• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

AB-lezer over zijn werk als Aero Engineer bij Force India F1

Auteur: autoblogger, gepost 30 januari 2018 om 21:41 – 40 Reacties

Sebastiaan Meijers


Nederlanders zitten overal.

Hoe toevallig, nog voordat we wisten welk werk Sebastiaan deed, gaven we hem de tweede prijs voor zijn klassering in het F1 teammanager spel. De prijs bestond uit het boek van Adrian Newey (‘The World’s Greatest Formula 1 Designer’): How to build a car. Het meest bijzondere was dat hij het boek nog niet gelezen had:) Maar goed, toen we eenmaal met hem in contact waren, leek het ons leuk om te achterhalen hoe hij aan deze functie is gekomen en welke opleiding(en) hij heeft gevolgd. Net zoals we deden met die andere Nederlanders. Here we go:

– Wat is je naam en huidige functie?
Mijn naam is Sebastiaan Meijers, ik ben Aero Performance Engineer bij Sahara Force India F1. Mijn taak is het analyseren en presenteren van de aerodynamische data voor de optimale setup en designrichting. Deze data komt niet alleen van de auto op het circuit, maar ook uit de windtunnel en CFD (computational Fluid Dynamics) simulaties. Op de vrijdagen van de race-weekenden testen we verschillende afstellingen van de auto en nieuwe onderdelen. De data krijgen we live door in Engeland, die analyseren we en we geven feedback over de beste onderdelen en setup aan de engineers op het circuit. Deze analyse wordt ook doorgegeven aan de designers, zodat zij weten welke richting ze op moeten met ontwerpen.

– Waar heb je hiervoor gewerkt en hoe kreeg je je huidige baan?
Dit is mijn eerste echte baan na mijn studie. Tijdens mijn studie heb ik verschillende bijbaantjes gehad, waaronder Assistant R&D Engineer bij een offshore bedrijf. Ik had altijd een vrij duidelijk idee van wat ik later wilde gaan doen en dat was een technische functie in de motorsport. Ik ben tijdens mijn afstuderen gaan solliciteren bij bedrijven en teams in verschillende raceklassen, totik een aanbieding kreeg van Force India F1 voor de positie van Aero Performance Engineer. In januari 2016 ben ik begonnen.

– Wanneer begon je passie voor auto’s?
Mijn passie voor auto’s heb ik altijd al gehad. Het zit dus echt in mijn genen. Ik herkende als kind 10 automerken voordat ik 5 gewone woorden kende. Verder heb ik altijd de ladingen autotijdschriften van mijn vader gelezen. Naarmate ik ouder werd ging het van Lego naar modelauto’s en radiografische auto’s bouwen, om zo alle technische aspecten van auto’s te ontdekken. Mijn hele leven volg ik al Formule 1 en motorsport heeft me altijd aangetrokken. Ik ben opgegroeid in Brussel, waardoor Spa-Francorchamps gelukkig nooit ver weg was. Daardoor ben ik zoveel mogelijk naar track days en evenementen gegaan, wat mijn passie alleen maar sterker maakte.

– Welke studies heb je gevolgd?
Na de middelbare school ben ik de Werktuigbouwkunde gaan studeren in Delft. Tijdens mijn studie heb ik verschillende commissies gedaan bij studie- en studentenverenigingen. Samen met de bijbaantjes die ik had, hebben die ervaringen mij heel erg geholpen een bredere skillset te krijgen. Niet alleen technisch, maar ook zeker sociaal. Omdat mijn passie bij de motorsport lag ben ik verder gaan kijken dan Nederland. Engeland heeft een hele grote motorsport cultuur en verschillende universiteiten hebben opleidingen die specifiek op automotive of motorsport zijn gericht. Ik heb mijn MSc. Degree gehaald in Motorsport Engineering in Oxford, waar ik mijn afstudeerscriptie heb ik kunnen doen bij McLaren (aan de McLaren 650S GT3).

– Welk advies zou je geven aan mensen die hetzelfde willen doen?
Een technische studie is essentieel. De precieze studie is niet per se belangrijk, maar wel de manier van denken. Verder is het belangrijk om verder te kijken dan je studie. Zelf ben ik lid geweest van bijvoorbeeld een studentenvereniging en daar heb ik verschillende commissies en besturen gedaan. Door dit te doen ontwikkel je ook sociale en organisatorische vaardigheden, die heel nuttig zijn op het moment dat je gaat werken. In Engeland zijn ze heel erg gefocust op wat voor werk en projecten je hebt gedaan. Daarom is het aan te raden om relevant werk te doen tijdens je studie. Veel van mijn collega’s hebben tijdens hun studie al in de weekenden bij raceteams in de lagere klassen gewerkt, om zo ervaring op te doen.

