• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische auto’s gaan volledige MRB betalen

Auteur: RubenPriest, gepost 17 september 2024 om 15:52 – 45 Reacties

Elektrische auto's gaan volledige MRB betalen

In de miljoenennota van 2025 is duidelijk geworden dat elektrische auto’s straks de volledige MRB gaan betalen.

Langzaam maar zeker verdwijnt de korting voor elektrische auto’s als het gaat om de motorrijtuigenbelasting (MRB). Nu genieten bezitters van een elektrische personenauto van 0 euro wegenbelasting. Daar komt de komende jaren verandering in.

Zoals eerder dit jaar bekend werd met de Voorjaarsnota 2024 is besloten dat het kabinet de korting op motorrijtuigenbelasting voor EV’s gaat afbouwen. In de miljoenennota van 2025 heeft het kabinet meer duiding gegeven.

Aangezien er steeds meer elektrische auto’s op de markt verschijnen bestaat er ook de kans dat steeds minder automobilisten wegenbelasting betalen. Terwijl het kabinet juist voor financiële uitdagingen staat. Cadeautjes uitdelen is er niet meer bij, daar is bijvoorbeeld het stoppen van de SEPP-subsidie een goed voorbeeld van.

Daarover gesproken. De overheid zegt dat de subsidie voor gebruikte elektrische auto’s, afkomstig van de voorjaarsnota 2023, is geschrapt vanaf 2025 om de correctie in de MRB te kunnen betalen.

Uit nieuwe cijfers blijkt de korting (te) veel geld kost, in gewone mensentaal. In de miljoenennota van 2025 staat het wat deftiger omschreven:

Tegenvaller tariefkorting motorrijtuigenbelasting emissievrije auto’s: Uit de nieuwe cijfers blijkt dat de
budgettaire derving fors hoger uitvalt dan eerder geraamd

Miljoenennota 2025

Gewichtscorrectie korting: 25% in 2026, 0% in 2030

Om de tegenvaller op te vangen komt er een tariefkorting op de MRB van 25% op het gewicht van de auto voor bezitters van een elektrische auto per 2026. Dat betekent dat EV-rijders in 2025 nog vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Vanaf 2026 krijgt deze groep een korting die berekend wordt door 25 procent van het gewicht van de EV te halen. De EV valt dan in een lagere MRB categorie (de benzine tabel wordt aangehouden) Na enkele jaren verdwijnt deze korting / gewichtscorrectie. Vanaf 2030 gaan bezitters van Elektrische auto’s namelijk de volledige MRB betalen.

Elektrische auto duurder in MRB dan benzineauto

Als de gewichtscorrectie/korting volledig is weggevallen betekent dat een elektrische auto duurder is in de MRB in vergelijking met een vergelijkbare benzineauto. We hebben het pas over 2030, dus je weet nooit of een volgend kabinet de plannen weer overhoop gooit.

Door het accugewicht is een elektrische auto honderden kilo’s zwaarder in vergelijking met een benzineauto. Hoe groter de auto en hoe zwaarder de accu, hoe groter het verschil.

Reactie ANWB

De ANWB is niet blij met de draai van de overheid. Waar eerst nog elektrische auto’s werden gestimuleerd, maakt dit nieuwe kabinet volgens ANWB CEO Marga de Jager een EV onaantrekkelijker.

Volgens de ANWB lopen de kosten hard op. Al in 2026 zou een elektrische auto 8.000 euro duurder zijn dan wanneer je dezelfde auto in 2022 had gekocht.

De aanschaf van een (elektrische) auto is een grote investering, dan moet je kunnen rekenen op voorspelbaarheid van de bijbehorende belasting. Door deze snelle afbouw worden mensen die net een grote investering gedaan hebben in een elektrische auto plots geconfronteerd met een oplopende MRB-rekening.”  

Marga de Jager, CEO ANWB

Ook interessant!

