• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een stekker in een Range Rover, gebruik je die echt? #test

Auteur: RubenPriest, gepost 4 november 2025 om 16:00 – 14 Reacties

Hoe nuttig is de mogelijkheid om elektrisch te rijden met een Range Rover?

Het is nog even wachten op een volledig elektrische Range Rover. Met de EV10daagse sorteert Autoblog alvast voor op wat komen gaat met de Range Rover P550e PHEV. Een plug-in hybride met een opgegeven elektrisch rijbereik van 120 kilometer WLTP. 

Dit is ook meteen het snoepje uit de line-up, het vlaggenschip. De P550e combineert een romige 3.0 zes-in-lijn turbobenzinemotor met een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 550 pk en 800 Nm koppel, dat al tussen 2.000 en 5.000 tpm aanspreekbaar is. Ons exemplaar is een SV, met de fraaie Satijnglans lak. Licht heel fijn op het netvlies allemaal.

250k

De Range Rover P550e is geen nieuwe auto. Waarom dan deze test? Simpel. Ik wilde onderzoeken hoe nuttig de optie is om te stekkeren met dit model. Het Hollandse BPM-model beloont plug-in hybrides door de lage uitstoot op papier. De BPM op deze specifieke auto bedraagt slechts 705 euro. Daarmee komt de totaalprijs uit op 248.298 euro zoals de Range Rover op de foto’s.

De echte kracht van deze aandrijflijn is de mogelijkheid tot snelladen. Steeds vaker zie je dat plug-in hybrides kunnen snelladen en ook deze Range Rover doet vrolijk mee. De 38,2 kWh accu is met 50 kW snelladen in 40 minuten tot 80 procent te laden. Nee, op de snelweg ga je normaal gesproken niet stoppen bij een Fastned om bij te laden. Maar steeds vaker kun je snelladen op plekken waar het wél nuttig is. Bij een restaurant, bouwmarkt, supermarkt. Noem maar op.

Snelladen bij de supermarkt

In het kader van onderzoek ben ik met deze Range Rover P550e een weekendje naar Duitsland gegaan. Omdat je juist bij de grotere Duitse supermarkten steeds vaker van dit soort snelladers tegenkomt. In Nederland, bijvoorbeeld bij de Jumbo, begint het ook op gang te komen. Het was inderdaad bingo bij een Duitse Globus. Een hypermarkt waar je in kunt verdwalen. Denk aan een Walmart of een Target zoals in de VS. Op de parkeerplaats liet ik de Range Rover achter, met een lege accu aan de snellader. 

Het weekendje weg was met een stel mannen, dus de boodschappen waren redelijk “mannelijk”. Vlees zodat de barbecue kon draaien, broodjes, toch nog wat groente ter compensatie en wat wijn. We spendeerden 1 uur en 10 minuten in de Globus. Gewoon lekker op het gemakje, maar niet bewust tijdrekken of iets dergelijks.

Bij terugkomst was de Range Rover P550e helemaal volgeladen. I rest my case dacht ik in mijn hoofd. Want dat is precies de casus die ik wilde testen. Bij het huisje konden we ook laden en daardoor heb ik in totaal behoorlijk wat kilometers elektrisch kunnen rijden. In Nederland laadde ik thuis bij een publieke laadpaal.

Die 121 kilometer WLTP mag je meteen vergeten, zelfs de paus met een fluwelen rechtervoet gaat dat niet halen. Ik kwam uit op 82 realistische elektrische kilometers met een batterij van 100 procent. Niet slecht vond ik zelf. Ik heb pak ‘m beet 1.000 kilometer gereden in de periode met deze P550e. Het gemiddelde gecombineerde verbruik kwam uit op 7.5 liter op 100 km. Niet slecht toch voor zo’n bakbeest?

Autoblog-lezers die mij een beetje kennen weten dat de rechtervoet soms wat zwaar is. Natuurlijk is in de naam der wetenschap het pedaal gevloerd in Duitsland. Die 550 gecombineerde pk’s is echt lekker. De elektromotor voorziet van direct koppel en het samenspel met de benzinemotor is uitmuntend. 

Bij sommige PHEVs voel je duidelijk wanneer de elektromotor stopt en de verbrandingsmotor het overneemt. Dit is zo goed als naadloos in de Range Rover P550e. De briljante zes-in-lijn slaat aan alsof je ’s ochtends uit bed stapt en op je tenen het huis verlaat, terwijl de vrouw des huizes zich nog een keer omdraait in bed. Het is dat je de toeren ziet klimmen en de zescilinder op de achtergrond zachtjes hoort brommen. En natuurlijk is het koppelafgifte merkbaar anders, maar de leek heeft die schakeling niet door. Echt fantastisch.

Echt hard rijden is kinderlijke eenvoud, maar niet de kracht van een Range Rover. Zo’n woonkamer op wielen heeft een ledig gewicht van 2.880 kg. Dan is de 250 km/u aantikken even leuk, maar voelt niet heel comfortabel. Om nog maar te zwijgen over windgeruis. De lekkerste snelheid is doorjakkeren op een comfortabele 180 km/u. De stoelmassage voor de drie passagiers stonden aan (ook achterin) en voor je het weet waren we weer uitgerust thuis van dat weekendje weg.