– Waar ben je het meest trots op?
Ik ben er best trots op dat ik mijn droom heb kunnen waarmaken. De Formule 1 is toch een kleine wereld en het is natuurlijk geweldig dat het is gelukt om daar een baan te vinden, maar ik heb altijd wel geloofd dat het kon. Als ik alles op een rijtje zet dan heb ik misschien geluk gehad, maar ik heb ook de juiste keuzes gemaakt op de momenten dat dat moest.

Werkgerelateerd ben ik het meest trots op wat we met Force India de laatste 2 jaar hebben bereikt: met een significant kleiner budget dan de concurrentie zijn we vierde geworden, achter Mercedes, Ferrari en Red Bull en daarbij hebben we grote teams zoals Renault en McLaren verslagen. De race van Azerbeidzjan in 2016 zal me altijd bijblijven. Dit was de eerste keer dat we daar reden en er waren geen goede data beschikbaar voor het weekend. Elke keer dat de auto binnen kwam moest gekeken worden of alle simulaties nog klopten en of de richting van de setup nog de goede kant op ging. Dat raceweekend is ook het weekend waarin we het meest competitief zijn geweest. Het podium dat we daar behaald hebben is omdat we de snelheid hadden en niet door geluk.

– Welke auto rij je op dit moment?
Ik heb een Ford Fiesta ST (MK7). Het is echt een geweldig autootje dat je helaas weinig ziet rijden in Nederland en België.

Ook interessant!

  • f1 rechten ziggo
    'Ziggo verliest F1 rechten'
  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
  • Kvyat F1 zitje
    Daniel Kvyat heeft weer een zitje in de F1
  • Online F1 kijken: welke gratis en betaalde streaming opties zijn er voor Formule 1?

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

force-india, Formule 1, interview, nederlanders-bij-automerken

Vorig bericht: « Een nadere blik op de lampen van de Audi A7
Volgend bericht: MSO 720S levert flink bedrag op voor goede doel »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    30 januari 2018 om 21:56

    Ah wat gaaf zeg! Een droombaan kun je wel zeggen.

    Een aanvulling op de site jongens, ga zo door.

    Login om te reageren
    • rw1994 zegt

      30 januari 2018 om 22:18

      @viezefreddyw: Zeker leuk om te lezen! Ik ken toevallig twee oud klasgenoten die in de F1 werkzaam zijn, altijd leuk om te zien!

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        31 januari 2018 om 07:49

        @rw1994: Heel leuk. Ik ken toevallig twee oud klasgenoten die in de vuilverwerking werkzaam zijn, ook altijd leuk om te zien.

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          31 januari 2018 om 07:55

          @rikus: en belangrijk werk !

          Login om te reageren
          • rikus zegt

            31 januari 2018 om 08:22

            @desjonnies: Absoluut!

            Login om te reageren
        • rw1994 zegt

          31 januari 2018 om 15:03

          @rikus: Eens, ik kijk sowieso graag hoe anderen werken!

          Login om te reageren
          • rikus zegt

            31 januari 2018 om 20:32

            @rw1994: Ik ook. Dat is mijn werk.

            Login om te reageren
    • str8six zegt

      30 januari 2018 om 22:30

      @viezefreddyw: helemaal mee eens! Mooi mooi mooi!

      Login om te reageren
  2. MaartenD zegt

    30 januari 2018 om 21:59

    Wat een leuk artikel!

    Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    30 januari 2018 om 22:07

    Is wel leuk dat je Aero Engineer bent bij Force India en zo, maar de echte F1 experts zitten in commentaar panelen van AB. Dat je het maar ff weet.

    Mocht je dus advies nodig hebben of als de Force India niet vooruit te branden is in een raceweekend wees dan niet verlegen en vraag gewoon om ons advies of als je ff wil klankborden met ons gewoon doen.

    Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      31 januari 2018 om 08:18

      @Rick-dos: Ik wilde dit inderdaad opmerken, de vakinhoudelijke kennis zit hier. Als iedereen zou weten wat wij weten, dan was Verstappen nu al 12 keer wereldkampioen geweest bijvoorbeeld.

      Login om te reageren
      • dirkiii zegt

        31 januari 2018 om 08:43

        @vonklausenburg: precies wij zijn de experts.

        Login om te reageren
  4. shalomleon zegt

    30 januari 2018 om 22:08

    Zo gepassioneerd van auto’s. Voorliefde voor techniek en auto’s met de paplepel ingegoten. Zoveel jaren studeren, wetenschap en socializen om deze ene droombaan te vinden. Diep respect voor het behaalde doel. Steeds sneller, scherper, mooier en beter deels door jou. Zoveel emotie en passie…. en dan rij je zelf in een fiesta?!?

