Het lijkt erop dat Audi gefaald heeft en daarom haar toevlucht moet zoeken tot China.
Iedereen heeft wel een mening over auto’s uit bepaalde landen. De een vindt Franse auto’s bijvoorbeeld geweldig, de ander peinst er niet over om iets Frans te kopen. Maar het autoland waar mensen misschien wel de sterkste mening over hebben is China.
Als je nu iemand bent die Chinese auto’s wil boycotten, kan het zijn dat je binnenkort ook Audi’s moet boycotten. Waarom? Naar verluidt zoekt Audi een Chinese partner om een platform te delen. Dat meldt Automobilwoche, die meestal geen onzin verkondigt.
Je vraagt je natuurlijk af: waarom zou Audi dat in vredesnaam willen? Ze zijn immers onderdeel van Volkswagen, waar er naar hartenlust onderling gedeeld kan worden. Het antwoord is mogelijk te vinden in ‘Project Artemis’.
Project Artemis was de codenaam voor de ontwikkeling van een ‘revolutionair’ nieuw vlaggenschip, wat verregaand autonoom zou moeten rijden. Dit project liep echter niet van een leien dakje. Zo werd begin vorig jaar bekend dat Porsche – die er ook aan meewerkte – zich teruggetrokken had.
In december kwam zelfs het gerucht dat Audi het project helemaal geschrapt zou hebben. Het lijkt er dus sterk op dat Project Artemis iets te ambitieus was, mede omdat het allemaal in een recordtempo moest gebeuren. Dit zou dus de reden kunnen zijn dat de Duitsers hun heil zoeken bij China.
Volgens Automobilwoche is Audi op dit moment in gesprek met potentiële Chinese partners. Er zou ook al goedkeuring zijn van Volkswagen-baas Oliver Blume. Met welk Chinees merk Audi in zee wil gaan is nog onduidelijk. Maar het moet er dus wel eentje zijn die hoogstaande technologie in huis heeft, waardig voor een topmodel van Audi.
faalhaas zegt
Duitse afwerking en Chinese kwaliteit. Eigenlijk niks nieuws! Betere samenwerking is altijd prima, kom maar op met die AudiExpress.
rogerzz zegt
Samenwerken met Chinezen, ik heb toch het idee dat je veel kennis deelt en de rekening uiteindelijk niet kan splitten. Ik zal wel een zure oude man zijn maar ik zie China niet betalen voor R&D van Audi, Chinezen kopiëren wel vaker iets zonder daarvoor te betalen. ASML was vrij recent nog slachtoffer.
geelbarrel zegt
Zakelijk heb je gelijk, ik ervaar het al vanaf 2014
mashell zegt
ASML is nog veel meer slachtoffer van de Amerikanen. Die Amerikanen (uit het “land of the free” ahum) hebben afgedwongen dat ASML geen moderne machines naar China mag exporteren. In plaats van dat Rutte en Hoekstra zeiden “No, no, shaky Joe, we believe in free markets” zeiden “Yes, mister President, sure, minster president, we are your loyal servants”. Dat de Chinezen op andere manieren proberen de techniek in handen te krijgen kun je ze eigenlijk niet eens kwalijk nemen.
faalhaas zegt
Mensen verwarren vaak “free speech” met “free to do”.
banderas zegt
VW bouwt immers ook de ID6 (geloof ik) gewoon bij SAIC/MG.
mashell zegt
Saic en FAW bouwen beide de ID.4 en ID.6.
Joris24 zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Autokenner zegt
Dom dommer dit idee
Wolflow zegt
neem aan dat Audi dan binnenkort als merk ook onder Skoda wordt geplaatst
vondick zegt
Hoe kunnen ze het bedenken? 10 jaar geleden waren we nog dom en naief. Maar de laatste 2 jaar heb ik toch de indruk dat mensen nu wel wakker zijn. “Strategische autonomie” is het buzzword in Europa nu. Ik mag hopen dat het niet waar is. VAG is een hele stevige steunpilaar waarop we zouden kunnen bouwen. Die wil je niet vullen met externe betonrot.
Roskampies zegt
Forsorung durch Chinezen…
flyerbunch zegt
Men heeft toch juist info gedeeld bij VW over het SSP platform (Artemis) waar AUDI ook gebruik van gaat maken? Dit is gewoon een partner voor de Chinese markt, niks wereldwijd.