Als het gaat om CO2 blijken elektrische auto’s drie keer schoner te zijn.
Het is een discussie die vaker opduikt, hier op Autoblog. Zijn elektrische auto’s nou echt schoner dan benzine- en dieselauto’s? Om de zoveel tijd is er weer een onderzoek dat antwoord geeft op die vraagt. Deze keer is het Transport & Environment, die alle CO2-cijfers heeft verzameld die bij de auto’s horen. Daarbij gaat het om de CO2 die wordt uitgestoten bij de productie van energie én de productie van de auto. Op die manier krijg je een mooi totaalplaatje van de ‘schoonheid’ van een auto.
En wat blijkt? Elektrische auto’s stoten in Europa bijna drie keer minder CO2 uit dan vergelijkbare benzine- en dieselauto’s. Maar dat is niet het hele verhaal. Hoe schoon je auto is, hangt namelijk ook af van waar je bent en van waar je auto vandaan komt. Een Chinese auto die in Polen rondrijdt, stoot slechts 28 procent minder CO2 uit dan een benzineauto. In China en Polen gebruiken ze immers nog relatief veel kolenenergie. Daardoor kost het relatief veel CO2 om een elektrische auto op te laden. Ook is voor de productie van een accu veel energie nodig, wat de relevantie van China hierin aangeeft.
Ga je echter in Zweden rondrijden met een Zweedse auto (dus niet de Polestar 2), dan stoot je met een EV maar liefst 81 procent minder CO2 uit dan een benzineauto. En het beste nieuws? Een elektrische auto zal alleen maar minder CO2 uitstoten. Energienetten worden immers steeds CO2-neutraler gemaakt, wat een directe impact heeft op de ‘uitstoot’ van een elektrische auto.
T&E heeft de verzamelde info ook in een kekke tool gestopt. Zo kan je bijvoorbeeld vergelijken wat het CO2-verschil is tussen een benzine-Volkswagen Golf en de elektrische variant in Nederland. Een e-Golf stoot in Nederland over haar hele leven kennelijk zestig procent minder CO2 uit dan een Golf op benzine. Een elektrische BMW 3 Serie is volgens deze tool zelfs 63 procent schoner dan een benzine-variant. In België zijn ze nog beter dan Nederland. Diezelfde BMW is in België zelfs 70 procent schoner dan in Nederland. Alleen een beetje jammer dat daar zo weinig EV’s rondrijden…
Foto: Jag Elec! van @Timpjes, via Autojunk.nl.
frank2b zegt
Denial in 3 …… 2 ……. 1 …….
Robert zegt
@frank2b: zal ik hem dan maar inkoppen?
Een elektrisch aangedreven auto weegt gemiddeld zo’n dertig procent méér dan een benzine- of dieselauto van vergelijkbare grootte. Het resultaat hiervan is dat:
– fijnstofuitstoot van remmen veel groter is
– fijnstofuitstoot van verhoogde bandenslijtage exorbitant groter is
– slijtage aan het wegdek aanzienlijk groter is, wat leidt tot versnelde noodzaak voor onderhoud.
– méér massa ook meer energie kost om in beweging te brengen en te houden
Genoemde argumenten zijn allemaal buiten beschouwing gelaten in de vergelijking uitgevoerd door de T&E autoriteit. Om maar eens wat te noemen.
koeberg zegt
“– fijnstofuitstoot van remmen veel groter is”
Daar ga je al mis. Een elektrische auto gebruikt de remmen minder dan een benzineauto. Wel eens van regeneratief remmen gehoord?
Tuurlijk, bij een noodstop telt alleen het gewicht van de auto. Maar je meeste remacties zijn geen noodstop.
De energie die nodig is om de auto in beweging te krijgen en te houden is uiteraard wel meegenomen in de vergelijking van T&E autoriteit.
“Zo kan je bijvoorbeeld vergelijken wat het CO2-verschil is tussen een benzine-Volkswagen Golf en de elektrische variant in Nederland.”
Ze vergelijken concrete auto’s, dus de lichtere benzineversie met de zwaardere elektrische. En concluderen dat de zwaardere minder CO2 uitstoot.
En wat betreft slijtage aan banden en wegdek heb je wel een punt, maar daar gaat het artikel niet over. Het artikel gaat namelijk over: Als het gaat om CO2 blijken elektrische auto’s drie keer schoner te zijn.
