• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

HALP! Er worden veel te weinig Maserati’s verkocht

Auteur: jaapiyo, gepost 20 december 2017 om 16:31 – 54 Reacties

Maser


Maak die straten toch eens wat mooier jongens, kom op.

Slecht nieuws voor iedereen die houdt van Italiaanse auto’s. Tot en met half januari wordt er geen enkele Maser gebouwd in de Grugliasco noch in de Mirafiori-fabriek. In Grugliasco worden de Ghibli (rijtest) en Quattroporte (aankoopadvies) gebouwd, in Mirafiori de Levante (rijtest). De downtime heeft te maken met de tegenvallende vraag naar Masers, met name vanuit China. FCA geeft officieel geen commentaar op de situatie, maar vakbondsman Federico Bellono doet dat wel, tegenover Automotive News:

It is clear that production is slowing down and investment in new models are on hold.

Vooral de tegenvallende vraag naar de Levante is problematisch voor Maserati, sinds die auto in een groeimarkt opereert. Aanvankelijk verkocht de grote SUV dan ook best aardig, maar die populariteit is veel sneller dan gehoopt tanende.

In de eerste negen maanden van het jaar verkocht Maserati in totaal 35.500 auto’s, doch in de laatste maanden heeft er zich een negatieve trend ingezet. De ingezakte vraag wordt mede toegeweten aan nieuwe regelgeving in China, die het fabrikanten verbiedt dealers te verplichten een bepaalde voorraad in te kopen. Doch of dit daadwerkelijk slechts een tijdelijk effect heeft, valt te bezien. Immers zakte de verkoop in oktober en november ook met vier procent in Europa en zelfs met vijftien procent in Amerika.

Marchionne heeft eerder Maserati ten doel gesteld 75.000 auto’s te verkopen in 2018, maar die voorspelling was gebaseerd op de lancering van de Alfieri en nog een ander nieuw model. Voorlopig ziet het er echter niet naar uit dat die modellen er daadwerkelijk gaan komen. Al met al geen geweldig nieuws dus voor Maserati, hoewel ook andere merken weleens soortgelijke maatregelen moeten treffen. Volkswagen bijvoorbeeld, toen niemand meer een Passat wilde hebben.

Ook interessant!

  • Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
    Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
  • Maserati Ghibli Trofeo rijtest video
    Maserati Ghibli Trofeo rijtest video
  • Maserati Ghibli verdwijnt in de prullenbak

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, fabriek, Ghibli, levante, Maserati, quattroporte

Vorig bericht: « Serpas is het nieuwste liefdeskind van Camal en Aznom
Volgend bericht: Koop de Audi A8 W12 van Louis van Gaal op Autotrack »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    20 december 2017 om 16:38

    Krijg je ervan als je er zoveel geld vraagt.
    Kwaliteit van een Fiat voor de prijs van een Mercedes.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      20 december 2017 om 18:16

      @alcantara:

      Onzin .. is gevoeligheid liefde aandacht passie en meer van dat geneuzel ..

      Een Alfascist kan je dat allemaal uitleggen ..

      Login om te reageren
      • vroaaar zegt

        20 december 2017 om 19:34

        @lincoln: Alfascist is een uitstervend ras…

        Login om te reageren
        • fouadski zegt

          20 december 2017 om 20:45

          @vroaaar: hoe zou dat nu toch komen…?

          Login om te reageren
        • italiano zegt

          21 december 2017 om 15:12

          @vroaaar: jammer als ik geld Had niet hoor 4c stelvio guiliia op de oprit wat moet je nog verder

          Login om te reageren
    • italiano zegt

      21 december 2017 om 15:11

      @alcantara: wat een onzin lul je. Heb in beide gezeten alle auto’s hebben de zelfde troep erin zitten plastic rubber schroefjes etc alleen maser heeft veel meer uitstraling dan Duitse troep

      Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    20 december 2017 om 16:41

    Dingen zien eruit als Buicks van 1999 ..
    Interieurdelen uit een 10.000 dollar Dodge Dart helpen ook niet echt mee ..

