• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk! Infiniti’s leverbaar met diesel powerrr

Auteur: robbie, gepost 20 februari 2010 om 15:08 – 37 Reacties

Infiniti FX30d S diesel

Het is je misschien ontgaan, maar sinds vorig jaar zijn de modellen van Infiniti ook officieel leverbaar in Europa. Heel succesvol is dat nog niet (slechts 2.000 auto’s verkocht), maar dat komt natuurlijk allemaal omdat er tot nu toe geen diesels leverbaar waren. Gelukkig komt daar nu heel snel verandering in, er komen namelijk maar liefst 3 dieselmodellen deze kant op! Het gaat om de EX30d, FX30d en de M30d sedan. En gelukkig hangen ze er geen laf klein dieselmotortje in.

Infiniti gaat namelijk gebruik maken van een 3.0 V6 (238 pk, 550 Nm) die ontwikkeld is samen met Renault (oa Laguna Coupe) en Nissan. De motor is standaard gekoppeld aan een 7-trapsautomaat. En denk overigens niet dat er ‘gewoon’ een Renault motor voorin je ‘premium’ Infiniti hangt. Want de versie die Renault gebruikt levert ‘slechts’ 235 pk/450 Nm.

En dan nog even de prestaties (uiteraard heel belangrijk). De EX30d doet het sprintje van 0 naar 100 in 7,9 seconden en het gemiddelde verbruik is 8,4 liter per 100 km (224 gr CO2/km). Zijn grote broer de FX30d doet over het standaardsprintje 8,3 seconden en het verbruik is 9,0 liter per 100 km (240 gr CO2/km). De prestaties van de M30d zijn nog niet bekend gemaakt.

Zal het Infiniti lukken om met deze dieselmotor wel grote hoeveelheden auto’s te verkopen in Europa? Ik moet het nog maar zien. Aan de vrouwelijke verkoopsters zal het in ieder geval niet liggen.

Infiniti FX30d

Infiniti dieselmotor

Ook interessant!

  • Video - stoer doen met driften gaat fout
  • Helaas: M4-killer met Formule 1 techniek komt er niet
  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Ook tweedehands koopt geen hond meer een diesel

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, FX, geneve-2010, Infiniti

Vorig bericht: « Duitse minister: Eigen auto terugstelen? Ga je gang!
Volgend bericht: Gelekt! Complete brochure Audi RS5 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ahura zegt

    20 februari 2010 om 15:13

    Slimme zet. OF het zal helpen? Mwa wel een beetje maar verwacht nog altijd geen grote successen

    Login om te reageren
  2. EJS zegt

    20 februari 2010 om 15:18

    Goed idee, maar denk dat infiniti sws een breder motorenpalet moet gaan voeren willen ze de verkopen echt noemenswaardig verhogen;)

    Login om te reageren
  3. Waxweazel zegt

    20 februari 2010 om 15:19

    @ Autoblog :

    Eventjes opzoekingswerk doen en je zal zien dat deze motor wel dezelfde is als die in de Renault Laguna Coupé ligt. Enkel heeft die een automatische 6-bak (van Nissan dan nog) die “slechts” 450Nm aankan.
    Deze Infinity heeft een nieuwe 7-traps automaat die wel de volle 550Nm aankan ;)

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      20 februari 2010 om 15:22

      @Waxweazel:

      daarmee heeft de auto toch op z’n minst nieuwe software gekregen, en die is voor ’t karakter van de motor toch wel érg bepalend hoor;)

      Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      20 februari 2010 om 15:25

      @Waxweazel: Er wordt toch ook vermeld dat dit dezelfde motor is, maar dan iets aangepast? Ik snap je punt niet.

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      20 februari 2010 om 16:06

      @Waxweazel: de Renault motor heeft ook minder pk’s (325 pk vs 328 pk). Uiteraard zullen beide motoren voor 99% identiek zijn, maar op minieme details zullen er toch echt verschillen in zitten.

      Login om te reageren
  4. sven2 zegt

    20 februari 2010 om 15:22

    nu hoop ik écht dat het merk gaat aanslaan, anders zou dit een ramp betekenen voor Infiniti, maar ook van ons straatbeeld wat dan even saai blijft als nu…

    Login om te reageren
  5. BananaFlip zegt

    20 februari 2010 om 15:24

    Dit lijkt me wel een slimme zet. Diesels verkopen altijd goed in Nederland.

