
Het einde der tijden of een gloednieuw begin?
”Ik verkoop geen auto’s, ik verkoop motoren”, is een van de vele beroemde quotes van Enzo Ferrari. De oprichter van het bekendste automerk ter wereld specificeerde daar niet bij om wat voor motoren het ging. Na lang speculeren en bespioneren is het nu eindelijk zo ver. Ferrari presenteert haar eerste elektrische auto. Of ja, de basis ervan.
Ferrari deelt beelden van losse onderdelen, maar geeft ook de specs van de eerste EV prijs tijdens het Capital Markets Day-evenement. Zeg maar een aandeelhoudersvergadering maar dan waar iedereen bij mag zijn. Ferrari-voorzitter John Elkann vertelt over de EV. Hij belooft een ”unieke ervaring achter het stuur” dat zorgt voor ”een nieuw soort rijplezier”. De eerste elektrische Ferrari is volgens hem ”het bewijs voor Ferrari’s wil om vooruit te gaan”.
Alles over Ferrari en EV’s
Ferrari Elettrica
De eerste Ferrari EV krijgt de naam ‘Elettrica’. Geen moeilijke links met een paard uit het verleden of een dorp in Italië, maar gewoon een samenvatting van de auto: de Ferrari Elektrisch. De makers beloven korte overhangen, een extreem korte wielbasis (2.960 mm, ongeveer net zo groot als de 612 Scaglietti) en een rijpositie dicht bij de vooras. We krijgen de auto nog niet te zien, maar je moet een Berlinetta-model met middenmotor inbeelden. Dat is waar de EV volgens Ferrari op lijkt.

Specificaties hebben we gelukkig wel. De eerste elektrische Ferrari krijgt vier synchrone permanente-magneet-elektromotoren: twee op de vooras en twee op de achteras. Samen zorgen ze voor meer dan 1.000 pk. Het merendeel van het vermogen (844 pk) komt gelukkig van de krachtbronnen op de achteras.
Het resultaat? Een 0-100-tijd van 2,5 seconden. Dat is in de EV-wereld geen geweldige prestatie. Er zijn Tesla’s en Lucids die sneller naar de 100 gaan. Wat dan weer wel indrukwekkend is, is de topsnelheid. De Elettrica haalt maar liefst 310 km/u. Da’s voor een EV erg indrukwekkend. Doe je het wat rustiger aan, dan haal je meer dan 530 kilometer aan actieradius uit het batterijpakket.
De batterij en het gewicht
Over die batterij gesproken: de accu is in de bodemplaat geïntegreerd. Daardoor is het zwaartepunt 80 millimeter dichterbij de grond dan bij een gelijkwaardige benzineauto. De batterij heeft een capaciteit van 122 kWh! Dat brengt natuurlijk ook een boel gewicht met zich mee. In totaal weegt de Ferrari Elettrica zo’n 2.300 kilo. Daarmee is hij 300 kilo zwaarder dan de Purosangue. Oef.
In al dat gewicht zit wel een boel technologie. Zo is de vermogensdichtheid 195 wH per kilo en de celdichtheid 305 wH per kilo. Weet je dat ook weer. Wat je misschien meer zegt, is de maximale spanning van 880 volt. Nee, nog niks? Opladen kan met maximaal 350 kW. Dat is erg goed, maar er zijn ook al EV’s waarmee je met 400 kW kunt opladen.

Het geluid van de elektrische Ferrari
Puristen kunnen opgelucht ademhalen. Ja, de Ferrari Elettrica maakt een geluidje, maar gaat geen platte V12 of andere verbrandingsmotor nabootsen. Ferrari voegt een sensor toe aan de motoren op de achteras die het mechanische geluid uit de e-motoren vangt. Via een versterker gaat het de buitenwereld in. Ferrari vergelijkt het met een elektrische gitaar: ”Het geluid wordt niet op natuurlijke wijze versterkt door de body van de gitaar zelf, maar door een versterker.”

