Dit zijn 11 zeer geslaagde Restomods

Auteur: , 61 Reacties

Heiligschennis of kunst?

Singer

Het is voor ons Europeanen een relatief nieuw begrip: de Restomod. Het is een samenvoeging van de woorden ‘restaureren’ en ‘modificeren’. Nu treedt er al een contradictie op, want restaureren is terug brengen naar originele staat en modificeren is dat niet. Uiteraard komt de term uit de Verenigde Staten. Restaureren is wereldwijs een breed gedragen begrip, in tegenstelling tot modificeren. Met name in Europa kijken we er toch anders tegen aan dat de Amerikanen.

In het land van Uncle Sam werd het al jarenlang gedaan. Met name de oude Muscle Cars waren een groot favoriet. Nu is het ook het geval dat er bij Muscle Cars veel te winnen valt. Op zich hoeft er nooit zoveel gedaan te worden aan de motor. Die V8 blokken zijn meestal wel sterk genoeg. Een uitlaat voor meer geluid, inlaat aanpassen voor gasrespons en een setje Edelbrocks moeten voldoende zijn.

Maar op het gebied van remmen, transmissie, vering, demping, ophanging en interieur valt er veel te winnen. Nu kun je spreken van modificeren terwijl we het toch ‘restomodden’ noemen. Wat je doet moet restomodden is eigenlijk de auto naar hedendaagse standaarden modificeren zonder dat dit direct zichtbaar is. Je wilt de lijnen, het karakter en de sfeer van een klassieker behouden, maar de rijeigenschappen op een hoger plan tillen. Want laten we eerlijk zijn: klassiekers zijn altijd zeer karaktervol, maar niet altijd ‘goed’. Met name @MauritsH is te spreken over Restomodden. Zelf is hij een groot liefhebber van oude schoonheden van weleer en hij kan het karakter en de looks waarderen. Hij heeft nog altijd plannen om een 1967’er Mercury Cougar XR7 aan te pakken.

Een restomod is dus een blend van alle positieve eigenschappen gecombineerd met hedendaagse upgrades. Het begon met kleine projecten, maar dankzij de groeiende vraag worden er links en rechts diverse kleine series aangeboden. Het hoeft geen betoog dat dit veelal zeer prijzige projecten zijn mede dankzij het feit dat de klant de auto helemaal naar smaak kan opbouwen en laten afwerken. De pareltjes die dan ontstaan zijn om van te likkebaarden. Vandaag nemen we de 11 meest geslaagde restomods met je door:

Alfaholics GTA-R 290 (GBP 180.000)
Je kan natuurlijk een Ferrari California T kopen en daarmee al je Italiaanse dromen in vervulling brengen. Of je geeft het uit bij de heren van Alfaholics. Ook hier extensief gebruik van peperdure materialen. Werkelijk elk onderdeel is vervangen of aangepast om de grotere krachten aan te kunnen. De motor is een tot 2.3 liter vergrote Twin Spark met 240 pk. Dankzij het leeggewicht van 890 Kg is deze GTA-R zeer snel, maar ook capabel. De auto is dusdanig ontwikkeld om de Nordschleife in minder dan 8 minuten te ronden, maar ook om gerieflijk te kunnen cruisen langs de Cote d’Azur. Hoe handig is dat? De koets is ditmaal geheel opgeklopt uit aluminium en de motorkap is van koolstofvezel. Om de vrouw blij te maken zit er een airco in, evenals een met leder beklede rolkooi. Jazeker. Mocht je een Spider of Giulia leuker vinden: daar hebben ze ook schitterende conversies voor.

Alfaholics

Mercedes-Benz 300 SL AMG (EUR 519.750)
AMG zag al vroeg in dat er altijd mensen zijn met hele aparte wensen. Bij de dealer kun je een AMG pakketje op je CLA180 diesel bestellen of zelfs een heuse AMG uitvoering. Dan bouwt AMG natuurlijk ook de AMG GT sportwagen en maken ze speciale Black Series modellen. Uiteraard is het mogelijk om al deze modellen zo persoonlijk mogelijk aan te kleden. Maar bij de gekkies uit Affalterbach is niets te raar. Zo hebben ze een kleine serie van 11 exemplaren gebouwd van een gemoderniseerde 300 SL. Ja, je leest en ziet het goed: een échte W198 Gullwing. De zes-in-lijn met directe brandstof inspuiting werd overboord gegooid voor de M119 V8 (met indirecte inspuiting, hoe ouderwets) uit de SL60 AMG, goed voor 381 pk. Uiteraard is het onderstel ook flink aangepakt. De achteras komt van een R129 SL en de remmen zijn van een C36 AMG. Het interieur is ook aangepast met comfortabelere stoelen, een stuurwiel met airbag en uiteraard airconditioning. AMG heeft deze auto’s ook in onderhoud, maar geeft aan er nooit meer eentje bij te bouwen. Gelukkig maar.