    Maar de EU subsidies zijn al binnen ..
    Nu hoeft het alleen nog maar nog meer geld te kosten ..

    Login om te reageren
  3. jules713 zegt

    20 december 2017 om 16:44

    Tsja, de Levante valt op dit moment gewoon tussen wal en schip met dat enorme aanbod van SUV’s van nieuwkomers in het segment van Jaguar, Alfa, en Bentley en straks ook Rolls Royce in het hogere segment, en dan ook nog Porsche en Range Rover… Het zal slechts een zeer klein percentage van shoppers in dit segment zijn die dan nog voor de Maserati kiest. De GranTurismo loopt op zijn laatste benen en de Ghibli is het ook net niet.

    Login om te reageren
    • connielingus zegt

      20 december 2017 om 18:16

      @jules713: Zet je die alfa in het zelfde rijtje als jaguar, Bentley en Rolls-Royce? Haha.

      Login om te reageren
      • boxergt zegt

        20 december 2017 om 18:31

        @connielingus: Ik zie de Stelvio ook liever dan de F-Pace…

        Login om te reageren
      • jules713 zegt

        20 december 2017 om 19:58

        @connielingus: de Stelvio zit wel degelijk in het vaarwater van de F-pace, en de Bentley en Rolls zitten zeker op een hoger niveau, sorry als dat niet helemaal duidelijk was.

        Login om te reageren
        • connielingus zegt

          20 december 2017 om 20:01

          @jules713: De stelvio zit in het vaarwater van bv. de Kia Sportage. Met als verschil dat die wél verkoopt.

          Login om te reageren
          • ar156sw zegt

            20 december 2017 om 21:48

            @connielingus: Sportage vanaf 28k, Stelvio vanaf 54k…. denk dat dat net niet dezelde klasse is.

            Login om te reageren
            • connielingus zegt

              21 december 2017 om 03:29

              @ar156sw: Toch wel. En dan heb je gelijk t probleem van de Alfa gevonden. Inferieure kwaliteit voor een woekerprijs. Waarom koopt toch niemand dat ding?????

              Login om te reageren
              • Jansen zegt

                21 december 2017 om 08:33

                @connielingus: waarom ben je zo boos? Ooit een Italiaanse auto gehad die niet beviel? Man, t is bijna kerst.

              • connielingus zegt

                21 december 2017 om 11:56

                @jansen: Ik ben zo boos omdat die luie Italianen hun mooie merken naar de klote helpen met k#tauto’s. Ik hou ook meer van Pinksteren.

  4. racerx zegt

    20 december 2017 om 16:45

    Jammer, laatst een weekje een Ghibli S gereden, toch wel een hele toffe auto… Het is geen Duitser qua bouwkwaliteit, maar dat maakt ‘ie goed met bakken charme en karakter.

    Login om te reageren
  5. porschepdk zegt

    20 december 2017 om 16:45

    Ze lijken op Duitsers, maserati moet weer worden zoals rond 2008. Dan hebben ze serieus kans.

    Login om te reageren
    • connielingus zegt

      20 december 2017 om 18:17

      @porschepdk: Extreem slechte kwaliteit en verliesgevend?

      Login om te reageren
      • porschepdk zegt

        20 december 2017 om 20:44

        @connielingus: qua uiterlijk natuurlijk. Dat verhaaltje kent iedereen wel. Ik vind dat ze nu geen mooie auto’s maken op de Granturismo/cabrio na.

        Login om te reageren
  6. gregorius zegt

    20 december 2017 om 16:45

    Hmmm.. de Levante.
    – Het concern heeft een blok met meer PK uit een 3.0 (2.9 V6) liggen in een goedkopere SUV
    – Het concern heeft ook een prachtig V8 blok, ligt niet in de Levante.
    – Porsche heeft een mooie update gemaakt voor de Cayenne.
    – In het luxe segment is nu Bentley gekomen.
    – De Levante lijkt nog altijd op een Aziatische SUV; niet op een Italiaans maatpak (vind ik niet erg overigens).

