Einde van een icoon: Mitsubishi Lancer Evo X Final Concept

Auteur: , 50 Reacties
Mitsubishi Lancer Evo X Final Concept

De Mitsubishi Lancer Evolution X is in principe dood en begraven, maar krijgt in de vorm van deze Final Concept gelukkig een waardig afscheid.

De Japanners maakten eerder al duidelijk het icoon de nek om te draaien en dat is jammer, want het is altijd moeilijk om na dik veertig jaar afscheid te nemen van een bijzondere auto. We voelen zelfs een emotioneel moment à la Toine van Peperstraten opkomen. Want wat was het een bijzondere bak: met name in de jaren ’90, toen Tommi Mäkinen liefst vier keer op rij het World Rally Championship won.

Het is dus niet meer dan logisch dat het pensioen van de Lancer met een speciale editie gevierd wordt. De Japanners showen ‘m voor het eerst tijdens de autoshow van Tokyo in januari, maar we kunnen er nu alvast even naar kijken. We kunnen in ieder geval alvast tevreden vaststellen dat Mitsubishi ‘m behoorlijk bruut heeft aangekleed, terwijl er ook onderhuids genoeg moois te vinden is.

De tweeliter onder de motorkap is namelijk voorzien van een nieuwe turbocharger van HKS, een verbeterde ecu, nieuwe luchtinlaten én nieuwe uitlaten, zodat je straks kunt spelen met 480 pk en een handgeschakelde vijfbak. HKS heeft verder het in hoogte verstelbare sportonderstel aangepakt, terwijl RAYS zich heeft ontfermd over de 19-inch lichtmetalen velgen. Hebben?



50 reacties

Dood van een icoon, maar wat een vette eindversie!!! Wordt hij ook in productie genomen? Evenveel vermogen als de eerste Nissan R35 gtr!! Uit een 2l blok!!
@guusboum: Yes, wel in gelimiteerde oplage en het zou kunnen dat de concept-versie niet op 1-1 wordt overgenomen. Al lijkt het er wel op, want hij moet over een half jaar in productie gaan.
@guusboum: Maar hij moet wel elke 7.5K een beurt hebben; het is niet alsof het een reguliere woonwerk-bak is he :)
@dawwg: is niet erg! Vroeger moesten auto’s elke 10k onderhoud.
Een 5-bak? beetje achterhaald. Maar het blijft een auto die vele het zeer lastig maakt op sportief gebied.
@rammillius: Hoezo achterhaald? Het is een rally auto.
@rammillius:
Waarom?

Meer is niet altijd beter, met een dergelijk koppel heb je ruim genoeg aan 5 versnellingen, 8 klinkt alleen leuker aan de toog..
@rammillius: wat wil je dan een 8 bak. Hij krijg 5 versnellings bak hand geschakeld. Een 8 versnellings handbak wordt een beetje lastig
@rammillius: dat is niet achterhaald. Met genoeg koppel gaat dit prima & het is tenslotte een rally wagen.
@rammillius: deze 5-bak is een versnellingsbak met redelijk korte overbrengingen. De 6-bak die in de Evo 8 en 9 geleverd is had veel langere overbrengingen, daarom was er ook een 5-bak met kortere verhoudingen. De 6-bak is na korte tijd ook verdwenen uit de Evo 9 en is bij de Evo 10 nooit leverbaar geweest.
@ej20g: zesbak was er wel, maar alleen op de versies met minder vermogen. De vijfbak is veel sterker. Sommige flink getunede Evo’s VIII en IX hebben een gearbox swap ondergaan door de zesbak te vervangen voor de VII RS vijfbak, simpelweg omdat die een hoger vermogen aankan.
@gtwillem: uiteraard heb je gelijk. Maar de Evo 10 is toch nooit verkocht met 6-bak? De Evo’s 1 t/m 7 hadden allemaal een 5-bak, de 8 en 9 waren leverbaar met 5- en 6-bak (de 9 maar kort) en de Evo 10 was weer enkel met 5-bak te krijgen. Of mis ik nu iets? Dat zou zomaar kunnen want Evo’s zijn mijn specialiteit niet.

Bij Subaru gaat het trouwens precies andersom. De relatief zwakke 5-bak wordt daar altijd vervangen door de sterkere en nieuwere 6-bak. Leuk hoe concurrenten ook op dit vlak verschillen.
via iPhone app
@ej20g: eigenlijk heel simpel: handbak heeft 5 versnellingen, de SST (double clutch automaat) heeft er zes.