AMG

Singer 911 (USD 450.000)
Dit bedrijf uit Californië is zeker niet de eerste die dit type restomods aan biedt. Integendeel, ze zijn vrij laat ingestapt. Maar misschien zijn Singers wel de beste belichaming van het hedendaagse restomodden. Ondanks dat er ook hier de meest moderne materialen en technieken zijn gebruikt, is het qua sfeer onmiskenbaar een klassieke auto. De motor is uiteraard een 6-cilinder in de beroemde boxer configurator. In basis een licht gekieteld exemplaar, maar je kan ook een door Cosworth ontwikkelde 4-liter bestellen. Sowieso is alles wel te bestellen, zo lang de klant betaald.Eén ding is niet mogelijk: waterkoeling. Alle Singers moeten er flink op los fauchen met hun luchtgekoelde raspende boxers.

Singer

Eagle Spyder GT (GBP 695.000)
We zijn nog niet eens op de helft, ondanks dat uw scribent al vier ledematen en diverse organen op Marktplaats te koop heeft staan. We kennen allemaal de Eagle Speedster en de latere Low Drag GT. Zo niet, plaats een lekbakje onder je mond en klik op de links. De Spyder GT is eigenlijk een combinatie tussen die twee. De motor is in dit geval de sterkste mogelijk: een 355 pk sterke zes in lijn van maar liefst 4,7 liter groot. Dankzij de Low-Drag body haalt de Spyder GT een topsnelheid van meer dan 270 km/u. Eagle bestaat al sinds 1985 en dit soort projecten zijn hun (peperdure) kroonjuwelen. Ze doen overigens ook modificaties voor gewone E-Type’s en onderhoud.

Eagle

ICON BRtm (USD 160.000)
ICON is gevestigd in Californië en begon als TLC: The Land Cruiser Company. Ze restaureerden en modificeerden oude FJ serie Land Cruisers. Toyota was zelf dusdanig onder de indruk dat Meneer Toyoda himself vroeg of TLC een moderne interpretatie van de klassieke Land Cruiser kon maken. Die auto zou uit groeien tot de Toyota FJ Cruiser. Naast complete restomods voor de FJ Land Cruiser gingen ze aan de slag met de 1975 Ford Bronco. Net als bij de andere bedrijven hier is de obsessie voor detail bizar. Wat voornamelijk bijzonder is, is dat ICON’s zijn gebouwd om mishandeld te worden. Een keiharde eis is dat elke ICON minimaal 160 km/u moet halen, op elk type terrein wel te verstaan. Dit betekent niet alleen dat er een V8 in ligt (428 cu van aluminium, check), maar dat de transmissie, aandrijflijn, assen, ophanging en remmen volledig zijn berekend op misbruik. Die 160.000 dollar is een vanaf prijs overigens, de gemiddelde ICON kost met gemak 2 ton, maar als je een beetje je best doet en voor een custom built ICON gaat kan het oplopen tot een miljoen in dollars.

ICON

CMC Jaguar MkII by Ian Callum ($375.000)
Het modificeren van MkII’s is niet iets nieuws. De koets geldt nog altijd als een van de mooiste sedans ooit gebouwd, op de Alfa Romeo 159 na, natuurlijk. Dus zijn er altijd mensen die er een andere blok in lepelen om nog harder te kunnen. Ian Callum was altijd idolaat van de MkII, maar mistte wel een randje. Van hem mocht de MkII wel wat stoerder. Voor de klassieke Britse heer van stand is dit  tegen het zere been aan schoppen, maar de MkII heeft nu daadwerkelijk meer presence. Nodeloos om te vermelden dat het interieur ook compleet is opgeleukt met fantastisch leder en een ‘tacky’ uitklapbaar navigatiescherm. Je kunt niet alles hebben. Technisch is de MkII compleet herzien. Het onderstel is anders en de motor komt nog steeds van Jaguar, maar is nu een heuse V8. Gezien de specs van de motor lijkt het overigens de 4.3 liter V8 te zijn uit de Aston Martin V8 Vantage, maar dat terzijde. Aanvankelijk zou het bij dit ene model blijven, maar als je een mega bedrag overmaakt naar CMC, zullen ze een exemplaar voor je bouwen. Met Clarion radio.