    Zou ik een Levante willen: Ja.
    Zou ik voor dat budget voor een SUV een Levante uitzoeken? Nee.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      20 december 2017 om 19:49

      @gregorius: de V8 is bijna klaar voor de introductie, waarschijnlijk komt er dan ook een upgrade voor t interieur. Dat de Ghibli ook een motor kan gebruiken die wat meer onderscheidend is tov de huidige line-up en de concurrentie lijkt me ook een no-brainer.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        20 december 2017 om 19:59

        @w0o0dy: Vloeken in de kerk natuurlijk, maar leg de snelste 2.0 diesel van de Giulia in die Ghibli en biedt hem aan voor concurrerende prijzen met de E-klasse en 5-Serie en je hebt mogelijk iets wat je buiten de Italiaanse grens weet te slijten.

        Exclusief blijft hij toch wel.

        Login om te reageren
  7. E34M5Touring zegt

    20 december 2017 om 16:45

    Tja, ergens begrijp ik wel dat die Levante niet aanslaat. Ik vind het zeker geen looker en qua specs of rijgedrag is het ook geen Cayenne oid. En de rest van t gamma draait alweer even mee. Hoe mooi zo’n Grancoupe ook is, qua prestaties kon ie al niet mee, nu blaft een 335d je helemaal het snot voor de ogen. Ook qua infotainment etc is dat ding gewoon achterhaald. Ik had gehoopt dat Ferrari het Cali-T platform ging delen voor de nieuwe maar ik heb er zelfs nog geen spyshots oid van gezien. Wordt er al aan een opvolger gewerkt?

    Login om te reageren
    • galverink zegt

      20 december 2017 om 18:18

      @E34M5Touring: nee. Want onder Marchionne is dat het grote probleem: een autoconcern dat vrijwel geen auto’s meer ontwikkelt.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        20 december 2017 om 18:41

        @galverink: Dat verklaart dus ook het gebrek aan spyshots… Jammer. Thanks

        Login om te reageren
  8. MaartenD zegt

    20 december 2017 om 16:57

    De nieuwe modellen zouden met een andere badge ook door kunnen gaan voor een Japans merk, de exclusiviteit is daardoor ver te zoeken. De Granturismo is de laatste geslaagde Maserati geweest…

    Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    20 december 2017 om 16:58

    Dat ze die Levantes in Ameriks niet kwijtraken is allemaal de schuld van Lincoln…

    https://www.lincoln.com/cmslibs/content/dam/vdm_ford/live/en_us/lincoln/nameplate/navigator/2018/collections/equipment/15-16/18_nav_illmntdstar_1516.jpg/_jcr_content/renditions/cq5dam.web.768.768.jpeg

    SUV of the year in de States… Én terecht!

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      20 december 2017 om 17:03

      @moveyourmind: Prachtig ding maar niet goedkoop. Full options ook 100k USd. Maar goed, wel een enorm fraai ding!

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      20 december 2017 om 18:13

      @moveyourmind:

      VW Atlas ..
      denk dat die qualitatief gelijk is aan maserati .. maar dan 100x mooier ..

      Navigator Is meer niveau Bentley ..

      Login om te reageren
  10. macready zegt

    20 december 2017 om 17:00

    Vooralsnog struikel je er hier over en staan ze op bijna elke straathoek in CA (VS).

    Login om te reageren
  11. trolle zegt

    20 december 2017 om 17:10

    Het zijn ook alle 3 hondslelijke wagens, de laatste mooie Maserati was de granturismo MC stradale

    Login om te reageren
  12. koekwaus zegt

    20 december 2017 om 17:14

    Als iemand ff voorschiet wil ik best een Maserati kopen

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      20 december 2017 om 17:58

      @koekwaus: voorschiet, dus je betaalt wel terug? Met een mooie rente kunnen we het er over hebben.

      Login om te reageren
      • koekwaus zegt

        20 december 2017 om 22:31

        @spideriv: bij nader inzien kan om beter naar een sponsor zoeken.

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      20 december 2017 om 18:19

      @koekwaus:

      Een leasebak voorschieten !!

      Goeie investering lijkt me ..