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      31 januari 2018 om 04:00

      @shalomleon: en dan? Hij zal sneller een toffere auto rijden dan dat jij een leukere baan vindt. (En er is trouwens NIETS verkeerd met een Fiesta ST)

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      31 januari 2018 om 07:13

      @shalomleon: leuke auto’s hoeven niet per se veel te kosten, kortzichtigheid daarentegen beperkt wel de keuze…

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        31 januari 2018 om 10:04

        @onehp: Helaas is kortzichtigheid gratis.

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      31 januari 2018 om 10:59

      @shalomleon: Een Fiesta ST met eventueel wat goodies van Mountune kan op een circuit of bochtig bergweggetje heel wat duurdere sportwagens het erg lastig maken. En in drukke stedelijke gebieden is zo´n klein bommetje het beste wat je kan hebben. Wellicht heeft hij nog een studieschuld, dan is het slim die eerst af te lossen dan een dikke auto te rijden.

      Login om te reageren
  5. 87sandyd zegt

    30 januari 2018 om 22:18

    Supertof voor die jongen. Erg gaaf om te lezen. En dat hij een Fiesta ST rijdt maakt het verhaal mooi af

    Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    30 januari 2018 om 22:22

    Gaaf hoor. Hard voor gewerkt om te komen waar je wilt zijn.
    Ik had toch meer dingen tijdens en naast mijn studie moeten doen zo te horen…

    Login om te reageren
    • shogun zegt

      31 januari 2018 om 10:01

      @trustmeiamanengineer: “achter de vrouwen aan en bierdrinken” als nevenactiviteit staat gewoon niet zo professioneel op je CV.

      Login om te reageren
  7. jochempie zegt

    30 januari 2018 om 22:33

    Gave baan! Heb eens wat contact gehad met de Red Bull engineers in Milton Keynes, en ze zijn allemaal super enthousiast! Dat zal voor jou niet anders zijn denk ik!

    Login om te reageren
    • jochempie zegt

      30 januari 2018 om 22:37

      @jochempie: overigens rijden die verplicht een Nissan Juke van de zaak.. Dat doet Sebastiaan een heel stuk beter.

      Login om te reageren
      • dieselkameel zegt

        30 januari 2018 om 22:47

        @jochempie: Vind een Juke best een geinig autootje. In ieder geval wel een eigen smoel en een beetje karakter. On: Toffe baan, van je hobby en je talent je beroep maken is het mooiste wat er is. Hoe groot is het personeelsbestand eigenlijk bij zo’n team?

        Login om te reageren
        • cr37 zegt

          31 januari 2018 om 09:44

          @dieselkameel: Bij Force India werken iets meer dan 400 mensen en dat is iedereen dus ontwerpers, vrachwagen chauffeurs, marketing, monteurs, etc.

          Login om te reageren
  8. rob5nismo zegt

    30 januari 2018 om 22:39

    Tof stukje om te lezen

    Login om te reageren
  9. kilum zegt

    30 januari 2018 om 22:54

    Heerlijk stuk om te lezen. Heb altijd diep respect voor mensen die hun droom halen door hard te werken. Omdat je ook AB-er bent heb ik toch een beetje het gevoel dat 1 van ons dat maar even haalt! Anyway veel succes komend seizoen. Zal nu met een iets ander oog naar Force india kijken.

    Login om te reageren
  10. BRuud zegt

    30 januari 2018 om 23:10

    Wat voor CFD programma gebruikt een team als Force India F1 (of andere F1 teams e.d) eigenlijk?

    Login om te reageren
  11. dennise zegt

    30 januari 2018 om 23:24

    Iemand die de moeite de heeft genomen om uitgebreid te antwoorden. Lekker bezig!

    Login om te reageren
  12. gregorius zegt

    31 januari 2018 om 08:43

    Leuk om te lezen.
    Vraag: ga je / gaat hij dan elk race weekend mee op reis? Of zit ie met een leger andere slimme koppen op kantoor (toch allemaal wat relaxter om met elkaar in een goed kantoor te zitten tov oplegger of een luidruchtige betonnen box; wel minder cool misschien).

    Ook blij om te lezen dat er nog andere mensen zijn die de waarde van commissies e.d. hebben ingeschat en waarbij het positief heeft uitgepakt.

