• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een Lexus LBX, of toch een Volvo EX30?

Auteur: machielvdd, gepost 23 december 2023 om 11:00 – 19 Reacties

De goedkoopste Lexus versus de goedkoopste Volvo. Kies maar.

Lexus had even een hit te pakken met de CT200h, maar de laatste jaren spelen ze weer een rol in de marge, als vanouds. Er is nu echter een Lexus die dat potentieel kan veranderen: de LBX. Dit is de goedkoopste Lexus sinds de CT200h. En het is een compacte cross-over. Wat wil je nog meer?

De Lexus LBX is er vanaf 36 mille, maar… voor datzelfde bedrag heb je ook een andere interessante nieuwkomer: de Volvo EX30. Daarom gaan we eens even kijken hoe deze twee auto’s zich tot elkaar verhouden.

Het meest fundamentele verschil is natuurlijk de aandrijflijn: de Lexus is een driecilinder hybride, de Volvo is volledig elektrisch. Dat betekent onder andere dat de EX30 véél sneller is. De Volvo heeft precies dubbel zoveel vermogen: 272 pk in plaats van 136 pk. Ook heb je aanzienlijk meer koppel: 343 Nm versus 185 Nm.

Lexus LBX versus Volvo EX30
Lexus LBX versus Volvo EX30
Lexus LBX versus Volvo EX30
Lexus LBX versus Volvo EX30
Lexus LBX versus Volvo EX30
Lexus LBX versus Volvo EX30

Dit zorgt ervoor dat de Volvo EX30 de snelste auto is die je voor minder dan 40 mille kunt krijgen. Qua acceleratie dan, met een sprint van 0-100 km/u in 5,7 seconden. De topsnelheid is natuurlijk begrensd op 180 km/u. Daarmee is ‘ie overigens alsnog sneller dan de Lexus, die niet harder loopt dan 170 km/u.

Qua actieradius is de instap-Volvo geen hoogvlieger, met een WLTP-range van 344 km. Voor normaal gebruik is dat voldoende, maar als je vaak trips naar buitenland maakt wil je misschien toch liever de Lexus.

Lexus LBX versus Volvo EX30
Lexus LBX versus Volvo EX30
Lexus LBX versus Volvo EX30
Lexus LBX versus Volvo EX30

Dan het formaat: de Lexus LBX is echt heel compact, met een lengte van 4,19 meter. De Volvo EX30 is met 4,23 meter de grootste van de twee. De Lexus is wel een fractie hoger en heeft meer bagageruimte: 332 liter in plaats van 318 liter.

Qua design zijn Lexus en Volvo normaliter tegenpolen, maar in deze vergelijking eigenlijk niet. De EX30 is voor Volvo-begrippen best hip met zijn zwarte dakkie (en je kunt ‘m in het geel krijgen!), terwijl de LBX voor Lexus-begrippen juist behoorlijk ingetogen is. Qua uiterlijk zijn het dus eigenlijk allebei allemansvrienden (of niemandsvrienden, zo je wilt).

Als we de binnenkant bekijken valt vooral op dat de EX30 zeer minimalistisch (lees: kaal) is, met een verticaal scherm á la Tesla. De Lexus daarentegen heeft een traditioneler en tevens fraaier afgewerkt interieur. Oftewel: de Lexus heeft een premium interieur en de Volvo niet.

Zoals gezegd zit de prijs op hetzelfde niveau, maar we zullen nog even de exacte prijzen vermelden. De Lexus LBX heeft een vanafprijs van €35.995, terwijl de Volvo EX30 er is vanaf €36.795. Het scheelt dus welgeteld €800. Op de Volvo kun je nog wel €2.950 SEPP-korting krijgen.

Dan mogen jullie het zeggen: zou je 36 mille uitgeven aan een Lexus LBX of aan een Volvo EX30? En nee, ‘geen van beiden’ is geen optie bij deze meerkeuzevraag.

De rijtesten van de betreffende auto’s check je hieronder:

Ook interessant!