      Login om te reageren
  13. amersfoorter zegt

    20 december 2017 om 17:19

    Oerlelijk ding, voegt weinig toe, tja niet gek dat de verkopen tegenvallen

    Login om te reageren
  14. thomassnelweg zegt

    20 december 2017 om 17:26

    Een nieuwe versie van de 3200 gt lijkt me wel wat.

    Login om te reageren
  15. eaudi zegt

    20 december 2017 om 17:54

    Prima, lekker exclusief houden dus stop de SUV en ga weer liefhebber-auto’s bouwen. Nu proberen ze toch beetje de zakelijke rijder te paaien en dat schiet niet zo op gezien het aanbod in de markt. Alleen mooi zijn en fijn geluid is niet voldoende.

    Login om te reageren
  16. connielingus zegt

    20 december 2017 om 18:13

    Motte gewoon weer super sporters gaan maken. Daar wordt niet in gereden en dan gaat t goed. Nu maken ze alternatieven voor de “grote” 3. Dat gaat natuurlijk niet werken als ze bij de eerste drempel uit elkaar vallen en niet starten als t 0 graden vriest.

    Login om te reageren
    • bluebird zegt

      20 december 2017 om 20:24

      @connielingus: ze starten dus altijd? ?

      Login om te reageren
  17. sracert zegt

    20 december 2017 om 18:24

    Gelukkig maar, blijft lekker exclusief ipv zo’n tupperware Duitser voor de massa wannabe’s.

    Login om te reageren
  18. bartsmit zegt

    20 december 2017 om 18:59

    Misschien die f*ucking co2 tax eens wat vriendelijker maker. Auto’s beoordelen op werkelijk verbruik i.p.v. op een testbaantje.

    Login om te reageren
  19. jerudo zegt

    20 december 2017 om 19:25

    Wat wil je als je de klant peperduur onderhoud voorschotelt. Voor hetzelfde boutje dat in een Volvo €3 kost vragen ze bij Maserati €27. Je wil er wel één en je kan hem misschien ook betalen maar dan zegt je verstand dat je die passie en Italiaanse flair toch maar laat voor wat het is en ga je voor iets waar je niet op leeg loopt aan onderhoud.

    Login om te reageren
  20. viezefreddyw zegt

    20 december 2017 om 20:20

    Ik snap dat niemand zo’n ding tegenwoordig wilt hebben. Mijn vader had een Ghibli en ik moet zeggen dat ik het een onwijs tof ding vind. Het rijdt wel heel goed en dat komt door met name de aandrijflijn, stoelen en wegligging. Maar als je het gaat hebben over interieur, afwerking, materiaalgebruik, infotainmentsystemen, rijhulpsystemen etc, dan loopt Maserati met hun huidige modellen gewoon 15 jaar achter. En voor het geld wat je er voor moet betalen doe je eigenlijk bijna een miskoop.

    Maar het puntje voor Maserati tegenwoordig is dat ze wel prima auto’s bouwen en dat het eens wat anders is op de weg dan een E-klasse, 5-serie en noem ze maar op. Ikzelf vind een Ghibli, Gran Turismo of Quattroporte onwijs mooi. Alleen de Levante totaal niet.

    Als alle negatieve punten van Maserati zo goed behandeld zouden worden als het design (want dat kunnen ze wel, designen), dan waren het absolute wereldauto’s geweest.

    Login om te reageren
  21. ericc zegt

    20 december 2017 om 20:22

    Als ik het geld had , zou ik zeker een Ghibli S overwegen ipv een 5-serie of E-klasse. Ja de Duitsers zijn beter gebouwd maar er zijn nog andere zaken die meetellen.
    Met de coupe hebben ze te lang gewacht om deze te vervangen. Een F-type achtige concurrent had hen veel beter afgegaan. Jammer maar als de coltrui nu eens de helft van zijn jaarwedde (25 000 000 euro) in ontwikkeling zou investeren! Kan helpen niet Sergio…