CO2 dus. Het artikel beperkt zich dus tot CO2 uitstoot.
Robert zegt
@koeberg: ja, ik ben op de hoogte van regeneratief remmen. Maar dat pleit de onderzoekers niet vrij van ‘cherry picking’. Precies dit is hoe de milieulobby z’n argumentatie onderbouwt – gewoon weglaten wat de cijfers negatief beïnvloedt.
Jochempie zegt
Da’s een behoorlijke generalisatie. Er zijn genoeg milieuclubs die zich inspannen om een volledig plaatje te krijgen, met alle bijbehorende factoren. De reden is logisch: ook op het meest uitgebreide niveau verslaat de elektrische auto de auto met verbrandingsmotor met gemak.
Maar ik vind het persoonlijk vrij gestoord om je principieel te ergeren aan een club die het ongedaan maken van onze toegebrachte schade aan het milieu hoog in het vaandel heeft staan.
dutchneon zegt
nou ja als we dan toch aan het cherrypicken zijn is het mooi balen dat ik met erg conservatief rijden ‘slechts’ 120.000km met mijn remblokken heb gereden die onder de volvo v70 zitten en de originele blokken onder mijn model-s na 260.000km nog niet versleten zijn…. dat zegt genoeg denk ik.
Daarmee heb je dus meteen flink minder stikstof uitstoot ;)
nissanfairladyz zegt
Fijnstofuitstoot remmen, dat is raar… die van mij worden amper gebruikt. Hoe kan dat dan?
Fijnstofuitstoot banden, die is inderdaad groter. Veel groter? Nee, maar wel meer.
Meer massa, maar als je opgelet hebt tijdens natuurkunde weet je dat aerodynamica van groter belang is als de massa al op toeren is. Gelukkig kun je relatief veel energie van het bewegende massa weer terugvangen tijdens het remmen.
b00st zegt
Ben van een E91 325d (1650kg) naar een Model 3 LR (1850kg) gegaan. Die 30% valt dus best mee. Een Model 3 SR RWD weegt volgens wikipedia 1611kg. En remmen met een EV? Mss nog net om stil te staan voor een licht, ja. Bandenslijtage zal best hoger zijn, wheelspin wel 0.
Wegen andere EV’s dan zoveel meer dan een VERGELIJKBARE ICE?
flutterby zegt
@RRRobert: waarom is het slijtage van het wegdek hoger? En zeg niet gewicht, want die paar honderd kilo aan accu’s is niets vergeleken met en vrachtwagen van 50 of zelfs 60 ton. Dat is als en vrouw die 300x vreemd gaat en de 301ste keer is de druppel.
Robert zegt
@flutterby: Die verhoogde slijtage is vooral gevolg van de ‘macht van de grote getallen’. Als een wegdek is berekend op, laten we zeggen 50.000 passages per dag van auto’s die gemiddeld 1200 kg wegen, en het gemiddelde gaat omhoog naar 1600 kg, dan heeft dat een aanzienlijk aandeel in de (versnelde) slijtage van het wegdek. I.p.v. een keer per negen jaar groot onderhoud, moet die termijn worden verkort tot zes of zeven jaar.
Praktijkvoorbeeld: ik woon in Arnhem en daar geldt nu een snelheidsbeperking en een vermindering van het aantal rijstroken op de A12 ter hoogte van het knooppunt Velperbroek. De reden daarvoor is dat de weg sneller is afgesleten als dat het volgende moment voor groot onderhoud gepland is. En volgens de communicatie die daarover naar buiten is gebracht, komt dit vrijwel volledig op het conto van ‘meer massa’ wat er dagelijks over heen rijdt, dan oorspronkelijk geraamd.
crepito zegt
@RRRobert: 1. Regeneratief remmen. Dus juist in het voordeel van een EV. Na 200.000km nog steeds zelfde remschijven. 2. Bandenslijtage: heeft voornamelijk te maken met je rijstijl. In een Model S heb ik de banden pas na 130.000km vervangen. 3. Gewicht van accu’s blijft afnemen.
riel zegt
@RRRobert: banden slijtage is aantoonbaargelijk, en zeker niet exorbitant hoger. Door betere dosering en tractiecontrole minder slip. Gewicht in beweging houden kost nauwelijks meer energie. Je argumenten zijn eigenlijk gewoon fout.
lekbak zegt
@riel: bandenslijtage is aantoonbaar niet gelijk. Een zware auto en een krachtige auto verslijten meer rubber dan lichte zwakke auto’s.