    Login om te reageren
  6. Waxweazel zegt

    20 februari 2010 om 15:30

    Buiten het feit dat het koppel van de motor in de Laguna Coupé begrensd is op 450Nm, is er geen enkel ander verschil of aanpassing ten opzichte van deze motor.
    Zoiets is dus heel erg simpel te doen via software en heeft voor de rest geen enkele invloed op het karakter van de motor, enkel pure trekkracht uiteraard.

    Dus jammer voor sommigen, maar dit is wel degelijk een Renault motor.

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      20 februari 2010 om 15:32

      @Waxweazel:

      Dat heeft dus wel degelijk behoorlijk invloed op het karakter van de motor, die software. Dit betekent namelijk dat je in je renaultje veel meer toeren moet draaien dan in je infiniti, wat het een veel onrustiger blok maakt;)

      Login om te reageren
      • super zegt

        20 februari 2010 om 15:52

        @EJS:
        voor de acceleratie van een auto is het koppel op de wielen belangrijk, niet direct het koppel van de motor. Een versnellingsbak is niets anders dan een apparaat dat koppel genereert ten koste van toeren, meer koppel kost meer toeren. Een motor met minder koppel zal dus meer toeren moeten draaien voor hetzelfde koppel op de wielen.

        Login om te reageren
        • EJS zegt

          20 februari 2010 om 15:55

          @super:

          ja, en dus zul je met je renault-software meer toeren moeten draaien dan met je infiniti-software, logisch toch?

          Login om te reageren
          • super zegt

            20 februari 2010 om 16:02

            @EJS:
            als de autos even zwaar zijn en even grote wielen hebben wel ja, dat is volgens mij niet helemaal het geval, maar in principe heb je gelijk.

            Login om te reageren
  7. Waxweazel zegt

    20 februari 2010 om 15:35

    @EJS

    We spreken over een diesel, niet over een benzine die in de toeren moet gejaagd worden. Deze diesel haalt zijn max koppel al bij 1750 toeren, en blijft dat houden tot 3500. Veel toeren moet die dus niet maken, want het max pk ligt rond de 4000 toeren.
    Bij een benzine begrijp ik uw redenering, maar niet bij een diesel.

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      20 februari 2010 om 15:38

      @Waxweazel:

      Laten we beginnen met dat je geen u hoeft te zeggen tegen een 17jarige.

      En het maakt nog steeds behoorlijk uit.. het is toch bijna 1/5 koppel extra die de infiniti software toelaat t.o.v. de renault software, in de praktijk zal dit behoorlijk lekkerder rijden, en zal het ook in de prestaties nog behoorlijk schelen;)

      Login om te reageren
  8. bram zegt

    20 februari 2010 om 15:39

    tja geef mij dan toch maar een cayenne diesel, met dezelfde waardes

    Login om te reageren
  9. DTB zegt

    20 februari 2010 om 15:53

    Hoezo is Infiniti geen succes?
    Grote afzet was helemaal geen de insteek van Infiniti Europe. Zei wilde juist de afzet beperkt houden om zo een “exclusief” alternatief te bieden in de luxe segment. Gelukkig ook, zou zonde zijn als Infiniti ookal zo’n eenheids-worst word als BMW, Audi e.d.

    En er worden er echt wel wat verkocht. Natuurlijk zijn het geen cijfers alla Cayenne, maar hadden ze bij in Infiniti ook heus niet verwacht. Ik zie toch zo af en toe wat FX35’s of FX45’s rijden. (Al zijn er veel wel US Imports. Tsja, wat wil je dan met die BPM. Maar da’s een ander verhaal)

    Login om te reageren
  10. Waxweazel zegt

    20 februari 2010 om 16:01

    @ EJS

    Nee, het is een diesel, het koppel zorgt er enkel voor hoe snel je in de toeren gaat, niet hoeveel je in de toeren moet gaan.

    Login om te reageren
    • super zegt

      20 februari 2010 om 16:06

      @Waxweazel:
      nee, dat is niet helemaal zo, de snelheid waarmee je in de toeren klimt is afhankelijk van de acceleratie van de auto en die is afhankelijk van het koppel op de wielen (en de massa van de auto)

      dus bij een lagere versnelling (meer koppel op de wielen) klim je sneller in de toeren dan bij een hogere versnelling, echter het toerenbereik van een motor is nou eenmaal begrensd dus je kan niet oneindig in een lage versnelling dooraccelereren.

