Ein Fall für zwei: BMW en Mercedes shoppen samen

Auteur: , 54 Reacties

De diehard fanb0iZ van beide merken bevechten elkaar met hand en tand op de verschillende fora die het internet rijk is. Maar ondertussen werken BMW en Mercedes stiekem gewoon samen.

Merc-Bimmer

Ooit, schon lange her in 1959 stond Mercedes op het punt om BMW de nek om te draaien. De naoorlogse jaren vielen de fabrikant uit Beieren zwaar en het faillissement lonkte. Mercedes stemde in om de boedel over te nemen. BMW zou dan op houden te bestaan als merk, waarna in de Beierse fabrieken slechts nog koetswerken voor Mercedes gebouwd zouden worden.

De deal was bíjna in kannen en kruiken, maar toen zag Herbert Quandt zijn kans. Tegen het advies van alle bankiers in kocht hij het merk. De gok betaalde uit, want mede door de goede deal van Herbert behoren de enigszins omstreden Quandtjes vandaag de dag tot de one percent.

Mercedes zal zich in de decennia die volgden nog wel eens achter de oren gekrabt hebben vanwege die gemiste kans om de gedoodverfde concurrent te elimineren. Hoewel, waarschijnlijk stuwde de interne competitie binnen de eigen landsgrenzen de twee merken op tot de grote hoogtes die ze internationaal inmiddels bereikt hebben. Momenteel is de wereld namelijk helemaal niet zo hard voor BMW noch Mercedes. De merken verkopen meer auto’s dan ooit tevoren en de premium-taart is zo groot dat geen kluis ter wereld de winsten kan huisvesten. Gelukkig gebeurt dat tegenwoordig digitaal.

Zoals we vaker zien in het dierenrijk, heerst er in tijden van overvloed pais en vree tussen potentiële concurrenten. BMW en Mercedes zijn daarop geen uitzondering. Al vanaf 2008 zijn de twee rivalen begonnen om samen bepaalde onderdelen in te kopen bij leveranciers. Aanvankelijk ging het vooral om dingen die volgens de merken geen ‘concurrentiewaarde’ hebben zoals banden, frames van de stoelen en kabelbomen. Vorig jaar kochten de twee, in dit geval zelfs samen met VAG, kaartendienst HERE van Nokia.

BMW’s Einkaufsvorstand Markus Duesmann geeft in gesprek met de Frankfurter Allgemeine echter aan dat de merken met elkaar in gesprek zijn om de samenwerking uit te breiden. Vooral op het gebied van autonoom rijden ziet Duesmann mogelijkheden tot een nauwere samenwerking met Mercedes.

Bedenk hierbij dat volgens Duesmann zelf een BMW voor zo’n tachtig procent uit onderdelen bestaat die van toeleveranciers afkomstig zijn. Iets soortgelijks zal ongetwijfeld gelden voor Mercedes. Mocht de toenadering tussen de twee partijen dus nog verder gaan, zullen de auto’s van beide merken dus alleen maar meer op elkaar gaan lijken. De eerder aangehaalde fanb0iZ zullen daar allerminst blij mee zijn. Maar moeten BMW en Mercedes zelf ook niet een beetje oppassen dat de concurrentie die beide zo ver gebracht heeft verloren gaat?



54 reacties

De twee beste van de klas
@zesinline: misschien gaat Mercedes wel de Zesinline van BMW gaan gebruiken ;)
@breakingpoint: Ik mag het hopen dat iemand die weer gaat gebruiken! Kom op… een 528 hoort toch een 6-cil te zijn?!
Ik zeg dit al weken in de reacties en krijg commentaar dat ik moet ophouden. Hulde voor dit artikel. Het is 1 grote converge orgie van eenheidsworsten geworden.
@john4545: Nog meer voorbeelden: Opel Insignia en de autoblog darling alfa giulia: net als de beemer en merc: zwarte middenstijlen, zwarte spiegelcontoueren, vouwtje over de zijlengte en ook de panelen zijn min of meer uit te wisselen.