    Login om te reageren
    • cr37 zegt

      31 januari 2018 om 09:41

      @gregorius: Ik ga niet naar elke race. Het is goedkoper om mij in engeland te laten en ik kan hier alle data live zien en we hebben intercoms om met de engineers op het circuit te praten. Aangezien ik ook niet direct aan de auto hoef te werken is het ook niet essentieel dat ik op het circuit ben. Gelukkig ga ik wel regelmatig naar de tests.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        31 januari 2018 om 11:36

        @cr37: andere vraag. Hier op AB komen er regelmatig discussies voorbij over hoe saai sommige races zijn. Volgens mij hebben we de consensus een beetje gevonden dat het niet zo zeer gaat over hoeveel inhaalacties er zijn, maar dat het voornamelijk jammer is (voor de kijker/fan) dan dmv de huidige Aero het lastig is om dicht achter je voorganger te rijden (minder cooling, vuile lucht, slecht voor je banden, etc).
        Als Aero man; denk je dat het mogelijk is binnen F1 om tot een richtinglijn voor Aero te komen waarbij er nog altijd ruimte is om Aero te ontwikkelen en verbeteren, maar waardoor auto’s wel langer dichter bij elkaar kunnen rijden? Of anders gezegd: waardoor er op een eerlijke manier voor gezorgd kan worden dat F1 teams geen pakketten kunnen ontwikkelen waardoor het moeilijker wordt om jouw auto te volgen.

        Login om te reageren
        • cr37 zegt

          31 januari 2018 om 11:54

          @gregorius: Het is zeker mogelijk. Als je de aerodynamica op de auto’s minder maakt door middel van kleinere en minder vleugels heb je minder turbulente lucht waardoor het makkelijker is om een auto te volgen. Ook door te kijken hoe je auto’s mider gevoelig kan maken voor turbulente lucht kan daarbij helpen. Elke auto wordt ontworpen en geoptimaliseerd op het rijden in ‘schone’ lucht en dat zal altijd blijven. Het is namelijk lastig te simuleren aangezien het altijd verschillende situaties zijn en je wil ook niet performance inleveren op het moment dat je in ‘schone’ lucht rijdt. Wat het ingewikkeld maakt is dat je altijd last hebt van een auto volgen. Je hebt nooit dat de beide auto’s evenveel downforce hebben, de achterligger heeft altijd een nadeel door de bochten en een voordeel op het rechte stuk.

          Login om te reageren
          • gregorius zegt

            31 januari 2018 om 12:09

            @cr37: Sluit dat een beetje aan bij die 2019 Formula E auto? (Daar zit ook geen grote unit achterop). Of is dat meer omdat die auto’s minder hard gaan en minder hard accelereren?

            Login om te reageren
            • cr37 zegt

              31 januari 2018 om 12:30

              @gregorius: Dat is zeker de redenatie van de Foremule E auto. De aerodynamica bij de Formule E auto is soweiso een stuk simpeler. Kijk bijvoorbeeld naar de voorvleugel, daar zit maar een flap op en de rest is vlak. Hoe minder aerodynamica de auto heeft hoe ‘schoner’ de lucht achter de auto is.

              Login om te reageren
  13. weijs zegt

    31 januari 2018 om 08:53

    Fantastisch, je kan trots zijn. Erg leuk verhaal en mooi om te weten dat Autobloggers ook ‘gewoon’ bij F1 teams werken. Best wel een bijzondere community!

    Login om te reageren
  14. eddie72 zegt

    31 januari 2018 om 08:57

    Zou ook leuk zijn als er Nederlandse piloot zou rijden in de F1.

    Login om te reageren
  15. Edge zegt

    31 januari 2018 om 09:33

    Zeg eh, is dat geen competitievervalsing met al die data en modellen die hij van zijn eigen auto (en waarschijnlijk ook wel van de concurrentie) heeft?

    Maar zonder gekheid, succes daar in Engeland. Of het nou de doorbraak van een coureur is of een Nederlander die als engineer werkt bij een F1 team, het is altijd ontzettend tof om te lezen over Nederlands succes in de autosportwereld.

    En wat Force India betreft, het is inderdaad absurd knap wat jullie hebben klaargespeeld de afgelopen twee jaar. Ik vind het ook altijd wel een sympathiek overkomend team, en hoop dat ze de mensen die dit mogelijk hebben gemaakt lang bijeen kunnen houden.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      31 januari 2018 om 09:57

      @edge: wel een beetje. Zeker in het begin van het seizoen was het het beste om FI in je team te hebben; die waren toen nog aardig goedkoop. Daar heb ik t ook op verloren :) (werd 4e).

      Login om te reageren
  16. shogun zegt

    31 januari 2018 om 10:04

    Gaaf! veel respect voor mensen die door hard te werken en de juiste keuzes te maken hun droom kunnen verwezenlijken.

    Login om te reageren
  17. Gulli zegt

    1 februari 2018 om 18:19

    Bah zeg, ik werd tweede in het kroontjeskampioenschap maar ik kreeg helemaal niets ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North