      Login om te reageren
      • EJS zegt

        20 februari 2010 om 16:09

        @super:

        dank je, jij verwoord duidelijker dan ik wat je wilt verwoorden.

        Login om te reageren
  11. Laue zegt

    20 februari 2010 om 16:01

    ik kan Infiniti’s wel waarderen, en diesels al helemaal. hopelijk zien we ze nu meer op de weg.

    Login om te reageren
  12. Dimglor zegt

    20 februari 2010 om 16:54

    Goeie zet van Infiniti… Want we leven in België (waarschijnlijk ook wel in Nederland) in een land waar diesels toch meer rondrijden dan benzine wagens…

    Login om te reageren
  13. DavidZ zegt

    20 februari 2010 om 18:10

    Ik dacht dat die begrenzing op 450 nm in Renaults te wijten was aan de voorwielaandrijving…..
    Zal een aanwinst voor Infiniti zijn, als ze meer garantie, meer uitrusting, en een lagere prijs bieden dan de Duitse concurrentie. Meer exclusiviteit krijg je sowieso.

    Login om te reageren
  14. Megakix zegt

    20 februari 2010 om 19:02

    Interessant fenomeen, dat gedoe rond ‘koppel’ en ‘pk’s’ ! Er zijn diverse studies geweest die moesten uitwijzen ‘wie van bovenstaande autobloggers’ gelijk heeft.

    Een diesel die (dus meestal) eerder het maximale koppel-toerental bereikt, maakt eerder (lees: sneller) gebruik van zijn maximale vermogen. Vermogen blijkt altijd de doorslaggevende factor te zijn, of het nu om sprinttijden gaat of om topsnelheden of tussenacceleraties. Een auto met ‘alleen koppel’ komt niet vooruit…een auto met alleen ‘vermogen’ komt ook geen steek verder.

    Conclusie van onderzoeken; een motor met relatief het hoogste vermogen (PK’s) in relatie tot de hoogte van het toerental is altijd de snellere. Neem een M3; 420PK (evenveel als de RS4), maar wel 40Nm koppel minder dan de Audi RS4. Aangezien een M3 een toerentaljanker van 8.400 heeft, is hij altijd sneller. Klik een willekeurig filmpje aan en je kan jezelf ervan overtuigen (of althans, deels…)

    Login om te reageren
    • super zegt

      20 februari 2010 om 19:57

      @Megakix:
      vermogen/gewicht verhouding is waar het om gaat, op dat gebied zijn hoogtoerige (en/of turbo) benzinemotoren nog steeds in het voordeel ten opzichte van diesels, daarom vind je ook geen diesels in sportwagens. (le mans is een uitzondering omdat het daar ook om zuinigheid gaat en het bovendien twijfelachtig is of de regels voor benzine/diesel “eerlijk” zijn.)

      Overigens is vermogen niets anders dan kracht*afstand/tijd, vermogen is dus een product van toeren en koppel. Omdat je toeren altijd (wel met grenzen) om kunt zetten in koppel mbv van een versnellingsbak is vermogen inderdaad uiteindelijk meestal de maatgevende factor. hoewel je mijns inziens beter kunt kijken naar het oppervlak onder de toeren/koppel curve.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        21 februari 2010 om 10:59

        @super: uiteraard speelt gewicht een duidelijke rol, evenals de snelheid van schakelen, als de aerodynamica, als de banden etc..etc…..Conclusie blijft (en volgens mij deel jij die) dat ‘bij eenzelfde gewicht auto, de factor vermogen/toeren belangrijker is dan vermogen/koppel’. Het gaat uiteindelijk om een het behalen van een perfecte balans tussen vermogen en koppel.

        Login om te reageren
        • super zegt

          21 februari 2010 om 11:19

          @Megakix:
          misschien druk je het wat onhandig uit maar fysisch gezien: vermogen = koppel * toeren. Dus: vermogen/toeren = koppel en vermogen/koppel = toeren. Dus vermogen is niet onafhankelijk van koppel en toerental en daarom is het ook niet zo zinvol om over de verhouding ervan te hebben.