Wat hoor je dan? ”Het resultaat is een authentieke stem, uniek voor de elektromotor, die echter alleen hoorbaar is wanneer dat functioneel nuttig is, feedback geeft aan de bestuurder en het gevoel van dynamische respons versterkt”, volgens Ferrari.
Wanneer krijgen we de elektrische Ferrari te zien?
De onthulling van de nieuwe elektrische Ferrari gaat begin 2026 verder. Eerst krijgen we wat interieurschetsen te zien. Nog wat later maar nog wel in het voorjaar van 2026 is de wereldpremière en krijgen we de Ferrari EV in vol ornaat te zien. Waarschijnlijk krijgen we dan ook de richtprijs te horen van de eerste elektrische Ferrari.
Ferrari past EV-plannen aan!
Nu dat er een elektrische Ferrari is aangekondigd wil dat niet zeggen dat Ferrari een EV-merk wordt. Integendeel! Ferrari had eerder het doel in 2030 een EV-aandeel te hebben van 40 procent. De overige 60 procent van de nieuwe modellen zou voor 40 procent bestaan uit hybrides en 20 procent uit benzineauto’s. Dat doel is helemaal omgedraaid.
Ferrari gaat nog steeds voor een 40-40-20-strategie, maar dan met 40 procent benzineauto’s, 40 procent hybrides en 20 procent EV’s. Dat komt doordat de hele strategie van Ferrari is veranderd. Ferrari-CEO Benedetto Vigna vertelt over de nieuwe tactiek. Het idee is om meer modellen uit te brengen in lage bouwaantallen in plaats van minder modellen in grote aantallen.
Vigna waarschuwt wel: ”Het is nu 2025, we zien over vijf jaar wel hoe het echt gaat zijn, maar de klant staat centraal. Nu wil een deel van de klanten geen EV, andere klanten willen er wel een en andere potentiële klanten willen pas Ferrari-klant worden als er een EV is.” Oftewel, Ferrari moet wel een EV bouwen voor de klanten die er wel een willen en om nieuwe kopers binnen te halen.





Als je met een EV wel een hogere topsnelheid wilt, moet je dan niet gewoon een versnellingsbak inbouwen? Taycan heeft ook een 2 traps als ik het mij goed herinner.
Is dat eerder gedaan voor de efficiëntie?
Ja kan ook, maar voor topsnelheid moet zo’n EV motor gewoon harder gaan draaien. Op een bepaald moment is het te hard, te veel rpm. Dus als je dan een versnelling er tussen zet (vertraging eigenlijk) hoeft die EV motor niet zo hard te draaien.
Extreem kort? Extreem lange wielbasis denk ik, er zijn weinig auto’s die aan 2,96 meter komen
Ik wilde ook al zeggen….een 612 Scag, was een boot!!
Daarnaast denk ik bij absurd hoge topsnelheid aan 400 km/h, niet 310…wat wellicht veel is…maar ook door een Model S Plaid wordt overtroffen.
Ik zeg doen. Hopelijk schrijft deze net als andere EVs af als een baksteen. Dan kunnen we m straks voor weeinahg oppikken. De puristen laten m links liggen dus hopelijk krijgen we een soort 996 effect. De onderhoudskosten zullen ook wel minder zijn. Vgl met de astronomische rekeningen van paardjes met ICE.
Enzo draait zich om in zijn graf.
“I build engines and attach wheels to them.” — Enzo Ferrari
“I married the 12 cylinder engine and I never divorced it.” — Enzo Ferrari
@ericc Hoezo dat, dit is toch exact wat hij deed: motoren met wielen er aan. Nu zelfs 4 motoren op 4 wielen. Hij zal in zijn nopjes zijn 🥰
Ik vind de gewichtstoename nog wel mee vallen gezien de 122 kWh accu. En aangezien het zwaartepunt van de gehele auto bijna 10cm lager ligt, zal je er weinig van merken.
@audirs3: Daar ben ik het toch behoorlijk mee oneens. Die extra massa gaat zich hoe dan ook wreken bij een lekker stukje sturen.
Gedachtenexperimentje: neem een leuk sturende auto in gedachten. Hoeft geen ultralichtgewicht te zijn, maar gewoon iets leuks. Laten we zeggen: een Mégane II RS 265. Vlot genoeg, agiel genoeg, stuurt goed – niks mis mee. Weegt zo’n 1450kg, dus 1525kg met de bestuurder in.
Nu gaan we een metalen plaat van 300 kilo onder de bodem monteren – het zwaartepunt gaat omlaag. We passen veren, dempers en banden aan op dit toegenomen gewicht, we chippen het zaakje naar een pk’tje of 320 zodat we even snel zijn…
Kan niet anders of dat verschil merk je al bij de eerste de beste bocht.
@vaakbenjetebang Ja okay, eens, dat zal je zeker merken.
Maar waarschijnlijk is het iets anders, want een EV heeft niet alleen meer gewicht in de bodem, ook minder gewicht daarboven.
Dus bijvoorbeeld bij die Megane, je haalt 200kg uit de motorruimte en voegt een plaat van 500kg toe aan de bodem.
Maar dan nog zal je het waarschijnlijk wel merken inderdaad. Maar minder heftig dan dat je verwacht denk ik
Al dat gewicht moet de bocht om, tot stoppen worden gebracht. Dat onderstel moet een hele hoop extra krachten controleren. Ik voel in mijn eigen auto toch ook dat die anders stuurt als hij volledig bepakt is. Kan in mijn hoofd zitten, maar m’n oude 3 coupe zette zelfs liever een stapje opzij als je met een kwart tank reed, de achterkant voelde gewoon wat lichter en speelser.
Een Maserati folgore gaat 325 kmh dan moet Ferrari er wel overheen 😅
Ferrari aandeel 15% in de min omdat analisten meer omzet hadden verwacht dan gemeld
310km/u haalden die oranje EV Mercedessen onlangs gemiddeld over 24u…