  • video: Volvo EX90, binnenkort op elk hockeyveld
    Video: Volvo EX90, binnenkort op elk hockeyveld
  • Volvo EX30 gelekt: dit is jouw volgende leaseauto!
  • Lexus LBX - test en video
  • Volvo EX30 wordt 'made in Belgium'

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

ex30, lbx, Lexus, Video, Volvo

Vorig bericht: « Bouwer van sjoemeldiesels krijgt megaboete van 1,5 miljard
Volgend bericht: Deze 5 auto’s brachten meer op dan verwacht op de veiling »

Lees Interacties

Reacties

  1. goodvibrations zegt

    23 december 2023 om 11:13

    Heb je een eigen laadpaal de “Volvo” anders de Lexus… Waar de lexus denk ik qua beleving wel veel luxer en prettiger is. Tenzij je erg veel waarde hecht aan acceleratie..

    Login om te reageren
  2. bunnylebowski zegt

    23 december 2023 om 11:22

    Beide niet. Veel te klein en beperkt voor de prijs. Zijn grotere / betere en mooiere EVs beschikbaar voor beetje meer geld

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      23 december 2023 om 13:04

      Jij bent af. Voor straf ga je naar het Oostfront van Oekraïne

      Login om te reageren
  3. barchettadriver zegt

    23 december 2023 om 11:37

    De Volvo. De Lexus is aflopende techniek die straks geen hond meer kan onderhouden vanwege de complexiteit van het geheel.

    Bovendien is die Volvo km na km schoner, zuiniger, stiller en aangenamer.

    Ik weet dat ik hier tegen een paar heilige huisjes chop, maar om het goed te maken, ik heb een diesel en 2 benzine-bakken waaronder de hier gewaardeerde barchetta.

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      23 december 2023 om 13:21

      Ik zou in geval van reparaties en betrouwbaarheid juist voor de Lexus gaan. eCVT die zonder onderhoud tonnen kan rijden. Een brandstofmotor die uit het Toyota krat komt, betaalbare en geen speciale onderdelen. Accu’s die te refurbishen zijn voor een paar knikkers.
      Je kan in 95% van de gevallen aankloppen bij een normale vakgarage voor onderhoud.

      Ja, de Volvo is stiller, sneller, en schoner…. maar of mijn portemonnee en ergernisniveau het aangenamer vind op de lange duur. Daar twijfel ik aan.

      Login om te reageren
    • dees zegt

      23 december 2023 om 14:49

      Zou zelf voor de Lexus gaan.
      De huidige EX30 word nog in China gemaakt en ik hoor toch aardig wat negatieve punten over de kwaliteit van de Volvo’s uit China.
      Ander punt is dat de Lexus gewoon nog knopjes heeft waar bij de Volvo blijkbaar elke scheet via het touch screen moet. Iets wat tijdens het rijden toch minder veilig is.

      En waarom zou de Lexus aflopende techniek zijn? Ik denk dat er nog vrij aardig wat jaartjes goede hybrides gemaakt gaan worden. En het is echt niet zo dat een EV geen onderhoud nodig heeft, dat is gewoon prut praat van oom Elon.
      Ga maar eens kijken wat een vervangende accu kost.

      Login om te reageren
      • barchettadriver zegt

        23 december 2023 om 15:33

        Die akku ga je nooit vervangen. Dit is een LFP akku die veel langer meegaan dan een Li-Ion. En zelfs dan nog, maatje van me heeft net z’n Kia Niro EV uit de lease overgenomen. Akku test van 100-10% ga gewoon aan dat alles nog 100% was (+- 3% marge).

        Blijf je dus ermee zitten of je je centen naar China wilt zien verdwijnen. Maar los van dat is logisch bezien de Volvo de betere auto.

        Login om te reageren
  4. Motomoto zegt

    23 december 2023 om 12:03

    De Volvo. Die vind ik beter ogen en ik heb liever geen motergeluid dan een driecilinderroffeltje. Dát klinkt zo armetierig!

    Login om te reageren
  5. beetec zegt

    23 december 2023 om 12:35

    De Volvo. Volledig electrisch en als range een probleem is er ook de long range.
    Serieuze optie voor mij in de private lease.

