Het zou een keertje tijd worden.
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ergens heeft de Ghibli (rijtest) het net níet. Dat is eigenlijk best vreemd, want er valt voor te zeggen. Het is een Maserati, de auto heeft achterwielaandrijving, er zijn enkel dikke motoren leverbaar en de prijs valt relatief mee. Als je bij de concurrenten gaat shoppen voor een dergelijke auto ben je ongeveer hetzelfde bedrag kwijt. Wat mij betreft zijn er twee dingen mis mee: het interieur en het exterieur. Het interieur moet Maserati eigenlijk aanpakken, dat is ernstig verouderd en gewoon een klasse te laag gezien het prijskaartje. Voor het uiterlijk zijn er oplossingen.
Het is bijna onmogelijk, maar eigenlijk is de Ghibli te clean. Met name aan de achterkant. De auto is absoluut niet lelijk, in het donkerrood is de auto beeldschoon, maar ergens lijkt ‘ie nog niet helemaal ‘af’. Daar komt Wald International om de hoek kijken, want zij hebben wat spulletjes ontwikkeld voor de Ghibli. Ze voorzien de auto van een bumper met een rij LED-s, die niet eens ze slecht staan. De velgen zijn eigenlijk net een maatje te groot (22″!), maar het concave lopende achterwiel voegt een dimensie toe aan de uitstraling.
Aan de achterkant heeft WALD zich redelijk ingehouden. Juist daardoor ziet het geheel er beter uit. De kleine spoiler, dikkere achterbumper side-skirts geven het achter-zijaanzicht eindelijk de uitstraling die de auto verdient. Ok, die uitlaten hadden niet gehoeven, maar je kan vast wel iets kiezen wat gewoon ‘dubbel rond’ is. Sterker nog, op het witte exemplaar zien we een dergelijke setup. Over motorische upgrades wordt met geen woord gerept, maar in elk geval toont de auto nu alsof ‘ie wel af is.
Een maat kleinere velgen en dan is ie wat mij betreft af.
Vind m veel beter ogen zo.
@toyotafortuner: dank je Huawei P10, maar die reactie hoefde niet dubbel.
@toyotafortuner: Dat ligt niet aan je telefoon heur
@toyotafortuner: zie je nog dubbel van gisteravond?
Mooie wagen zo echt badass!
Velgen zijn inderdaad een maatje te groot, maar heel erg dik verder! Er staat altijd een champagne kleurige ghibli geparkeerd in de parkeergarage van mijn kantoor, valt totaal niet op tussen de renault meganes, opel astras, audi a4’s etc.
Gaaf! De Ghibli komt zo veel krachtiger over zonder dat het een ordinair ding wordt.
Maar er is één dingetje dat Wald ook gelijk even aan had moeten pakken, en dat zijn de einddempers:
https://www.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/WALD/maserati_ghibli_black_bison_wald_international/wald-international-maserati-ghibli-tuning-13.jpg
Ziet er niet zo deftig uit, aan weerskanten twee van die roestige dingen die onder zo’n geweldig mooie auto hangen.
@moveyourmind: Oh ja want ook iedereen gaat op de grond liggen wanneer er een Maserati Ghibli voorbij rijdt he. Zoiets wat zich onder de auto begeeft zie je toch niet
@gt1804: Het punt is dat je er niet eens voor op de grond hoeft te liggen. Ook vanuit ander perspectief zie je de dempers gewoon zitten.
https://www.autoedizione.nl//wp-content/gallery/maserati-ghibli-1/maserati-ghibli-2013-shanghai-motor-show-05.jpg
En het is maar een detail, maar het steekt zo af bij de mooie rest van de auto.
Iedereen vind dit ding mooi omdat er Maserati op staat. Er had net zo goed Kia op kunnen staan en dan had niemand er naar omgekeken.
@dragspert: Als-ie dan aan de prijs van een Kia was gekomen, had ik ‘em gelijk gekocht.
@bara: Ook met een 1.6 crdi?
@dragspert: hetzelfde voor de ar gulia
@dragspert: matig mooi, net als een hele hoop Maserati’s van de afgelopen 20 jaar, maar wel bijzonder. Het merk heeft toch veel meer cachet dan BMW bijvoorbeeld.
@jochempie: dat is ook niet zo moeilijk
@lekkerlinksrijden: Eens. Maar toch kiest 98% van de shoppers voor een 540i ipv de Ghibli..