Hoewel dat misschien niet in verhouding staat met de bespaarde uitstoot is dit wel een feit. Dit ontkennen getuige van gebrekkige kennis van natuurkunde en realiteitszin.
riel zegt
@lekbak: Tja, onze 480 eet meer band dan de Model 3. Sowieso wordt aandrijving van de 3 over 4 wielen verdeeld. Ik ben ook overtuigd dat een bocht met een voorwielaandrijver meer slip veroorzaakt. Gewicht en vermogen is maar het halve verhaal voor banden slijtage. Dat is wat ik zie.
lekbak zegt
@riel: heb je de breedte van de wielen en de diameter meegenomen? Die 480 staat bijna zeker op kleinere banden en waarschijnlijk ook op smallere. Een millimeter profiel eraf zegt niks over de hoeveelheid rubber op de weg.
Bovendien is het slechts een exemplarisch voorbeeld. Zo is een bocht gewoon een bocht en zijn de krachten daarbij onafhankelijk van aangedreven wielen. Wel zijn zaken zoals rijstijl, maar ook wielophanging belangrijk. Een 480 is niet bepaald modern.
Maar meer gewicht is meer slijtage. Dat is gewoon natuurkunde. Als er al een uitzondering op is dan is dat ondanks en zeker niet dankzij. Over het algemeen zijn ervaringen die je op internet leest dat je heel makkelijk je banden hard verslijt bij een ev.
balboni zegt
@RRRobert: koekoek, aluhoedje in tha house
bmwfe zegt
@RRRobert: Wij hebben er sinds kort een Leaf bij. Gebruiken nooit de remmen: e pedal heet dat bij Nissan. Even wennen, maar weet je eenmaal hoe je het moet inschatten hoef je de voetrem in zijn geheel niet meer te gebruiken.
koeberg zegt
Kleine nuancering: je gebruikt niet het rempedaal, maar je gebruikt wel de remmen. Regeneratief remmen kan de auto nooit tot stilstand brengen. Daarvoor gebruikt je auto de remmen. Dus je auto trekt zelf de remmen aan wanneer je bijna stil staat.
florisje zegt
@koeberg: Bij Nissan hebben ze de keuze gemaakt om de auto uit zichzelf vooruit te laten kruipen. Dit heeft niks te maken met de mogelijkheid van de motor om een voertuig compleet tot stilstand te brengen. Maar in het geval van de Nissan Leaf moet je nog wel zelf de rem indrukken als je bijna tot stilstand bent. Wellicht is het op de nieuwe Leaf (2018 ) anders, dat weet ik niet. Op wat andere nieuwere modellen is er wel de mogelijkheid om het langzaam vooruit kruipen uit te zetten. Ook kan je volgens mij met de Kona volledig tot stilstand komen met de flippers achter het stuur.
koeberg zegt
Ik heb het niet over het kruipen van de auto vanuit stilstand. Ik heb het over de technische onmogelijkheid om een auto op een vlakke weg volledig tot stilstand te brengen met behulp van magnetische weerstand. De magnetische weerstand van een dynamo (of in het geval van een elektrische auto een motor die als dynamo gebruikt wordt) neemt af bij lagere snelheden. Dus je vertraging neemt ook af. Uiteindelijk kom je wel stil te staan (ervan uit gegaan dat je auto niet kruipt), maar niet snel genoeg. Om dat laatste stukje af te remmen moet je de remklauwen (of trommelremmen) gebruiken. De nieuwe Leaf (2018 en verder) doet dat (ik weet niet of e-Pedal standaard op alle versies zit). Je hoeft dan niet de rem in te drukken als je bijna tot stilstand bent gekomen.
