Eerste D8 GTO RS Bare Naked Carbon Edition geleverd

Auteur: , 48 Reacties

En voor deze machine is een serieus bedrag betaald.

We gaan even uw geheugen opfrissen. Je hebt de Donkervoort D8 GTO-S en daarvan de gelimiteerde D8 GTO-RS. Op basis daarvan kwam het Nederlandse automerk met een reeks extra gelimiteerde exemplaren. Het gaat hier om de D8 GTO-RS Bare Naked Carbon Edition en de D8 GTO-RS Race Edition. Van die Naked Carbon Edition maakt Donkervoort 15 stuks en het eerste exemplaar is geleverd aan een klant.

Van een afstandje lijkt het op een reguliere D8 GTO RS, maar wie dichterbij komt ziet pure kunst. Het carbon is bijna overal zichtbaar, wat deze Donkervoort natuurlijk extra speciaal maakt. De kleur op deze D8 GTO-RS Bare Naked Carbon Edition luistert naar de naam Monte Carlo Blue Carbon.

Van de D8 GTO-RS heeft Donkervoort inmiddels 20 exemplaren geleverd. Van deze variant worden 40 stuks gebouwd. De auto is inmiddels uitverkocht. Deze D8 GTO-RS Naked Carbon Edition heeft Duitsland als bestemming. De auto komt met een prijskaartje van 182.000 euro exclusief BTW en BPM.



48 reacties

Wat een schoonheid! Ik ben echter bang dat ik lang niet goed genoeg ben om deze auto te rijden zoals hij het waard is…
Is een theoretisch probleem, want het geld heb ik ook niet.
Als je er goed over nadenkt, kom je rustig tot de conclusie dat de auto gewoon in doorzichtig grondlak staat
@deuxmillecinqcentetcinq: Mwah, daarmee doe je het vakmanschap van Donkervoort tekort. Bij zo’n naked carbon editie moet je natuurlijk veel meer opletten op het uiterlijk van het carbon, ervoor zorgen dat alle weeflijnen in dezelfde richting liggen etc. Bij eentje die een dekkend kleurtje krijgt is dat allemaal minder van belang.
@edge: Maar wanneer je kijkt naar de A-stijl zou je zeggen dat Donkervoort hier niet zo heel veel aandacht aan heeft besteed of hier niet een extra koolstoflaag heeft aangebracht voor de looks. Ziet er een beetje rommelig uit om eerlijk te zijn en ook spatbord en neus lijken niet in dezelfde richting te liggen.