Callum

Weineck Cobra 780 (160.000USD)
Uiteraard moest er een Cobra bij. Er zijn enkele bedrijven die waanzinnig mooie Cobra’s kunnen bouwen. Nummer 1 is Shelby zelf. Heel af en toe restaureren of bouwen ze een originele CSX Cobra. Een Shelby Cobra is gebasseerd op de een AC en AC bouwt nog steeds diverse Cobra’s (maar die mogen niet zo heten, dus heet het de MkIV). Mocht je gaan voor een replica (wat gezien de exorbitante kosten absoluut logisch is) is Superformance of Dax een goed alternatief. Zolang je maar geen plannen hebt om je eigen Sierra V6 te gaan verbouwen (wat overigens wel kan, maar dat terzijde). De meest angstinboezemdende Cobra’s komen uit Duitsland. De Weineck Cobra 780 degradeert elke AMG, Bugatti, Ferrari of Viper tot sissy, mietje en watje in één. Dat 780 staat niet voor het vermogen in pk’s of Kw’s, maar cubic inches. Dat betekent een 12,9 (!) liter V8 met 1.200 pk en 1.700 Nm. Bij Weineck staat alles in het teken van kwaliteit. De transmissie, diff, remmen en onderstel kunnen het vermogen aan. De Weineck Cobra’s zijn showcases om te laten zien waartoe het bedrijf (dat normaliter Muscle Cars importeert) in staat is.

Weineck

Ringbrothers DeTomaso Pantera R ADRNLN(€veel)
Een Italiaanse klassieker aanpakken is toch not done? In het geval van de De Tomaso Pantera maakt het wat minder uit, want van origine is de Pantera al voorzien van een Amerikaanse V8 van Ford. De gebroeders Mike and Jim Ring (vandaar de naam) kregen de opdracht van een klant met een terminale ziekte om een moderne versie te maken. Toen was de Pantera nog in zeer deplorabele staat. Halverwege het project overleed de klant en stond zijn vrouw er op dat de auto zou worden afgemaakt zoals haar man het gewild zou hebben. Van deze Pantera is er maar eentje gebouwd en de kans dat er een paar bij komen is klein, tenzij jij nog een oude Pantera in een schuurtje hebt staan. Het resultaat mag er zeker zijn. De LS3 V8 levert maar liefst 600 pk. Schakelen gaat via een handbak van ZF en LSD. Voor Ringbrothers was deze auto erg belangrijk, want op de SEMA in Las Vegas in 2012 kon het bedrijf de aandacht op zich vestigen. Een Camaro kun je daar toch wel op elke straathoek restomodden.

Pantera

Kingsley Range Rover Classic (GBP 95.000)
Range Rovers waren, zijn en blijven geweldige auto’s. Uiterst comfortabel en zéér terreinwaardig. Altijd zo geweest en het zal altijd zo blijven. Tegenwoordig zijn het puike auto’s, maar misschien ook een beetje genant. Een beetje PC Hooft. En dat is jammer. Maar gelukkig is er ook nog zo iets als een oude Range Rover. Er zijn nu vier generaties van de Range Rover maar de eerste is veruit de meest elegante. Maar deze staan nu niet bekend om hun betrouwbaarheid of roestbestendigheid. En daar komt Kingsley om de hoek kijken. Jij neemt een Classic Range Rover mee en vertelt wat je wensen zijn. Dan haalt Kingsley de auto compleet uit elkaar en bouwt de auto helemaal opnieuw op. Dus met een nieuw elektronisch circuit, anti-roestbehandeling, vervanging van zwakke onderdelen en upgrades daar waar wenselijk. Grotere V8? Geen probleem. Meer bodemvrijheid: regelen ze. Een werkende airco? Je ziet het niet veel in oude Range Rovers maar Kingsley krijgt het voor elkaar.