Wat betreft het kruipen van een auto (bijvoorbeeld jouw oudere Leaf, maar ook mijn Hyundai Ioniq), dat is inderdaad een keuze. Ik heb geen idee waarom die keuze gemaakt is; ik vind het storend. Mijn auto heeft een knopje om het kruipen te onderdrukken, maar dat moet ik iedere rit weer indrukken.
pramm zegt
Klopt, maar de fijnstof uitstoot van het remmen is 1 op 1 gerelateerd aan slijtage. En dat scheelt bij EV’s enorm. Om een massa van 10 km met een rem naar 0 te brengen of vanuit 100km scheelt bizar in de uitstoot.
marcelve zegt
In de HOLD mode gebruikt de Model 3 pas op het allerlaatste moment de remmen. Zelfs onder de 8 km/h remt de auto ook nog regeneratief
dutchneon zegt
oh en laten we nog een een cherry doen……
– slijtage aan het wegdek aanzienlijk groter is, wat leidt tot versnelde noodzaak voor onderhoud.
Laat me je uit de droom helpen, ons wegennet slijt zeer hard, dat komt inderdaad door zware auto’s.
Dat zijn auto’s van een tonnetje of 40. Dat noemen ze vrachtauto’s.
Of een personenauto nu 1,5ton of 3 ton weegt, daar heeft ons wegennet maling aan, die extra slijtage is procentueel nihil, temeer omdat zware auto’s op bredere banden staan die het gewicht beter verdelen middels een groter contactoppervlak!
slickrick zegt
@RRRobert: slijtage van het wegdek heeft o.a. Te maken met de bevolkingsdichtheid en gebruikt materiaal. Het is een heel mooi onderzoek met nieuwe inzichten maar geen enkel onderzoek is geheel alles omvattend, dat is een utopie.
widodh zegt
Jep. Zo gaat het altijd. Want mensen zouden toch maar eens moeten accepteren dat een EV gewoon schoner is. Punt uit, basta, klaar.
Maarja, dan raak je een gevoelige snaar bij mensen, want dan moeten ze toegeven dat ze verkeerd zaten en dat niet zo is.
Een EV is ook niet ‘schoon’, maar deze is schoner dan een ICE. Dat is inmiddels lang en breed bewezen, maar de ontkenners blijven ontkennen.
elemento zegt
Produceren en accu etc belasting voor de milieu als EV naar sloop gaat wordt niet meegerekend
roverbmwdriver zegt
Juist. En als je dat meerekent dan ziet het plaatje er opeens heel anders uit. In Auto Motor Klassik stond vorige maand een zeer lezenswaardig stuk over wetenschappelijke studies, waarin juist deze uitstoot van de productiefase wel zijn meegerekend. De uitkomsten zijn verrassend niet in het voordeel van de EV’s!
nissanfairladyz zegt
Eens tijdens de productiefase is een elektrische auto milieu belastender dan een brandstof auto.
Heb je verder ook een link naar deze wetenschappelijke onderzoek? Ik wil dat wel even uitpluizen, ik lees namelijk voor andere zaken ook veel wetenschappelijke papieren voor mijn werk. Dat is altijd zeer interessant. Ben ook benieuwd of ze ook “onderhoud” e.d. hebben meegenomen als uitstoot. En hoe lang ze er vanuit gaan dat de accu mee gaat. (Mijn accu van mijn auto is uit 2013, en heeft nog dezelfde range als nieuw en kan denk ik nog heeeeel lang mee).
pramm zegt
Misschien zelf het onderzoek even opzoeken en lezen alvorens commentaar te geven. Ze gaan uit van verschillende auto classificaties. De “executive” klasse zou 335k km mee moeten gaan. Voor kleinere auto’s gaan ze uit van 170k km.
Ook de productie en sloop van dergelijke auto’s is meegenomen, maar ook onderhoud, transport en oplaad verliezen en de uitstoot om elektriciteit te produceren (inclusief het verkrijgen en transporteren van kolen etc). Maar voor een conventionele auto’s hebben ze ook de hele keten van olie meegenomen.
Dus dit is juist het meest uitgebreide onderzoek dat er op dit moment is. Met aannames (die zijn altijd nodig), welke reeel en neutraal lijken te zijn gedaan.
ty5500 zegt
De uitstoot tijdens de productiefase zit gewoon mee in dit onderzoek?