Een andere kracht van het PHEV-aspect is offroaden. Een elektromotor kan nog beter het gas doseren dan een verbrandingsmotor dat doet. Een Range Rover zit vol met snufjes dat de auto prima zelf jouw problemen kan oplossen op het onverharde, maar volledig elektrisch gaat dat nog lekkerder. En eerlijk is eerlijk. Het geluid van krakende takken, vogeltjes die fluiten in het bos en jij die als een gecamoufleerde commando door het bos tokkelt is toch fantastisch? Op dat soort momenten heb je geen verbrandingsmotor nodig.

Met de Range Rover is ook een andere hindernis van de PHEV weggenomen. Vaak hebben plug-in hybrides een achterlijk kleine tank. Is de batterij leeg, dan sta je om de haverklap bij de pomp. De Range Rover heeft een 70-liter tank, waardoor je zelfs op een lege batterij nog zo’n 550 kilometer kunt rijden op benzine als je een beetje normaal doet.

Range Rover P550e
Range Rover P550e

PHEV zoals het heurt

Conclusie? De Range Rover P550e heeft het spelletje van de plug-in hybride behoorlijk onder de knie. Riante tankinhoud, riante elektrisch range, snelladen. En: het werkt ook nog eens allemaal geweldig samen. What’s not to like? Als alle autofabrikanten de PHEV zo goed onder de knie krijgen voelt de PHEV niet als een handicap, maar als een uitstekende allrounder voor wie nog niet klaar is voor volledig elektrisch rijden. Ja, het prijskaartje van prestige rijden is niet voor iedereen weggelegd. Je krijgt er wel heel veel voor terug.

Ook interessant!

  • Spierwitte Range Rover is jouw volgende wintersportknaller
  • Range Rover Sport SV Bespoke
    Range Rover Sport krijgt toegang tot exclusief programma
  • Video: Range Rover-mafkees ziet een gaatje
  • Land Rover is de Range Rover Electric nog stééds aan het testen

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

ev10daagse-2025, land-rover, range-rover, Rijtest

Vorig bericht: « Op deze gelimiteerde Ferrari maak je gegarandeerd verlies
Volgend bericht: Deze neppe M6 is twee keer zo duur als een echte »

Lees Interacties

Reacties

  1. isleofman zegt

    4 november 2025 om 16:52

    Top wagen zeg! Heerlijk voor een weekendje met de mannen ook. Offroad is een grap toch met dit gewicht en deze banden lijkt me. Anyway; ik ben overtuigd. dit wordt de volgende. Of een maatje kleiner. En een jaar oud s.v.p.

    Login om te reageren
  2. Klojum zegt

    4 november 2025 om 17:01

    “Licht heel fijn op het netvlies allemaal.”
    Zo jammer weer, die AI-spelling.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      4 november 2025 om 17:03

      Haha nou bedankt voor de belediging. Ik heb inderdaad deze Range Rover een week meegegeven aan ChatGPT en hij kwam terug met dit verhaal. Top!

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      4 november 2025 om 17:28

      @Klojum: is het hele idee van AI-spelling niet juist dat die het foutloos kan?

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        5 november 2025 om 13:23

        Liggen is met een g ;)

        Login om te reageren
      • Klojum zegt

        5 november 2025 om 14:19

        Op zich wel, maar wil je soms zeggen dat AI zelf al foutloos is?

        Login om te reageren
  3. mashell zegt

    4 november 2025 om 17:02

    Een PHEV een uur aan een snellader laten staan? Was het de bedoeling om Range Rover rijders een nog associaler imago te geven?

    Login om te reageren
    • Maarten123 zegt

      5 november 2025 om 22:37

      Wat is dat precies? Laadpaalschaamte?

      Login om te reageren
  4. cdlop01 zegt

    4 november 2025 om 17:58

    Kingsley restmod RangeRover…..zoveel leuker dan deze aalgladde PC cruiser, echt helemaal niets dit.

    Login om te reageren
  5. Wijze_Willie zegt

    4 november 2025 om 19:16

    Super chique. Zou de voorkeur geven aan de P615 SV variant.

    Login om te reageren
  6. v12powerr zegt

    4 november 2025 om 20:38

    Het hele nadeel van de huidige generatie hybride Range Rovers, is dat de batterij een behoorlijk stuk onder de auto uitsteekt. Niet ideaal, als je echt onverhard gaat lijkt me. Alhoewel het gros natuurlijk alleen op asfalt komt.

    Login om te reageren
  7. DeWitteCondor zegt

    4 november 2025 om 22:50

    Dit lijkt me een zalige auto. Totdat de garantie verloopt en er een storing optreedt.

    Login om te reageren
  8. ejpotter zegt

    4 november 2025 om 23:28

    Slim om deze “test” te doen tijdens een mannen weekendje weg.

    Allemaal hanessen voor 80km range..

    Login om te reageren
  9. audirs3 zegt

    5 november 2025 om 07:59

    Met een ruim 200pk electromotor kan je hiermee ook daadwerkelijk wel volledig electrisch gaan forensen. In tegenstelling tot zijn voorganger, de p400e, met een slechts 100pk electromotor. Die is prima voor rijden op een parkeerterrein, maar ga je even harder dan 30km/h dan gaat de benzinemotor alweer aan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North