Bij Pagani en Koenigsegg is de zichtbare laag koolstofvezel een extra laag voornamelijk voor het uiterlijk en daar liggen de vezels wel in harmonie. Maar bij deze super/hypercar fabrikanten vragen ze dan ook voor naked carbon prima meerdere tonnen extra. Oftewel, de extra kosten zijn bij Donkervoort dan ook weer klein vergeleken bij andere fabrikanten.
@bassx: heb je helemaal gelijk in. Vind het juist wel iets hebben een beetje rommelig zodat je echt ziet dat het met de hand is gedaan. Een beetje zoals hand gestikt leer, heeft ook altijd kleine imperfecties.
Dit is een circuit beest, dus eigenlijk best zonde als je je bedenkt dat het zo’n dure wagen is en hij voornamelijk in de garage gestald gaat worden. Ik hoop dat me het tegendeel wordt bewezen!
Net ietsje too much vind ik; had het exterieur helemaal blauw carbon gedaan en normaal carbon voor interieur en motorruimte..
Naakt Carbon was in 2011 hip. Maar dat past bij Donkervoort. Die lopen willens en wetens een paar jaar achter, je kunt nog steeds de Lotus Seven vormen in de D8 herkennen. Daar helpen ook letters als GTO – GTI R, S, RS, T, D, TD, TDI en woorden als “naked see through iced solid painted carbon steel metal titan” niks aan.
@mashell: alles, maar dan ook echt alles aan je reactie laat zien dat je nog nooit iets in je leven hebt gebouwd.
@JanJansen: respect. Zelf bouwen kost veel tijd maar geeft ook veel meer voldoening aan het eind, je hebt het zelf gebouwd… veel mensen snappen dat niet. Opties aanklikken bij de dealer is echt niet speciaal..
@fiero: alleen levert Donkervoort helemaal geen bouwpakketten. Dat zelf bouwen is niet eens aan de orde.
@mashell: dat weet ik. Was antwoord op janjansen. Ik ben zelf ook een auto helemaal aan het (ver)bouwen en dat kost heel veel tijd. Dat ligt veel persoonlijker dan een kant en klare auto aanschaffen. Mijn dagelijkse auto is een rationele aanschaf, mijn hobby auto is dat totaal niet ! En toch heeft die meer waarde voor mij omdat ik intussen elk onderdeel in mijn handen heb gehad of vele delen zelf heb gemaakt… en hij rijdt nu nog niet eens..!
@fiero: goed bezig! Interieur en spoiler voor echt heel fraai gedaan.
@JanJansen: wat is dat nou weer voor onzin? Ik heb ik weet niet hoeveel Lego gebouwd en werk als R&D ingenieur in de autoindustrie. Maar misschien ben ik gewoon te eerlijk en schop ik wat te graag tegen heilige huisjes.
@mashell: lego + ! Daardoor leer je constructief te denken, ik heb daarmee ook heel veel gebouwd naar eigen idee, eerst volgens het boekje en daarna iets totaal anders ervan maken! Dat doe ik intussen met bijna alle materialen. Gewoon omdat het kan. Zo heb ik 10+ ikea lack tafels in huis, niet als tafel op de vloer maar als onderdelen aan de muur. Dat is pas leuk, dingen anders doen. Geldt ook voor auto’s..
@mashell: maar nog nooit iets wat je hebt ontworpen zelf gebouw. Dat dacht ik al. Anders wist je echt wel hoeveel moeite en tijd dat kost.
@mashell: een 911 is ook precies hetzelfde als een kever ofnie
Wat weegt dit nou? Iemand?
@svenska_aeroplan_ab: exact kan ik het je niet vertellen maar rijklaar rond de 800kg of nog minder. En dus met 380 pk achterlijk snel, in iedere versnelling, bij bijna iedere snelheid.
@svenska_aeroplan_ab: Donkervoort zegt “rond 700 kg”. En dat is incl. een volle tank.
@svenska_aeroplan_ab: 695kg zegt Donkervoort.. maar of dat rijklaar is weet ik niet. 0-100 in 2,8 sec en meer dan 500pk/1000kg.. er is bar weinig wat zoveel vermogen per kg heeft.
@svenska_aeroplan_ab: ik kwam laatst de 9-ZLF-37 tegen…de “gewone” gto weegt dus 765 kg!
@stgp: rijklaar volgens RDW misschien….
Voor 182.000 ….
@remmp3: dacht t zelfde. 180k voor een snelle kart
Lekker!!
Mooie foto’s wederom van die knul.
Ik vind het maar kitcars, leuk voor louter op circuit te gaan rijden wel.
@dromedaris: ze zijn het nivo kitcar al lang ontstegen intussen. Duidelijk een niche gevonden voor mensen met geld die een moderne en doorontwikkelde versie van de originele Lotus/Caterham willen. 1 van de weinige Nederlandsche merken die nog floreert..
@dromedaris: dan snap je er dus Helemaal niets van… Het is geen kit en wordt door een zeer gespecialiseerd team van vakmensen in elkaar gezet naar wens van de klant.
@w0o0dy: jij snapt mijn uitspraak dan ook duidelijk niet. Als ik zeg dat McGregor Mayweather na de westrijd in de kont geneukt heeft, is dat dan zo?
@dromedaris: oh je hebt behoefte om onzin te roepen… nou begrijp ik het.
@dromedaris: tja dat is feit of mening. Zeg er wat zinnigs over. Ik ben wel beniewd. Of toch niet.
Wat een beestje, erg mooi. Wel even die oranje rode stickers eraf en dan gaan!
Voor een achterwielaangedreven auto met een neus van 2 meter eigenlijk opvallend veel overhang voor.
@mashell: koeling en Aero…
Joop Donkervoort zat vroeger naast het vliegveld van Loosdrecht, als jong jochie op bezoek bij oma en spelend bij de bunker en vliegtuigen kijken (35 jaar geleden) zag je wel eens een Donkervoort (super7) langsrijden voor een testrit. Toch wel mooi dat dit bedrijf nog bestaat, innoveert en gegroeid is.
Was ik maar rijk en niet zo knap
Ik vind de A-stijl/raamstijl niet super gelukt.

Ja ’t is leuk dat naakte carbon, maar ik zou de mijne toch gewoon unikleur laten spuiten/wrappen.

Oranje ofzo.

@postzegel: idd beetje slordig voor zoveel geld.
@postzegel: Gewoon voor het idee de nakende variant bestellen en ‘m vervolgens oranje wrappen… Best decadent.

Ben het met je mening over de A-stijl helemaal eens overigens.
Donkervoort, echte droomwagens van mij persoonlijk.

Leuk om te melden; de foto’s zijn zo te zien genomen in Classic Remise Düsseldorf, daar zit tenslotte een Donkervoort dealer gevestigd. ;-)
@jeppie: viel mij ook al op, precies op het dak van die dealer idd!
BPM. Waarom nou BPM eisen voor een auto van ’s Neerlandsche bodem ??

On topic:
Wat een verschrikkelijk mooie bak :D
Ben sowieso al helemaal idolaat van Donkervoort, laat staan de D8 GTO series. Wauw.
Doet me denken aan een ff
Bare naked carbon met blauwe lak. Een beetje als een moslima met een doorschijnende boerka

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).