” Deze keer is het Transport & Environment, die alle CO2-cijfers heeft verzameld die bij de auto’s horen. Daarbij gaat het om de CO2 die wordt uitgestoten bij de productie van energie én de productie van de auto. Op die manier krijg je een mooi totaalplaatje van de ‘schoonheid’ van een auto.”
wimof zegt
Stel dat ze de co2 uitstoot die veroorzaakt wordt door de werklast om de 30% hogere aankoopprijs te bereiken mee in rekening gebracht zou worden.
nissanfairladyz zegt
Op dit moment is de belasting helemaal 0.0 voor de accu’s. Kijk eens wat een tweedehandse accu kost, uit een Tesla? Dat ding is nog GOUD waard. Die gaat men gewoon verkopen, en weer gebruiken.
flutterby zegt
@nissanfairladyz: die batterijen kunnen nog tientallen jaren mee als grid stabilisatie.
renejansie zegt
@elemento: nee in beide gevallen niet.
mashell zegt
@elemento: tot we over elektrische auto’s spraken waren er zorgen om de vervuiling door bauxiet mijnen. Het helemaal van productie tot sloop willen uitrekenen is eigenlijk niet te doen, hoe weeg je de milieubelasting van een accu af tegen een bauxiet mijn? Hoe houdt je rekening met de steeds schoner wordende elektrische energie? De mogelijkheden tot recycling van de batterijen die steeds beter zal worden? Je kunt aan die parameters verantwoordt zo draaien dat er uit komt wat de financier van het onderzoek wil dat er uit komt. Dat is dus geen wetenschap. Dus zou ik het simpel houden en dan zijn de directe milieu- en politieke voordelen van elektrisch rijden (geen uitstoot in de leefgebieden, geen afhankelijkheid van de olie producerende landen, duidelijk hogere efficiency en een geleidelijke omschakeling naar duurzame energie mogelijk) heel sterk aantoonbaar.
dutchneon zegt
leker gelezen….. misschien nog eens verder kijken dan de eerste paar letters??
fritsvanhouten zegt
Wij van WC-eend…….
zjos zegt
Als we alle vervuiling gaan meetellen die ontstaat om onze maatschappij om te vormen naar elektrisch rijden zal de elektrische auto een gigantische vervuiler blijken te zijn. Het hele elektriciteitsnetwerk is helemaal niet klaar om elektrische auto’s van stroom te kunnen voorzien. Hoeveel energie kost het om dat aan te passen ? Dat moet je ook mee tellen.
Infrastructuur als wegen, bruggen (zeker de wat oudere ), parkeergarages ( zouden ze helemaal niet in moeten mogen i.v.m. verhoogd brandgevaar) zijn niet geschikt voor enorme verhoogde belasting. Verder moet je ook de vervuiling gaan mee tellen van winning van grondstoffen tot recycling. Het ontginnen van Lithium is zeer milieu verontreinigend. Bij de productie van een elektrische auto wordt veel gebruik gemaakt van lichtere materialen die weer meer energie kosten om te produceren. En recycling van een elektrische auto is veel milieu vervuilender dan van een conventionele.
pramm zegt
Misschien handig om de betreffende onderzoeken te lezen alvorens je mening te geven. Ten aanzien van brand. De media gaf aan dat ev’s gevaarlijk waren. De onafhankelijke onderzoeken gaven aan dat een ev anders brand, niet gevaarlijker.
Ten aanzien van het extra gewicht. Een ev is geen vrachtwagen. Zoek zelf even de gewichten op en vergelijk.
zjos zegt
22 november heeft in diverse media ( RTL, AD etc. ) gestaan dat branden van elektrische voertuigen sneller ontwikkelen, heter zijn en moeilijker te blussen.
Veiligheidsexperts van Burghgraef van Tiel en Partners en Buro C+B Advies vinden dat ondergronds laden verboden zou moeten worden. Het Instituut voor Fysieke Veiligheid wil ondergronds laden eveneens aan banden leggen. Het geeft aan voor de zomer richtlijnen te publiceren waaraan ondergrondse parkeergarages moeten voldoen. ,,Wij gaan gemeenten die een vergunning aanvragen voor laadplekken dringend adviseren om alleen nog bij de uitgang van parkeergarages te laden, zodat de brandweer er makkelijk bij kan’’,
hiostu zegt
” Het hele elektriciteitsnetwerk is helemaal niet klaar om elektrische auto’s van stroom te kunnen voorzien. Hoeveel energie kost het om dat aan te passen ? Dat moet je ook mee tellen.”
