omdat de Engelse ontsnappingsroute na de Brexit niet meer bestaat) of is een onderstel alleen voldoende om het een oldtimer te houden?

    Login om te reageren
  18. ab1963 zegt

    14 maart 2020 om 12:12

    Een Spider IV helemaal in carbon… lekker stijf, lekker licht, gewoon buiten laten staan en genieten maar!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North