UPDATE: ook in Nederland zit een grote speler die veel met Range Rovers (Defenders) doet. Ze heten TopHat en zijn volgens eigen zeggen beter dan Kingsley, het hele verhaal lees je HIER.

Kingsley

Jensen International Automotive Interceptor R Supercharged
S17E5 is een aflevering van TopGear welke ik kan blijven kijken. Hoe het komt weet ik niet, maar die drie heren met snorren en jaren ’70 stunts zijn weliswaar ingestudeerd en flauw maar ook hilarisch tegelijkertijd. De Interceptor is een schitterende en uniek gelijnde Gran Turismo. Italiaanse styling is altijd een plus. Amerikaanse V8 ook. Maar als de Britten verantwoordelijk zijn om dit betrouwbaar en degelijk te fabriceren gaat het mis. Daar speelt Jensen International Automotive slim op in door de Interceptors zwaar te modificeren. Werkelijk alles werd aangepast. In het geval van de Supercharged helemaal, want dit is niet een LS2 met een Eaton erop, maar een LS9, rechtstreeks uit de Corvette ZR-1. Een klassieker met 650 uiterst betrouwbare paarden dus…

Jensen

RUF SCR ($527,664)
Kun je hier bij wel van een Restomod spreken? De basis van deze Porsche komt gewoon uit een tijd dat Ruf al bezig was met het verbouwen van Porsches. Je zou kunnen zeggen dat ze nu de auto’s bouwen die ze vroeger ook al maakten. Dat klopt deels. Als je een originele 930 BTR of 993 R Turbo wilt, kan Ruf deze voor je maken. Maar ze hebben nu onder noemer ‘Modern  Classic’ een range van klassieke Ruf’s die technisch helemaal up to date zijn. Het meest extreme voorbeeld is de RUF SCR. Dit lijkt van een afstandje een iets aangepaste 964. Dat iets kun je weghalen. De SCR heeft een geheel carbon body. De stoelen zijn eveneens van carbon, maar hebben de psychedelische bekleding van de eerste serie 928’s. De velgen zijn iets groter om de keramische schijven plaats te kunnen geven. Piece de Resistance is de motor. Uiteraard een zescilinder boxer, maar eentje van Ruf. het is het blok uit de GT3 tegenhanger van RUF, de RGT. Dus een vloeistofgekoelde boxer van 4.2 liter met 525 pk en 500 Nm. Topsnelheid: 322 km/u. De conclusie van de deze en deze video was dat de 964 de meest pure RS was en de 997.2 GT3 RS 4.0 het meest indrukwekkend qua snelheid. Deze RUF SCR combineert deze twee werelden tot een hypotheekvernieling op wielen.

Ruf

Dus dan u het woord. Is dit heiligschennis of kunst?



61 reacties

Hier zitten een aantal parels tussen, maar ook mislukkingen!

Singer, Icon, Eagle & Alfaholics kende ik al uit m’n natte dromen, de Weineck, Kingsley, RUF & Jensen Int. komen daar vanaf nu bij :)

De Ringbrothers, CMC & AMG SL zullen eerder in m’n nachtmerries voorkomen vrees ik, stuk voor stuk is het origineel vele malen beter…
Ja eerste, dips op de pantera! Wat een prachtige wagen, met dito performance. P.s. elk andere hierboven is ook goed hoor.
Die Ringbrothers De Tomaso is werkelijk fantastisch! Moet ook zeggen dat ik hun andere projecten zeer cool vind. Die Jaguar MK2 mag er ook wezen, al zou dat in mijn ogen nooit “de perfecte” MK2 zijn, die ziet er net wat anders uit ;-)

Overigens is deze Ford Fairlane zeer noemenswaardig:
http://www.hotrod.com/articles/black-ops-1967-fairlane-famed-blue-oval-speed-parts/

Potdikke, wat een fraai staaltje vakwerk zeg, lees vooral het artikel even door (niet alleen de plaatjes kijken!) en kijk daarna het filmpje wat Jay Leno er overgemaakt heeft (“Jay Leno + Ford Fairlane” in Youtube). Oneindig respect voor dit soort lui! Geven het autowereldje kleur en glans.