Nee, want het net moet sowieso aangepast worden. Zonder aanpassingen kunnen we namelijk niets met alle windmolens en zonnepanelen. Er zijn nu al wijken waarbij de zonnepanelen voor niets liggen, omdat de wijk niet goed ontsloten is met het electriciteitsnet. Dus dat heeft weinig met auto’s te maken.
En ja, we moeten nou eenmaal van fossiele brandstoffen af. Dus er is weinig alternatief.
zjos zegt
We hoeven helemaal niet van fossiele brandstoffen af. Het ons aangeprate klimaat en Co2 probleem is baarlijke nonsens. Er is nl. geen sprake van een klimaatcrisis. Deze verklaring kreeg het Europees Parlement op woensdag 20 november 2019 voorgelegd tijdens een persconferentie waarin 700 prominente wetenschappers en professionals waaronder nobelprijswinnaars aangaven dat we geen klimaat probleem hebben.
zoekterm You Tube: “European Parliament Told ‘There is No Climate Emergency!’
mashell zegt
“Het hele elektriciteitsnetwerk is helemaal niet klaar om elektrische auto’s van stroom te kunnen voorzien.”
Dat poneer je hier alsof het een feit is maar is dat wel zo? We zitten nu met de situatie dat er overdag veel meer elektriciteit nodig is (fabrieken, kantoren) dan s’nachts, terwijl elektrische auto s’nachts laden. Op zich heeft het hoogspanningsnetwerk capaciteit genoeg. In sommige woonwijken zijn de “kabels te dun” maar we betalen allemaal flinke bedragen aan “leveringskosten” en mogen daarvoor ook verwachten dat de lokale netwerken een upgrade krijgen als daar een noodzaak toe is.
Veel van wat je zegt slaat nergens op, waarom zou je bij een elektrische auto die een zware accu heeft lichtgewicht materialen gaan inzetten? Dat is als carbon op een Range Rover. Bovendien is de constructie van een elektrische door de eenvoudiger crashconstructie (geen motorblok dat verhinderd moet worden de passagier cel in te komen) per definitie al lichter dan van een verbrandingsmotor auto.
zjos zegt
https://www.ad.nl/auto/vermogen-elektrische-laadpalen-omlaag-anders-stad-op-zwart~a1878199/
zjos zegt
Het vermogen van laadpalen wordt steeds vaker ingeperkt om stroomstoringen in woonwijken te voorkomen want één elektrische auto slurpt evenveel stroomt als tien huishoudens. Opladen wordt een probleem nu er steeds meer elektrische auto’s komen en ook de verkoop van hybride auto’s weer sterk in de lift zit.
focusrs1 zegt
Ja als ze eenmaal verkocht worden en rond rijden zijn ze schoner.. maar om een dergelijk voertuig te produceren..
pramm zegt
Is t nu zo moeilijk om het te lezen. Het betreft een cradle-to-cradle en well-to wheel onderzoek.
florisje zegt
Waarom is het zo moeilijk voor mensen om te accepteren dat technologie zich ontwikkeld? Mensen zullen wel niet zo goed met verandering om kunnen gaan…
silenro zegt
Wat zijn er toch veel mobiliteitsexperts als je door de comments ziet onder een willekeurig bericht over elektrische auto’s..
Van mensen die zich ineens heel erg druk maken over het gewicht van auto’s in verband met de bandenslijtage (waarom lees ik zulke bezorgde berichten nooit onder artikelen over een doorsnee E-segmenter die zwaarder is als de meeste elektrische auto’s)
Of mensen die zich zorgen maken over het milieu omdat de accu’s gemaakt worden in een proces wat nog niet bepaald milieuvriendelijk is (zijn die mensen ook zo bezorgt over het milieu als ze een nieuwe telefoon of laptop kopen met een Lithium accu erin?)
Tot mensen die heel bezorgd zijn over dat het aanpassen het electriciteitsnet heel veel energie gaat kosten.. Daarbij vergeten ze even dat de distributie van brandstoffen ook energie kost. En de aanleg van Nuts voorzieningen hoe dan ook moet gebeuren, is het niet voor een elektrische auto dan is het wel voor het op termijn energieneutraal maken van woningen. En over de recycling van auto’s gesproken.. Een elektrische auto mag dan bij de sloop meer energie kosten, dat word ruimschoots gecompenseerd door de hoeveelheid afval die een auto met verbrandingsmotor creëert gedurende de levensduur. Of denken jullie dat filters, olie, etc zo de GFT bak in kunnen?