    Login om te reageren
  6. JelmerS zegt

    23 december 2023 om 13:14

    Op het platform van die EX30 gaat mijn interesse eerder uit naar de grotere Zeekr X of Smart #3, die smart zou er best eens kunnen gaan komen.

    Het EX30 platform heeft een uniek hoog trekgewicht van 1600kg, handig voor als je af en toe toch een trekhaak nodig bent voor een kort ritje. Vakantie met de tabert lijkt me weer geen goed idee. Denk niet dat die Lexus wat mag trekken.

    Login om te reageren
  7. Johanneke zegt

    23 december 2023 om 13:20

    Deze auto’s zijn langer dan mijn 1e auto, een 2005 Mitsubishi Space star. Wedden dat ze minder ruim zijn van binnen?

    Achterlijke crossovers, 1tje is chinees dus die sla ik al over. De ander ziet eruit als een kia. Ik pas. Koop wel een hatchback met wat vermogen voor dat geld.

    Login om te reageren
  8. utregcity zegt

    23 december 2023 om 13:20

    De Volvo met z’n eigen stijl. De Lexus had welk ander Aziatisch merk kunnen zijn.

    Login om te reageren
  9. Svenska II zegt

    23 december 2023 om 14:03

    Moeilijk vergelijkbaar, ik ben Lexus fan maar vind (deze Volvo) ook fraai. Dan geeft toch de kwaliteit en betrouwbaarheid de doorslag. En dan zijn het 2 uitersten natuurlijk. Lexus is hierin nummer 1, en Volvo nummer laatst…

    Login om te reageren
  10. THSD zegt

    23 december 2023 om 14:20

    Armzalig interieur van die volvo wat duidelijk 3 klasses lager is.Alleen om die reden al de Lexus.

    Login om te reageren
  11. PunicaOase zegt

    23 december 2023 om 14:24

    De Volvo vind ik strak en futuristisch en is erg vlot. De Lexus ziet er nu al oubollig uit net als de techniek. Ik ga dus voor de EX30.

    Login om te reageren
  12. detroitv8 zegt

    23 december 2023 om 15:11

    De Lexus. Ik word als passagier misselijk in 100% EV’s, als ik de Volvo kies betekent het dus dat ik altijd moet rijden.

    Login om te reageren
    • utregcity zegt

      23 december 2023 om 16:04

      Dan kunnen jouw chauffeurs niet rijden.

      Login om te reageren
  13. Estate_of_mind zegt

    23 december 2023 om 21:12

    Laatst voor het eerst een (leenauto) Lexus gereden (NX350h), vond het eigenlijk een beetje tegenvallen. Erg veel geld voor een RAV4 met een lapje leer op het dashboard. Misschien dat de toplexii onderscheidender zijn, maar dat zal voor dit ukkie zeker niet gelden en het zal allemaal erg op een Toyota-zustermodel leunen. Ik zou dus kiezen voor de Chinese Volvo, een verfrissend ding om te zien. Of je koopt gewoon een normale auto en geen B-segment SUV.

    Login om te reageren
  14. cdlop01 zegt

    24 december 2023 om 10:01

    Ik heb nu een aantal reviews gelezen en gezien over de Lbx…..allemaal, zelfs de Duitse media, zeer te spreken over de uitstekende bouwkwaliteit en prachtig materiaalgebruik van de Lexus. Het is 100% Lexus vwb afwerking, voor mij als particulier, erg belangrijk. Ik wil gewoon in een mooie auto zitten….. . Wat ik heb gezien van de Volvo vind ik helemaal niets, erg goedkope materialen, sfeerloos, erg kaal interieur, gewoon helemaal niet mijn ding. Het idiote vermogen vind ik niet oké, deze auto gaat massaal geleased worden door jong volk die daarvan in het drukke verkeer gebruik gaan maken. Niet alleen deze Volvo maar bijna alle bev’s, veel en veel te krachtig. Dat de auto ook in wezen een gerebadgde Zeekr is van Geely, eveneens geen usp voor mij.

    Gegeven feit dat grote bedrijven een beleid hanteren dat personeel alleen bev’s mogen leasen, zal de Volvo een groter suc6 worden. De Lexus voor de bemiddelde particulier dan maar….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North