http://st.automobilemag.com/uploads/sites/11/2016/01/Alfa-Romeo-Giulia-side.jpg

http://xdesktopwallpapers.com/wp-content/uploads/2012/04/Side%20Pose%20Of%202009%20Opel%20Insignia%20In%20Red.jpg

Ik kan me voorstellen dat Apple over een paar jaar met een auto komt die zo veel beter is dat bovengenoemde fabrieken echt kunnen sluiten. Je moet een gaatje in je hofd hebben om zoveel geld voor een ”premium” auto kopen die in niets tot weinig te onderscheiden is van de (goedkopere) concurrent.
@john4545: ik stel voor dat Apple eerst maar weer eens even met een goeie telefoon komt, voordat ze zich op de automarkt storten.
@maarten123: De 7 is niet helemaal wat ik ervan dacht nee, maar ik denk dat je mijn punt begrijpt: de converge van bovengenoemde gaat zo ver en de techniek staat zo dicht bij elkaar dat vandaag of morgen een bedrijf veel meer gespecialiseerd in niche die hele automarkt overneemt.
@john4545: hou op
Nou het zou de BMW modellen in ieder geval flink goed doen als zei meer op een Mercedes gingen lijken;)
@aeromax: zij*. En nee. 2x mis.
@breakingpoint: zei / zij, nee het is ze.
Iedere auto en zeker de Duitse 3 zitten vol met Bosch, VDO (Continental, o.a. radar en autonome systemen zijn van hun) en ZF voor de aandrijflijn. En waarom niet? Beter goed gekocht dan slecht zelf bedacht.
@dutchdriftking: Omdat je voor premium geld premium waar wilt hebben. Ikzelf heb mijn A8 de deur uit gedaan omdat ik het belachelijk vond meer dan een ton te betalen voor technologie die ook op de Seat Leon of VW Passat terug te vinden was. VAG had toen gewoon VW en Audi onder 1 deur. Tegenwoordig moet dat geloof ik wel onder verschillende entrees maar toch. En een paar knopjes hier en daar is prima, maar inderdaad, de hele frame is opgebouwd uit similar parts.

Nu is autorijden vandaag de dag zeker in NL veel meer en A naar B-routine geworden, zijn veel steden helemaal afgebouwd waar je wel en n iet mag rijden, en sta je vaak in de file dus maakt het niet uit, zeker niet als je gewoon een leasebak van de zaak mag rijden. Maar voor prive ga ik dit niet meer rijden.
@john4545: Toch vind ik dat jouw verhaal redelijk kortzichtig is. Je kunt tegenwoordig bijna geen auto meer rijden of er zitten gedeelde onderdelen in.
@granlusso: Geen nieuwe auto nee. Daarom rijd ik youngtimers. En ik geniet om oude modellen te testen. Ik kijk rond voor een W126 en daarna misschien een 70s Amerikaan. Een BMW 316 uit midden 80 lijkt me ook geweldig. Maar nieuw? Alleen als de baas t mij geeft. Ik steek er geen stuiver meer in.
@john4545: Dan snap ik je wel ;)
@john4545: W140! Zoals @eklasse zegt: als God een auto zou kiezen, koos hij een W140. En hij heeft nog gelijk ook.

Verder ben ik het dit keer volledig met je eens. Ik heb een hekel aan gedeelde materialen in auto’s als het gaat om ‘premium’. Mede hierom kozen we niet voor een Gallardo maar voor een F430. De Gallardo heeft navigatiesystemen van de Audi A3 en dat soort zaken. Ja, het klopt dat dat systeem wél werkt in tegenstelling tot dat van de Ferrari, maar toch bekroop mij het gevoel bestolen te worden.