    Login om te reageren
  22. jjcp zegt

    21 december 2017 om 02:27

    Is dit niet gewoon tekenend voor de hele italiaanse autoindustrie? Fiat is nu toch gewoon het italiaanse equivalent van British Leyland. Maserati is ouwe meuk, en er komen weinig tot geen modelupdates. Ze moeten concurreren met de luxe duitse drie (alhoewel ze zichzelf daar waarschijnlijk boven vinden staan, want heritage en passie en zo)maar hebben een hopeloos kleine keuze qua motorenaanbod. Alfa is het andere hopeloze kindje, 2 nieuwe modellen, met nu al een verouderd interieur ( dat navigatiescherm), geen stationwagon van de giulia want ze hebben de stelvio. Dat is alsof bmw zou zeggen we maken geen 3-serie station want we hebven de x3, en dan heb ik het nog niet over de coupe, grancoupe, gt variaties. Duitsers vullen misschien niches die er niet zijn, maar zo verkoop je wel autos en verdien je er aan. Ondertussen zijn de veelverkopers als de mito en de giulietta hopeloos verouderd en nog geen zicht op opvolging. En ook hier weer die misplaatste arrogantie van wij zijn alfa dus heritage en emotie en nu hebben we ook weer achterwielaandrijving dus zijn wij concurrent voor bmw. Misschien als ze eens een gehele line up hadden en modellen niet 10 jaar in productie bleven en het bouw-en afwerkingsniveau net zo hoog waren wel ja. Lancia, toch ooit een beetje het citroen van Italie is al vakkundig de nek omgedraaid. Blijft over Fiat waarvan je ook alleen maar 500s en Pandaas ziet rondrijden en ja nog ern paar grande puntos uit het jaar tabak.
    Italianen lijken het maar niet te snappen, hun producten zijn jarenlang onbetrouwbare roestige barrels geweest en die reputatie hebben ze nou eenmaal, wil je daarvan terug komen moet je beter zijn dan de anderen vooral op die punten en dan langzaam het vertrouwen van de consument weer terugwinnen. Door een fatsoenlijk aanbod van up to date modellen, motorkeuzes, maar vooral kwaliteit. Maar dat zal het fiatconcern waarschijnlijk nooit lukken.

    Login om te reageren
    • jjcp zegt

      21 december 2017 om 02:36

      @jjcp: en daar wil ik wel even bij zeggen dat ik dat heel jammer vind, zeker wat alfa betreft, heb zelf meerdere alfas gehad en vind het een mooi merk. Maar ik zie het niet meer lang meegaan. Want als de giulia en stelvio het alweer was voor het “nieuwe” alfa, dan is het dus niet meer dan een laatste stuiptrekking geweest.

      Login om te reageren
  23. italiano zegt

    21 december 2017 om 07:27

    Ferrari onderhoud heel Autowereld in Italië .maak je maar niet druk om Italiaanse auto’s. Mensen uit Nederland bedeland hebben geen geld voor luxe auto’s zoals ik vaak zeg jullie tellen niet mee in de Autowereld. Ga maar kijken hoeveel fiat verkoopt in eigen land en in Zuid-Amerika. Ze liggen echt niet op Nederland te wachten jullie zijn niet belangerijk voor de markt.jullie kunnen beter zorgen maken over jullie rutte die jullie naait en en daardoor het lelijkste wagenpark hebben van Europa. Door alle belastingen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      21 december 2017 om 11:36

      @italiano:

      Ben jij een ingenieur heel toevallig ??

      Login om te reageren
      • italiano zegt

        21 december 2017 om 15:09

        @lincoln: nee directeur

        Login om te reageren
  24. cossiekiller zegt

    21 december 2017 om 09:36

    Als ze nu nog iets maakten met het geluid van de Quattroporte GTS uit 2008/09 ergens, zou ik wel eerder een Maserati overwegen ipv iets van de concurrentie.

    Login om te reageren
  25. bmwfreak038 zegt

    21 december 2017 om 16:04

    No shit sherlock

    Login om te reageren
  26. stephano zegt

    22 december 2017 om 11:16

    Kijk op youtube naar het commentaar van Doug Demuro op de Maserati Ghibli. Dan zie je waarom deze auto’s niet verkopen. De afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze zijn gewoon niet op het niveau wat je in deze klasse mag verwachten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North