
BMW heeft een vrijwillige terugroepactie opgezet voor de i4, i7 en de iX.
Ben je lekker aan het cruisen in je elektrische BMW, valt opeens het vermogen weg. Je zou bijna denken: heb ik wel mijn abonnementsgeld voldaan om deze maand met 300 pk te mogen rijden? Zonder gekheid, er zijn problemen met de elektrische aandrijflijn van BMW.
De Duitse autofabrikant heeft in de Verenigde Staten een vrijwillige terugroepactie georganiseerd om het euvel te verhelpen. Op dit moment is niet bekend of een dergelijke actie ook in Europa volgt. De terugroepactie is van kracht op de i4, i7 en iX gebouwd in de periode tussen 14 oktober 2021 en 28 oktober 2022. Meer dan 14.000 auto’s komen in aanmerking voor de terugroepactie.
Software issue
Het probleem zit hem in de software van de elektrische auto. Om specifiek te zijn, het stukje software dat het laadproces van de batterij in de gaten houdt. Zo valt te lezen op de site van de NHTSA. Gevolg is dat het vermogen tijdelijk kan wegvallen tijdens het rijden. Ook het vastlopen van de auto zelf behoort tot de mogelijkheden.
BMW hoeft niet met de hardware aan de slag te gaan om het euvel te verhelpen. Het probleem is echt puur en alleen de software. Met de terugroepactie voert BMW een update uit aan de ECU van de getroffen i4’s, i7’s en de iX. Vervolgens zou alles weer naar behoren moeten functioneren. Het uitvoeren van de update duurt ongeveer een uur.
Aan de hand van het VIN kunnen BMW-eigenaren controleren of ze in aanmerking komen voor de vrijwillige terugroepactie. BMW informeert ook zelf klanten. Het is nog wel veilig genoeg om met de auto te rijden zolang de update nog niet uitgevoerd is. De kans bestaat echter dat eigaren dus bovenstaande issues kunnen meemaken.
Eerdere terugroepacties
In het geval van de BMW i4 is het niet de eerste keer dat de elektrische auto onderdeel is van een terugroepactie. De auto werd al eens teruggefloten vanwege het mogelijk ontbreken van de ‘crash pads’ voor de accu’s.
Geen OTA BMW?
Dit klinkt als een low level issue, daar wil je als fabrikant vanwege de veiligheid misschien helemaal geen OTA update mogelijkheid. En als je een dealer netwerk hebt dan kun je daar een ook een update laten doen.
Natuurlijk wil je dat als fabrikant wel, alleen zijn ze incapabel. Hoe vaak breng jij de Iphone terug naar de Apple store voor een software update waarop je 1 uur moet wachten? Als een smartphone fabrikant dat zou doen, zou echt de wereld te klein zijn. Maar als dit bij één van de Duitse automerken is, is dit “Premium” om weer gratis koffie te mogen drinken bij een verkoper. Fantastische service!
Hatelijk toch. Premium voor mij is eerder dat dit OTA opgelost kan worden ipv tijd te gaan verliezen bij de dealer. Time is money
Nee ze zijn niet incapabel, ze zijn strategisch. Bij het flashen van een ECU kan wat misgaan, als dat gebeurd bij een OTA update bij zo’n low level ECU dan rijdt je voertuig niet meer. In zo’n geval kan je wagen maar beter bij de dealer staan die meteen een andere ECU kan plaatsen of vervangend vervoer kan regelen. Ook is het zo dat hoe gemakkelijker te updaten hoe slechter de software kwaliteit wordt (smartphone apps zijn daarvoor het bewijs) dus sommige ECU’s worden ontworpen om online updatebaar te zijn en andere zijn juist gemaakt om dat niet te zijn, die moeten gewoon vanaf start of productie helemaal goed zijn. Een terugroep actie kost miljoenen dus men doet er alles aan om dit te voorkomen. Soms gaat het mis (zoals hier bij BMW) meestal lukt dat.
En Apple als voorbeeld… daar moet je voor een kleine update van 16.1 naar 16.2 een hele grote blob van meer dan een gigabyte downloaden en een half uur installeren. Een Windows PC of een auto doet zoiets veel slimmer.
Alles wat garantie is, moet door de dealer uitgevoerd worden en gemeld worden als uitgevoerd.
Op welke site kan ik mijn VIN checken dan? Site NTHSA meldt dat geen noord Amerikaanse i4 is, herkent mijn VIN niet
Vraag de dealer
Is nu nog enkel in de VS van toepassing.
Aha, thanks voor de verduidelijking!
Gisteren mijn i4 edrive40 in ontvangst genomen. Mag best af en toe wat minder vermogen hebben, werd er op een lege maag misselijk van…
Haha. Gefeliciteerd! Ik weet wat je bedoeld, had hetzelfde met de e-tron in de eerste maanden. Je zult jezelf wat discipline in gasgeven moeten aanleren.
Ja vooral het loslaten van het gaspedaal vergt even wat oefening op verschillende recuperatie standen, vooral voor de eventuele bijrijder fijn. Bij acceleratie is het directe koppel/vermogen even doseren.
Nice! Ik vind de i4 echt fantastisch om te zien in het echt!
In Tesla’s heb je de Chill mode die het vermogen en pedaalgevoeligheid aanpast. Misschien heeft de BMW dat ook wel verstopt in het menu
In mijn 1-serie kon je altijd nog voor de Eco-modus kiezen, kreeg je een andere mapping van je gaspedaal. Ik mag aannemen dat de i4 ook iets dergelijks heeft.
Overigens was een Eco-modus (en zelfs Eco+, dan ging de airco uit) niet echt nodig op een 116d, zo snel was hij toch al niet :P
Ja zeker, maar op de eerste dag is het natuurlijk enkel sportmodus.
In aflevering 1 van het 2de seizoen van Fifth Gear Recharged (Discovery+) wordt dit in beeld gebracht door het testteam. Een ongelooflijk mooie kleur; Frozen Blue i4 m50. Er wordt iemand inderdaad misselijk op de voorste passagierstoel. Jason Plato maakt een hele goede observatie……als je de kentekenplaat precies in het midden van de nieren vastklinkt ga je minder snel over je nek bij vooraanzicht.
Goed voor de klantenbinding. OTA zou fijn zijn?!
Haast en spoed is zelden goed.
Nieuwe moto van BMW i gamma
De iX3 is ook getroffen, en ook voor Europa (althans België en Nederland)