Noem mij maar een idioot of gek of wat dan ook, maar zo denk ik er over.
@viezefreddyw: Die Gallardo heeft exacte hetzelfde stuurwiel als mijn oude A8. Voor zon exclusieve, 2x zo dure sportwagen zou je toch op zn minst verachten dat ze een ”eigen” stuurwieldesign gebruiken. Dat is inderdaad mijn punt. Nogmaals, een kabelboompje hier delen, een paar knopjes daar delen, dat kan ik nog begrijpen. Maar een stuur, cockpit, dat zijn toch zaken die ik voor een ”premium” sportwagen origineel wil zien. Misschien maakt het voor Joe Average niet uit, maar zoals Jaapiyo al terecht opmerkte: uiteindelijk zal de klant denken: bmw/mercedes/audi = meh. En echt, Apple gaat over paar jaar met een auto komen met alle trukendozerij, dat 10x beter werkt dat alles wat die merken kunnen presenteren, en dan zijn ze weg, failliet. Einde oefening.
@john4545: het artikel van gister omtrent de Porsche van een miljoen.

De foto bovenaan het artikel: het eerste wat ik dacht was ‘dezelfde knipperlichthendels als een golfje van die tijd.’

Schand!
@john4545: Wij zijn het eens met elkaar. De Gallardo vind ik een mooie auto, serieus snel ook. Maar ik zou er niet aan kunnen wennen dat hij zo ongeveer hetzelfde interieur heeft als dat van een Audi A3. Met name de knoppen en het navigatiesysteem waren gewoon hetzelfde en het design ervan nagenoeg een kopie. Dat zijn dingen waar ik niet tegen zou kunnen.

Ik herhaal het trouwens nog maar even een keertje. Jouw ultieme youngtimer is de W140. Dat is de beste S-klasse ooit geproduceerd. Een S500 of een S600 (atmosferische V12 FTW!!) is schitterend en geniet mijn voorkeur. Ooit koop ik er eentje en met ooit bedoel ik op korte termijn.
@viezefreddyw: Ik heb de W140 gereden en vond het eerlijk gezegd niet echt een fijne auto. Ik vind de W124 een stuk mooier en meer eigenzinnig. Een mooi E500 in het blauw zou ik nog wel een keer willen rijden. Maar ik ga nu om de paar jaar wisselen dus wie weet. Ik mik nu op een W126. Moet ook nog sparen voor een 288 GTO. In huidige tempo moet dat voor mn 75ste wel ooit gerealiseerd zijn haha. ;)
@john4545: Haha mooi man, ik hoop dat je dat lukt! Doen we samen even een rondje. Jij in de 288 GTO en ik in de F430, dat gaat mooie beelden opleveren.

Een W124 is zeker fantastisch. Het blok van de 500 is een juweeltje. Zeer krachtig, sterk en betrouwbaar. Een W126 heeft mijzelf nooit echt kunnen bekoren. De W140 is net even wat statiger en heeft een uitstraling waar je u tegen zegt.

Succes met je zoektocht, ik ben benieuwd wat het uiteindelijk mag gaan worden.
@viezefreddyw: Doen we! De W140 ziet er van buiten heel erg mooi uit, maar raad je aan om echt een proefrit te maken. Ik ben 1.83 en vond de bestuurderskant erg krap voor zon grote auto. De W126 moet echt je ding zijn, en als je geen tlc geeft wordt het gauw een sjoniebak, maar interieur vind ik geweldig mooi.
@john4545: Ik heb het geluk gehad om meerdere W140’s te mogen besturen. Nu alleen nog bezitten maar zoals gezegd, dat gaat nog eens gebeuren. Met mijn lengte is het prima te doen. Ik haal de 1.80 meter nog niet eens dus dat zal wel goed komen.
@viezefreddyw: toevallig!! de YOLO van god is de w124 500e.

Rijdt nu zelf een C124. (Bijna) Niemand begrijpt het maar ik vind het schitterend.
@eklasse: Dat komt goed uit, alleen die krengen zijn zo duur geworden. Er staat een snaarstrakke te koop in Nederland. Kilometerstand moet de 50.000 nog halen geloof ik. Vraagprijs van een ton…

