
En wel om een bijzondere reden.
Je bent inmiddels wel gewend aan de intrede van volledig Chinese auto’s op de Nederlandse wegen, toch? Er staat vast wel een BYD of komt weleens een Leapmotor tegen. Je hoort dan ook vaak genoeg – zo ook hier – hoe lekker de Chinese merken gaan. Toch zijn er ook tegenslagen.
Nio bestormde de Europese automarkt op geheel eigen wijze. We kregen te maken met hulpje Nomi en mochten gaan batterijwisselen. Een leuke strategie die, zo blijkt, geen garantie is voor succes. En daar gaan nieuwe klanten van profiteren.
Nio verlaagt de prijzen van een nieuwe auto
Kortgeleden presenteerde Nio de derde generatie van de ES8, een grote elektrische SUV die we inmiddels in Nederland kennen als de EL8. Bij diezelfde presentatie viel op dat de nieuwe ES8 veel goedkoper is dan de oude. De vanafprijs in China gaat van 518.000 yuan (€ 62.466) naar 416.800 yuan (€ 50.000). Als dat ook in Nederland gebeurt met de EL8, dan gaat de prijs van € 78.233 naar € 62.948. Een verschil van ruim € 15.000 dat toch lekker is op een auto van bijna 80k.

Een logische gedachte is: oh, dat Chinese merk heeft vast nog wel wat marge dus kunnen de prijzen omlaag. Dat bevestigt Nio-baas William Li: “We hebben de prijs van ES8 naar het gewenste niveau gebracht. De prijsaanpassing is geen tijdelijke maatregel, maar een resultaat van Nio’s aanpassingsvermogen.” Daarnaast zijn er besparingen in de inkoop en onderzoek.

Nio op de afgrond?
Dat is echter niet alles. Volgens de grote baas vecht Nio voor zijn voortbestaan. Li vervolgt: “Nio moet het grotere geheel voor ogen houden, want overleven is het allerbelangrijkste.” Fijn, die lagere prijzen, maar wat als je een 2e generatie EL8 hebt die nu gaat afschrijven tot en met? Li: ”De nieuwe prijzen kunnen op korte termijn de gevoelens van sommige bestaande gebruikers kwetsen, maar op de lange termijn zal deze prijsstrategie Nio helpen zijn concurrentiepositie in de felle markt te behouden.”
Oftewel, de klanten moeten de hit maar nemen om ervoor te zorgen dat Nio overeind blijft. We hopen voor ze dat ze het gaan halen, maar als de nieuwe auto’s allemaal zo rijden als de Firefly wordt het een lastig verhaal vrees ik.
Foto ter illustratie: NIO ET5 Touring gespot door @Maurice16





Een merk dat vecht om te overleven en dan de prijzen gaat verlagen… Als daardoor de verkopen enorm toenemen is het een slimme strategie maar anders is het de handtekening onder het doodvonnis.
Het laatste natuurlijk. Die Chinezen zitten allemaal in elkaars vaarwater en hebben geen USPs. Dit zal de eerste van velen zijn die omvalt, zoals ik al eerder had voorspeld op AB (ben toch een soort Nostradamus klaarblijkelijk). BYD heeft 45 mld dollar schuld. Dealers komen om in excess stock. Daarnaast werd vorige maand bekend (Reuters) dat Zeekr de cijfers ook volledig gemanipuleerd heeft. Best bijzonder als je jezelf als premium merk beschouwd.
Ssst, straks maak je Autoweek boos. Die prijzen iedere Chinees de hemel in.
Haha inderdaad. Op het oog allemaal hip en happening natuurlijk, vandaar dat die redacteuren er lekker in meerollen. Maar ze zouden eens wat diepgravender naar het merk zelf moeten kijken, toekomstbestendigheid en of het maatschappelijk wenselijk is dat je in zee gaat met zo’n bedrijf. Want ja, milieu, mensenrechten, privacy etc. dat zijn daar bijzaken. Nog even los van wat hun tsunami aan goedkope rommel doet met de eigen industrie.
@DeWitteCondor: Klopt allemaal wat je zegt maar tegelijkertijd hoort het er ook bij. In het begin van de auto tijd (100 jaar terug) had je allerlei autobouwers (en coach builders) en daarvan bleven er maar een paar grote over. Dat geldt hiervoor ook. Net als voor andere nieuwe gebieden.
True. Maar dit is vooral geografisch (China) en niet zozeer vanwege nieuwe techniek. De Europeanen en Amerikanen kunnen dit natuurlijk ook alleen ontbeert het ze aan grondstoffen en goedkope arbeid.
De prijzen van de laatste Fisker modellen gingen in de maanden voor het faillissement ook een klap omlaag. Wat achteraf bezien het vertrouwen dusdanig beschadigde dat het waarschijnlijk de val heeft bespoedigd. Zo’n scenario kan in China natuurlijk ook gebeuren. Sterker nog, het zou me verbazen als dit niet gebeurde.
Nou, blijkbaar waren ze dus eerst veel te duur. Weten we dat ook weer..
Nio is een gevestigd merk in China met hoge verkoopaantallen in de lokale markt. Ik heb vele KM met deze SUV gemaakt in china en de auto is prima en de accuwisseling is supersnel.
De eerste kopers in china zullen niet snel hun auto inruilen omdat ze een lifetime gratis accuwisseling hebben gekregen.
De Nederlandse verkoopstrategie snap ik niet. De auto is te duur tov Tesla en hun locaties inclusief inrichting kosten goud.
Nio staat op omvallen. Net als een aantal andere Chinese EV merken. Geen haar op mijn hoofd die ook maar overweegt om een Chinese EV te kopen.
Snap ik en ik rijd ook gewoon Europees. Ik wilde slechts een paar kanttekeningen plaatsen aangaande NIO.
En ze verdienen failliet te gaan in Europa. Totaal verkeerde prijs strategie gekozen. En de gekozen locaties (bv Breukelen) zijn veel te kostbaar de volumes die ze verkopen.