• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrisch aangedreven Audi wint Dakar in oliestaten

Auteur: Michel, gepost 19 januari 2024 om 13:05 – 18 Reacties

elektrisch audi dakar

Audi wint met een elektrisch aangedreven auto de Dakar rally dwars door de oliestaten in het Midden-Oosten.

De Dakar is natuurlijk episch! Afzien in de woestijn van Afrika Zuid-Amerika Saoedi Arabië. Met stoflongen van het zand loodzware etappes en interviews met Allard Kalff overleven. Na 7.900 kilometer wint voor het eerst in de historie een elektrisch aangedreven auto de zwaarste woestijnrally ter wereld.

elektrisch audi dakar

Elektrisch aangedreven Audi wint

Audi deed dit jaar mee met elektrisch aangedreven Audi RS Q e-tron. De auto is een emissiearm prototype met elektrische aandrijving. Nog geen volledig elektrische auto dus, maar wel 60 procent minder CO2 uitstoot dan een rallyauto op conventionele brandstoffen.

De auto beschikt over elektrische vierwielaandrijving. Die elektriciteit wordt geleverd door een hoogspanningsaccu en een energie-omvormer die op duurzame reFuel loopt. Een revolutionaire geëlektrificeerde aandrijving waarmee Audi in slechts drie jaar tijd één van de zwaarste beproevingen in de internationale autosport heeft overwonnen. Aldus Oliver Hoffman, bestuurslid van Audi AG voor technische ontwikkeling.

Daarmee hebben we een passend vervolg gegeven aan een lange reeks indrukwekkende prestaties die Audi in vier decennia autosport noteerde

Oliver klopt zichzelf en Audi terecht op de borst
elektrisch audi dakar

Vierde zege Carlos Sainz

Carlos Sainz en zijn navigator Lucas Cruz hebben in de Audi dus historie geschreven en elektrisch aangedreven de Dakar rally op hun naam geschreven. Voor het duo de vierde keer dat ze de prestigieuze titel binnenhalen. In 2010, 2018 en 2020 wonnen ze namelijk ook al.

Deze keer met een voorsprong van 1 uur en 20 minuten op de nummer 2 Guilaume de Mevius in zijn Toyota. Geen geringe prestatie. Nou ook namens Autoblog, gefeliciteerd Carlos!

Ook interessant!

  • Deze Audi is stiekem een Range Rover
  • Audi grandsphere is privéjet zonder vleugels
    Wordt het nieuwe topmodel van Audi half Chinees?!
  • Audi's nieuwe namen worden logisch in de toekomst
  • Audi A8 wordt volgend jaar eindelijk premium

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Carlos Sainz, dakar, dakar-2024, rally

Vorig bericht: « Koop de Audi R8 supercharged van Jon Olsson
Volgend bericht: Kilometervergoeding officieel een fooi »

Lees Interacties

Reacties

  1. petroldrinker zegt

    19 januari 2024 om 13:22

    Heel knap, maar denk niet van wow wat vet ofzo. Maar voor mij is de vraag is, waar heeft het publiek etc het meest van genoten kwa spectakel etc? ik denk niet van deze duracel konijnen, maar vd echte machines met veelcilinders die herriemaken

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      19 januari 2024 om 13:47

      Oeh, ah, natuurlijk dit is ‘geen echte machine’.

      Gast…

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      19 januari 2024 om 13:58

      De motoren en buggies hebben ook geen grote motoren. Dus dan houd je niet veel over. Kijk je alleen naar de vrachtwagens die maken de meeste herrie

      Login om te reageren
    • harrie zegt

      19 januari 2024 om 14:00

      Publiek???

      Login om te reageren
    • arta zegt

      19 januari 2024 om 17:50

      Tijden veranderen….
      Voor broem broem geluiden moet je binnenkort naar de historische grand prix en het oldtimer klassement.

      Login om te reageren
      • Autofanaat1990 zegt

        19 januari 2024 om 21:32

        Niets mis mee vindt de Historische Grand Prix en andere vergelijkbare evenementen zoals Spa Classic/Le Mans 24hr Classic heel erg de moeite waard voor iedere ‘Petrolhead’.

        Login om te reageren
    • grrrrrene zegt

      22 januari 2024 om 22:44

      Je weet dat deze Audi ook lawaai maakte? Er zat gewoon een motor in die de accu de hele tijd vol hield. Met proeven van 500km kan dat ook nooit op accu’s. Niks Duracell aan, maar formeel drijven elektromotoren de wielen aan, net als bij een CAT 797F truck of een moderne dieseltrein (NS 2400 bijvoorbeeld). Beide heeft niemand ooit elektrisch genoemd, maar goed.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    19 januari 2024 om 13:39

    Weten jullie nog dat Audi ooit op Le Mans domineerde met dikke diesels? Mooi was die tijd…

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      19 januari 2024 om 13:40

      Ugh, dont remind me of how good the times were!

      Login om te reageren
    • Ilquadrifoglio zegt

      19 januari 2024 om 13:50

      Was genieten inderdaad.. Geluid om kippenvel van de krijgen. 🤥🤥🤥

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        19 januari 2024 om 14:57

        Gelukkig reden er nog Corvettes, en 550s en later Astons om wat te compenseren :)

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      19 januari 2024 om 14:31

      Alleen maar omdat het diesels waren?

      Login om te reageren
  3. sanderkomnogeensergens zegt

    19 januari 2024 om 14:02

    Ik vond de uitzendingen op tv dit jaar echt niet om aan te gluren. Weekje geprobeerd. Daarna gestopt.

    Login om te reageren
  4. Edge zegt

    19 januari 2024 om 14:54

    Het is Sainz gegund. Legendarische coureur, en dan op een leeftijd waarop de meesten al aftellen naar hun AOW nog eventjes een van de zwaarste rally’s ter wereld winnen, knap hoor.

    En ook leuk voor Audi dat ze hun Dakar-avontuur afsluiten met een overwinning, want vanaf nu gaat alle focus en al het budget van Audi Sport naar het F1 project.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      19 januari 2024 om 16:55

      Waar Audi ook de vloer aan gaat vegen met iedereen.
      Als Audi ergens in stapt gaan ze er ook winnen, ongeacht welke discipline.

      Login om te reageren
  5. rwdftw zegt

    19 januari 2024 om 15:15

    Ik vind het vooral bijzonder hoe oud sommige deelnemers zijn. Carlos Sainz Sr. is niet de jongste met 61 jaar. Ik zag ergens ook een motorrijder van dik in de 70.

    Login om te reageren
  6. audirs3 zegt

    19 januari 2024 om 18:02

    Verbaasd me niks. Eigenlijk is dit gewoon een electrische auto met een generator aan boord. Is veel efficiënter dan de wielen direct door de motor te laten aandrijven. De generator draait continu op optimaal koppel. En de wielen hebben ook altijd maximaal koppel en Torque Vectoring door de electrische aandrijving. Win-win.
    Eigen is dit hetzelfde als een een ‘diesel trein’, zijn vaak elektrische treinen met een diesel aggregaat aan boord. Heb je geen versnellingen of koppeling nodig of andere inefficiënte fratsen.

    Login om te reageren
    • sizedoesmatter zegt

      20 januari 2024 om 10:11

      Precies! Dit was geen EV-overwinning, maar het bewijs (?) dat hybride werkt.
      En wat maakten die Tfsi-generatoren een hels kabaal….

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North