Bij Impreza’s is het inderdaad andersom. De vijfbak van de WRX kan tot 350pk/500nm aan. De zesbak van STI ongeveer het dubbele!
Heel vet ding, ooit gereden met de evo10 met een super snelle automaat. Mitsubishi is (helaas) achteruit aan het hollen in europa. Groot succes gehad met de plugin maar zodra dat succes is uitgesmeerd, maar ik me zorgen om hun toekomst…
@robin121089: we maakten ons ook al zorgen om hun toekomst voor de plug-in. In Europa is het een wegkwijnend merk. Dat in Nederland toevallig een gelukje gehad heeft met de plug-in. Eigenlijk is het merk net zo afgeschreven als Subaru.
Zijn dit 19 inch velgen?
@kasplant:
Volgens de tekst wel, iets op tegen..?
@kasplant @tupperware: Ze zien er inderdaad wat kleiner uit dan 19 inch, maar laten we er voor nu vanuit gaan dat Mitsubishi weet wat ze voor velgen gebruiken ;)
@JordyS:
Precies mijn punt..
@tupperware: Ze moeten doen wat ze willen. Het ziet er alleen eerder uit alsof het 17″ is in plaats van 19″.
Terwijl de Lancer Evo aan zijn laatste dagen bezig is, is dat volgens mij ook het geval met Mitsubishi als automerk. Althans toch in Europa. Het design van het huidige gamma lijkt nergens op, de modellenpolitiek is ronduit catastrofaal (altijd weer andere modellen en namen, geen opvolgers) en niemand wil die groene PHEV-gebakjes (uit vrije wil).

Zo, en dan heeft de Subaru WRX STI nu het rijk voor zich alleen. Ook niet slecht, toch?
@Carreza: Meh…qua vormgeving word ik daar niet warm van en de prijs is met dank aan de roverheid inmiddels zo hoog dat de lol er wel af is.
@Carreza: tja alleen veel te duur in nederland die subaru door de BPM
@robin121089: je zit flink in de buurt als je zegt “de bom verdubbelt de prijs” jammer en zeer helaas.
@marc94: bom is de autocorrectie van bpm.
Ik dacht dat hij allang niet meer verkocht werd. ik zag laatst nog een blauwe rijden. Blijft geweldig als je uit de tijd komt van de scoobys en evos.
Please don ’t stop with the EVO!
Het blijft zonde dat Mitsubishi stopt met de Evolution. Aan de andere kant is het sinds de komst van de Evo X al niet meer zoals het geweest is. De Evo X is een fantastische auto maar is technisch compleet anders dan zijn voorgangers en mist ook de uitstraling die zijn voorgangers wel hadden.
@ej20g: hoezo mist deze evo uitstraling? Ik vind het een prachtige auto, al is de evo 5 mijn favoriet.
@subarufan: de Evo 10 heeft voor mij nooit de uitstraling gehad die de Evo 6 t/m 9 hadden. Daarnaast vind ik ‘m ook gewoon niet mooi. Hij heeft een agressief front maar dat hadden de Evo 7, 8 en 9 ook. Maar die vond erg ik mooi. Alles bij elkaar is het resultaat dat ik de Evo 10 de minste Evo vind.
@ej20g: toen ik je comment las over de oudere Evo’s moet ik gelijk aan de EVO 4 denken die ik in April spotte. (Deze: http://www.autojunk.nl/2014/04/mitsubishi-lancer-evo-iv-2) Als ik nou eens een vergelijking doe met een EVO 10 spot (deze: http://www.autojunk.nl/2014/05/mitsubishi-lancer-evolution-x-13) dan moet ik je eerlijk gezegd gelijk geven. Ik weet niet waarom, maar die EVO 4 vind ik zo veel toffer dan de 10. Ikzelf vind alle EVO’s cool, maar ja een 10 haalt t niet bij de 4. Ondanks mijn mening pinkt ook deze fan-van-bijna-alles-Japan een traantje weg bij het lezen van dit bericht. Een icoon van een wagen, een van de dikste Mitsubishi’s die je kon kopen is niet meer. Zonde. CO2-BS is vast de boosdoener. Gelukkig gaat de EVO eruit met een knal: het uitzwaaimodel is natuurlijk een snoepje op heerlijke RAYS-jetsers.