Maar vooral allemaal de aluminium hoedjes op blijven houden mensen! Het is allemaal de schuld van 5G en Corona.
jipino zegt
Helemaal mee eens. Een enorme groep hier lijkt het verschil niet te kennen tussen wat ze *willen* geloven en wat de waarheid is. Ze zullen elk bewijsstuk tegen hun positie meteen afwijzen en elk bewijsstuk ervóór meteen aannemen, hoe zwak het ook is. Het produceren van een batterij wordt dan genoemd tegenover het (blijkbaar uitstootloze?) proces van het produceren van een verbrandingsmotor.
frank2b zegt
@jipino: en vergeet ook de versnellingsbak niet! Uitermate energievretende productie- en hardingsproces van tandwielen en lagers. Extra harde sllijtvaste legeringen. De versnellingsbak is het meest complexe stuk mechanica in een auto met verbrandingsmotor. Die groeit niet zomaar in de achtertuin.
Wanneer je de totale aandrijflijn van een brandstofauto vervangt door de aandrijflijn van een EV dan is het verschil in energievraag bij productie inderdaad opeens een heel stuk kleiner.
alfapeter zegt
Ik heb het nagevraagd en de verkoper heeft mij verzekerd dat mijn Alfa gemaakt is uit 100% biologisch verantwoorde materialen.
karhengst zegt
Over “schoon” reppen en vervolgens over CO2 beginnen.
Next
hiostu zegt
https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/
karhengst zegt
Als CO2 vies was stopte men het niet in de cola.
Maar even serieus, je hoeft mij niet te overtuigen dat CO2 een ongewenste substantie is in de atmosfeer. Teveel er van is niet goed en dat de mens invloed hierop heeft is een feit. Maar is dit iets nieuws? Dat een elektrische auto een voordeel qua CO2-uitstoot heeft bij het rijden kan je op je klompen aanvoelen, evenals dat dit voordeel groter wordt al naar gelang er meer groene energie in de stoommix is.
Maar verder heeft CO2 geen directe invloed op mijn gezondheid en is het eigenlijk het minst erge van de zooi die een auto uitstoot. Een onderzoek wat dus verder kijkt en ook zaken als bandenslijtage meeneemt en de hoeveelheid fijnstof door remmen in kaart brengt zou dus wél iets nieuws zijn. Daar doet een elektrische auto wel aan mee maar dat heb ik hier nog niet gekwantificeerd voorbij zien komen. Dat CO2 geneuzel weet iedereen inmiddels wel en degenen die het niet weten ga je met cijfers niet overtuigen, want dat is na tien jaar nog steeds niet gelukt, kennelijk.
pramm zegt
Er zijn verschillende onderzoeken daartoe geweest. Een van de mooiste was van een belgische universiteit. De had geconcludeerd dat de fijnstofuitstoot van banden en remmen van EV’s substantieel hoger lag dan bij een conventionele auto. Gemakshalve was men er vanuit gegaan dat een EV een vergelijkbare rem en bandenslijtage heeft als een bestelbus met een vergelijkbaar gewicht. En dat met een EV harder wordt gereden en opgetrokken dan een bestelbus. Dus zelfs een hoger fijnstofuitstoot kende dan een bestelbus.
Met had overigens geen enkele meting gedaan en men moest later schromelijk toegeven dat de aannames redelijk discutabel waren.
Een week later kwam overigens ook van een belgische universiteit een onderzoek die een heel ander licht scheen. Dat onderzoek was overigens wel gebaseerd op werkelijke metingen.
Hier een opsomming van wat onderzoeken op de blog van Maarten Steinbuch (Prof aan de TU in Eindhoven).
edward330d zegt
Ze belasten het asfalt en de overige wegen meer door hun hoge tractie en gewicht… Maar betalen geen wegenbelasting. Hoe krom kan het zijn. Dat ze op moment van rijden minder co2 uitstoten lijkt me logisch ga je daarentegen het hele proces van fabricage, opladen en recycling meetellen dan is die uitstoot plotseling een stuk minder.
arta zegt
@edward330d: dat is het hele idee van de studie ?.