@dragspert: mooi dat je juist Kia noemt want ik zie in de achterkant erg sterk een Optima. Ik ben er nog steeds niet uit dat dat een belediging is voor Maserati of een compliment voor Kia. Ik hou het even op het laatste want ik vind dat Kia qua design erg goed bezig is de laatste jaren
@dragspert: slap gelul, het is een prachtdesign ongeacht het merk.
@dragspert: Totdat het gaspedaal wordt aangeraakt.
Afgrijselijj! Blijf er af!! Nog betreffende het interieur van de Ghibli: vind dit persoonlijk bijzonder stijlvol. Ik houd niet van die drukke of en dikwijls schots en scheve dashboards (zeker audi is op dat vlak voor zijn duurdere modellen niet te pruimen).
@nick007: het interieur is van lagere kwaliteit en met enorme panel gaps.
@ikleesookoverautos: waar haal je de info over lagere kwaliteit van het interieur?
@nick007: staat in de tekst: Het interieur moet Maserati eigenlijk aanpakken, dat is ernstig verouderd en gewoon een klasse te laag gezien het prijskaartje.
Goed lezen is ook een vak apart.
En kijk anders ook even de review van Doug Demuro: https://youtu.be/nOZnqnB6xDo
@ikleesookoverautos: daar staat dus niets ober ‘kwaliteit’, wel over “verouderd” en bovendien staat daarbij ook nog eens “wat mij betreft’… Dat de nieuwste snufjes er niet bij zijn ok, but who cares. I don’t: 2de Ghibli want weinig geëvenaard qua rijplezier in het E-segment (heb oa bmw en merc gereden, en ong steeds rijden mijn mensen met oa een 5 en een e, doet me niets als ik daar mee de baan op ben). Persoonlijk ben ik niet voor drukke interieurs en het dashboard is volledig in fijn leder afgewerkt. En Doug? Een clown toch?
@nick007: Audi heeft prima interieur, alleen als ik zo naar beneden scroll ben jij blijkbaar vergeten/of je moet nog langs specsavers.
Ik miest gelijk aan Wald denken bij het zien van de headerfoto en begon al te gruwelen, maar ze hebben het onwijs gaaf gedaan. Als de bouwkwaliteit van de kit goed is, wat vast het geval is, dan zou het voor mij een no-brainer zijn. Gaaf ding.
@2wheeler: Wald maakt wel meerdere mooie creaties.
Ah, de “tube of toothpaste” Ghibli. Zullen ze bij Wald ook ledjes in de panel gaps gepropt hebben?
Ik zeg het niet graag, maar het ziet er inderdaad gaaf uit! Mocht ik ooit een Ghibli hebben, zou deze kit er zeker op komen. De velgen mogen ze houden, maakt ‘t meteen weer ‘knakentuning’. De originele velgen zijn mooi genoeg.
@trustmeiamanengineer: nee de originele velgen zijn echt lelijk.
Leuk die booskijkers. Oh wacht, was dat het originele ontwerp?
Het is nooit wat weest en ‘t sil nooit wat wudde…
Ik vind die grote velgen juist wel wat hebben, ik houd van goed gevulde wielkasten.
@koekwaus: ik van goed gevulde bh’s, maar te gevuld vind ik weer niks. Geldt ook voor mijn wielkasten.
@momo: zo heeft iedereen zijn eigen smaak
Liever niet. Lijkt zo op een grote Japanner. Beetje Lexus.
Precies waar ik niet gek op ben.
Overigens zou ik ten alle tijden voor een nette Quattroporte S gaan van de vorige generatie, met de ZF automaat. Kost je slechts 30 mille en je krijgt een atmosferische cross-plane Ferrari V8.
@jochempie: En het geluid, alleen al daarom zou ik er gelijk eentje willen aanschaffen.
@simonferrari: Ik ook!! Het moet er een keer van komen…
Op de LED lampjes na heeft Wald het mooi aangepakt. Ook vind de standaard velgenpakket wat Maserati biedt niet spannend.
@ikleesookoverautos: precies! Die ledjes zijn wat mij betref wat met pijn en moeite in het front gepropt omdat dat tegenwoordig ‘moet’ maar de manier waarop past niet in het design.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zie nu voor het eerst het wald merklogo ( onder aan de foto’s) gewoon jatwerk van AMG.
@tmenges: compleet ander lettertype
Kneiterdik zeg!
Niet alleen de wielen zijn “too much” ook het spoiler pakket. De standaard Ghibli heeft Italiaanse chique, dat is er zo helemaal vanaf. Jammer.