  • Door hoge MRB elektrische auto straks duurder dan benzineauto
    Door hoge MRB elektrische auto straks duurder dan benzineauto
  • Gespot - 4 ton aan elektrische auto
  • Dit worden de nieuwe MRB tarieven van elektrische auto's
  • ING: onzekerheid tergt verkoop elektrische auto's
    ING: onzekerheid tergt verkoop elektrische auto's

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, geld, overheid, wegenbelasting

Vorig bericht: « Lezersvraag: wat vond jij van de laatste The Grand Tour?
Volgend bericht: 130 km/u pas volgend jaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. mattr zegt

    17 september 2024 om 15:57

    Tsja, en vanuit de overheid gezien valt het gemis aan MRB in het niet tov het gemis aan accijnsinkomsten op brandstof wanneer iedereen stekkert

    Login om te reageren
    • gdjnl zegt

      17 september 2024 om 16:11

      Wel minder (vooralsnog…), maar vergeet niet dat energiekosten ook voor het merendeel bestaan uit belasting en daar bovenop nog BTW. ;) Daarnaast draagt de laadpaalboer ook netjes belasting af over de fees en winst op elke kWh.

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        17 september 2024 om 16:15

        Je vergeet alleen dat voor het maken van benzine meer energie nodig is om een auto 100 km op benzine te kunnen laten rijden dan dat een ev 100 km rijd op stroom

        Login om te reageren
        • waterisnat zegt

          17 september 2024 om 17:17

          😂😂🤡🌏

          Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        17 september 2024 om 19:09

        Winst op verkopen van kWh? Hahahhaha

        Login om te reageren
  2. peekaas zegt

    17 september 2024 om 16:21

    Maar krijg je nou 25% korting in 2026, of moet je ‘maar’ 25% betalen (en krijg je dus 75% korting)?

    Want anders valt er weinig ‘af te bouwen’ lijkt me?

    Login om te reageren
    • pier zegt

      17 september 2024 om 18:26

      Zoals ik het nu lees:
      25% korting in 2026
      0% korting in 2030
      dus je betaalt 75% en dan steeds iets meer. Of het stapjes van 5% per jaar zijn weet ik niet.

      Login om te reageren
  3. Hubert zegt

    17 september 2024 om 16:26

    Waarom niet per 01-01-2025 volledig gaan betalen?
    Is toch simpel te regelen.
    Dan worden de tweedehands BEV’s een stuk betaalbaarder.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 september 2024 om 19:09

      Omdat dan de klacht over onvoorspelbare overheid nog erger wordt. Dit soort belasting en stimuleringsmaatregelen die je als overheid met een bepaald doel doet moet je doen met een vijf tot jaar tien jaar visie en het daarbij houden. Maar visie hebben we al jaren niet meer in de politiek.

      Login om te reageren
  4. iphonistvongates zegt

    17 september 2024 om 16:27

    Het gelijkheidsbeginsel wordt dan toch toegepast op alle weggebruikers. Diep in ons asfalt zwarte harten zijn we allen hardcore communisten blijkt maar weer. +8 vóór de democratie!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 september 2024 om 19:10

      Worden vrachtwagens vanaf nu dan ook in dezelfde schaal belast? Nee, natuurlijk niet die zijn van bedrijven en die hoeven bijna geen belasting te betalen, dat is immers voor burgers.

      Login om te reageren
      • schuimbekje3 zegt

        17 september 2024 om 22:37

        nee,ik betaal voor mijn 14000kg wegende vrachtwagen slechts 32 euro per maand..

        Login om te reageren
        • MarcoM zegt

          19 september 2024 om 10:00

          Zo weinig, dan ga ik een vrachtwagen rijden….

          Login om te reageren
  5. RickB zegt

    17 september 2024 om 16:36

    Maar nog niemand gehoord over welke staffel ze gaan handteren? Gelijk aan benzine, diesel of de helft van een benzine?

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      17 september 2024 om 17:17

      ze hebben het over een vergelijkbare benzineauto. Daar is je antwoord. je mag in de benzine tabel kijken

      Login om te reageren
    • grrrrrene zegt

      17 september 2024 om 18:59

      Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze, omwille van de stikstofproblematiek, niet iets doen waardoor benzine en diesel ook duurder worden. Accijns op brandstof omhoog, toch een andere staffel, etc. Nu EV’s duurder worden dan ICE-auto’s, will bijna niemand er meer in rijden, zeker particulier niet.

      Login om te reageren
  6. Raddraaier zegt

    17 september 2024 om 16:44

    In de paragraaftitel staat “Tariefkorting: 25% in 2025, 0% in 2030” en in de tekst “MRB van 25% voor bezitters van een elektrische auto per 2026”. Is het nu 2025 of 2026? Ik kan bovenstaande percentages ook niet terugvinden in de miljoenennota.