          Nu is koppel iha een functie van toerental (geld in mindere mate voor turbo motoren) dus het is over het toerenbereik geen recht evenredig verband, misschien is dat wat je bedoelde? Dan zul je het echter over het verloop van de curve moeten hebben als maatstaf.

          Uiteindelijk draait het erom hoe snel je hoeveel energie je binnen hoeveel tijd je toe kunt voegen aan het systeem. Daarvoor is het hele geintegreerde systeem belangrijk; samenspel van motor+versnellingsbak+massa auto etc.

          Iha ben ik het met je eens dat motoren met minder (motor)koppel maar meer max toeren (en daarmee vermogen) het beter doen dan motoren met meer (motor)koppel en minder max toeren (en daarmee vermogen). maar dat heeft ook met het gewicht van de motor te maken immers; meer koppel aankunnen = zwaardere motor.

          Login om te reageren
          • Megakix zegt

            22 februari 2010 om 09:48

            @super: ik zeg ‘JA’ tegen jouw uitleg ! Heb er veel over gelezen destijds, maar idd is het ‘goed verwoorden’ een klasse apart ! Thnks

            Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    20 februari 2010 om 19:07

    Een grote stap is het zeker, het zal vast tot significant meer verkopen gaan leiden. Toch, het is een nieuw merk, dan ben je niet ineens een daverend succes. Dit is een stap in een reeks van vele.

    Login om te reageren
  16. M5twinturbo zegt

    20 februari 2010 om 19:45

    Ik heb recent een FX 50s aangeschaft.
    Het is beste SUV/crossover op de hedendaagse markt!.
    Alleen cayenne turbo S, M6 en Rover supercharged zijn sneller van op een kwart mijl. Ach ja dat is dan met turbo of induction alleen mogelijk. N/A normally aspirated kan geen enkel SUV 0-100km bijbenen.

    Login om te reageren
    • DavidZ zegt

      20 februari 2010 om 22:36

      @M5twinturbo:

      je vergeet misschien de ML63 AMG……en de Jeep Grand Cherokee SRT8, allebei atmosferisch en zeer snel.

      Login om te reageren
  17. RazorHead zegt

    21 februari 2010 om 11:40

    okee, geef mij maar eentje!
    schijnt dat deze bakken quasi even goed rijden als bmw’s, maar deze zijn wat zeldzamer, dus liever dit dan:d

    Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    21 februari 2010 om 11:52

    Is goed nieuws voor Infiniti, maar ben nog steeds niet overtuigd van het design. Het is niet lelijk, maar het spreekt me ook niet aan. Maar misschien dat dat in de toekomst wel verandert.

    Login om te reageren
  19. Simpson zegt

    21 februari 2010 om 12:09

    ohja, straks kondigen ze ook nog een G30d aan, let maar op.

    maar zonder gekheid, goeie move denk ik, dit zal wel het een en ander afsnoepen van het marktaandeel van BMW en Mercedes.

    iets exclusiever (nog) en toch zuinig.

    Login om te reageren
  20. xesisoj zegt

    21 februari 2010 om 12:55

    Naast mijn werk staat er altijd zo’n Infinity, ik moet zeggen, supermooi vind ik hem niet, maar hij is wel machtig dik. Maakt zeker indruk zo’n auto.

    Login om te reageren
  21. knurruft zegt

    26 februari 2010 om 08:19

    OK kinders, even voor alle duidelijkheid: je wilt toch van je langzalzeleven niet in zo’n afschuwelijk lelijke Cayenne gezien worden? Eenzelfde bezwaar geldt voor een X5: de kwaliteit is fantastisch, maar het imago doet dat allemaal teniet. Je wilt toch niet gezien worden als zo’n aso BMW-rijder zeg, zijdelings verbonden aan de horeca, kom nou! Cayenne en X5, allebei voor losers die bij gebrek aan gewicht omhoog gevallen zijn. Dus de FX is je alternatief! Niet dan? Nou dan!

    Login om te reageren
  22. Gert zegt

    27 februari 2010 om 16:42

    hier is de renault motor uit het concept: (en met 550 Nm)
    http://www.planeterenault.com/UserFiles/Image/gamme/technique/v6dCi/v6dCi_courbe.jpg
    (van http://www.planeterenault.com)
    de de motor uit de laguna die in productie is genomen, staat niet op de site. toch niet dat ik direct vond.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North