Enne, aan “origineel” is eigenlijk niks origineels……
Moet meteen denken aan het mclaren chassis dat te koop staat… Als je dat kunt combineren met een oude koets + intieur zou best cool zijn
@willeme: Macht ihre hausaufgaben! Du bist die Mercedes-Benz 280 se coupe von die jungs von Mechatronik vergessen! http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2011/11/Mercedes-Benz-280SE-by-Mechatronik-01.jpg https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/fe/3b/aa/fe3baa7b5ebcb2dc73c5ca0bd3c69f30.jpg 5.5 liter aan AMG V8 gebrul! kostprijs? 363.390 euro! en dat is zonder btw en bpm! overigens is het ook mogelijk om deze auto in cabrio versie te krijgen. Volgensmij is er ook nog een W113 met AMG motor te koop.
@henkhupelschoten: Deze firma schoot mij ook meteen te binnen bij het lezen van dit artikel. Ik zie ze ook ieder jaar weer staan op de Techno Classica in Essen waar ze ook van die ‘verkrachte’ Pagodes hebben staan met V8 motoren.
Kunst. Gewoon pure kunst. Althans, in de meeste gevallen. De Alfa Romeo vind ik onwijs gaaf! Een gewicht van 820KG maar wel een rolkooi en airco, erg knap. Ik denk dat ik dat ding nog wel het tofst vind van dit rijtje.

De 300 SL vind ik wat minder kunstig.. Echt een bak geld kost dat ding en nog eens een sloot geld om hem zo om te toveren. Het mooie is wel dat het uiterlijk weinig veranderd is, aan de andere kant erg jammer dat hij deze velgen moet dragen. Zonde.

De Singers zijn in 1 woord geweldig! Kan er niets anders over zeggen. Prachtig gebouwde auto’s. Prijzig, maar voor m’n gevoel het toch wel waard.

Datzelfde geld eigenlijk voor de Eagle. Schitterend. Prijzig, maar het wel waard. De Eagle werd het mooist in beeld gebracht door ome Jeremy Clarkson. Briljant gedaan.

De CMC Jaguar is een plaatje. Heel erg mooi klassiek gehouden met de juiste moderne modificaties, behalve dat navigatiesysteem. Mooi ding maar erg duur.

De Cobra’s zijn ware monsters. Kolere wat een cijfers zeg. Maar toch wel iets te veel van het goede. Een gezonde 500PK is ruim zat voor deze auto’s. Wel erg mooi om te zien, maar ik zou het er niet voor over hebben.

De Pantera vind ik alles behalve mooi om te zien, maar het verhaal erachter vind ik wel prachtig en dat maakt de auto dan wel weer mooi. Tof dat ze het project hebben doorgezet. Maar het hoeft van mij niet vaker..

De Interceptor is erg gaaf. Prachtig ding en ik ben het helemaal eens met @willeme. Een geweldige aflevering van Top Gear. Ik heb een zwak voor de Interceptor. Sowieso al de auto met de gaafste naam ooit. Spreek de naam maar eens uit met zo’n lage, stoere toon alsof je in een film speelt. Interceptor. Briljant.
@viezefreddyw: En dan nog te denken dat die Cobra maar 980kg weegt, nog eens meer dan 100kg lichter dan de meeste andere replica’s. Verhouding van 1,2pk / kg !
Die 300SL is een complete abominatie, alsook die Pantera.
O nee niet een Pantera!
Fugu Z vind ik ook wel erg lekker
What the duck doen die velgen van een SL55(?) op zo’n auto?
@phaeton: Dit zijn de velgen van een CLK55 AMG, die waren nodig om om de remmen van de C43 AMG te passen. Een setje spaakvelgen zou inderdaad beter staan.
@willeme: De CLK55 inderdaad. Ik denk al, het klopt niet wat ik zeg. Zonde van de verder tijdloze koets.
@phaeton: Zo vreemd is je redenatie niet, overigens. Dit model velg is wel op de SL55 geleverd, maar deze zijn een maatje groter en vooral een paar maatje breder:

http://cdn1.evo.co.uk/sites/evo/files/styles/gallery_adv/public/images/dir_467/car_photo_233961.jpg?itok=tJSvzqMj
@willeme: ik ben trouwens wel benieuwd welke restomod gesneuveld is in dit lijstje!? ;-)
Want ik de URL staat er nog 12 :-)
Geweldige lijst maar ik mis deze er toch nog wel bij http://www.cav.co.za/pages/GT.html
@skylinegtr97: Die is idd erg gaaf!
@skylinegtr97: dit is toch geen restomod maar een replica?
@skylinegtr97: replica’s, basis voor een item op zich. Vergeet ook Bailey Edwards niet ;)
Een DeTomaso of een Singer. Moeilijk.
Ik zal wel tegen wat schenen trappen met mijn volgende uitspraak, maar die Interceptor, hè? Das toch eigenlijk best wel een heel erg lelijk ding, of niet? Eerlijk zijn.