    Login om te reageren
    • Raddraaier zegt

      17 september 2024 om 16:50

      Excuses het staat op p.49 van de miljoenennota: 25% per 2026. Ik zat te grasduinen in de dikkere bijlage.

      Login om te reageren
  7. HZW zegt

    17 september 2024 om 16:49

    Als of dit alles als een verrassing komt, dit zie toch al jaren aankomen, dat dit zou gaan gebeuren.
    Geen MRB was ook een lok middel om mensen in een EV te krijgen, en nu je er één heb ben je aan de beurt.

    En verder creëren ruimte in de overbelasting van het stroom netwerk, want met MRB invoering komen nog minder mensen een EV, en zullen veel mensen bij de volgende auto overstappen naar een Hybrid auto.

    En door de Afschaffing Salderingsregeling per 2027 krijgt het stroom net nog minder overbelasting, omdat iedereen massaal aan de thuisaccu moet.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      17 september 2024 om 17:48

      En die thuisaccu heb je dan in de vorm van een BEV
      Een oude Leaf kost dan geen drol en kan aardig wat opslaan.

      Login om te reageren
      • herve11f zegt

        17 september 2024 om 18:51

        Dit is in België al verboden.

        Login om te reageren
      • grrrrrene zegt

        17 september 2024 om 18:54

        Maar die kan niet terugleveren en is overdag wellicht onderweg. Ik moet daarom ook best veel gaan rijden, wil ik mijn overproductie in de zomer opmaken.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          17 september 2024 om 19:12

          Zo’n Leaf batterij kan natuurlijk ook terugleveren. Niet via de Chademo stekker maar wel via de HV accu polen en een omvormer.

          Login om te reageren
  8. JelmerS zegt

    17 september 2024 om 18:01

    Dus de conclusie is dat de EV afgelopen jaren een belachelijk succes geweest is, waardoor de overheid nu er meer ‘bij inschiet’ dan vooraf gedacht.

    Login om te reageren
  9. artje zegt

    17 september 2024 om 18:18

    Zelfs mn neefje van 3 had dit zien kunnen aankomen

    Login om te reageren
  10. sollie1984 zegt

    17 september 2024 om 18:37

    Mooi! Gewoon mee laten betalen voor alle voorzieningen. Want voor de mensen die begaan zijn met het milieu zal het weinig uitmaken. EV rijden doen ze tenslotte omdat ze begaan zijn met het milieu en niet omdat ze er fiscale voordelen uit halen.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      17 september 2024 om 18:48

      Niet anders dan de mensen die de diesels reden het de hoogste bijtelling korting. Maar daar riep niemand over dat dat oneerlijk was en werd gedaan vanwege milieu ipv fiscale voordelen..

      Login om te reageren
      • grrrrrene zegt

        17 september 2024 om 19:02

        De mensen die een paar jaar geleden een diesel bedrijfsbusje hebben gekocht, mogen nu allerlei steden niet meer in. Die worden ook echt wel aangepakt. Ik snap niet dat ze het schonere lpg aanpakken, maar goed… De overheid is een onbetrouwbare partij qua belastingregels. Je kunt er gewoon niet van op aan op de lange termijn.

        Login om te reageren
        • vopo zegt

          17 september 2024 om 19:25

          Ben het helemaal met je eens dat de overheid de laatste 10 jaar nou niet de meest betrouwbare partner is. Denk zelf dat er de laatste jaren veel te veel partijen zijn, iedereen kan maar uit zijn huidige partij stappen en voor zichzelf beginnen. Er is op die manier ook weinig stabiele regelgeving voor de lange termijn te maken terwijl dat juist nu zo ontzettend nodig is. Naar mijn bescheiden mening zal er snel een kiesdrempel moeten worden ingevoerd om op die manier afscheid te kunnen nemen van partijen die in de marge rommelen.

          Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      17 september 2024 om 19:11

      Milieu is een leuke plus, het rijdt gewoon veel beter.

      Login om te reageren
  11. THSD zegt

    17 september 2024 om 19:23

    Het is wel wat onduidelijk want het is een gewichtscorrectie maar er staat ook korting op het dan geldende tarief…wat wordt het precies?
    Is het dan 25% korting op het tarief van 1850kg of is het 25% van 1850kg eraf en dan het tarief van dat gewicht?

