• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Snelwegen opknappen: hier gaan de miljoenen naartoe

Auteur: Bas Leesberg, gepost 13 november 2024 om 13:04 – 8 Reacties

Blijf weg van de A12! ik herhaal, blijf weg van de A12

”Weggebruikers moeten weer beter kunnen doorrijden”

”De komende jaren staan we voor de grootste onderhoudsopgave ooit aan onze wegen, vaarwegen en spoorwegen”, zo opent het ministerie van Infrastructuur en Waterschap (IWS). Er moet gewerkt worden aan verschillende snelwegen, aan de spoorlijnen Lelylijn en Nedersaksenlijn en er moeten een boel wegen bij komen om nieuwbouwhuizen bereikbaar te maken.

Dat kost natuurlijk allemaal geld. Geld dat er grotendeels niet is. Daarom heeft het IWS keuzes moeten maken in de projecten die aangepakt gaan worden. Voor de automobilist is er pot van € 700 miljoen om wegen aan te pakken en verschillende regio’s bereikbaarder te maken met de auto. € 200 miljoen uit dat potje gaat naar het voortzetten van projecten die gepauzeerd waren door het vorige kabinet.

Op deze snelwegen moet je straks kunnen doorrijden

€ 206 miljoen moet genoeg zijn om de doorstroming op de weg te verbeteren. 47 miljoen daarvan gaat naar het traject A1/A30 en A4 Haaglanden-N14. Ook het verkeer op de hoofdwegen moet vlotter. Daarvoor komt € 290 miljoen vrij. Wat er met dit geld gaat gebeuren, weet nog niemand. Regionale instanties kunnen voorstellen doen met waar het geld naartoe moet. Da’s een behoorlijk bedrag om achter de hand te houden en wat losse projectjes mee aan te pakken.

Tot slot wordt er € 159 miljoen ingezet ”voor maatregelen die knelpunten verminderen”. Denk hierbij aan het aanpakken van sluipverkeer en reclame maken voor alternatieven op de auto, zoals het OV of de fiets. Hier zouden werkgevers dan weer een handje bij moeten helpen.

Die € 159 miljoen wordt verdeeld over verschillende regio’s. Die zijn: Breda-Tilburg (€ 23 miljoen), A2 Deil-Vught (€ 54 miljoen), A15 Papendrecht-Gorinchem (€ 16 miljoen) en de A4 Haaglanden-N14 (€ 16 miljoen) en A1/A28 knooppunt Hoevelaken (€ 50 miljoen).

”Weggebruikers moeten weer beter kunnen doorrijden”

Minister van Infrastructuur en Waterstaat (en vriend van de show) Barry Madlener verklaart de investeringen:  ”Projecten die gepauzeerd zijn moeten worden opgestart zodra dat kan, zodat weggebruikers straks weer beter kunnen doorrijden. De auto en dus onze wegen zijn een belangrijke voorwaarde voor het gevoel van vrijheid. Daarom investeren we ook € 700 miljoen in kleinere maatregelen om de doorstroming op het wegennet en de bereikbaarheid in de regio’s te verbeteren.”

Fotocredit: Rijkswaterstaat.nl

Ook interessant!

  • Ionity tarieven
    Steeds meer laadpalen verdwijnen langs de snelweg
  • 130 km/u pas volgend jaar
  • fileprobleem opgelost
    Het fileprobleem wordt nu eindelijk ECHT opgelost. Dankzij de FNV!
  • 18 tips voor rijden op de Autobahn

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, snelweg, Verkeer, Werkzaamheden

Vorig bericht: « Video: Brandweer is claxonnerende BMW zat
Volgend bericht: Binnenkort rijden we allemaal in elektrische brommobielen »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    13 november 2024 om 13:22

    206 miljoen is echt een druppel op de gloeiende plaat. Lijkt me net genoeg voor onderhoud van alleen het asfalt, maar daarmee ben je er nog lang niet.

    Login om te reageren
  2. jaso013 zegt

    13 november 2024 om 14:06

    Meer thuiswerken is gratis. Files zijn dan zo goed als opgelost.

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      13 november 2024 om 22:56

      Gratis? Ik moet daarvoor het huis verwarmen, verlichten, een werplek inrichten en extra koffie kopen.

      Login om te reageren
  3. schuimbekje3 zegt

    13 november 2024 om 14:50

    voor de wegenbelasting en bpm en accijnzen die wij in nederland betalen kunnen ze elke 3 jaar alle snelwegen van nieuw asfalt voorzien…

    Login om te reageren
  4. tommycooker zegt

    13 november 2024 om 15:20

    Oh? Dus de stikstof die de bevriezing van al die bouw- en uitbreidingsprojecten veroorzaakte is opeens geen probleem meer? Yeah, sure…

    Login om te reageren
  5. kaeser zegt

    13 november 2024 om 16:07

    Barry er staat nog een vacature verkeers wethouder in Utrecht open, iets voor jou? Kan je meteen alle onzinnige maatrgelen van de GL-brigade terug draaien…

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    13 november 2024 om 16:38

    Traject A1/A30 kan inderdaad wel wat hulp gebruiken.

    Login om te reageren
  7. werf76 zegt

    14 november 2024 om 17:05

    “Weggebruikers moeten weer beter kunnen doorrijden”

    Niet als het aan Groen Links ligt en met name Lot van Hooijdonk. Gelukkig is ze opgetieft.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North