Wauw, een C124. Dat is pas een coupe! Schitterend. Ik begrijp je dus heel goed.
@viezefreddyw: “Maar ik zou er niet aan kunnen wennen dat hij zo ongeveer hetzelfde interieur heeft als dat van een Audi A3”
Zou de typische Gallardo klant eigenlijk ooit in een A3 gezeten hebben?
@mashell: Zou ik niet weten. Maar ik in ieder geval wel.
@viezefreddyw: je zou ook kunnen denken dat de A3 het navigatiesysteem van de Gallardo heeft. ;-)
@john4545:
Mogen ze wel staal gebruiken dat met erts uit dezelfde mijn gemaakt is komt?
@super: Flauw. Mijn punt is dat fabrikanten als BMW en Mercedes alleen maar dezelfde designs gebruiken, en er niets meer ”eigen” is. Zelfs de middenstijlen zijn dezelfde kleur, de ergonomie van de stuurnopjes, etc etc. waar vroeger een fabriek zelfs het stuurwiel iets maakte wat ”eigen” was. Maar suit yourself. Als jij het leuk vindt om in een auto die van een meter of 40 niet meer te onderscheiden is van een willekeurig ander merk, be my guest.
@john4545: Had je dat niet kunnen bedenken voordat je de A8 kocht. Had vast een hoop afschrijving gescheeld.
@wijsneus: Ik had niet verwacht dat ik me er zo aan zou storen. Bovendien had ik net de laatste met originele rechthoekgril toen de hele vag-wereld overstapte naar die single-gril-afgrijselijkheden. Ik wilde ook ervaren hoe het is te rijden met dikke V8 tdi en, zeker in de winter, heb ik er erg van genoten. Toen kwam de nieuwe Toledo ofzo uit, met ongeveer de helft van alles wat ik aan electronica in en op mijn auto had, voor 1/3 van de prijs en dacht ik: doewie! De onderhoudskosten waren ook op een niveau gekomen dat nietmeer in verhouding tot de kwaitiet en exclusiviteit stond. Een uurtarief van €80,- zonder dat er 1 moertje aangeraakt is, en alleen omdat het een A8 is terwijl diezelfde Toledo met dezelfde techniek de helft rekent. Haha. Bij vag zijn ze beetje doorgeslagen.
@john4545: Het woord ‘youngtimer’ is net als het woord ‘premium’. Niets anders dan een vorm van marketing; dure woorden gebruiken om iets enige vorm van flair te geven.
Je rijdt gewoon bewust een oude(re) auto.[punt] Niks mis mee, good for you!
Dat hoef je niet goed te praten met het bashen van je Audi A8 en andere moderne auto’s… Al zou het zijn omdat je het niet meer kunt betalen!? Who cares
Het delen van componenten gebeurt nl. al decennia lang…
Het is gewoon jouw keuze, niemand die je daarop afrekent.
@jetlag: Youngtimer en premium zijn termijn die, zeker op autoblog, vaak en terecht gebruikt worden. Het delen van componenten is ook niet echt een probleem. Het convergen van alle modellen is dat wel. Automerken had aparte, unieke stijlen, die elkaar van elkaar deed onderscheiden. Het punt van dit artikel is dat dit zo langzamerhand niet meer is dan de badge, dat ze daarmee de hebben-factor verlagen tot er een punt komt dat kopend publiek zegt: laat maar. En komt er een punt dat een electronicareus als Apple over een paar jaar met iets komt wat wel enorm onderscheidend is, met veel beter techniek, en de ”premium” merken hun deuren kunnen sluiten.
@dutchdriftking: de bouten en schroeven in een auto komen vrijwel allemaal uit Helmond. Ongelooflijk voor hoeveel merken VDL nedschroef bouten draait.
Ziet zo’n c klasse er toch moderner en voller uit.. ben niet weg van deze 3 serie
Ik vind het niet erg, zeker niet wat autonoom rijden betreft. Twee weten meer dan één en als de knappe koppen van Mercedes en BMW samenwerken zal daar vast een beter product uitkomen dat wanneer ze afzonderlijk te werk gaan.
Wat de andere onderdelen van de auto’s betreft hangt het vooral af van de onderdelen. Zoals @dutchdriftking al opmerkt zitten merken al vol met spul van Bosch, VDO en ZF. Waarom zouden deze twee daar niet aan mee mogen doen? Vooral bij onbenullige onderdelen merk je er toch niks van. Bouten en moeren, stalen velgen voor de winterwielen, scharnieren, antennes, zomaar even wat dingen die je probleemloos kan delen zonder de merkbeleving van een van de twee in de weg te zitten.
Die foto’s doen mij er ineens aan herinneren dat deze auto’s daadwerkelijk verkrijgbaar zijn met kleine wielen met wieldoppen. OMG
Om op die vraag uit de laatste zin van het stuk te antwoorden:
Nee daar hoeven ze niet bang voor te zijn. In zekere mate versterken ze elkaar alleen maar hiermee.
Bovendien vind ik dat je zulke megacorporaties niet kunt leiden als je kinderachtig en koppig blijft vasthouden aan je eigen, wellicht belegen, inkoopstrategie.
@granlusso: Jij bent zeker pro-EU!