    Login om te reageren
    • Diesel Rocks zegt

      17 september 2024 om 20:58

      25% korting op het tarief, anders snapt de poverheid de berekening niet meer en gaat het helemaal mis.

      Login om te reageren
      • THSD zegt

        18 september 2024 om 00:23

        Dan is het dus eigenlijk een tariefcorrectie ipv een gewichtscorrectie.
        Stel je laat de 25% gewichtscorrectie los op een ev van 2060kg en 2070kg…dan zie je met de berekening dat ze beide in verschillende mrb tarieven vallen.

        Login om te reageren
        • 991TurboS zegt

          18 september 2024 om 09:53

          Net als ice auto’s met een gewichtsverschil van 10kg in verschillende mrb tarieven kunnen vallen. Dus wat wil je ermee zeggen?

          Login om te reageren
          • THSD zegt

            18 september 2024 om 14:02

            Lees mijn vraag nog eens…tariefcorrectie of gewichtscorrectie.
            Bij tariefcorrectie betaalt dezelfde auto ongeacht of deze 2060 of 2070kg is hetzelfde bedrag maar bij een gewichtscorrectie juist weer niet.

            Login om te reageren
  12. audirs3 zegt

    17 september 2024 om 21:47

    Op zich is 25% correctie nog steeds meer dan wat een BEV meer weegt ten opzichte van een ICE. En een goed gebouwde BEV zoals de Model 3 weegt niet eens meer dan een 3-serie. De Model S Plaid weegt zelfs minder dan een M5. Dus in dat opzicht is 25% korting best wel prima.

    Login om te reageren
    • THSD zegt

      18 september 2024 om 00:15

      Appels met peren daar ga je de mist weer mee in.
      De nieuwe M5 is net nieuw…je moet de s plaid die uit 2021 stamt nog steeds met de vorige M5 vergelijken.
      Aan de andere kant heb je het over een ice maar haal je er dus een phev bij…wel bij de les blijven he 😉

      Login om te reageren
  13. panam1 zegt

    17 september 2024 om 22:16

    Mooi en dan gaat niemand meer in een
    Botsautootje rijden – en wordt dit achterlijke experiment voor eens en voor altijd de nek om gedraaid . De week begint goed!

    Login om te reageren
  14. Roskampies zegt

    17 september 2024 om 23:04

    Oohh ik durf de autoweek reacties eigenlijk niet te openen. Al die EV beterweters daar, gaan helemaal los vermoed ik. Ga toch stiekem kijken hoe de pet er bij staat daar.

    Login om te reageren
  15. V8Vantage zegt

    18 september 2024 om 09:36

    MRB is toch eigenlijk niets meer dan een soort maandabonnement op een Tolpas… Dus in die zin is het logisch dat iedereen tol betaalt.

    Uitzoemend, dit zal nog wel even blijven zwalken. We zitten pas redelijk in het begin van de transitie en de ontwikkelingen staan niet stil. Daarbij komt dat de focus van “beste oplossing” zijnde de bev eindelijk los gelaten gaat worden. Hierdoor ontstaan alternatieven waarvan zodat er meerdere goede oplossingen bestaansrecht hebben in de nodige mix van mobiliteitsvormen.

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      19 september 2024 om 10:16

      Wel gek dat buitenlandse voertuigen dan geen tol in ons land betalen

      Login om te reageren
  16. melv zegt

    18 september 2024 om 10:11

    Goede zaak! De EVangelisten roepen allemaal even hard dat het stukken goedkoper is om een EV te rijden, nauwelijks onderhoudskosten en brandstofkosten, dus dan houden ze genoeg geld over om wat MRB te gaan betalen :-) Zo draagt eenieder mooi zijn/haar steentje bij!

    Login om te reageren
  17. Foramen zegt

    18 september 2024 om 10:19

    We hebben apart MRB voor Benzine, Diesel en LPG, waarom zo moeilijk doen met kortingstabellen in plaats van gewoon een EV tabel toe te voegen.

    Login om te reageren
  18. Allison Burgers zegt

    18 september 2024 om 10:39

    Eerst de Algemene Beschimpingen maar eens afwachten.

    Kan me ook niet heugen wanneer plannen “voor over een paar jaar” ongewijzigd een paar jaar later werkelijkheid werden.

    Login om te reageren
  19. AbdelJabbar zegt

    18 september 2024 om 20:59

    Model 3 voor 9999 euro met 150k op teller.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North