De ingenieurs van Audi hebben weer flink hun best gedaan.
Ja, het leven is hard voor de techneuten van Audi. Moedertje Volkswagen bepaalt grotendeels waar het merk wel en juist geen geld aan uit mag geven. Een dikke blepper met achterwielaandrijving ontwikkelen zit er zodoende niet in. Daarvoor moet gewacht worden totdat er wellicht een keer een platform van Porsche de fabrieken van de boksbeugel komt binnenrollen. In de tussentijd hebben de techneuten alle tijd om zich te richten op het ontwerpen van kekke lampunits. En dat doen ze met verve.
Neem nou de lampen van de nieuwe A7. Er zijn niet één, niet twéé, maar liefst drie verschillende opties die je kan kiezen voor je koplampen. Sloebers gaan voor de standaard units. Deze hebben al redelijk kekke LEDs.
Als je een beetje swek wil, kies je echter voor de de HD Matrix LED koplampen.
Maar echt tof wordt het pas met de HD Matrix LED koplampen inclusief laserlicht. Laz0rz!
Met zoveel lampjes in een lampunit is het echter wel handig om te weten wat nu precies wat is. Hoe weet je of de bumperklever achter je zijn lasers op je richt? Een overzicht.
Dagrijverlichting
Knipperlichten
Dimlicht
Groot licht
Groot licht met laz0rs
Dus, als die A7 achter je drie separate lampjes heeft branden aan de onderkant van de koplampen, weet je dat je op het punt staat doormidden gezaagd te worden als James Bond in Goldfinger. Toch maar uit de weg gaan dan?
Check hieronder nog een hippe video van de kerstverlichting.
64 reacties
Zal de generatie zijn.
En oh ja… just one more thing: BMW heeft al een tijdje laserlicht in de optielijsten staan”
Ik heb nog niet zoveel model S gezien zonder mankement aan de achterlichten of derde remlicht balk
Ps. Brouwen levert bier op, geen wenken
……. heeft iemand ome Koos al getipt?
Nee, dan blijft het voor mijzelf toch maar behelpen met die Middeleeuwse H7-pitjes à raison van € 4,99 per 2 stuks van de Lidl in m’n Mondeo. Niet dat ik me zal beklagen over de lichtopbrengst of de levensduur, want ik rijd er nu al zo’n 150.000 km mee. Maar toch voel je ergens, dat je vreselijk achterloopt. Maar ja! Je kunt niet alles hebben.
Nope. De ingenieurs van de koplampentoeleverancier (Hella? Philips Automotive Lighting?). Die wel.
Op een wat serieuzere noot, ik zou het wel waarderen. Ook al is het vast lastig omdat ze vooral een afgeladen model meekrijgen in plaats van een instapper met Xenon.
Ondanks dat het beter ligt in de marketing en meer creatieve mogelijkheden biedt, vraag ik me af hoeveel beter LED nu werkelijk is tov Xenon.
Xenon is kwetsbaarder dan LED. Dit in tegenspraak met wat hierboven gemeld wordt over defecte LED verlichting. Daarbij opgemerkt dat ik regelmatig aftermarket LED gemonteerd zie en dat lijkt me ook wellicht lagere kwaliteit.
Ik heb zelf LED verlichting sinds 2 jaar en daarvoor xenon. Werkt hetzelfde vooralsnog. Heb ook weinig defecte xenon lampen (af-fabriek) gehad.
Daarbij mis ik niets met de gouwe ouwe H1 lampjes in m’n E30 :)
Het ziet er zeer zeker tof uit, dat wel!
Sommige designs zijn echt wel geslaagd, maar andere zijn dan weer zo ‘kerst’ dat ze in Stranger Things al tegen de muur hadden geplakt.