Ik kan echt niet begrijpen wat men zo fantastisch aan die auto vindt.

Maar goed, voor de rest van het rijtje zou ik met elk van die auto’s zeer content zijn.
@Rick-dos: ik vind er ook geen fluit aan…
@rick-dos: Tja ik m dan juist weer geweldig.
@ikbenmnzus: + vind
Die Pantera kwam laatst voorbij in een aflevering van fast ’n loud. De Gas Monkeys heeben ‘m gekocht vorig jaar voor $330.000. Zal nu wel weer een andere eigenaar hebben.
Altijd al een liefhebber geweest van moderne wegligging en power met klassieke looks. Ondanks dat ik mijn eigen een grote klassieker liefhebber noem zou ik er niet vlug één origineel laten. Tenzij er maar een 1000tal van gebouwd zijn natuurlijk. Ben zelf een 66er Mustang aan het restomodden. Voor wie geïnteresseerd is wil ik wel mijn mods opnoemen.
Motor:
Volledig het blok en de kleppen zijn uitgeboord en inwendig zo goed als vernieuwd.
langere stoters zo dat kleppen meer open gaan. En alles hier op afgesteld.
Uitlaat gaten uitgeboord.
Edelbrock nokken as, inlaat en carbu.
Op een flowmaster uitlaat.

Ophanging
Dikkere swaybars plus een swaybar over de achter as.
Gas schokdepers
Stijvere veren zo als die van shelby
Alles van bewegende delen vervangen
SSBC schijfremmen met vacuüm pomp.
Stuurbekrachtiging

En binnen in een replica radio die er origineel uit ziet maar met moderne in en uitgangen gekoppeld aan een rockfordfosgate surround systeem.

Het project neemt al 6jaar in beslag. Heb wel ook een huis gebouwd in die tijd dus ik heb een excuus. Maar ik zal ooit wel eens kunnen gaan cruizen zeker…
@shiva:

Sleutelen en verbeteren is toch veel leuker dan rijden ??
Het idee dat je battle ready bent als een swiss army knife ..
Niks mis mee in mijn ogen
Ik vind er ook niets mis mee. Het vermogen van die cobra is echt gruwelijk veel.
Het is kunst . Zo hadden ze ook geweest als ze toendertijd de beschikking hadden gehad over de betere remmen en vering en wat dan ook. Die Sl met die grafvelgen eronder is erg zonde.
@rolov: Blijkbaar kon AMG die velgen voor die oude bandenmaat alleen nog bij de Kwikfit vinden.
Stuk voor stuk porno! En die alfa.. Fantastisch!
Toen ik mijn bijzondere, bijzondere zeer bijzondere Range Rover Classic had ( ik bedoel, wie kan zeggen dat de CEO van BMW ene Pieschetsrieder toen met jouw latere auto heeff gereden), had ik een droom om die ontieglijk slome, trage 3.9 liter V8 eruit te slopen en er het hele zootje van een V6 Touareg TDI in te bouwen.
Er is namelijk, samen met de ECHTE Jeep Wagoneer never ever noooit meer een Stoerdere, chiquere terreinwagen gemaakt, deze twee ontstijgen de suffe SUV naam met mijlen!

Andere was classic de Tomaso Innocenti Turbo’s met zo een Japans huil-motorfiets uit te rusten

Een Jaguar XJ6 Series III te maken zoals die echt bedoeld was: betrouwbaar maken, draadboom veranderen met van die Japanse auto-stekkertjes die NIET kapot gaan of roesten en ugh rekais inbouwen, om een rokendd draadboom te voorkomen.

Een MGB-GT (de coupé uitvoering) re voorzien van een Toyota 2 liter 16 klepper net zo’n als boter zacht schakelende Japanse zesbak.
En mooi stralend mooi lakwerk en dito lederen bekleding.