Lees eerst de studie en probeer het daarna nog een keer.
riel zegt
@edward330d: hoge tractie belast het wegdek juist minder, maar praat vooral na.
barry355gtb zegt
@edward330d: Lees eerst eens alle reakties voor het reageren. Jouw reaktie is reeds eerder bes
pcooperworks zegt
Is het woord bijtelling al gevallen? Even olie op het vuur of in deze context water op de elektra ;)
tttijn zegt
Wc eend onderzoek.
haroldv zegt
Ik heb gelezen dat de meeste elektrische componenten uit China komen en dat er een relatie is gevonden tussen elektrische auto’s en Corona. ;-)
jer81 zegt
Zeg het niet te hard of serieus. Voor hetzelfde geld worden de electrische auto’s massaal in brand gestoken. En eenmaal brandend is een EV een stuk gevaarlijker en vervelender dan een brandstof auto.
pramm zegt
Vervelender wel, je moet een EV anders blussen (in een bak met water). Gevaarlijker nier per se.
De hoeveel energie in beide wagens is in grote lijnen vergelijkbaar. En het zijn wat andere stoffen die vrij komen maar ook die niet per se gevaarlijker.
En zet een aantal reguliere auto’s naast elkaar, zet er 1 in brand, en de kans is vrij groot dat de brand naar verschillende wagens is overgeslagen voordat de brandweer er is. De batterij van een EV ontbrandt wat minder snel (maar is veel moeilijker permanent te doven) dus daarom is de kans dat de overslag heeft plaatsgevonden wat kleiner.
noodlesoup zegt
Hahaha, wat een heerlijke reacties weer. Alsof je een klein kind z’n speelgoed afpakt. Naast alle virologen zitten hier ook aardig wat wetenschappers die zelf onderzoek hebben gedaan begrijp ik nu… Je hoeft ’t niet te geloven, maar spreek dat gewoon uit. Ga niet als pseudo wetenschapper allemaal tegenargumenten de wereld in slingeren zonder onderbouwing of bronvermelding. En lees aub eerst even het onderzoek, een aantal hier genoemde punten worden daarin ook behandeld en/of meegenomen.
Dutchdriftking zegt
Nu de afbraak nog meenemen….
hiostu zegt
Accu’s zijn 100% te recyclen. Tevens kunnen de tesla accu pakketten omgebouwd worden tot powerwall om zo stroom van zonnepanelen op te vangen.
pramm zegt
lees het onderliggende onderzoek even. Dan was je reactie niet nodig geweest,
jer81 zegt
Als het daadwerkelijk zo is in het totaalplaatje is dat mooi nieuws. Voor mijzelf zie ik een EV nog niet zitten. Voor de komende 4 jaar net weer een benzine auto besteld. Misschien wel de laatste, laat ik er dan ook maar met volle teugen van genieten.
HyperTeHK zegt
Geniet vooral van de enorme afschrijving omdat je zo’n plofcar met omtwerp uit de 19e eeuw hebt gekocht.
(En nu wachten op de reactie van iemand die me erop wijst dat de elektrische auto eigenlijk nog ouder is.)
Ontopic Mooi onderzoek, jammer dat de gemiddelde Nederlander geen feiten nodig heeft voor zijn mening, star blijft hangen in de eigenwijsheid van de domme massa en niet vreet wattie niet kent
jer81 zegt
Ik lease, ga er zeker van genieten een model 3 zou niet veel goedkoper zijn geweest en wel veel onpraktischer voor mij. De druiven zijn zuur voor je omdat iemand niet voor EV kiest?
barry355gtb zegt
@jer81: begint er helaas wel wat op te lijken. Je moet persé op de EV over. Sorry hoor, maar die zien er niet uit. Hybride aandrijflijn is wel praktischer en dus mijn vlg.
RiKe zegt
@HyperTeHK: ontwerp is discutabel, ik vind de meeste elektrische auto’s verschrikkelijk om te zien omdat ze er uit zien als ruimteschip
jometdebanjo zegt
Ik geloof het allemaal niet meer
willemveenstra zegt
Hij is 6 x saaier om te rijden staat dat er ook bij!
jometdebanjo zegt
Dit hoort trouwens op de nieuwspagina van Groenlinks en D66. NIET op Autoblog. Wat is dat toch met die redactie…..groen bloed ??