Audi, Porsche en VW zijn in wezen bijna hetzelfde. De Logo’s zijn anders. Voor VAG is het wel voordelig, maar als consument zie ik geen reden om een VAG auto te kopen.
@licht: nee want bij andere merken hebben ze allemaal unieke onderdelen haha.. heb nieuws voor je… en o ja veel onderdelen worden getest op vw voordat het doorontwikkeld in porsches komt om maar een voorbeeld te noemen.
@licht: Uiteindelijk blijft het gewoon een gebruiksgoed. Kostenefficiëntie is wel belangrijk dan. Het gros van de mensen boeit het ook geen reet wat wel of niet gedeeld is.
Alleen mensen als wij vallen erover dat bijvoorbeeld Maserati in de GranTurismo knopjes van een Punto gebruikt.
S2000 forever!
.
Niet waar. Je liegt. Dat kan echt niet, het is gewoon schier onmogelijk dat Mercedes met dat bmw samenwerkt!
@lekbak: nog sterker, in Zuid-Afrika assembleert de Mercedes fabriek voor Honda.
@erik2907: we weten allemaal dat Honda’s goede auto’s zijn. Nu weten we ook waarom ;-)
@lekbak: Mercedes leert en ziet aldaar hoe goed alle onderdelen van Honda zijn die ze in elkaar mogen zetten onder toezicht. Als Honda Mercedes niet de opdracht had gegeven hadden ze hun fabriek kunnen sluiten en was er geen enkele Mercedes neer op de weg verschenen in Zuid-Afrika. Verdienen ze toch nog iets bij Mercedes.
Zullen niet meer op elkaar lijken. Spullen die ze samen zullen kopen zullen vooral onderhuids zitten. Zie je niks van…
Grappig om deze auto’s in zo een basis uitvoering te zien.
Logisch toch? Fabrikanten maken maar 20% van de auto zelf. Dat is dan vooral de carroserie en de simpele motorblokken. Alles wat maar een beetje ingewikkeld is, komt van de toeleveranciers. De fabrikanten specificeren wat ze hebben willen, onderhandelen over de prijs en controleren of het goed is.
Maar die toeleveranciers recyclen natuurlijk ook kennis en ervaring en zelfs onderdelen.
Het maakt ook niet, de beleving van een auto komt van het exterieur design, interieur design, infotainment design en werking, afwerkingskwaliteit en afstemming van de vering en demping. Voor de rest is alles (inclusief de motoren) behoorlijk uitwisselbaar.
De lelijkste velgen die te bestellen zijn zitten onder de auto’s op de foto van die artikel
Beste mensen, we moeten niet zo lopen jammeren. Als uitgesproken designs zouden verkopen, zou elk merk het wel doen. Slechts een paar mensen hier op autoblog kopen die auto’s, daar kan je geen merk van in leven houden. Dus zoeken automerken een design wat het grootste gedeelte van de mensen aanspreekt, maar met een goede marketing nog steeds de waarde van het merk ondersteund. Voor de mensen die het nog niet precies aanspreekt zijn er allerlei uiterlijke opties voor te krijgen (sportpakket, chroomstripjes, velgen, etc.).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).