Een Panhard (oudste automerk ter wereld) BT24 de twee-cilinder 850 cc Boxer eruit – liep zo’n ding toch nog 160 mee – en een ‘lullige’ 1600 Subaru Boxer erin met vijfbak, de Panhard weegt krap 1000 kilo, dus….

Beginnen jullie maar met crowdfunden, ik vraag wel of @lincoln me komt helpen DE man voor dit soort projecten!
@desjonnies: Ik ben dan geen @lincoln maar ik doe mee!
@desjonnies:

Volvo 200 series met ford V6 ecoboost blokken en V8 op bestelling ..
Mooie klokkenwinkel erin .. Bakeliet stuur zonder airbag .. Sjiek interieur ontwerpen ..
@viezefreddyw zijn Ferrari verkopen ..
En we zijn selfsupporting ..

En we maken de most sophisticated ride ever ..
Experience lifestyle sport gaat er boven op de site staan ..
@lincoln: Zeg Lincoln, klinkt allemaal erg leuk he. Maar is dat het enige dat ik kan doen, de Ferrari verkopen? Ik zie alweer hoe de rollen verdeeld zijn..

Trouwens, had jij niet een TT als projectje onlangs gekocht? Een prima auto voor dit soort praktijken.
@viezefreddyw:

Teveel doe het zelvers in de TT business die het beter kunnen ..
Volvo karkassen zijn spuuggoedkoop onderdelen ook ..
en je hebt airbagvrije kentekens ..
Staal is makkelijk lasbaar ..
RWD ..
Yuppiescum klantenkring ..

Met de juiste marketing kunnen we er gewoon een prestigieus ding van maken ..
Eigen logo grill en naam verzinnen ..
Wachtlijst suggereren ..

Gaat helemaal goed komen ..
@desjonnies:

Wil wel @rob in het ontwerpproces betrekken ..
Die snapt de historisch correcte details en materiaal gebruik als geen ander ..
Heerlijk lijstje! Die RUF wordt ik wel warm van. De rest ook overigens
Allemaal. Wat mij betreft worden er nog meer Classics zo aangepast. Zou leuk zijn als deze trend zich ook uitbreide over de wat meer betaalbare auto’s? Ik denk dat er best een markt is voor golf I, Volvo 240, en dat soort spul tegen een redelijke prijs. Maar dat zal wel financieel een onhaalbare kaart zijn….
OK, my two cents:
Alfaholics GTA-R 290: fantastische wagen, trouw aan het origineel. Geslaagd, wat mij betreft.
Mercedes-Benz 300 SL AMG: die wielen verpesten wat mij betreft de hele auto. Zonde, zonde, eeuwig zonde.
Singer 911: de enige reden voor mij om aan de staatsloterij mee te doen. Wat een prachtige wagen. Ingetogen als een 911, en onderhuids zo mooi aangepast. Dit is zo’n mooi eerbetoon aan de 911. Waanzinnig.
Eagle Spyder GT: de originele E-Type is zo mooi, zeker de eerste serie. Dat het moeilijk is die te verbeteren bewijst Eagle.
ICON BRtm: ik heb er niet veel mee (met SUV’s, 4WD’s), maar zo’n Bronco is wel erg fraai.
CMC Jaguar MkII by Ian Callum: hierbij geldt hetzelfde als bij de Eagle E-Type => origineel valt niet te verbeteren.
Weineck Cobra 780: zoals Willeme zegt, er zijn al zoveel nabouwsels van de Cobra. Ik denk dat ik me in deze Cobra binnen 10 km dood zou rijden. Ik bedoel: 1.200 pk. Help!
Ringbrothers DeTomaso Pantera R ADRNLN: Antwoord op de vraag “hoe zou de De Tomaso Pantera er in het begin van deze eeuw hebben uitgezien wanneer hij nog werd gebouwd?” Nou zo, dus. Ik vind ‘m redelijk geslaagd.
Kingsley Range Rover Classic: Mooi en trouw aan origineel. En dan met de degelijkheid en betrouwbaarheid die een 21e eeuwse klant is gewend.
Jensen International Automotive Interceptor R Supercharged: Mooi! Wat een heerlijke wagen! Zelfs de wielen zien er historisch verantwoord uit! Klasbak.
RUF SCR: Mooi, zoals we van RUF gewend zijn.
Ik zou de Singer 911 het liefst hebben.
Singer please!!!
Die pantera is echt compleet verneukt
En Marko Klaassen’s V8 2CV mag ook een echte restomod genoemd worden. Geweldig hoe hij die heeft omgebouwd!
http://www.2cv.nl/publicaties/v8/
@suzikubelona: Marco dus*
Die Mercedes-Benz 300 SL AMG kunnen echt niet tenzij er auto’s zijn gebruikt waar de motor al miste..
Als ze die eruit hebben gesloopt is het gewoon misdadig.