RIP Mitsubishi Lancer Evolution (1992-2015) *pinkt tranen weg*
@toyotafortuner: ben het helemaal met je eens. Mooie spots ook! Mijn eeuwige favoriet is de Evo 6, die is ontzettend gaaf. Maar een Evo 4 is ook gaaf om te zien. Helaas klinken Evo’s zelden echt fantastisch. Buiten dat zijn het echt hemelse auto’s. Ook ik (als Subaru-verslaafde) zal de Evolution missen.
480!? Ik vond 300 in die lelijke Impreza al veel.
Je kunt jezelf ook afvragen of Mitsubishi en Subaru niet TE lang zijn doorgegaan met dit concept; niet dat ik iets tegen deze twee heb, neen sterker nog ik heb zelf een 98ér WRX STi type R, maar de tijd heeft beiden ingehaald, geen van twee zijn nog echt competatief in de professionele rallysport (works teams bedoel ik dan -op het amateur vlak staan ze nog hun mannetje-) en ik vrees dat de echte snelle sport sedan is vervangen door de Duitse lease-brigade van politiek correcte Audi’s, BMW’s en Mercedessen.

Zuiniger, comfortabeler en dat %^&*(XX woord primijum; dit, de Mits en de Impreza’s zijn voor een -te- kleine groep liefhebbers en zijn ze te hardcore en simpelweg te kostbaar geworden.

Peugeot probeert de GTi weer nieuw leven in te blazen maar ’t is nu allemaal Co2 labels en politieke correctheid wat de klok slaat.
@desjonnies: maar ondanks alles vind ik het nog steeds retegaaf dat Subaru nog steeds een WRX STI maakt. Het is, ondanks dat mijn voorkeur zéér sterk bij Subaru ligt, daarom ook jammer dat Mitsubishi de stekker uit hun Evolution trekt. Ik vrees dat Subaru ook niet veel langer door zal gaan. Subaru is al aardig aan het sterven hier in Nederland en dat vind ik al erg genoeg, maar ik blijf hopen dat Subaru voor de landen waar het wél populair is nog gewoon de STI zal blijven produceren. Die vinden dan later hun weg wel weer hier naartoe. Net als de oudere generaties dat nu doen.
Dus ook de rivaal van mijn favoriet (de Impreza) kapt ermee, toch jammer hoor
Zeker jammer. Nog ff blijven genieten. Hopelijk komen ze ooit nog met een vervolg of nieuwe 3000GT
” want het is altijd moeilijk om na dik veertig jaar afscheid te nemen van een bijzondere auto.”

Terwijl in http://www.autoblog.nl/nieuws/einde-in-zicht-voor-de-mitsubishi-lancer-evo-66157 staat: “…een einde kunnen komen aan dit illustere model dat al sinds 1992 bestaat.
De afgelopen 22 jaar werden er 92.000 exemplaren…”

Wat is het nu, 40 jaar of 22 jaar?
@Esprit_de_Flandre: de Lancer (waar de Evolution zijn basis uit haalde) bestaat al sinds 1973 en wordt (voor zover mijn kennis reikt) nog gemaakt. Daar verwijst denk ik de 40 jaar naar. Maar de Lancer Evolution houdt er na 22/23 jaar mee op. Dus ik gok dat het gewoon de 22/23 jaar is.
@toyotafortuner: Ferm misleidende tekst dus…
Stoppen ze nou allen in NL met de EVO versie’s of stoppen ze definitief met de EVO?
Want het lijkt me dat voornamelijk de Amerikaanse markt het hardste getroffen wordt gezien de aantallen die die rond rijden.
@zakar36: de stekker gaat er helemaal uit.
Suffe en hondslelijke Outlander Phev’jes. Dat is waar het tegenwoordig nog om draait bij Mitsubishi.
Zwaar jammer dat Mitsubishi de stekker eruit heeft getrokken, Subaru Impreza WRX STI vs Mitsubishi Lancer EVO was altijd een leuke competitie.
Wie weet dat keert deze icoon ooit terug, maar met de huidige gang van zaken niet veel hoop.
Jammie. Accu pakketje in de kofferbak, snoertje erbij en klaar voor de Nederlandse markt. Als ze het slim doen, maken ze de accu uitneembaar en blijft t een mooie “lichte” rallye bak.
Het tijdperk van relatief goedkope en hondslelijke rallyauto’s voor op straat wordt dus nu officieel afgesloten met een stemmig zwart model. Ik heb er vrede mee.
Ik blijf EVO’s stuk voor stuk coole wagens vinden. Van de eerste EVO tot deze, de EVO X.

In de basis suffe sedannetjes, maar zodanig opgevoerd dat je er supercars mee kunt plagen: geniaal!. Jammer dat de EVO reeks dan nu ten einde komt. Het zij zo.
Man man man man man 480 pak uit een 2.0
@stancedjetta: ja? Die Cosworth blokken deden dat lachend.
@mashell ga je mond spoelen. Het blijft een icoon :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).