Sommige andere zijn wel erg fraai, vooral de Singer.
Wat vinden jullie van deze dan: de MG Abingdon edition van Frontline Developments. Dit bedrijf borduurt voort op het gedachtengoed van Ken Costello, die ooit in ’69 het lef had een rover 3,5 V8 in een mgb te lepelen. Daarna is hij door BMC schoftig dwarsgelegen en hebben ze zelfs nog zelf een V8 uitgebracht in de MGB GT.
De doorontwikkeling van wielophanging maakt de MGB ondanks haar starre achteras een modern rijdende auto.
http://www.frontlinedevelopments.com/vehicle/mg-abingdon-edition/
Erg leuk artikel en pure kunst als het mij vraagt!
Ik had persoonlijk ook Touring (disco Volante) die Alfa’s aanpakt aan het lijstje toegevoegd.
Ook Overland die Land Rovers aanpakt is hoogwaardig spul.
En de drie die in de laatste top gear voorbij kwamen, Eagle (al genoemd), een DB5 en een Triumph.
Persoonlijk zou ik graag een Singer en een Touring in mijn droom garage hebben staan. Dreams on….

Valt me op dat er geen restomods van klassieke BMW, Mercedes en Audi (dus oer Quattro) zijn.
Lancia zijn er weer te veel (slechte) van!

Die velgen onder de 300 sl doen pijn aan mijn ogen
Het is al duidelijk dat de engelsen het beste in restomods zijn. Amerikanen gaan net dat ene stapje te ver. En de duitsers, ja wat moet ik daar van zeggen.
Een Maserati Ghibli van de jaren 70 met techniek van de huidige Granturismo.
Een F308 met de techniek van de F430. Lijkt me wel wat!
Ik wil ze allemaal wel..!!
Prachtige lijst. Ik mis echter “mijn” Mercedes Bent. Dat is voor mij met stip de mooiste Restomod die ik ooit gezien heb. Dat is en blijft mijn droomauto. Op een dag…….. zucht…..

http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/20/when-old-meets-new-brute-benz-in-een-oud-jasje
Heiligschennis! Een klassieker houdt je origineel. Als je dingen wilt “verbeteren” dan neem je een replica of een origineel dat veel verkocht is (zoals een Honda civic).
Prachtig spul allemaal. Maar voor mij ligt de charme van resto modden in het zelf doen. Veel leuker en goedkoper. En ik zou meer van de charme van een oude auto behouden. Onderhuids wel moderniseren maar optisch stock laten. Er staat nu een Plymouth Belvedere te koop op Hemmings, die heeft het gedaan zoals ik het zou doen. De originele 400ci met mods en een 4 speed manual, onderstel aangepast, setje wilwood remmen er onder, vintage air en een dikke radiateur. Maar optisch stock. Sleeper en Resto Mod in 1. En voor 25k ben je klaar. Is het dan SEMA show quality, nee. Maar wel drivable, dus leuk.
Ik wil wel een KPGC10 met een RB26DETT. Origineel is ook dikke prima.
Ik kan met name het werk van Alfaholics, Singer en Ringbrothers erg waarderen. Dat MB zelf 300SL’s heeft gebruikt voor een restomod doet wel een beetje pijn. Vooral omdat de klassieke looks niet in ere zijn gehouden en zelfs op zo’n manier dat het resultaat inmiddels alweer gedateerd lijkt.
Of het heiligschennis is :
Nee
Ja
Nee
Nee
Nee
Ja
Nee
Nee
Ja
Nee

Oftewel: AMG :( (vooral die wielen)
Pantera (een mooie vierkante beaty absoluut verneuken)
Laatste ruf: lijkt op een kitcar
Wat een heerlijk artikel! De Singer is en blijft mijn favoriet maar met de 300SL – mits met andere velgen – maak ik samen met mevrouw Oetelaar ook graag een ritje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).